Nekromanti Riotminds onlinesatsning

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Vitulv said:
Endyamon said:
Det är inte ofta som jag faktiskt håller med Vitulv, så då jag gör det tänkte jag faktiskt skriva det. Allt ovan som skrivs är så som jag upplever det också.

Med det sagt, så finns det gott om motiverade skäl från personer tidigare i tråden (t.ex. från krank och länken till Magnus blogg Piruett) som pekar ut varför tjänsten inte är riktigt väl utformad ännu.
Absolut, och jag menar heller inte på något sätt att kritiken mot onlinetjänsten är obefogad, den vet jag som sagt inget om. Men att RM har fått oproportionerligt mycket kritik på rollspel.nu är tamejfan mer fakta än spekulation, och den som hävdar något annat lever i en rosa dröm.
Tja, det är väl just det där med "oproportionerligt" som kan diskuteras. Jag tycker nog att de förtjänar all skit de har fått. Och då var jag ändå väldigt förtjust i Trudvang en gång i tiden, och har flera gånger velat skriva åt dem (i min idealistiska ungdom). Vi klagade på att de slösade bort så stora möjligheter, inte på att allt var skit. Sådant man inte bryr sig om alls orkar man ju inte klaga på.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Vitulv said:
...men jag som har hängt på wrnu sedan DoD6 släppptes kan definitivt skriva under på att kritiken mot Riotminds har varit stundtals helt onyanserad. Någonstans mellan "nerdrage" till rena hatkampanjer, faktiskt
Ja, jag minns själv exempelvis följande tråd.

/Han som tillbringade på tok för mycket tid att söka efter ett inlägg som han sedan kom på var på Riotminds forum
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vitulv said:
solvebring said:
Det där var det mest omotiverade jag någonsin hört. Det handlar inte om något agg mot Riotminds eller deras spelare. Det vore ju bara opartiskt och barnsligt att racka ned på dem av några slags "principskäl".
Bullshit. Nu har jag iofs inte testat tjänsten i fråga, så jag har inga synpunkter vare sig för eller emot den, men jag som har hängt på wrnu sedan DoD6 släppptes kan definitivt skriva under på att kritiken mot Riotminds har varit stundtals helt onyanserad. Någonstans mellan "nerdrage" till rena hatkampanjer, faktiskt. Jag vill minnas citat som "det ska bli ett nöje att se dem misslyckas" om produkter som precis utannonserats. Och det handlar inte om enstaka personer utan en ganska bred och högljudd skara som figurerat som både moderatorer, administratörer och "forumsveteraner".
Folk må ha sagt det ena och det andra. Jag tror dock inte att folk säger såadna saker helt obefogat av ren princip bara för att det är Riotminds. Tvärtom så tror jag - hur hårda ord man än må ha skitit ut - att det faktiskt har grundat sig på produkterna och rollspelen. Kasta skit bara för att kasta skit har gjort på Rollspel.nu förr i tiden, men när vi diskuterat spel så är det väl sällan folk "hatat" dem utan skäl?

Och att dra ett helt forum över en kam är dessutom bara taskigt försvar när man blir arg för att andra inte gillar det man själv gillar. Det blir ju rena sandlåde-comebacken.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kanske har de lärt sig, och lyssnar den här gången. Istället för att kalla oss bakåtsträvare.
Kallar de folk som tycker att de ska utveckla webtjänsten för bakåtsträvare så får de gärna ge bort licensen till mig istället. :gremwink:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Riotminds onlinesatsning [OT]

solvebring said:
Kallar de folk som tycker att de ska utveckla webtjänsten för bakåtsträvare så får de gärna ge bort licensen till mig istället. :gremwink:
Det var den elegantaste ripost jag läst på flera dagar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Riotminds onlinesatsning [OT]

Pom said:
solvebring said:
Kallar de folk som tycker att de ska utveckla webtjänsten för bakåtsträvare så får de gärna ge bort licensen till mig istället. :gremwink:
Det var den elegantaste ripost jag läst på flera dagar.
Mhm =)

Men allvarligt, det är så det låtit varje gång de öht nämnt kritiken. "Vissa är bakåtsträvare och klarar inte av det nya, blaha, blaha..." Klart man blir irriterad, när de får det att låta som att det är den enda sortens kritik som kommit. Jag har, varje gång jag kritiserat tjänsten, också kommit med jävligt konkreta förslag som skulle föra den framåt. Riotminds själva, däremot, som fortfarande tänker boksidor på en glorifierad wiki med dålig navigation, verkar däremot sträva bakåt vad gäller onlineutveckling. Som typ, tillbaks till 90-talet. kanske ett steg fram från var de befunnit sig tidigare, men med lite omvärldskoll så framstår deras lösning som ganska ogenomtänkt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Riotminds onlinesatsning [OT]

krank said:
Pom said:
solvebring said:
Kallar de folk som tycker att de ska utveckla webtjänsten för bakåtsträvare så får de gärna ge bort licensen till mig istället. :gremwink:
Det var den elegantaste ripost jag läst på flera dagar.
Mhm =)

Men allvarligt, det är så det låtit varje gång de öht nämnt kritiken. "Vissa är bakåtsträvare och klarar inte av det nya, blaha, blaha..." Klart man blir irriterad, när de får det att låta som att det är den enda sortens kritik som kommit. Jag har, varje gång jag kritiserat tjänsten, också kommit med jävligt konkreta förslag som skulle föra den <span style="font-style: italic;">framåt</span>. Riotminds själva, däremot, som fortfarande tänker <span style="font-style: italic;">boksidor</span> på en glorifierad wiki med dålig navigation, verkar däremot sträva bakåt vad gäller onlineutveckling. Som typ, tillbaks till 90-talet. kanske ett steg fram från var de befunnit sig tidigare, men med lite omvärldskoll så framstår deras lösning som ganska ogenomtänkt.
+1
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Han said:
Vitulv said:
...men jag som har hängt på wrnu sedan DoD6 släppptes kan definitivt skriva under på att kritiken mot Riotminds har varit stundtals helt onyanserad. Någonstans mellan "nerdrage" till rena hatkampanjer, faktiskt
Ja, jag minns själv exempelvis följande tråd.

/Han som tillbringade på tok för mycket tid att söka efter ett inlägg som han sedan kom på var på Riotminds forum
Exakt, klassisk nerdrage. Däremot bör det tilläggas att jag också ägnade en hel del tid till konstruktiva och positiva inlägg om Riotminds DoD. For the record alltså, om du försöker få mig att framstå som något jag inte är.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
solvebring said:
Och att dra ett helt forum över en kam är dessutom bara taskigt försvar när man blir arg för att andra inte gillar det man själv gillar. Det blir ju rena sandlåde-comebacken.
Jag har inte längre en relation till vare sig Riotminds eller DoD, eftersom jag inte längre spelar spelet. Däremot tycker jag att det är extremt tydligt att det under lång tid fanns en utbredd hat-kultur riktat mot RM på rollspel.nu. RM var liksom den där feta killen i klassen som man alltid kunde slänga ur sig en nedsättande kommentar till.

Det berodde enligt min analys på följande;
1. Nostalgi (folk ville att DoD skulle vara som det alltid varit (eller vad de trodde att DoD alltid varit, nämligen fyran)).
2. Avundsjuka (Riotminds vara fräscha, kaxiga och släppte hysteriskt snygga produkter, så skulle man helst inte göra i ett rollspelssverige där folk hade egna varianter av DoD som de snickrat på i flera år)*
3. Normbrytning (När DoD6 kom var grisodling och "realism" på ropet, och levels var det fulaste man kunde tänka sig (minns ni de hysteriskt felriktade liknelserna med D&D?))

Man kan så klart försvara kritiken genom att säga "möh, regelsystemet var ju inte så bra, och texten haltade ofta!", och det stämmer väl till viss del. Men om vi är helt ärliga mot varandra - stämmer inte det för i princip alla svenska rollspel?

På det stora hela fanns här en kultur där man nästan skulle hata DoD6, om så bara lite så där slentrianmässigt. Precis som man skulle hata Chronopia fram tills dess att Rising skrev att han gillade Chronopia, då ändrade sig alla plötsligt.


* Kopplat till det här hör också "Meh, de lyssnar inte på fansen (läs; mig)". Eftersom enskilda personer hade en sådan tät relation med varumärket så slog hybrisen in med full kraft när någon annan hade mage att utveckla det i en riktning som de inte bett om lov till! Och när RM valde att inte ta till sig kritik från varenda kotte utan istället valde att gå efter sin egen vision då blev de anklagade för arrogans. Som om de hade bett om någons jävla åsikt när försäljningssiffrorna ändå visade att de producerade Sveriges mest populära rollspel.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Spilåpipa said:
Jag vet inte riktigt vad folk hade förväntat sig då det aldrig varit tal om något annat än att lägga upp material på nätet?
...
Men det viktigaste är att allt funkar som förr med papper, tärningar och skräpmat.

Är du det minsta intresserad av DoDT får du helt enkelt avvara en hundring och testa. Att fråga här är ju att bjuda alla fläjmbois till grytan, att racka ner på riotminds och deras spelarskara är liksom det här forumets specialitet. Ja, ni har ett rykte.
Det är jättebra att det kommer någon här som betonar fördelarna med tjänsten! Och du har helt rätt i att det är en bra idé att testa själv innan man säger alltför mycket.

Kanske är det som du verkar inne på, att förväntningarna har blivit felaktigt satta? Hur de sattes vete tusan, men många, iaf jag, hade förväntat sig en rejäl internettjänst, med allt vad det innebär. Hade man förväntat sig mer av "böcker på nätet" hade man kanske reagerat lite annorlunda.

En sak i det du skriver måste jag bara vända mig mot: Inte är det så att folk här har något emot RMs spelare! Det är en grov generalisering och missuppfattning, som inte bör få stå obesvarad.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Spilåpipa said:
Jag vet inte riktigt vad folk hade förväntat sig då det aldrig varit tal om något annat än att lägga upp material på nätet?
Jag hoppades på en wiki. Det är så man brukar lägga upp textmassor på nätet. »Bläddra« i en bok, på en dator? Det känns som nostalgisk cyberpunk för mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Möller said:
»Bläddra« i en bok, på en dator? Det känns som nostalgisk cyberpunk för mig.
Mig med. Det är det främsta intrycket jag får; samma känsla jag får när jag ser Johnny Mnemonic och de faxar över saker...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Spilåpipa said:
Två simpla anledningar för mig:

1. Jag reser långt för att spela. Att ha laptop istället för en bag med böcker underlättar enormt.

2. Eftersom jag gör mycket eget material, på datorn, gillar jag att ha regelverk och allt på skärmen. Det underlättar, återigen, för mig.

Jag vet inte riktigt vad folk hade förväntat sig då det aldrig varit tal om något annat än att lägga upp material på nätet?
Ja, det finns en anti-RM-ådra på WRNU och elitistiska tendenser, men det tycker jag inte är skäl nog att avfärda en diskussion runt RMs onlineprodukt.

Jag gör som du och vill gärna ha grejerna på datorn (jag öppnar i stort sett aldrig rollspelsböcker under spel ändå). Dock tror jag de flesta hade betydligt högre förväntningar på RM än att de bara skulle lägga upp böckerna online. Jag menar, man kan ju redan skaffa sig rollspel som PDFer (lagligt eller olagligt), så man har ju inte tillfört mycket för att motivera prenumerationsavgift för de som redan har böckerna.

Snarare tror jag att många, mig inräknad, hoppades på lite nyutveckling i rollspel, inte bakåtsträvande. Vi hade hoppats på något nyskapande och fräscht skulle komma. Som jag dock gissade innan tjänsten kom ut så var sannolikheten mycket låg att first mover, d.v.s. RM, skulle lyckas. De tar en risk att gå ut först, dessutom en massa ny kompetens och lärdomar, och all heder åt RM för att de försökte, men de blir ännu inte de som levererar förnyelsen av hobbyn.

Så nu gäller det att andra lär sig av RMs misstag och kommer med något som faktiskt är nytt
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har inte längre en relation till vare sig Riotminds eller DoD, eftersom jag inte längre spelar spelet. Däremot tycker jag att det är extremt tydligt att det under lång tid fanns en utbredd hat-kultur riktat mot RM på rollspel.nu. RM var liksom den där feta killen i klassen som man alltid kunde slänga ur sig en nedsättande kommentar till.

Det berodde enligt min analys på följande;
1. Nostalgi (folk ville att DoD skulle vara som det alltid varit (eller vad de trodde att DoD alltid varit, nämligen fyran)).
2. Avundsjuka (Riotminds vara fräscha, kaxiga och släppte hysteriskt snygga produkter, så skulle man helst inte göra i ett rollspelssverige där folk hade egna varianter av DoD som de snickrat på i flera år)*
3. Normbrytning (När DoD6 kom var grisodling och "realism" på ropet, och levels var det fulaste man kunde tänka sig (minns ni de hysteriskt felriktade liknelserna med D&D?))
Okej, jag förstår och du analyserar säkerligen alldeles riktigt för en viss grupp forumiter. Det där resonnemanget har kanske funnits. Själv har jag aldrig noterat det tyvärr. Men sure, i det avseendet har du rätt, speciellt eftersom andra tycks hålla med dig - jag menar det att det har funnits mycket skitsnack mot Riotminds här. Men att lägga den rollen på ett helt forum eller att vilja visa det som en allmängiltig lag bland oss är bara löjligt och fel - vilket är hela anledningen till att jag valde att svara Spilåpipa.

Kort och gott: Jag sätter punkt här för min del och böjer mig för den allmänna meningen om hur det faktiskt har varit, men jag tänker inte låta Spilåpipa hävda den här tråden eller dess innehåll som principiell skitkastning, för det är den inte - och vi är inte alla RM-hatare här på Rollspel.nu. That's my point, with all respect.

Man kan så klart försvara kritiken genom att säga "möh, regelsystemet var ju inte så bra, och texten haltade ofta!", och det stämmer väl till viss del. Men om vi är helt ärliga mot varandra - stämmer inte det för i princip alla svenska rollspel?
Jo, det gör det. I alla fall så är jag med dig där. Det är också därför jag tror att Riot-hatet inte är så principiellt som man uttrycker det. Fast mja, jag skulle ju säta punkt och hålla käften om det. Det sa jag ju. =) Fast, jag menar, vad gäller hård attityd där så har man ju hört detsamma om Järnringen och kvaliteten på Mutant som spel också. Fast jag gillar generellt de svenska rollspelen - kanske inte för systemen men för att de alltid lyckats nita en bra stämning och känsla. Riotminds är ju skitbra på det om man nu ska berömma lite.

På det stora hela fanns här en kultur där man nästan skulle hata DoD6, om så bara lite så där slentrianmässigt. Precis som man skulle hata Chronopia fram tills dess att Rising skrev att han gillade Chronopia, då ändrade sig alla plötsligt.
=)

solvebring har varit arg på Chronopia och DoD6 för att de inte var som han tyckte DoD skulle vara. Och han var barnsligt jävla löjlig att orka bli arg på Riotminds för att de beslutade sig för att köra online. Ja, då beslutet var fräscht alltså. ... fast idag förstår han själv inte varför. Varje utgåva av ett rollspel är ett kapitel - en milsten - för det rollspelet gentemot sin samtid. Varför vara arg över att tiderna förändras, för det gör de ju alltid?

Jag borde kanske skämmas men jag orkar inte, speciellt eftersom jag inte är ensam om att ha känt så här om olika rollspel då de bytt skepnad.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
solvebring said:
Det där resonnemanget har kanske funnits. Själv har jag aldrig noterat det tyvärr. Men sure, i det avseendet har du rätt, speciellt eftersom andra tycks hålla med dig - jag menar det att det har funnits mycket skitsnack mot Riotminds här. Men att lägga den rollen på ett helt forum eller att vilja visa det som en allmängiltig lag bland oss är bara löjligt och fel - vilket är hela anledningen till att jag valde att svara Spilåpipa.
Ingen har menat att alla på rollspel.nu hatar RM, så jag vet inte vad du får det ifrån. Men nog måste väl även du hålla med om att om det finns ett brett underlag (genom en stark eller röststark grupp) för vissa åsikter så färgar det av sig på hela forumet?

Fast, jag menar, vad gäller hård attityd där så har man ju hört detsamma om Järnringen och kvaliteten på Mutant som spel också.
Jag vill nog hävda bullshit igen. Järnringens Mutant har i huvudsak hållts i väldigt höga ordalag på rollspel.nu. Jag vill inte minnas någon utbredd kritik, eller knappt någon kritik alls när jag tänker efter, mot M:UA. Säger du emot?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ingen har menat att alla på rollspel.nu hatar RM, så jag vet inte vad du får det ifrån. Men nog måste väl även du hålla med om att om det finns ett brett underlag (genom en stark eller röststark grupp) för vissa åsikter så färgar det av sig på hela forumet?
Det kan hända att jag är lättprovocerad men så fattade jag på Spilåpipa i alla fall. Fast hur som haver, om jag möjligen lät mig provoceras och svarade i all hast så är antaget antaget och sagt sagt. Och visst finns det en stark grupp, men fortfarande så tycker jag inte att man bör döma ut ett helt forum för det, vilket jag anser att Spilåpipa gjorde genom kommentaren:
Spilåpipa said:
Är du det minsta intresserad av DoDT får du helt enkelt avvara en hundring och testa. Att fråga här är ju att bjuda alla fläjmbois till grytan, att racka ner på riotminds och deras spelarskara är liksom det här forumets specialitet. Ja, ni har ett rykte.
- - -
Jag vill nog hävda bullshit igen. Järnringens Mutant har i huvudsak hållts i väldigt höga ordalag på rollspel.nu. Jag vill inte minnas någon utbredd kritik, eller knappt någon kritik alls när jag tänker efter, mot M:UA. Säger du emot?
jag vet inte vad du lägger in i "bullshit" men... För mig känns det som att du menar att jag ljuger, medan jag menar att jag är av en annan personlig uppfattning. Vilket iof saknar belägg och därmed är jag förloraren i resonemanget kring detta.

Jag kan tyvärr inte peka ut några trådar, däremot har jag för mig att vi diskuterat deras, liksom Riotminds, förmåga att författa bra ett par gånger - vilket vill säga att Järnringen författar illa. Jag vill också minnas folk stört sig på att Mutant:UA inte blev så mycket nytt, utan behöll såpass mycket av det gamla som det gjorde - medan så klart andra tyckte det var bra.

Med andra ord håller jag med dig, Vitulv, om att det har funnits starka åsikter om Riotminds. Och visst fläckar det forumet. Jag tycker däremot att det är fel att hetsa mot en hel tråd och ett forum på grund av det. Jag tycker inte det verkar ligga mer bakom den hätskheten än att Spilåpipa gillar onlinetjänsten medan majoriteten inte gör det, vilket gjorde Spilåpipa arg. Rykten är förövrigt inget bra belägg eller argument, å andra sidan är min "personliga uppfattning" inte heller mer värd än det i en sådan diskussion. ... Fan, det tycks ju gå på ett ut. :gremwink:
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
På plussidan så släppte RM loss dvärgboken "Eld och sot" på sajten alldeles nyss. Gratis, om man har köpt DoD-regelboken.

Sånt är roligt. Plötsligt en massa dvärginfo, liksom.

Än så länge har RM haft ett högt tempo. Sajten har varit igång i en månad, och redan har två äventyr och en "rasbok" dykt upp. Rätt bra för 60 spänn.

En mycket lovande takt, men kan de hålla den uppe?

Och när kommer NYTT material?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Vitulv said:
Däremot bör det tilläggas att jag också ägnade en hel del tid till konstruktiva och positiva inlägg om Riotminds DoD. For the record alltså, om du försöker få mig att framstå som något jag inte är.
Jag försökte mest vara rolig. :gremsmile:

Ärligt talat tycker jag att det har varit rätt mycket slashing från båda håll. Theo är exempelvis inte så mycket bättre, om du minns tråden där han försökte slakta mitt EDoD-system? Allting handlar helt enkelt om olika preferenser, snarare än att någon har rätt eller fel.

/Han som tycker det är konstigt att ingen fattar det
 
Top