Nekromanti Så jävla kasst och dåligt!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Fan vad lack jag blir! Hur i h-e kan man skriva något så urbota krångilgt och dåligt?!

Alltså... läs det här;


"Alla som vill kasta ett kastvapen med skadlig avsikt måste ha ett färdighetsvärde i färdigheten Vapenteknik (avståndsvapen) för vapengruppen kastvapen. Personen kan då kasta ett vapen ett visst antal meter som beror på personens Styrka, färdighetsvärde i färdigheten Vapenteknik (kastvapen) samt vapnets vikt. I tabellen till höger (läs: nedan) visar hur långt en person kan kasta ett vapen av viss vikt med skadlig verkan.

Tabell 7-3: Kastvapen

Vikt...........................Kastlängd
----------------------------------------------------------
STY/30 kg.................STY+FV m
STY/20 kg................(STY+FV)*0,75 m
STY/10 kg................(STY+FV)*0,5 m

Exempel: En person med STY 12 och FV 4 i vapenteknik (kastvapen) kan kasta vapen som väger upp till 0,4 kg (12/30) upp till 16 m (12+4), vapen som väger mellan 0,4 och 0,6 kg (12/20) upp till 12 m ([12+4]*0,75) och vapen som väger mellan 0,6 och 1,2 (12/10) kg upp till 8 m ([12+4]/2)."


Alltså... say again?

Det kommer från DoD6 reviderade utgåvan av grundreglerna.

Varför, varför, varför behöver man något så urbota idiotiskt för att simulera att jag kastar något på någon? Varför kan man inte bara säga att min STY avgör hur långt jag kan kasta ett kastvapen (STY meter) och mitt FV i färdigheten avgör om jag träffar?

Jag läste igenom regeln fem-sex gånger innan jag överhuvud taget fattade vad de menade och förkastade den därefter som en dålig tankenöt och bannlyste regeln från min hjärna för all evig framtid.

Och det här är sååå typiskt Riotminds. Alltså, helskönt spel. Verkligen. Men rollpersongenereringen är en enda lång pina. Jag spelar inte ens med magikeryrkena/prästyrkena och den spelare som över huvudtaget nämner extrakt får nära nog en snyting för dåligt uppförande. Och varje gång jag skall sitta och förklara stridsgrund/stridskapacitet/vapenteknik/SK-vapen etc. (ja, det behandlar samma sak) så skäms jag nästan. Typ, "vafan är det för jävla spel du leder? Har du betalat för det här?".

Buhuhuuuu, varför ska allt vara så krångligt? :gremfrown: Kan vi inte bara få ha roligt?

:gremmad: :gremmad: :gremmad:

/Vulf - Jag hatar er!
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
hmmm....Känns som någon av dem måste hat knasat till sig med GURPS där....de har typ precis sammma dumma regel

Så kan det gå när man strävar efter så kallad realism och inte gör det bra.

Föresten...vad är extrakt
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Hehe.. du låter lite bitter. :gremsmile:

Men jag håller med. Reglerna är bitvis riktigt, riktigt.. onödiga.
Fast för stycket du nämner antar jag att tanken är att man skaffar sig ett kastvapen när man har det ganska långsamt (typ man handlar eller skapar RP) och kan räkna ut värdena och skriva ner dem för att sedan använda i strid.
Men det gör det jobbigt att rycka upp nått och kasta iväg under strid. ("Ehh.. vänta nu, undrar hur mycket stolen kan tänkas väga..").

Det jag inte kan förstå angående dessa märkliga regler som finns lite här och var (eller snarare mest överallt) är hur de kunde ta sig förbi korrekturen. Jag menar vilka läste igenom de delarna och tyckte att det inte var något fel på dem?

- Zire, vänta nu... skrev jag just en jag-håller-med på ett inlägg som jag egentligen inte ens vet vad den var tänkt att handla om
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
"Extrakt" är ett kapitel som finns i DoD6 Expert. Så vitt jag vet är det inte många som egentligen förstår vad det är för något, en sublim religös rit, ett besvärjelse för att frammana en demon eller kanske bara en släng av schizofreni. Det är ett krånligt och underligt regelavsnitt för alkemi och giftblandning. Om man nu ska koka brygder så kan en treåring hitta på ett bättre system.

Men varför inte använda sig av ett bättre regelsystem är RM´s överhuvudtaget? Nya Mutant kräver ju inte så mycket moddning om man vill ha något på svenska.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hemm, lite förvirrande ja..
har nog helle inte fatatt det hela.... Fast det kan åxå bero på att jag är ducktigt trött åxå...

/ Johan K, en trött ledare som är nyss hemkommen från Tokholmen..
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Det jävligaste av allt är att extraktkapitlet återfinns även i de reviderade reglerna. Jag fattar inte varför man inte kunde låta det krångliga och akademiska vara i expertreglerna medan grundreglerna kunde få fortsätta vara just grundregler - enkla och snabba.

/Vulf
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,499
En sak man lärde sig om den svenska rollspelsmarknaden någon gång på slutet av nittiotalet (läs: Mutant Chronicles) var att den kanske inte gjorde allting precis efter min smak. Folk vill ha ut olika saker ur olika spelsystem. Hurdana regler RM:s DoD har kanske ger en fingervisning om vilken publik man fiskar efter.

Men, lösningen är enkel, gör som ro83rt föreslår: ett enkelt kirurgiskt ingrepp. Frilägg försiktigt spelvärlden, och transplantera ett vettigare spelsystem. Antingen M:UA, eller Expert, eller DoD -91, eller en blandning. Fast ändå, det är djävligt surt på pengarna som kastats bort på DoD6-reglerna.

Det enda som ställer till med problem är magisystemet. Finns inget vettigt mig veterligt till BRP.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Det enda som ställer till med problem är magisystemet. Finns inget vettigt mig veterligt till BRP.
Nej det är alltid ett problem när man utgår ifrån ett formelbaserat magisystem. Jag har fått enstaka tips på system som inte består av en uppsjö formler men dessa är oftast väldigt komplicerade. Tycker man det är ok med formelmagi är det t.ex. bara att modda mutationerna i mutant lite, men som sagt har man andra önskningar blir det tuffare.

Annars ska jag försöka se genom fingrarna när det gäller dina antydningar mot MC.
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Själv ser jag det som en regel värd att betrakta. Jag gillar realism i reglerna. Ett exempel på vad jag menar:

Kalle har 15 i rörlighet och springer fort. Han har aldrig tränat löpning.
Stackars Pelle däremot har bara 14 i rörlighet och är därför långsammare än Kalle trots att han är en elitspriner som tränat hårt hela livet.

Det är därför som jag vill ha realism i reglerna, bara för att du är bodybuilder betyder det inte att du kan hiva ett spjut längre än en spjutkastare, trots att du är kanske 7 gånger så stark. Det har med teknik att göra, något som sittar i en karaktärs så kallade färdighets värde. Därför bör FV:n vara en av variablarna angående räckvidden med vad som kastas.

Sedan att regeln såg mycket krånglig ut var givetvis helt psyko! Det hade vart bättre om formeln varit [(Sty+FV)/kg på föremålet].
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Själv ser jag det som en regel värd att betrakta. Jag gillar realism i reglerna. Ett exempel på vad jag menar:
Om man med realism menar att man ska ta med många faktorer när något ska avgöras så innebär bara det att du väljer bort en del andra faktorer som inte är med. Eftersom som det endast innebär att det du ska avgöra tar längre tid och är mer komplicerat att avgöra, handlar det inte om realism (det kan det ju inte göra eftersom man valt bort faktorer som skulle spelat med i en verklig situation) och då är det väl bättre att istället ha en snabbt och smidigt system?
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
HAHA!! Det var väl inte så krångligt det där? Har du spelat EON? MUAHAHAHA!!! :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:
Det är det ondaste spelet i världen när det gäller regler. Det är därför man inte ska spela det. Bra moduler och värld osv. men det finns i princip regler och tärningsslag för hur man skiter så det tar död på allt annat.Jämfört med det är DoD rena semestern. :gremcool:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Och vem stoppade pengar i dig då?

HAHA!! Det var väl inte så krångligt det där? Har du spelat EON? MUAHAHAHA!!!
Ja, jag har spelat Eon, men innebär det att man måste skriva och formulera sig som en imbecill?

Jag bryr mig inte om att jämföra systemen eftersom det inte har något med saken att göra. Jag kan bara kallt konstatera att jag inte gillar Eons regler eler värld och därför inte heller spelar det. Värre är att jag avgudar Trudvang men störs av att de reviderade reglerna är sämre än de ursprungliga till DoD6.

/Vulf
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Realism? För det första är det inte realism du beskriver utan snarare någon sorts dållig illusion av trovärdighet.

I vilket fall, jag är inte på något sätt ute efter realism, eller ens trovärdighet. Jag vill ha ett spelbart system som är roligt. På samma sätt som Diablo 2 är roligt att spela men inte ett skit realistiskt.

Man skall spela för att ha kul och regler skall stimulera spel, inte simulera trovärdighet.

Så du har fel alltså.

/Vulf
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Med tanke på att löppträning ger högre smidighet/fysik, vet inte riktigt i denna verklighet så vet jag inte, det är itne mycket teknik i det mycket är talang och träning, träningen ger bara andra grundegentskaper.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Frilägg försiktigt spelvärlden, och transplantera ett vettigare spelsystem. Antingen M:UA, eller Expert, eller DoD -91, eller en blandning.
Jag rekommenderar T10-systemet. Västmark kan köras rakt av utan alltför många moddar, om man accepterar att magin hanteras av spelledaren, men annars finns det de som funderar på ett mer allmänt T10 Fantasy. Trudvang förtjänar verkligen ett bättre regelsystem än DoD6!


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
HAHA!! Det var väl inte så krångligt det där? Har du spelat EON? MUAHAHAHA!!!
Det är det ondaste spelet i världen när det gäller regler.
Du har inte testat Pheonix Command?
 
G

Guest

Guest
Så så...

Såja. Tänk nu på hur du formulerar dig och vilket "tonfall" du använder i dina inlägg. Om du gör så så slipper vi genast dylika inlägg.

Tack på förhand,


Johnny
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
OT

Från ingenstans kom Scorpions gamla dänga Winds of change farande till mina öron (eller hjärna vem vet). Jag mins de dagar då diskusionerna om DoD6 alltid (bortsett från vissa personer, ni vet vilka ni är :gremsmile:) mynnade ut i aplådåskor & hurrarop, men nu hackas det som aldrig förr på regelsystem, språkbrister, pseudo mumbojumbo.
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Om du bara är ute efter ett spel så kan du ju alltid spela Fia med knuff.

Sedan värker det som om vi har skilda åtsikter om vad som är roligt inom rollspel, enkal regler, eller komplexa regler. Kan inte säga att jag älskar komplexa regler, dock ogillar jag skarpt enkla regler som generaliserar.

Gör vad du vill dock, vill du att man ska kunna hiva föremål lika långt som grundvärdet för styrka, så javisst, låt Starke Oscar plocka upp lastbilen och hiva den 20 meter.
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Jag förstår exakt vad du menar, i min uträkning hade jag varken luftmotstånd eller vindriktning. Dessa är riktigt avancerade och skulle kräva en dator som skötte reglerna automatiskt, så att det blev flyt. Sedan hade jag inte så många faktorer i min formel. Det var bara två, om det sedan känns för mycket kan jag rekommendera att gå på komvux och läsa om kursen Matematik A.
 
Top