Nekromanti Riotminds "badwill"

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Håller med det ni flesta sagt. Det som dödade min entusiasm var dock Riotminds onlinetjänst... Jag är djupt bitter att de inte har självransakan nog att inse att folk vill ha materialet på pdf eller som bok, i alla fall vill jag det.

Köper aldrig mer något rollspel som jag bara kan läsa när jag är inloggad hos något företag, blää
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Björn Wärmedal;n156560 said:
Som Sapient redan påpekat så skedde inte de här två sakerna samtidigt, vilket naturligtvis inte ursäktar vare sig dubbelmoral eller lagbrott men iaf ger oss möjligheten att tro att erfarenheterna från det ena lett till ett ändrat förhållningssätt som tillåtit det andra.

Ang. att köra över spelskapare så tror jag att de gjorde bedömningen (som jag också skulle gjort i det här fallet) att det rent praktiskt är omöjligt att få tag i alla upphovsrättsinnehavare för att få tillåtelse och att ändå ingen förlorar varken pengar eller anseende på att de här grejerna kommer ut. Hade jag varit upphovsman till något av materialet hade jag känt mig fett överkörd om de hade bestämt sig för att trycka och sälja mitt verk igen utan mitt godkännande eller kompensation, men att slänga ut pdf:en för en produkt som jag inte fått en spänn för sen urminnes tider ändå gör varken till eller från. Jag tror att de gjorde det här fast övertygade om att de upphovspersoner som råkade snubbla över det känner samma sak.
Jag pratar mest om saker som INTE äventyrsspel gett ut. Och sedan klämma dit ett "copyright Riotminds". Som jag skulle lägga ut gamla drakar & demoner expert och skriva "copyright megaton games"
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Caligo;n156800 said:
Jag pratar mest om saker som INTE äventyrsspel gett ut. Och sedan klämma dit ett "copyright Riotminds". Som jag skulle lägga ut gamla drakar & demoner expert och skriva "copyright megaton games"
Givet att du kunde komma överens med den som förvaltar rättigheten för närvarande, så får du använda ett varumärke och/eller sköta förvaltningen av det upphovsrättskyddade materialet som ni kommit överens om.

Det var vad Riotminds gjorde. De hittade inte bara på, de hörde av sig och kom överens med (om jag minns rätt) Paradox.

Sen är det lite olika. Ett varumärke - så som tex "Drakar & Demoner" - registreras och sen finns det. (Men registreringen kan upphöra att gälla, av en del olika skäl. Dock inte som spelade in här...)

En hel del av detta var dock nog snarare fråga om oregistrerade varumärken. Då anses de vara varumärken om de är "inarbetade" och "välkända" inom "den krets det berör". Och det kan nog sägas gälla för namn som Ereb Altor, Svavelvinter (tills Erik Granström registrerade det) med mera.

Jag är lite osäker, men vill minnas att sådana _oregistrerade_ varumärken anses ha upphört när de inte använts på ett antal år - men jag vet inte hur många.



För innehållet gäller dock andra regler, dvs. upphovsrätt. Och eftersom det var material som framställts på förlagskontrakt, så hade sannolikt alla rättigheter återgått till författarna inom en viss tid om Riotminds låtit vara*.

Men det tillhör det oklara här - få avtal var skriftliga och av de som var det, tror jag inte mycket fanns bevarat. Iaf inte som någon kände till... I så fall hade det fått prövas av en domstol eller på något annat sätt, om nu någon annan hade gjort anspråk på dem.


* För en del material hade det säkert gått att hävda mot Riotminds. Normalt sett har ett förlag som kommer överens att ge ut en bok en begränsad tid på sig att leva upp till det. I det avtal som gäller som standard i branschen står nämligen bland annat:
"Författaren har inte rätt att på svenska språket förfoga över verket i bokform förrän förlagsrätten återgått till författaren." (Men som en konsekvens av det, OM rättigheterna går tillbaka så ägs de återigen av författaren.

Sen varierar tiderna för vad som anses brukligt, och de beror på om förlaget fortsätter att ge ut verket i olika former eller ej. Enligt Wikipedia nytrycktes Ereb Altor i form av en tjock bok 1994. Om vi antar det vanliga 5+5 år gällde som maxgräns (5 år med möjlighet att förlänga 5 år, som antar skedde pga vara säkra...) så skulle det ändå innebära att rättigheterna återgick till författarna 2004/2005, typ.


Vidare, eftersom webben inte fanns när materialet producerades, så fanns ingen överenskommelse om det med i kontraktet. Det betyder att den som nu ägt rättigheterna att ge ut materialet i tryckt form, inte automatiskt får ge ut det på nätet. (Inte utan nytt avtal.) Men det borde författarna ha kunnat göra (utom om någon skulle ha skrivit någon annan typ av kontrakt med Äventursspel ursprungligen.)


Och till sist - för vissa delar av materialet gäller dock helt andra regler. Sådant som producerats av anställda i deras jobb, ägs helt och hållet av arbetsgivaren. Vilket ändå innebär att delar av exempelvis Ereb Altor (som producerats av Blixt, Sahlin eller Strandberg tex.) utan tvekan fortfarande skulle ha ägts av Riotminds.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Sapient;n156824 said:
Givet att du kunde komma överens med den som förvaltar rättigheten för närvarande, så får du använda ett varumärke och/eller sköta förvaltningen av det upphovsrättskyddade materialet som ni kommit överens om.

Det var vad Riotminds gjorde. De hittade inte bara på, de hörde av sig och kom överens med (om jag minns rätt) Paradox.
"Tvillingbergen" (som finns i Riotminds bunt) gavs inte ut av Äventyrsspel, Target eller Paradox, utan av Spelverksta'n Titan (dvs Oldtimer).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
"Tvillingbergen" (som finns i Riotminds bunt) gavs inte ut av Äventyrsspel, Target eller Paradox, utan av Spelverksta'n Titan (dvs Oldtimer).
Det stämmer.
Kan också nämna att när vi (SagaGames) skulle göra nysläppet på Spindelkungens pyramid så sa RM först att de hade rättigheterna och att det inte gick. Men sedan pratade Anders Fager med en person i Kalifornien, och sedan var det vårt (Fagers, med andra ord, som licenserade det till SagaGames). Det tog fem minuter.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
FYI så har Riot sökt och just fått varumärket "Ereb Altor" registrerat hos PRV. De försökte samma sak redan 2008/2009 men fick då avslag eftersom de inte kunde styrka upphovsrätten till materialet. Nu har visst reglerna ändrats så att kraven på upphovsrätt minskat.

Jag vet inte vad de ska ha det till, för ingen skulle väl ha bråkat om varumärket ändå om de nu tänker publicera någon nystart inom sin retrosatsning. Jag förmodar att de vill hålla andra borta från "sina" marker.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Brior;n156837 said:
FYI så har Riot sökt och just fått varumärket "Ereb Altor" registrerat hos PRV. De försökte samma sak redan 2008/2009 men fick då avslag eftersom de inte kunde styrka upphovsrätten till materialet. Nu har visst reglerna ändrats så att kraven på upphovsrätt minskat.

Jag vet inte vad de ska ha det till, för ingen skulle väl ha bråkat om varumärket ändå om de nu tänker publicera någon nystart inom sin retrosatsning. Jag förmodar att de vill hålla andra borta från "sina" marker.
Upphovsrätten till titlar på böcker har ändrats för några år sedan. Numera har man knappt något skydd alls för en titel (som ju inte automatiskt är ett varumärke). Antar det är därför de kunnat regga.

Intressant om det nu händer något med Erebaltor.se.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Alltså, nu repeterar jag åtminstone delvis vad andra sagt, men en del av badwill:en hängde nog ihop med ett par faktorer när det begav sig som jag nog kan ha skrivit under på:
  • Levels - tämligen oförtjänt, men det fanns ett större problem
  • Systemens matematik och speltest - det fanns en del KP-bloat och en del vapen som var tämligen värdelösa - speciellt det första, DoD6
  • En (iaf upplevd) tendens att snickra ihop spelen "på vindskammaren" utan att vare sig hålla koll på resten av marknaden eller ge andra inblick vilket hänger ihop med
  • "Revolutionerande" idéer som inte var så revolutionerande - spekulationer kring bomben var bland annat att de upptäckt Print on Demand, istället hade de gjort en webbsite - vilket inte hjälper när de försöker framstå som det bästa sedan skuret smör inom rollspel
  • En viss brist på insikt vad gäller deras brist på koll
  • En stark konkurrent i Järnringen, som verkade producera bättre material överlag (Jorges Bestiarium var riktigt bra, men MUA hade väl knappt någon dålig bok vad jag minns) - medan Riotminds hade snygg yta så var deras text och regler ojämna i kvalité
Med det sagt ligger detta ligger i det förflutna. De ska definitivt ha en eloge för mängden producerat material och för att ha varit en del i nytändningen på rollspelsmarknaden (även om jag personligen inte är så förtjust i varumärkesnekromanti)
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Brior;n156837 said:
FYI så har Riot sökt och just fått varumärket "Ereb Altor" registrerat hos PRV. De försökte samma sak redan 2008/2009 men fick då avslag eftersom de inte kunde styrka upphovsrätten till materialet. Nu har visst reglerna ändrats så att kraven på upphovsrätt minskat.

Jag vet inte vad de ska ha det till, för ingen skulle väl ha bråkat om varumärket ändå om de nu tänker publicera någon nystart inom sin retrosatsning. Jag förmodar att de vill hålla andra borta från "sina" marker.
The end of metalbandet Ereb Altor? Ska bli intressant att följa.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Caligo;n156857 said:
Intressant om det nu händer något med Erebaltor.se.
Min poäng var snarast att Riot kunde göra något nytt av Ereb Altor utan att varumärkesregistrera begreppet eftersom ingen annan rimligtvis kunde göra anspråk på det. Jag tolkar därför syftet som att stänga ut snarare än att möjliggöra.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Sapient;n156824 said:
Det var vad Riotminds gjorde. De hittade inte bara på, de hörde av sig och kom överens med (om jag minns rätt) Paradox.
Bara som en liten sakupplysning så ägde Paradox aldrig varumärket Drakar och Demoner. Jag vet att detta har påståtts i både en tämligen nypublicerad bok och i boulevardpressen (har för mig att det var Aftonbladet), men det är är en villfarelse som onda makter (forumeliten?), vill få oss att tro på (jag vet faktiskt inte varför).
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Från att ha varit väldigt entusiastisk över DoD6/DoDTrudvang(lurkade på deras forum, samlade och printade ut allt gratis material på deras hemsida etc), även om jag fann reglerna som skrivna ospelbara och äventyren väldigt ojämna i kvalitet, så tog sparlågan, och senare webtjänsten, fullständigt död på Riotminds DoD för mig. Jubileumsutgåvan var bara extra salt i såren på grund av den framstod som hafsverk. Samt allt vapourware och alla omskrivningar av både spelvärld och regler. Får erkänna att jag tidvis varit rätt bitter på RM för det och att som jag uppfattade då satt de på väldigt höga hästar och uppvisade något som jag tyckte såg ut som öppet förakt från dem mot sina fans. Är inte bitter direkt längre och ödslar ingen tankemöda på RM längre.

Är glad att de i alla fall släpper retroDoD. Det känns iaf som att det gör något kul av DoD igen. För lite, för sent kanske. Men men...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Hunk;n157396 said:
Bara som en liten sakupplysning så ägde Paradox aldrig varumärket Drakar och Demoner. Jag vet att detta har påståtts i både en tämligen nypublicerad bok och i boulevardpressen (har för mig att det var Aftonbladet), men det är är en villfarelse som onda makter (forumeliten?), vill få oss att tro på (jag vet faktiskt inte varför).
Nä. Det vet väl alla att licensen låg hos Brädspelsbolaget innan den hamnade hos Riotminds.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Min enda beef med Riotminds är den ojämna kvalitén på produkterna.

Vildhjarta, Jorges, alla omslag och nästan alla illustrationer är helt fantastiska. Koncepten till många böcker - inkl. GD - är spot on i min bok.

Men genomförandet från, låt säga 2003 och framåt, är katastrofalt. Böckerna kan omöjligt ha korrlästs och speltestats av någon kritisk skara. Äventyren är svårspelade, reglerna otydliga, och texterna fulla med stav- och syftningsfel. Ett valfritt uppslag i en Fria Ligan-bok ger en bra jämförelse.

Min hypotes är att Riotminds är ett bolag med goda idéer och dåligt tålamod. De skulle behöva komplettera sitt team med en noggrann person som kan se till att den slutgiltiga produkten lever upp till visionen.

Jag har inte vågat köpa en Riot-produkt på tio år.

Online-satsningen är vansinne.

Helst hade jag inte velat bry mig. Jag bryr mig inte om SagaGames eftersom inget de gör inspirerar mig. Kvalitén spelar därför ingen roll.

Riotminds lyckas göra mig taggad och sen besviken. Jag tror det är därför jag känner irritation. För att jag VILL att det ska vara bra. Men att det aldrig är det. :(
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Mattis;n157437 said:
Min enda beef med Riotminds är den ojämna kvalitén på produkterna.

Vildhjarta, Jorges, alla omslag och nästan alla illustrationer är helt fantastiska. Koncepten till många böcker - inkl. GD - är spot on i min bok.

Men genomförandet från, låt säga 2003 och framåt, är katastrofalt. Böckerna kan omöjligt ha korrlästs och speltestats av någon kritisk skara. Äventyren är svårspelade, reglerna otydliga, och texterna fulla med stav- och syftningsfel. Ett valfritt uppslag i en Fria Ligan-bok ger en bra jämförelse.

Min hypotes är att Riotminds är ett bolag med goda idéer och dåligt tålamod. De skulle behöva komplettera sitt team med en noggrann person som kan se till att den slutgiltiga produkten lever upp till visionen.

Jag har inte vågat köpa en Riot-produkt på tio år.

Online-satsningen är vansinne.

Helst hade jag inte velat bry mig. Jag bryr mig inte om SagaGames eftersom inget de gör inspirerar mig. Kvalitén spelar därför ingen roll.

Riotminds lyckas göra mig taggad och sen besviken. Jag tror det är därför jag känner irritation. För att jag VILL att det ska vara bra. Men att det aldrig är det. :(


Ungefär liknande har jag själv känt. Jag har läst nästan samtliga av deras böcker minst två gånger(i många fall mer) och det är så mycket märkligheter i många av dem som jag sällan ser hos andra bolag. Tror att skon klämmer just i att de saknar en tråkig person i sitt team som säger saker som "skall vi verkligen inte ta och fundera om det här är en bra ide?" eller "okey grabbar det här låter skitcoolt men vi behöver nog gå djupare" en nogrann person helt enkelt som du skriver.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
daflum;n157439 said:
Ungefär liknande har jag själv känt. Jag har läst nästan samtliga av deras böcker minst två gånger(i många fall mer) och det är så mycket märkligheter i många av dem som jag sällan ser hos andra bolag. Tror att skon klämmer just i att de saknar en tråkig person i sitt team som säger saker som "skall vi verkligen inte ta och fundera om det här är en bra ide?" eller "okey grabbar det här låter skitcoolt men vi behöver nog gå djupare" en nogrann person helt enkelt som du skriver.
En av reglerna till blivande Onda Härskare är "12. One of my advisors will be an average five-year-old child. Any flaws in my plan that he is able to spot will be corrected before implementation."

Det är ett rätt bra tips även inom andra områden.
 

Birkebeineren

Veteran
Joined
9 Feb 2016
Messages
42
Bara så att inga missförstånd skall uppstå så kan jag informera att Ereb Altor-projektet (www.erebaltor.se) inte ligger i någon öppen tvist med Riotminds på något vis. Vi har bara inte med dem att göra. 2007 när projektet startade så diskuterades det om vi skulle skriva på ett licensavtal som i praktiken gav RM rättigheter till vårat material men detta tyckte vi lät orimligt och tackade vänligt men bestämd nej. Detta har sen inte haft någon inverkan eller begränsning på vårat arbete. EA-projektet är helt icke-kommersiellt och gör enligt vår uppfattning inga intrång på varken faktiska eller påstådda rättigheter. Vi har heller aldrig haft för avsikt att ge ut gamla spelmodulerna utan vi skriver om materialet med egna ord, fyller i luckor och gör små omtolkningar.

Vad RM har för planer med Ereb Altor som spelvärld nu vet vi ingenting om. Vi kontaktade dem av ren nyfikenhet i höstas när nyheten om DoD skulle återutges men har inte fått något svar. RM skriver lite vagt på sina sidor att de har börjat titta på Ereb Altor men vad det betyder är oklart. Det har ansökt och fått varumärkesrätt till namnet. Fristen till att överklaga går ut 8 mars så det är gissningsvis därför inget utlåtande har kommit än.

Anders Blixt kommande äventyrskampanj skall utspela sig i en havsmiljö men det framgår inte enligt EA-projektets vetskap om denna vill vara anpassningsbar med Ereb Altor eller inte.
 

Brynjard

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
21
Min syn på det hela:

Började som 12-åring spela DoD -87 som jag hittade i spelhyllan hemma och fastnade direkt. Jag, min lillebror och ett gäng kompisar dräpte drakar till höger och vänster.

Sedan släpptes DoD6 av Riotminds och lyckan var gjord! Som lite äldre kändes det som dessa regler absolut inte var krångligare, troligtvis som sagt pga ålder. Spelade vinterskogens hemlighet och många egna äventyr i samma anda.

Sedan kom lumpen och flytt till ny stad. 2009 ringer min bror och säger att Riotminds släppt en ny box! Jag beställer den och tycker än idag att det är den bästa versionen som har gjorts. Hela sommarsemestern och veckorna kring jul tillbringades i Trudvang och tiden däremellan spelar vi på Skype. Trudvang var den värld jag hade väntat på. Jag tycker även reglerna är bra även om korrekturläsning inte är RM:s starka sida. Älskar fördjupningar och stridssystemet. Det var först nu jag insåg att DoD6 inte var så bra.

Det var kring 2009 jag började hänga på RM:s forum. Inte glansdagarna men det skrevs ändå något varje dag och man fick alltid hjälp. Däremot håller jag med vissa hör om att de inte verkar svara på kritik eller synpunkter särskilt bra (upplever det bättre nu då jag haft frågor om online och Retro). När de lade ner produktionen och bara verkade intressera sig för online blev jag inte glad. Många sade emot men det är ju upp till företaget vad de vill göra med sin produkt. Men jag hade görna sett en fortsättning på tryckt material.

Började läsa detta forum först för två månader sedan och blev förundrad över det "hat" som finns mot DoDT och RM eftersom jag älskar deras produkter och aldrig hört någon tycka det är dåligt.
Jag tycker inte RM är ett företag som lyssnar på sina fans och bemöter dem bra i alla lägen men kommer alltid älska spelen.
 
Top