Nekromanti Riots bomb

rjonas

Hero
Okej bomben har briserat. Riot Minds blir virtuella. Vad tycker ni?

Jag tycker det känns lite konstigt. Att rigga upp en lösenordsskyddad hemsida och ta betalt per SMS är ju knappast en ny idé. Samtidigt vill jag att det ska funka för Riot. Vad behöver de göra för att du ska bli sponsor?

Jag tror de måste skapa en rörelse på så vis att varje uppdatering behöver uppmärksammas och följas av en mycket lojal publik. Det finns nog ingen halvframgång här. Antingen tar de ledningen i rollspelssverige eller också för de en tynande tillvaro.

De kommer behöva hålla hög kvalitet och höjd och dessutom måste de ständigt överträffa sig själva. Detta kommer vara mycket svårt men också ack så spännande.

CapnZapp

Myrmidon
Rollspelsföretag har visat sig vara usla på att skriva datorprogram, så Riot har mycket att bevisa, och jag tänker knappast ställa mig först i kön...

Arfert

Facit
jag är skeptisk av flera anledningar..

För det första är det långt ifrån alla som gillar att ha med en dator när de spelar.

För det andra så har Riotminds levt högt på snygga böcker i färg... varför kasta bort sin USP?

För det tredje så är kanske varken Götter eller DoDT spel där datorer ger rätt spelkänsla.. ett StarTrek-spel eller liknade hade vart optimalt att börja med.

För det fjärde så köper ju många spel som aldrig kommer spelas. För att folk gillar att samla på rollspelsböcker, bläddra i dem och få inspiration.

Och vem orkar läsa igenom 300 sidor regler i vit text mot svart bakgrund på en skärm? Inte jag. Men läsa igenom måste man ju.. hur ska man annars få överblick?

--- ska man gör nåt sånt här måste spelet vara mycket mer inriktat för mediet från början. Tror jag. Men jag kan ha fel. Vi får hoppas för Riotminds skull att jag har det.

solvebring

Superhero
Idén är bra men jag tror ärligt talat att den inte kommer att funka något vidare. De tillverkar svenska rollspel, marknaden är för liten tror jag. Dessutom, tack vare att marknaden är så liten så kommer priserna säkert att bli rätt höga just på grund av det. Sedan kommer det kräva att varenda jävel har ett mobilt bredband osv.

Personligen gillar jag dessutom fysiska böcker alltför mycket. Visst, jag skaffar säkert den här tjänsten beroende på priset, men jag tror mer på böckerna jag har i hyllan. Det är trevligare med böcker på alla sätt och det är lätt att ta dem med sig, dessutom tar min ögon stryk efter långa läspass vid datorn och det är bra mycket trevligare att lägga sig med en bok i sängen än med en laptop.

Nåväl, skitcool idé, jag testar den gärna och så här kan fler produkter släppas oftare och snabbare... Men ja, jag tror ändå att marknaden sviker i det avseendet att det kommer finnas nog med användare för att det ska löna sig.

... Mja, jag är nog lite konservativ här också. Jag tror inte på digitala lösningar för allt även om jag tror på det och använder det på många andra håll. För mycket av känslan försvinner här och dessutom kan man inte lita på det till 100%. Säg att jag har allt på mitt Riotkonto och ska spela det senaste äventyret jag köpt till där och servern cp'ar eller att de får något annat tekniskt problem... Njaej. Böcker, pen and paper ftw!

solvebring

Superhero
Arfert said:
jag är skeptisk av flera anledningar..

För det första är det långt ifrån alla som gillar att ha med en dator när de spelar.

För det andra så har Riotminds levt högt på snygga böcker i färg... varför kasta bort sin USP?

För det tredje så är kanske varken Götter eller DoDT spel där datorer ger rätt spelkänsla.. ett StarTrek-spel eller liknade hade vart optimalt att börja med.

För det fjärde så köper ju många spel som aldrig kommer spelas. För att folk gillar att samla på rollspelsböcker, bläddra i dem och få inspiration.

Och vem orkar läsa igenom 300 sidor regler i vit text mot svart bakgrund på en skärm? Inte jag. Men läsa igenom måste man ju.. hur ska man annars få överblick?

--- ska man gör nåt sånt här måste spelet vara mycket mer inriktat för mediet från början. Tror jag. Men jag kan ha fel.
Word!

rjonas

Hero
Arfert, dina invändningar är allvarliga och de problemen kommer bli mycket svåra för Riot att få bukt med. Man får väl anta att de har gjort en marknadsundersökning och vet på ett ungefär hur många i landet som spelar Trudvang varje vecka.

Jag gillar idén ändå och kan lätt drömma om att sitta med en ajpadd i knät och lira DoD. Men, vetefan, om jag tycker det är värt en fast kostnad.

Jag tror nästan att det skulle gå bättre att sälja grundegenskaper som skraplotter och sedan ge ut reglerna gratis.

tull

Hero
rjonas said:
Arfert, dina invändningar är allvarliga och de problemen kommer bli mycket svåra för Riot att få bukt med. Man får väl anta att de har gjort en marknadsundersökning och vet på ett ungefär hur många i landet som spelar Trudvang varje vecka.

Har de råd med en marknadsundersökning? Troligen så har de kollat upp hur stor andel av befolkningen som har tillgång till dator/laptop samt bredband/trådlöst i olika ålderskategorier.

solvebring

Superhero
Persson said:
rjonas said:

Har de råd med en marknadsundersökning? Troligen så har de kollat upp hur stor andel av befolkningen som har tillgång till dator/laptop samt bredband/trådlöst i olika ålderskategorier.
Det är kort och gott en enkel lösning för att snabba på produktionen, med risk för att materialet blir alltför mediokert, och att slippa de avskyvärda tryckkostnaderna etc. Fullt förståeligt, men det blir helt och fullt på spelarnas bekostnad. Så här besviken har jag nog aldrig varit i rollspelssammanhang. Fast nu har jag i alla fall, i artighetens namn, fått spotta ur mig lite besvikelse i kommentarerna i deras blogg.

solvebring

Superhero
Vad behöver de göra för att du ska bli sponsor?
Tja, strunta i hela den här absurda idén?
Eller, över förväntan, ge ett sjuhelvetes utbud till ett bra pris. Fast med tanke på hur skeppet sakta sjunkit sedan deras kronverk DoD6, så tror jag (personligen) inte det.

solvebring

Superhero
solvebring said:
Vad behöver de göra för att du ska bli sponsor?
Tja, strunta i hela den här absurda idén?
Eller, över förväntan, ge ett sjuhelvetes utbud till ett bra pris. Fast med tanke på hur skeppet sakta sjunkit sedan deras kronverk DoD6, så tror jag (personligen) inte det.
Rättelse: Kanske inte sjunkit. Det var alltför hårt. Riotminds gör schyssta produkter och många gillar dem. Där ibland jag själv vad det gäller somliga kreationer. De har dock lidit av alltför stor tidsbrist och tystnaden har varit för påtaglig alltför länge till brädspelet kom. Kort och gott, att de inte fått så mycket gjort på så lång tid, rollspelsfronten har i princip varit död, är inte ett gott tecken varför det blir allt svårare att tro på att de ska ro detta i land.

Arfert

Facit
rjonas said:
Jag tror nästan att det skulle gå bättre att sälja grundegenskaper som skraplotter och sedan ge ut reglerna gratis.
Tror du är nåt på spåret..

vitelpolonia007

Veteran
Jag köper hellre vanliga rollspelsböcker. Men rent krasst är det väl nåt som de måste göra ur ren ekonomisk synvinkel.

ripperdoc

Myrmidon
Jag är inte konservativ. Jag är övertygad om att rollspel kommer behöva gå över till digitala medier som allt annat. Frågorna är förstås: "är nu rätt tidpunkt?" och "har Riotminds vad som krävs för att göra det?". Jag är tveksam till båda svaren.

Samtidigt måste någon gå först. De som går först kommer sannolikt inte vara de framgångsrika, men någon måste göra misstagen som andra kan lära av. Nyckelfaktorn för att rollspel ska funka digitalt tror jag är användarvänligheten samt att man utnyttjar det digitala mediet (inte bara för över text från ett medium till ett annat). Det kräver helt nya kompetenser som ett rollspelsförlag normalt inte har. D.v.s. istället för bara författare krävs folk som kan interaktiv media och programmering. Å andra sidan dräller det av unga som gått diverse "flumskolor" som lär ut precis sånt, så det är inte en omöjlighet.

Det finns dock extremt mycket att lära av den pågående eBook-trenden med iPad i spetsen. De vanliga bokförlagen sitter i exakt samma sits. De kommer behöva brottas med problemen hur man utnyttjar det digitala mediet och hur man prissätter. Men då ska vi komma ihåg att rollspelsböcker redan är något betydligt mer interaktivt än en roman - jag menar, något så enkelt som en regelbok med hyperlänkar, så man slipper bläddra så förbannat :gremsmile:

Phelan

Hero
Det är ju en ganska radikal förändring man väljer att lansera just 1 april. Skruvad humor?

/ Phelan

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är ju en ganska radikal förändring man väljer att lansera just 1 april. Skruvad humor?
Mycket skruvad eftersom det lanserades 3 april.

/tobias

!Paxen

Swashbuckler
Persson said:
rjonas said:

Well, det görs ju såna undersökningar varje år utav statistiska centralbyrån, så det är väl möjligt att dom har blickat på det.

Phelan

Hero
Ok, då är den feldaterad på deras sida för där står det 1 april, men jag ser nu hänvisningen till lördag också. Riots hemsida Mea culpa.

CapnZapp

Myrmidon
Jag kan inte nå riotminds hemsida eller forum, vare sig punkt se eller punkt com.

Är det bara jag?