Nekromanti Riotminds onlinesatsning

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har vagt funderat på att testa Riotminds onlinesatsning sedan den lanserades, men har valt att avvakta i väntan på mer information om vad den erbjuder.

Jag läste just vad Magnus på Piruett.se tycker och undrar nu vad er åsikt är. Hur fungerar tjänsten idag och hur kommer den att fungera imorgon?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, jag har inte provat, och efter att ha läst på Piruett så kommer jag absolut inte att göra det. Inte utan att Riotminds reviderar de här otroliga bristerna i sitt system, om man nu kan kalla det för ett system? Jag tror nämligen inte att min åsikt kommer att bli så mycket annorlunda. Varför? Tja, de brister som Magnus pekar ut är helt enkelt fatala brister i något som ska föreställa ett online-system. Att det inte ens finns en utvecklad sökfunktion med inbyggt stöd för flöden och bokmärkningar är ju urruttet. Att rollpersonen och regelverktyget är de samma fast digitala istället för "analoga" gör ju varken till eller från. Riots verkar kort och gott inte ha gjort så mycket mer än att ha lagt upp böckerna digitalt - bang bom - upp med texter och bilder, klart!

... Det verkar med andra ord inte vara datoriserat eller utvecklat överhuvudtaget, mest bara som en flat konvertering från bok till websida. Att jag inte har eller för den delen behöver mobilt bredband är också avgörande - jag kan inte ta med mig DoD Online vart jag vill i det avseendet. Förövrigt sitter jag bra här med mina böcker. =) Jag använder gärna min lilla EEE som hjälpmedel när jag spelar, men inte som det huvudsakliga verktyget. Att läsa större mängder text digitalt är för mig en pina. Books is the shit! Och jag betalar hellre ett par hundringar extra per bok om det enbart vore tryckkostnaden som styrde. Kort och gott så ser jag för mycket "sanningar" i Magnus recension, de är för talande för att bara vara påståenden, sedan så tror jag inte att ett trettiotal instämmande kommentarer "har fel".

Edit: ... Säger jag som blir rejält avskräckt. Tjänsten är jävligt snygg och stämningsfull, though. Stämning är med andra ord något de alltid varit jävligt bra på.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Tänker nog Worda på solve.
Satt på min eee pc och tyckte det var skit klumpigt att navigera runt på provsidorna.
kändes inte alls intuitivt, acrobat reader är mer optimerat.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Tjänsten fungerar i dagsläget dåligt, och jag misstänker att den kommer fortsätta göra det en längre stund. Den största anledningen att köpa tjänsten är för att få rättigheter och status: bashing-rights (rätt att säga jag tycker att det är dåligt på grund av blablabla) just nu, men framförallt bragging-rights (alltså rätt att säga "jag var där när det hände" eller "kommer ni ihåg idod!", med samma självklarhet som vissa nu kan säga att de läste alla sinkadusnummer eller spelade spindelkungens pyramid) i framtiden.

Dessutom har jag utvecklat mina åsikter mer på
http://www.boningen.org/archives/internet/idod-ar-har-men-ar-det-bra

http://www.boningen.org/archives/rollspel/idod-ar-har-kom-igang

samt i trådarna
http://forum.riotminds.se/viewtopic.php?f=60&t=13016&start=45#p232006

https://www.rollspel.nu/threads/50638

i de olika kommentarerna framkommer också andras åsikter, som åtminstone till viss del varierar - särskilt på riotminds eget forum.

Ett tips är att läsa några olika inlägg och kolla på "gratismaterialet" - alltså de första femton "sidorna". Det borde ge en ganska rättvis bild.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Vad RM måste göra är skrota allt och börja från början, och först titta på vad som redan finns på Internet.

De måste studera hur WotC byggt upp sin Character Builder på DDO.

De måste studera hur Monte Cook hyperlänkat allt på dungeonaday.com

De måste inse att det inte går att ta betalt för grundläggande världsinformation. Sånt ska lämnas åt fansen att själva bygga upp som en Wiki. En sådan ska aktivt uppmuntras och absolut inte motarbetas.

Avslutningsvis måste de inse att för att kunna ta en hundring i månaden måste mängden uppdateringar vara tämligen substantiell. Då duger inte den gamla pappersmodellen att ge ut en PDF varannan månad. Jfr WotC's "tidningar" Dragon eller Dungeon, som numera är ett samlingsbegrepp för att det kommer en ny artikel var tredje dag eller så.

TL;DR: RiotMinds, ni behöver gå minst fem år fram i tiden, åtminstone till 2008, om ni ska lyckas.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag har skrivit mitt "vad var det jag sade" på Piruetts blogg, och vill tillägga att jag är förbannat trött på att få höra att man är avundsjuk, missunsam eller framstegsfientlig om man ogillar deras ruskigt misslyckade tjänst. Liknande trams kommer från både RM själva och då givetvis deras fanbois också. Att jag tycker att deras tjänst är misslyckad är för att jag, till skillnad från RM, inte haft mitt huvud i sanden i femton år. Jag vet vilka möjligheter som finns. Jag bygger, och trycker, egna spel och även om jag saknar RM's resurser så vågar jag säga att jag utnyttjar mina bättre.

Riotminds:

- Navigation. Ha inte tre olika sätt att navigera (meny uppe, meny nere, länkar längst ner i texten). Kolla en wiki, vettja.
- Konsolidera. Sätt samman alla html-sidor som hör ihop, slå ihop alla "böcker" till en databas. Det är inte hållbart att betrakta allt som separata, numrerade boksidor i separata böcker när man lägger något på nätet 2010/2011. Sluta tänka "bok" öht.
- Lyssna. Ta in kritik och gör något åt det som kritiseras. Hoppa ner från hästen. Lite ödmjukhet skulle inte skada.
- Interaktivitet. Framöver är interaktiva rollpersonegeneratorer och liknande väldigt bra grejer. Det ni har nu kunde lika gärna inte finnas, så bakåtsträvande är det. Det är inte ens svårt att bygga en karaktärsgenerator.
- Print on demand. Lägg ut era tidigare böcker på t.ex Publit. Låg ingångskostnad, hög kvalitet, noll löpande utgifter, noll krav på volymer eller lagerföring. Fire and forget.
- Diversifiera. Att BARA ha sms som betalningssätt år 2011 är inte så bra, när det är så enkelt att skapa ett Paypalkonto.

Det är nog mina främsta punkter.
 

Spilåpipa

Veteran
Joined
14 Apr 2008
Messages
29
Två simpla anledningar för mig:

1. Jag reser långt för att spela. Att ha laptop istället för en bag med böcker underlättar enormt.

2. Eftersom jag gör mycket eget material, på datorn, gillar jag att ha regelverk och allt på skärmen. Det underlättar, återigen, för mig.

Jag vet inte riktigt vad folk hade förväntat sig då det aldrig varit tal om något annat än att lägga upp material på nätet? Om detta kan resultera i högre utgivningstakt, d.v.s ett levande spel, så har de lyckats. Nu har jag inte exakt koll på hur utgivningen sett ut för svenska spelmakare de senaste åren, men det har inte varit något att jubla för (riot inräknade).

Men det viktigaste är att allt funkar som förr med papper, tärningar och skräpmat.

Är du det minsta intresserad av DoDT får du helt enkelt avvara en hundring och testa. Att fråga här är ju att bjuda alla fläjmbois till grytan, att racka ner på riotminds och deras spelarskara är liksom det här forumets specialitet. Ja, ni har ett rykte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
  • Jättefult
  • Jättedåligt upplagt
  • Jätteotympligt att navigera
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
krank said:
Inte om det betyder att färre orkar med att använda deras material. De kan lägga ur hur mycket på sin låtsaswiki som helst; om ingen läser eller lockas dit är projektet en förlust för alla utom de mest hängivna.
Är det någon som vet hur det går för dem ekonomiskt med denna satsning?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Ram said:
Är det någon som vet hur det går för dem ekonomiskt med denna satsning?
Ingen aning, men jag kanske ska tydliggöra att jag menar "för hobbyn" mer än ekonomiskt.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
krank said:
Ingen aning, men jag kanske ska tydliggöra att jag menar "för hobbyn" mer än ekonomiskt.
Jodå, det antog jag för all del. Det som jag var mest nyfiken på var om det funkade, om det går runt(-ish). Det är liksom det första och mest intressanta med satsningar av med affärsmässig natur.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Antagligen har tjänsten inte vart aktiv länge nog för att man ska kunna avgöra det ännu. Jag skulle misstänka att man först kan se om det är en finansiellt gångbar metod när de första prenumerationerna går ut. Om de förnyas eller inte, menar jag. Jag hoppas det går bra i alla fall.


Storuggla, flyttkartongsbordet är mobilt
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Spilåpipa said:
Att fråga här är ju att bjuda alla fläjmbois till grytan, att racka ner på riotminds och deras spelarskara är liksom det här forumets specialitet. Ja, ni har ett rykte.
Jo, det har varit hårda ord mot Riotminds här både nu och tidigare, men det har gällt saker som kritiserats ordentligt även på Riotminds eget forum. Det har säkert förekommit svepande formuleringar om företaget och dess kunder, men med handen på hjärtat är det nog många på wrnu som t ex tycker att Trudvang är en inspirerad och stämningsfylld kampanjvärld illustrerad av ypperliga konstnärer, att grundidén till Götterdämmerung är mycket spännande och lockande och att Brunalven har en ängels tålamod.

Du skall ha heder av att ha nyanserat bilden av tjänsten här, men det är inte bara fradgande RM-hatare som tvekar inför att bara kunna läsa reglerna om de betalar hyra och har en uppkopplad dator som inte utnyttjas som annat än bildskärm.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Är du det minsta intresserad av DoDT får du helt enkelt avvara en hundring och testa. Att fråga här är ju att bjuda alla fläjmbois till grytan, att racka ner på riotminds och deras spelarskara är liksom det här forumets specialitet. Ja, ni har ett rykte.
Det där var det mest omotiverade jag någonsin hört. Det handlar inte om något agg mot Riotminds eller deras spelare. Det vore ju bara opartiskt och barnsligt att racka ned på dem av några slags "principskäl". För att stärka faktumet att du ryckt åsikter ut luften kan jag ställa mig själv som ett bra exempel. Läs ovan hur pass avskräckt jag är av den här tjänsten... Kort och gott, fungerar inte såpass grundläggande medel som navigation och sökfunktion är det kort och gott är otroligt crappigt. Fast ändå kan jag säga att jag till exempel gillar Riotminds som spelmakargäng och att jag diggar DoD6R/E av bara böveln när det kommer till Drakar & Demoner utgåvor. Jag är dessutom relativt aktiv på dess forum och hjälper Klaatu å Medusa Games räkning med lite illustrationer och så. Hur som helst, Magnus och Anders och Theo är schyssta killar och om de ska ha beröm är så är det för att de är bland de bättre svenska spelmakarna vad det gäller värld och stämning. Det kommer man inte ifrån.

Kort och gott, walium frågar nog knappast för att han är någon slags RM-hatare. Han frågar nog för att han vill veta vad andra tycker. Att svaren han får ser ut som de gör beror inte heller på att Rollspel.nu är någon slags lunchmobb mot Riotminds. Varför skulle vi vara det? Tvärtom tror jag att flera av de äldre rollspelarna här, som har en lång och bred erfarenhet, kan ge en schysst objektiv åsikt om detta. Det är nog i det fallet större risk att folket på RM-forumet är partiska å sin räkning. Men man kan ju inte leka blindbock bara för att vara schysst. Hur mycket Magnus, Theo och Anders än kämpat - för det har de och all respekt för det - så verkar det inte hålla. Men vem vet om det kanske lurar förbättringar bak nästa hörn? Som det är nu har i alla fall deras DoD Online grej inte ens nått upp kriterierna för en normalgod wiki, och det känns inte hållbart. Speciellt inte om de kommer att kasta upp mycket mer material än vad de gav ut i bokform.

Kort och gott, det där var jävligt onödigt sagt och väldigt omotiverat och jag kan inte annat än svara för att jag tycker det är orättvist. Sedan får vi ha det ryckte vi har, men jag kan då säga att jag inte vet vad du pratar om.

Förövrigt hoppas jag att den här diskussionen kan stanna på det här planet och inte hetta till mer så att den blir låst eller något tråkigt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
solvebring said:
Det där var det mest omotiverade jag någonsin hört. Det handlar inte om något agg mot Riotminds eller deras spelare. Det vore ju bara opartiskt och barnsligt att racka ned på dem av några slags "principskäl".
Bullshit. Nu har jag iofs inte testat tjänsten i fråga, så jag har inga synpunkter vare sig för eller emot den, men jag som har hängt på wrnu sedan DoD6 släppptes kan definitivt skriva under på att kritiken mot Riotminds har varit stundtals helt onyanserad. Någonstans mellan "nerdrage" till rena hatkampanjer, faktiskt. Jag vill minnas citat som "det ska bli ett nöje att se dem misslyckas" om produkter som precis utannonserats. Och det handlar inte om enstaka personer utan en ganska bred och högljudd skara som figurerat som både moderatorer, administratörer och "forumsveteraner".
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Vitulv said:
solvebring said:
Det där var det mest omotiverade jag någonsin hört. Det handlar inte om något agg mot Riotminds eller deras spelare. Det vore ju bara opartiskt och barnsligt att racka ned på dem av några slags "principskäl".
Bullshit. Nu har jag iofs inte testat tjänsten i fråga, så jag har inga synpunkter vare sig för eller emot den, men jag som har hängt på wrnu sedan DoD6 släppptes kan definitivt skriva under på att kritiken mot Riotminds har varit stundtals helt onyanserad. Någonstans mellan "nerdrage" till rena hatkampanjer, faktiskt. Jag vill minnas citat som "det ska bli ett nöje att se dem misslyckas" om produkter som precis utannonserats. Och det handlar inte om enstaka personer utan en ganska bred och högljudd skara som figurerat som både moderatorer, administratörer och "forumsveteraner".
You go girl!


(Jag tycker seriöst - oavsett min förnedrande kommentar att Vitulv har en poäng. Själv betalar jag för iDoD tjänsten och är nöjd, har tålamod och hoppas på fler funktioner)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Det är inte ofta som jag faktiskt håller med Vitulv, så då jag gör det tänkte jag faktiskt skriva det. Allt ovan som skrivs är så som jag upplever det också.

Med det sagt, så finns det gott om motiverade skäl från personer tidigare i tråden (t.ex. från krank och länken till Magnus blogg Piruett) som pekar ut varför tjänsten inte är riktigt väl utformad ännu.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Endyamon said:
Med det sagt, så finns det gott om motiverade skäl från personer tidigare i tråden (t.ex. från krank och länken till Magnus blogg Piruett) som pekar ut varför tjänsten inte är riktigt väl utformad ännu.
Och ingen skulle bli gladare än jag om de faktiskt lyssnade på kritiken och fixade till de saker som behöver fixas till. Det är väl mest det att Riots track record vad gäller att lyssna på kritik inte är det bästa. men hey, jag tror gott om människor: Kanske har de lärt sig, och lyssnar den här gången. Istället för att kalla oss bakåtsträvare.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Endyamon said:
Det är inte ofta som jag faktiskt håller med Vitulv, så då jag gör det tänkte jag faktiskt skriva det. Allt ovan som skrivs är så som jag upplever det också.

Med det sagt, så finns det gott om motiverade skäl från personer tidigare i tråden (t.ex. från krank och länken till Magnus blogg Piruett) som pekar ut varför tjänsten inte är riktigt väl utformad ännu.
Absolut, och jag menar heller inte på något sätt att kritiken mot onlinetjänsten är obefogad, den vet jag som sagt inget om. Men att RM har fått oproportionerligt mycket kritik på rollspel.nu är tamejfan mer fakta än spekulation, och den som hävdar något annat lever i en rosa dröm.
 
Top