solvebring said:
Och att dra ett helt forum över en kam är dessutom bara taskigt försvar när man blir arg för att andra inte gillar det man själv gillar. Det blir ju rena sandlåde-comebacken.
Jag har inte längre en relation till vare sig Riotminds eller DoD, eftersom jag inte längre spelar spelet. Däremot tycker jag att det är extremt tydligt att det under lång tid fanns en utbredd hat-kultur riktat mot RM på rollspel.nu. RM var liksom den där feta killen i klassen som man alltid kunde slänga ur sig en nedsättande kommentar till.
Det berodde enligt min analys på följande;
1. Nostalgi (folk ville att DoD skulle vara som det alltid varit (eller vad de trodde att DoD alltid varit, nämligen fyran)).
2. Avundsjuka (Riotminds vara fräscha, kaxiga och släppte hysteriskt snygga produkter, så skulle man helst inte göra i ett rollspelssverige där folk hade egna varianter av DoD som de snickrat på i flera år)*
3. Normbrytning (När DoD6 kom var grisodling och "realism" på ropet, och levels var det fulaste man kunde tänka sig (minns ni de hysteriskt felriktade liknelserna med D&D?))
Man kan så klart försvara kritiken genom att säga
"möh, regelsystemet var ju inte så bra, och texten haltade ofta!", och det stämmer väl till viss del. Men om vi är helt ärliga mot varandra - stämmer inte det för i princip
alla svenska rollspel?
På det stora hela fanns här en kultur där man nästan
skulle hata DoD6, om så bara lite så där slentrianmässigt. Precis som man
skulle hata Chronopia fram tills dess att Rising skrev att han gillade Chronopia, då ändrade sig alla plötsligt.
*
Kopplat till det här hör också "Meh, de lyssnar inte på fansen (läs; mig)". Eftersom enskilda personer hade en sådan tät relation med varumärket så slog hybrisen in med full kraft när någon annan hade mage att utveckla det i en riktning som de inte bett om lov till! Och när RM valde att inte ta till sig kritik från varenda kotte utan istället valde att gå efter sin egen vision då blev de anklagade för arrogans. Som om de hade bett om någons jävla åsikt när försäljningssiffrorna ändå visade att de producerade Sveriges mest populära rollspel.