Nekromanti Drakar och Demoner digital

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Vad tror du om att använda tjänsten vid spelbordet? Är det funkis? Jag är inte ute efter en lista på buggar.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Vad tror du om att använda tjänsten vid spelbordet? Är det funkis?
Det beror väldigt mycket på vad man är ute efter. Om du når upp till grundförutsättningarna så kan det ha sina fördelar. Vissa saker går förstås mycket snabbare att kolla upp. Du kan till exempel hålla reda på initiativ och snedtändningstabeller (inom begränsningarna).

Jag är inte ute efter en lista på buggar.
F.Ö. ber jag om ursäkt om det framstod som att jag bara var ute efter att lista buggar. Min mening var att göra en någotsånär rättvis bedömning, och i en sådan ingår också de buggar som kan påverka ens upplevelse.

Jag har själv aldrig använt dator när jag spelat rollspel, vilket kan räknas som bias. Om du själv brukar göra det, och når grundkraven, så är min övertygelse att iDOD utan tvekan fungerar vid spelbordet.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Olav said:
F.Ö. ber jag om ursäkt om det framstod som att jag bara var ute efter att lista buggar. Min mening var att göra en någotsånär rättvis bedömning, och i en sådan ingår också de buggar som kan påverka ens upplevelse.
Sjysst. Jag nämnde det bara i förebyggande syfte.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Alltså jag har inte fattat. Får man ingen hjälp av programmet med regler huvudtaget? Det verkar ju som att man själv måste hålla reda på alla regler och kunna dom. I praktiken betyder det att "tjänsten" bara är snygga html-sidor med formulär där man kan fylla i lite text.
Nu har jag bara provat gratisvarianten och kan vara fel ute. Men om det är såhär så är det ju helt värdelöst.

Sen förstår jag inte heller hur det ska fungera i praktiken med en SL som måste sitta framför en dator, lär ju förstöra stämningen helt. Rollspel är ju ganska beroende av "Interaktion" mellan SL och spelare.
Dessutom så försvinner tärningar OCH rollformulär? Då kan man väll lika gärna gjort det till en online tjänst där man spelar över nätet.

Tycker detta känns som ett skämt, en fantasi-tjänst.

Hårda ord jag vet, men jag älskar riotminds böcker och vill hellre se att dom fortsätter:/
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,001
Location
Umeå
Stämmer det att man inte får någon som helst beständig variant av reglerna över huvud taget? Dvs, slutar jag betala efter tre månader står jag där utan något?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Att sitta med dator är faktiskt fullt möjligt, det brukar vi i mina spelgrupper göra. Fast då är det små EEEs med 9'' skärmar, och bara vanliga anteckningar, namngeneratorer och tärningsrullare. Inga särskilda rollspels-tjänster alltså.

Jag tror tanken är att tärningsrullaren främst ska användas av SL (vilket är ganska bekvämt faktiskt) och rollformulären mer eller mindre används som en back-up, dvs spelarna sitter fortfarande med pappers-formulär medan spelledaren dels kan skriva ut nya ifall någon tappar sitt (och det händer ju!) och dels kan kolla upp rollpersonernas färdighetsvärden enkelt och snabbt.

Tror jag alltså. Men jag har inte mer än kikat på Riotminds tjänst. Av vad jag har förstått så är det så jag skulle använda den.
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Hej!
Lite allmäna tankar kring tjänsten:
Det är väldigt omständigt att använda online-rollformulären och de blir ju fula som stryk. Det rimliga torde vara att använda mer dynamiska formulär som går att skriva ut som ett regelrätt rollformulär. Ett önsketänkande vore ju att man slapp fylla i ett forumlär utan att det räckte med att besvara frågor, som introduktionen till vilket standarddataspels RPG som helst.

Både tärningar och riktiga rollformulär kommer behövas hur man än gör för att ett spelmöte ska komma till, om inte alla spelare sitter med varsinn laptop förstås. Hur får man tag på rollformulär att skriva ut till Drakar och Demoner numera?

Innehåll och text på webben är en helt annan sak än i en tryckt bok. Volymen text är verkligen enorm när den publicera i det här formatet. Tror det skulle vara en vinst att kapa ner reglerna en hel del.

Man måste väl se iDoD för vad det är, en hybridtjänst som varken är en bok eller en ordentlig onlinetjänst. Min förhoppning är att den kommer finslipas under året.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Mr.Walker said:
Sen förstår jag inte heller hur det ska fungera i praktiken med en SL som måste sitta framför en dator, lär ju förstöra stämningen helt.
FUnkar ypperligt om SL inte sitter "framför" utan "bredvid. En liten 9"-netbook på en pall eller lågt bort bredvid SL stör inte mer (mindre, faktiskt) än en spelledarskärm, eller en regelbok som bläddras i.

Mr.Walker said:
Dessutom så försvinner tärningar OCH rollformulär? Då kan man väll lika
gärna gjort det till en online tjänst där man spelar över nätet.
Äh. Det finns väl gott om roliga saker i rollspel som varken har med tärningar eller rollformulär att göra? Jag har spelat spel utan båda (friformsspel och grejer) och det har gått ypperligt.


Därmed inte alls sagt att Riots tjänst är bra. Jag ska försöka sammanfatta mina intryck snart...
 

St. Brunibald

Veteran
Joined
30 Jan 2009
Messages
41
Såg filmen på youtube, där någon visar hur tjänsten ser ut.

Jag skriver samma sak här som jag skrev på Riots eget forum: tomma fält som man kan skriva vad man vill i är ingen "internettjänst", RiotMinds. Jag gjorde liknande sidor för internetrollspel när jag var tolv.

Hela projektet saknar en professionell touch. Man blir inte impad av det här och det finns inga appar att tala om utöver tärningsrullaren (men den är ju totalt onödig). Enligt källor är det dåligt med information om världen och det finns ingen tutorial; tjänsten utgår från att man redan kan DoD (och utövandet av tjänsten) redan när man köper den. Man kan inte ha flera fönster öppna samtidigt inom tjänsten vilket gör det osmidigt att navigera den (totalt motsatt vad det borde vara i och med digitaliseringen). Bilderna tappas bort på tråkiga sidofönster som man måste öppna som pop-ups för att kunna se ordentligt.

Och det finns mer, det finns mer, det finns mer. Tråkigt, Riot.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
St. Brunibald said:
Jag skriver samma sak här som jag skrev på Riots eget forum: tomma fält som man kan skriva vad man vill i är ingen "internettjänst", RiotMinds. Jag gjorde liknande sidor för internetrollspel när jag var tolv.
Jag trodde verkligen RM hade tittat på WotC's karaktärsbyggare till D&D och insett att den utgör en ny absolut lägsta ribba.

(Stand-alone appen då, jag begär inte att RM ska ha koll på den nya färska online-appen)

Sorgligt men tyvärr inte det minsta oväntat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Några saker jag tycker:

Riotminds måste lära sig att se utanför det egna rummet.
Riotminds må ha pengar och produktionskapacitet, men de tycks helt blinda för precis allting som händer utanför den lilla Riotmindsvärlden. Det syns i deras regelböcker såväl som på den här tjänsten. Att D&D, världens största rollspel, har en komplett rollpersonsgenerator, ett monsterindex, och all info om alla powers och raser etc online verkar det som att de inte kände till åtminstone på Gocthcon 2009. På samma 'con var det nån (inte jag, vad jag minns) som frågade dem om Print-on-Demand, vilket de inte heller hade någon koll på. Riotminds har ett jättestort ego, är övertygade om att de är bäst i klassen - men är i själva verket omsprungna med hästlängder. Lite mer ödmjukhet skulle sitta på sin plats.

En bok och en hemsida är inte samma sak.
Det duger inte att konvertera sina InDesigndokument till HTML och hoppas att det räcker så. Bara att de hänvisar till ANTAL SIDOR känns anakronistiskt. Jag som inte vill betala för Trudvang (då jag är helt ointresserad av världen) får meddelandet att jag bara får läsa de första 16 sidorna. Vaddå "16 sidor"? Finns det nån som sitter och räknar sånt - på nätet?

Lite samma sak med upplägget på texten. Tilltal och struktur är väldigt tydligt bara plockat rakt av från boken utan minsta lilla anpassning till onlinemediet.

Ett onlineverktyg behöver en kompetent navigation.
Varje någorlunda vettig lärare i webdesign säger samma sak: Det viktigaste med en hemsida är att den är lätt att hitta på. Strukturen ska vara lättarbetad och logisk, och anpassad för den tänkta målgruppen. DoD Onlines layout är bara gräslig, och strukturen svårframkomlig. Varför måste jag gå till min kontosida för att "läsa olika böcker"? Varför ligger vissa saker i navigationen högst upp, andra längst ner? (Menyer längst ner är för övrigt djävulens påfund)

Och att den hierarkiska navigationen inom kapitel ligger UNDER texten - hur tänkte de nu? Att folk är så förtjusta i att scrolla? Helt ofattbart efterblivet och inget man ska behöva se på en hemsida tillverkad efter '93.

En rollpersonsskapare är inte samma sak som ett digitalt rollformulär.
Nu kastar jag lite sten i glashus, eftersom min egna site rollperson.se kommer att vara just tomma textfält i vilka man fyller i sin rollperson, snarare än ett dynamiskt system som innehåller alla regler för alla rollspel någonsin, men när skaparna av ett rollspel erbjuder en tjänst för att hålla reda på sin rollperson förväntar jag mig mjukvara som hjälper mig. D&D's Character Builder är ljusår före Riotminds här.

Att kunna se texten där det beskrivs hur man skapar rollperson samtidigt som man ser rollformuläret vore också inte helt värdelöst.

Onlineverktyg måste vara enklare än sina analoga motsvarigheter.
En tärningsrullare som kräver flera klick går bort direkt.

Betalningsmöjligheter.
Det är möjligt att "kidsen" betalar med SMS, men att inte erbjuda Paypal eller Payson år 2010 är bara patetiskt. Det tar fem minuter att fixa ett konto.

Vad är bra då?
Bilderna är ganska snygga.

Sammantaget
När Götterdämmering går att köpa kommer jag att testa igen. Just nu är det här precis så dåligt som jag gissade utifrån förhandstittar och annan information.

Och om Riotminds antyder en enda gång till att vi som är kritiska skulle vara bakåtsträvande teknofober kommer jag att starta bokbål. Allvarligt talat, jag använder en EEE som jag styr trådlöst via min iPod Touch (den agerar touchpad och numeriskt tangentbord) för att föra anteckningar och styra musik. I D&D använder jag en app för att hålla koll på initiativet. Jag skriver själv mina rollspel på en öppen wiki. Jag sitter normalt vid en dator 10-16 timmar per dag. jag äger en server, en stationär och en netbook och alla tre används dagligen. Jag äger fyra spelkonsoller. Min mobil har Linux. Min värsta mardröm är att elallergi skulle visa sig finnas på riktigt och att jag skulle drabbas av den, dör jag kan inte föreställa mig ett liv utan teknologi.

Det är inte jag som är teknofob. Det är Riotminds som tycks sakna självinsikt.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Mr.Walker said:
Sen förstår jag inte heller hur det ska fungera i praktiken med en SL som måste sitta framför en dator, lär ju förstöra stämningen helt. Rollspel är ju ganska beroende av "Interaktion" mellan SL och spelare.
Dessutom så försvinner tärningar OCH rollformulär? Då kan man väll lika gärna gjort det till en online tjänst där man spelar över nätet.
Jag sitter med min lilla netbook dold i sl-skärmen. Fungerar hur bra som helst. Då kan jag hålla koll på äventyret alla tärningsslag och alla karaktärer, samt att om jag är hemma kan jag spela upp stämmningsmusik via högtalarna.(hemma högtalarna, ifall det var oklart :p)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Poppe said:
Stämmer det att man inte får någon som helst beständig variant av reglerna över huvud taget? Dvs, slutar jag betala efter tre månader står jag där utan något?
Ät inte hundra. Men tror att det funkar så. Om man betalar igen senare ska man dock ha allt tillgängligt, som man lämnade det. Typ.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Arfert said:
Ät inte hundra. Men tror att det funkar så. Om man betalar igen senare ska man dock ha allt tillgängligt, som man lämnade det. Typ.
Jupp, typ så. Micropayments i kombination med prenumeration, de håller det man köper gisslan.

Om man inte bara skriver ut allt via en PDF-printer och får det i PDF då.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Bara jag som tycker det ser spännande och bra ut...?

Troligtvis för att jag är en dator-iditot och teknologidiot...

:gremsmile:

Ps: tänker också att första steget är att slänga upp allt som finns och sedan korrigera och rätta till, eller?

Är också osäker på det orimliga att köpa en bok och sedan inte ha tillgång till den när man inte betalar längre...? Vet faktiskt inte vad jag tycker om det. Ett problem är väl att man definierar det som böcker man köper- om man slängt ut begreppet bok och pratat om tillgång till DoD-databsaen så hade jag nog haft lättare för att svälja det...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
NilsH said:
Ett problem är väl att man definierar det som böcker man köper- om man slängt ut begreppet bok och pratat om tillgång till DoD-databsaen så hade jag nog haft lättare för att svälja det...
Jag också. Se min punkt om skillnaden mellan böcker och hemsidor... Liksom, en databas eller wiki hade funkar rätt bra, tror jag. Nu är det böcker-som-HTML, både strukturmässigt, navigeringsmässigt och vad gäller hur man köper grejerna.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Rollspel med dator - praktiska problem

FUnkar ypperligt om SL inte sitter "framför" utan "bredvid. En liten 9"-netbook på en pall eller lågt bort bredvid SL stör inte mer (mindre, faktiskt) än en spelledarskärm, eller en regelbok som bläddras i.
Åtminstone i min webbläsare verkar tjänsten vara anpassad för större skärmar (1080 och uppåt). I sådana fall försvinner något av det praktiska med att använda dator, eftersom bla många netbooks och surfplattor har lägre upplösning.

Ytterligare ett problem är att det fn inte finns några rollformulär, vilket gör att även spelarna måste ha datorer (som inte är netbooks)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Rollspel med dator - praktiska problem

Olav said:
Åtminstone i min webbläsare verkar tjänsten vara anpassad för större skärmar (1080 och uppåt). I sådana fall försvinner något av det praktiska med att använda dator, eftersom bla många netbooks och surfplattor har lägre upplösning.

Ytterligare ett problem är att det fn inte finns några rollformulär, vilket gör att även spelarna måste ha datorer (som inte är netbooks)
Indeed. Det är dock ett problem i deras tjänst, och inte specifikt med att SL använder dator.
 
Top