Varulv rollspel.du - R1

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,178
Location
Uppsala (Umeå)
Eftersom rundan tar slut om femton minuter och Basse outat powerroll så tänker jag att Andersson är ett högre target as for now.

Sen säger det ju ingenting att outa utan att outa, men jag tycker det är tillräckligt för stunden.

Röst: @Andersson
Nu är det stark tobak i cirkulation. Rundan tar väl inte slut om 15 minuter utan kl 21 ikväll?

Eller är det varulvsspelshistoriens mest prematura snajp vi bevittnar? Utan att du direkt lyckas presentera något ordentligt case till varför jag skulle vara ett högre prioriterat mål dessutom.

Hur menar du ens att @Basenanji outar powerroll? I så fall har jag missat något. Om du menar diskussionen om powerroller vs förmågor är det uppenbart från startinlägget att det finns två powerroller (väktare/siare) men att det utöver dem finns fler förmågor. Det antyds t o m vad de kan tänkas vara. Även om Basse är en lurig fan så går det ju inte att bygga ulvcase på det. Snarare är det väl tvärtom något som en ulv skulle kunna missförstå pga annan info i sitt PM.

Hade egentligen tänkt byta min röst till @Xyas p g a inaktivitet men du blir bara rödare och rödare för varje inlägg så min röst ligger kvar.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,418
Rent generellt kan man resonera om att roller som siar färg på spelare är värdelösa för ulvar, likaså roller som skyddar mot nattmord.
Det här fick mig att börja tänka och jag är inte säker på att du har rätt, vi vet inte att ulvarna känner till varandra och har en ulvchatt igång.

Läste om startinlägget, det framgår inte att ulvarna vet vilka de andra ulvarna är och har en ulvchatt från början. Hela spelet är referenser till tidigare spel, i Revolouption behövde du, Empiricus och Sidd (?) hitta varandra, kan vara samma upplägg här.

Står det i ulv-pm att ena ulven alltid ljuger, den andra postar gremlin-emojis och den tredje har bajs-tourettes så de kan hitta varandra? Jag tror inte att det är så men ser det inte som helt omöjligt.

Jag har grupptillhörighet bybo och jag förstår inte Impetigos, Anthrox och Hägerstrands honungsfällor och nöjdhet. Jag förstår inte heller varför Vimes, Brynold och Anthrox beter sig tvångsmässigt i sina inlägg.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Nu är det stark tobak i cirkulation. Rundan tar väl inte slut om 15 minuter utan kl 21 ikväll?

Eller är det varulvsspelshistoriens mest prematura snajp vi bevittnar? Utan att du direkt lyckas presentera något ordentligt case till varför jag skulle vara ett högre prioriterat mål dessutom.

Hur menar du ens att @Basenanji outar powerroll? I så fall har jag missat något. Om du menar diskussionen om powerroller vs förmågor är det uppenbart från startinlägget att det finns två powerroller (väktare/siare) men att det utöver dem finns fler förmågor. Det antyds t o m vad de kan tänkas vara. Även om Basse är en lurig fan så går det ju inte att bygga ulvcase på det. Snarare är det väl tvärtom något som en ulv skulle kunna missförstå pga annan info i sitt PM.

Hade egentligen tänkt byta min röst till @Xyas p g a inaktivitet men du blir bara rödare och rödare för varje inlägg så min röst ligger kvar.
Ja du har missat något. ;)Basse har sagt att har en powerroll men inte sagt vilken.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,692
Ok, jag vill inte röstandet w176 i R1, för det känns tjabbigt mot någon som inte spelar så ofta här/är nybörjare.

Men det betyder inte att jag tycker att w176 spelar grönt. Hennes första inlägg blir i min läsning ganska typiskt ”försiktig ulv som försöker passa in”. Så, ja jag har w176 under uppsikt.

Impetigo ändrar sig vilket är skönt av flera skäl. Jag tror inte att Impetigo, Anthrox, Brynolf och Hägerstrand är ulvar. Inte Vimes heller. Yem verkar rimlig, särskilt med tanke på att hon påminner om fetstilade röster. Andersson blir jag ju alltid skraj för, men jag gillar hans snabba försvar och vilja att inte identifieras som lågflygare.

Nej, de jag är osäker på just nu är Xyas, Sidd, Biobunker, w176 och Waterhouse.

Flyttar min röstt till @Sidd som jag vill se bidra mer i spel! Sidd, hur ska vi vinna? Fråga två: är det illojalt mot byn att jaga förmågor i det här spelet? Eller ska vi läsa exv Anthrox som grön för att han så uppenbart gör just detta?

RÖST: @Sidd
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,675
Location
Oktoberlandet
Nu är det stark tobak i cirkulation. Rundan tar väl inte slut om 15 minuter utan kl 21 ikväll?

Eller är det varulvsspelshistoriens mest prematura snajp vi bevittnar? Utan att du direkt lyckas presentera något ordentligt case till varför jag skulle vara ett högre prioriterat mål dessutom.

Hur menar du ens att @Basenanji outar powerroll? I så fall har jag missat något. Om du menar diskussionen om powerroller vs förmågor är det uppenbart från startinlägget att det finns två powerroller (väktare/siare) men att det utöver dem finns fler förmågor. Det antyds t o m vad de kan tänkas vara. Även om Basse är en lurig fan så går det ju inte att bygga ulvcase på det. Snarare är det väl tvärtom något som en ulv skulle kunna missförstå pga annan info i sitt PM.

Hade egentligen tänkt byta min röst till @Xyas p g a inaktivitet men du blir bara rödare och rödare för varje inlägg så min röst ligger kvar.
Andersson: pröva att läsa om Anthrox👍
Denne verkar ha som sin grej (givet av Fjodde) att skriva nåt tokigt/fel i varje post för att inte göra fel.
Det måste du väl insett nu och kan inte bygga case på.
Försök bortse från det.
Dock kan det ju för den delen vara en ulv i alla fall.

Håller med dig om att jag tolkar Basse som att denne menar powerroller.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,675
Location
Oktoberlandet
Det här fick mig att börja tänka och jag är inte säker på att du har rätt, vi vet inte att ulvarna känner till varandra och har en ulvchatt igång.

Läste om startinlägget, det framgår inte att ulvarna vet vilka de andra ulvarna är och har en ulvchatt från början. Hela spelet är referenser till tidigare spel, i Revolouption behövde du, Empiricus och Sidd (?) hitta varandra, kan vara samma upplägg här.

Står det i ulv-pm att ena ulven alltid ljuger, den andra postar gremlin-emojis och den tredje har bajs-tourettes så de kan hitta varandra? Jag tror inte att det är så men ser det inte som helt omöjligt.

Jag har grupptillhörighet bybo och jag förstår inte Impetigos, Anthrox och Hägerstrands honungsfällor och nöjdhet. Jag förstår inte heller varför Vimes, Brynold och Anthrox beter sig tvångsmässigt i sina inlägg.
Bra spaning ang ulvarnas möjliga jakt på att föröka hitta varandra.
Gillar inte att Impetigo som så ofta högljutt brukar skrika på bla mig om att INTE snacka för mycket.
Jag tycker just Impe är en av de som lite väl babblar på denna gång.
Kanske har med att denne aviserat (i anmälningstråden) stress å svårt att delta senare i spel och nu i R1 vill mera delta.

I alla fall en av anledningarna att jag knappt vågar skriva mer just nu i R1.
Matar vi inte bara nöjda ulvar.

Vart tusan är @Xyas ?

Röst: @Xyas
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Om alla roller har förmågor så är argumentet ”jag har en förmånga” ett svagt argument för att inte bli utrösta.

Möjliga förmågor på ulvsidan skulle kunna vara:
Att göra bybor till ulvar. (Kräver väldigt få startulvar eller begränsning)
Sia om vilka bybor som har förmågor
Påverka röstningen
”Powerroll” läser jag i detta spelet som ”väktare eller siare”, det kan nog variera lite mellan spel (ibland finns fler powerroller) men så är nog den gängse betydelsen.

Alltså inte feta roller i allmänhet utan just de två rollerna. Det blir begreppsförvirrat utan den förkunskapen.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Bra spaning ang ulvarnas möjliga jakt på att föröka hitta varandra.
Gillar inte att Impetigo som så ofta högljutt brukar skrika på bla mig om att INTE snacka för mycket.
Jag tycker just Impe är en av de som lite väl babblar på denna gång.
Kanske har med att denne aviserat (i anmälningstråden) stress å svårt att delta senare i spel och nu i R1 vill mera delta.

I alla fall en av anledningarna att jag knappt vågar skriva mer just nu i R1.
Matar vi inte bara nöjda ulvar.

Vart tusan är @Xyas ?

Röst: @Xyas
Sen när har strategin att vara tyst i byn varit fördelaktig? Vi måste diskutera och få något att analysera i senare rundor. Sant vi vill inte dränka ut relevant information med babbel men det är en avvägning självklart.
Jag kan tänka mig att hänga både Sidd eller Andersson i dag. Andersson för att han inte verkar hänga med alls och Sidd för info och för en grej som jag reagerade på men som jag håller lite på just nu.:censored:
Röst: @Sidd
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Nu är det stark tobak i cirkulation.
Som @Sidd säger och @Waterhouse var först med att poängtera tror jag:

@Anthrox roll verkar vara ”den som ständigt missförstår mekaniken (”Efreten”))”, om han skriver en feltolkning av mekaniken i varje inlägg kommer han kunna påverka omröstningen (vet inte hur förstås, kanske får han en extra röst 😡 eller kan ta bort nåns röst 😮 kanske nåt annat 😍)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,675
Location
Oktoberlandet
Sen när har strategin att vara tyst i byn varit fördelaktig? Vi måste diskutera och få något att analysera i senare rundor. Sant vi vill inte dränka ut relevant information med babbel men det är en avvägning självklart.
Jag kan tänka mig att hänga både Sidd eller Andersson i dag. Andersson för att han inte verkar hänga med alls och Sidd för info och för en grej som jag reagerade på men som jag håller lite på just nu.:censored:
Röst: @Sidd
Jag tyst?
Jag belyste Impetigo och beskrev bara min egna lite fundersamma oro att skriva poster pga göra övertramp på reglerna.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,375
Eftersom spelet till stor del handlar om vilken färg på underkläderna en har så funderade jag på om vi skulle kunna hjälpas åt att dra fram lite varulvsspelstermer, för att förstå och hitta vissa beteenden?
Eller ger det för mycket out till ulvarna att hitta något att gömma sig bakom?
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Jag tyst?
Jag belyste Impetigo och beskrev bara min egna lite fundersamma oro att skriva poster pga göra övertramp på reglerna.
Du frågade om vi inte bara matade ulvar genom att skriva mer. Vilket jag inte höll med om. Eller menade du något annat? :unsure:
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Min katt Schrödinger fyller fem idag så mitt deltagande begränsas av omständigheter som jag inte rår över, framåt 3 ska jag se om jag kan kika in igen.

Till själva spelet är det jävligt svårt att tolka vad som är ulvigt knas och vad som är av Fjodde givet knas. Oroad av att jag läser Anthrox som grönare än Edens lustgård.
Tycker Andersson är mer aggressiv än vanligt, det är en liten röd flagg - men kan också vara mekaniken, det var då fan va krångligt det här är. Har inte mycket pälskänning på nån annan så rösten hamnar där.

Röst: @Andersson
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Det här fick mig att börja tänka och jag är inte säker på att du har rätt, vi vet inte att ulvarna känner till varandra och har en ulvchatt igång.

Läste om startinlägget, det framgår inte att ulvarna vet vilka de andra ulvarna är och har en ulvchatt från början. Hela spelet är referenser till tidigare spel, i Revolouption behövde du, Empiricus och Sidd (?) hitta varandra, kan vara samma upplägg här.
Detär väl utlovat klassiskt varulvsspel med en twist?

Rollerna är uppenbarligen en twist så jag kommer utgå från Varulvsspel 1A med väktare och siare i byn samt ulvar som konspirerar i PM PLUS att alla har en roll som de inte får prata om.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,486
Såhär hörrni. Jag känner mig totalt off i det här spelet. Jag lirar inget vidare med begränsningar på vad man får diskutera och begränsningar i hur jag ska formulera mig (vilket väl också, kom jag på nu, är en anledning till att jag är svag som ulv). Det här är Paradise Ulvtell all over again, fast värre. Jag tappar ärligt talat sugen att engagera mig lite. Förhoppningsvis vänder det en bit in i spel.

Någon noterade att jag ligger med en död röst på Häger. Jag håller med och ska flytta.

Jag gör såhär:

Röst: @Andersson

Inte för att jag har något på Andersson, men för att de andra som röstar på Andersson är de som jag tycker gör bäst och mest konsekvent intryck när jag läser igenom tråden igen.

Just det: :gremwink::gremtired::gremsmile::gremshocked::gremlaugh::gremelak::gremcrazy::gremblush::gremwhistle:

:gremsick:
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,418
Detär väl utlovat klassiskt varulvsspel med en twist?

Rollerna är uppenbarligen en twist så jag kommer utgå från Varulvsspel 1A med väktare och siare i byn samt ulvar som konspirerar i PM PLUS att alla har en roll som de inte får prata om.
Ja det är såklart det troligaste, vanlig ulvchatt och ulvar som känner varandra. Jag tycker dock inte det är givet alls, kan finnas fler twists.

Vissa beter sig underligt i sina inlägg, det borde bero på deras roll och förmåga vi inte får prata om. Jag förstår inte hur det grönar dem, vi vet väl inget om hur grupptillhörighet och ev powerroll är koppat till hemlig roll och förmåga? Om det öht finns någon.
Om Vimes får en extraröst om han postar emojis varje inlägg enligt hans hemliga förmåga, det säger mig inget om han är ulv eller bybo.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Vissa beter sig underligt i sina inlägg, det borde bero på deras roll och förmåga vi inte får prata om. Jag förstår inte hur det grönar dem, vi vet väl inget om hur grupptillhörighet och ev powerroll är koppat till hemlig roll och förmåga? Om det öht finns någon.
Om Vimes får en extraröst om han postar emojis varje inlägg enligt hans hemliga förmåga, det säger mig inget om han är ulv eller bybo.
Vi får prata om andras roller, bara inte våra EGNA.

Jag skrev nyligen om att man kan teoretisera om att vissa förmågor uppembart passar illa för ulvar och därmed kan säga något om lagtillhörighet.

Jag säger INGENTING mer specifikt om detta, jag bara för fram att det teoretiskt går att resonera på det sättet även utan att diskutera specifika förmågor (det är ju tillåtet enligt reglerna att diskutera andras roller men inte den EGNA). Alltså om det framkom att någon hade en förmåga som inte är vettig som ulvförmåga hade det sagt något om hur förmågorna fördelats vid spelstart och även om lagtillhörigheten hos den som har en sån specifik förmåga. Det är ett helt teoretiskt resonemang som jag för utan att referera till någon specifik förmåga i enlighet med villkoren i detta spelet.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,418
Vi får prata om andras roller, bara inte våra EGNA.

Jag skrev nyligen om att man kan teoretisera om att vissa förmågor uppembart passar illa för ulvar och därmed kan säga något om lagtillhörighet.

Jag säger INGENTING mer specifikt om detta, jag bara för fram att det teoretiskt går att resonera på det sättet även utan att diskutera specifika förmågor (det är ju tillåtet enligt reglerna att diskutera andras roller men inte den EGNA). Alltså om det framkom att någon hade en förmåga som inte är vettig som ulvförmåga hade det sagt något om hur förmågorna fördelats vid spelstart och även om lagtillhörigheten hos den som har en sån specifik förmåga. Det är ett helt teoretiskt resonemang som jag för utan att referera till någon specifik förmåga i enlighet med villkoren i detta spelet.
Ok, en förmåga att sia någon verkar rätt oanvändbar för ulvar förutsatt att de känner varandra. Vad ger det oss? Jag vet inte vad Anthrox och Vimes förmågor är,och de får inte berätta. Förmågorna verkar begränsa hur de skriver inlägg, säger mig inget heller. Kan vara ulvförmågan "för att få utföra nattmord måste du posta en gremlin-emoji i varje inlägg" eller bybo-förmågan "Om du säger något felaktigt om spelupplägget varje inlägg är du immun mot nattmord".

Känner lite som Vimes i övrigt, delar av PM man inte får prata om är ingen favoritdesign.
 
Top