Varulv [R1] Spionchefens hemlighet

Jag ska egentligen sova, men sitter och väntar på uppdateringar i tråden för att hinna vara aktiv då jag kan. Kanske lämna några lösa tankar medan jag dricker upp mitt sista te och rör om lite bland tebladen i koppen.

Misstankarna mot Sidd dalar lite. Kommer fortsatt ha ett vakande öga på Sidd, för Sidd är Sidd liksom. Vet inte vad du gjort Sidd, men jag är alltid lite misstänksam mot dig älskade brustablett.

Vimes, jag vet inte riktigt vad Vimes hålls med. Jag uppskattar att han går till angrepp och ifrågasätter mig när jag kommer med klumpiga, eller grymt smarta kommentarer! Men det är något mer som skaver i spelet här. Inte tillräckligt för att resultera i en röstflytt. Det som skaver är lite hans ovilja att inse att andra kanske inte är lika klyftiga som Vimes själv när det kommer till att genomskåda eventuella chiffer. En liten arrogant ton som kan vara till för att rikta fokus bort från sig själv och bybor som vagt talar om att ha svårt att knäcka koden. Jag var inte först med att kommentera Sysp kommentar om att denne sett något, men det var jag som fick ta smällen. Så kanske överreagerar jag.

De som debatterar blottläggandet av siaren. Här känns det som att det förs en diskussion som ändå är vettig. Men det känns samtidigt som det är en diskussion där ulvar kan gömma sig i diskussioner om spelet istället för spelare. Här behöver man inte peka finger på spelare, utan kan istället lägga allt krut på att verka behjälplig genom statistik och sannolikheter för olika lagens vinst. Kommer nog vara lite vaksamma senare rundor på de som diskuterat denna fråga mest högljutt för att se om det går att urskilja något mönster.

Jag själv, ja, alltså jag vet att jag är bybo. Men jag har ju inte gjort särskilt mycket den här dagen, så det gör väl varken till eller från vad jag tycker att jag gjort eller inte. Mer än så kan jag inte komma fram till när jag nu sitter här och skapar sjöslag med resterna som finns kvar i en tom kopp te.

Eller vet ni. Bara för att jävlas med sillkungen.

Röst: @Vimes

När Sidd och Octa påminner om att byn hade beröringsskräck för Fjodor i Devils Reef och att det var en av grejerna som gjorde att Fjodde avslöjades. Det är en sån där diffus men otroligt viktig grej som de ju absolut inte hade behövt påpeka här om de hade varit ulvar. En ulv hade varit jättenöjd med beröringsskräck mot nuvarande Chiefen.

När du ignorerar att de hjälper byn och stör dig på att jag uppmärksammar det så sätter det dig själv i lite sämre dager Vimes. Sen att du röstar på mig gör ju inte saken bättre. Visst kan du vara en bybo som inte vet bättre men du kan också vara en ulv som mycket väl vet att jag är bybo.

Det är inte en diffus grej. Kolla, det här är inlägg 6 i tråden (du har lajkat det som du ser):

1000009249.jpg

Att vi ska undvika att ha beröringsskräck med spionchefen är fattar alla som ens funderar en halv tanke på Devils Reef. Det är en slutsats som liksom inte har verkshöjd nog att gröna någon.

Jag tycker det är rätt märkligt att det här (Octa och Sidd påminner om att undvika beröringsskräck) är den enda grejen du har lyckats "hitta" i tråden.

Jag har landat i en slutsats såhär på pendelmorgonen:

Mäster Ulv är en feg tönt.

Nä, men lyssna. Hade MU ens haft ett uns av coolhet i sig hade ju ulvarna kört såhär:

1. MU väljer alternativ A (1 extraulv, ingen siare)
2. MU claimar siare i R1. Typ i första inlägget: "jag har funderat under helgen och landat i att det är bäst att göra såhär på grund av blah blah olika rationaliseringar blah blah"
3. MU:s ulvkollega kontra-claimar! "Meh! Jag är ju siaren, han måste va ulv!"
4. Byn kommer rösta ut en av dem. Och! Spionchefen vet ju att MU är ulv! Alltså kommer det rimligtvis vara MU som ryker.
6. Ulvarna analyserar drevet i R1 och MU skjuter ner den mest sannolika spionchifen utifrån den analysen.
7. Skjuts fel bybo ner borde den andra ulven ha några rundor på sig som "byns siare". När ulvarna har smalnat ner fältet "möjliga spionchefer" tillräckligt mycket börjar ulven "rödsia" spelare i detta fält. Om den rödsiade blir utröstad är hen inte spionchef, men om hen inte blir utröstad är det sannolikt spionchefen. När ulven/falske siarn röstas ut tar han med sig spionchefen i fallet.
8. Game, set, match. Ulvvinst.

Det är en jävla toppengambit, men eftersom Mäster Ulv är en feg tönt spelar vi det här partiet istället.

Jag har landat i en slutsats såhär på pendelmorgonen:

Mäster Ulv är en feg tönt.

Nä, men lyssna. Hade MU ens haft ett uns av coolhet i sig hade ju ulvarna kört såhär:

1. MU väljer alternativ A (1 extraulv, ingen siare)
2. MU claimar siare i R1. Typ i första inlägget: "jag har funderat under helgen och landat i att det är bäst att göra såhär på grund av blah blah olika rationaliseringar blah blah"
3. MU:s ulvkollega kontra-claimar! "Meh! Jag är ju siaren, han måste va ulv!"
4. Byn kommer rösta ut en av dem. Och! Spionchefen vet ju att MU är ulv! Alltså kommer det rimligtvis vara MU som ryker.
6. Ulvarna analyserar drevet i R1 och MU skjuter ner den mest sannolika spionchifen utifrån den analysen.
7. Skjuts fel bybo ner borde den andra ulven ha några rundor på sig som "byns siare". När ulvarna har smalnat ner fältet "möjliga spionchefer" tillräckligt mycket börjar ulven "rödsia" spelare i detta fält. Om den rödsiade blir utröstad är hen inte spionchef, men om hen inte blir utröstad är det sannolikt spionchefen. När ulven/falske siarn röstas ut tar han med sig spionchefen i fallet.
8. Game, set, match. Ulvvinst.

Det är en jävla toppengambit, men eftersom Mäster Ulv är en feg tönt spelar vi det här partiet istället.
Jo, det hade varit ballt värre. Men än är det ju inte för sent. Varför är du helt 100 på att vi inte är i en A-situation?

Jo, det hade varit ballt värre. Men än är det ju inte för sent. Varför är du helt 100 på att vi inte är i en A-situation?

Det är jag inte. Men tåget för den här gambiten har ju gått nu.

Vad säger procentgudarna om tanken att outa siare tidigt? Branus eller anus?
Det här har jag svarat på igår. Om ulvarna bränner ett nattmord på att hugga siaren så går sjunker deras sannolikhet att träffa ifall vi fortsätter rösta ut ulvar.

Om ulvarna inte nattmördar siaren så stiger sannolikheten att de träffar spionchefen med en outad siare.

Men det är uppenbar matte. Det hänger på hur mycket snabbare vi röstar ut ulvar med en outad siare än utan, och det är mycket svårare statistik. (Och ärligt talat kan jag inte komma ihåg vad jag tänkte att den potentiella vinsten skulle vara med att outa R1. Jag måste nog läsa om mina egna inlägg för att se om jag kan övertala mig själv om det)

Får se vad jag hinner, fick deadlines uppflyttade till idag och imorgon som annars låg vid månadsskiftet.
…du menar att de flyttades fram från månadsskiftet sep-okt till nu? Och du fick veta det nu? När du skrev ”jobb jobb men kommer” igår lät det ju inte som att du hade fått mycket plötsligt oväntat jobb.

Det här låter verkligen som ett ”lämna mig ifred till R3”-fuskbygge.

Röst: @RasmusL

Det här har jag svarat på igår. Om ulvarna bränner ett nattmord på att hugga siaren så går sjunker deras sannolikhet att träffa ifall vi fortsätter rösta ut ulvar.

Om ulvarna inte nattmördar siaren så stiger sannolikheten att de träffar spionchefen med en outad siare.

Men det är uppenbar matte. Det hänger på hur mycket snabbare vi röstar ut ulvar med en outad siare än utan, och det är mycket svårare statistik. (Och ärligt talat kan jag inte komma ihåg vad jag tänkte att den potentiella vinsten skulle vara med att outa R1. Jag måste nog läsa om mina egna inlägg för att se om jag kan övertala mig själv om det)
Jag har landat i att jag tror att siaren kan låta bli att outa i R1 om den inte är på väg att bli utröstad.

A) R1: Vi röstar ut en ulv. En outad siare hade inte hjälpt byn R1, och ger ulvarna 1/7 istället 1/8 att träffa spionchefen.
B) R1: Vi röstar ut en bybo som inte är siaren (för den hade outat på väg mot galgen). En outad siare i R1 hade inte gjort till eller från här heller, det är ju bara en röst i mängden utan siarinfo.

Så jag tycker siaren ska vänta till åtminstone R2 med att outa om den inte är på väg att röstas ut. Det sista är ju lite spännande för det betyder ju att en ulv på väg mot galgen förlorar inget på att outa siare och då är ju frågan om siaren bör motclaima. Det innebär ju också att om den riktiga siaren är på väg att bli hängd och outar så kan en ulv motclaima och vi hamnar i en spännande situation. I det läget med två outade ”siare” är ju frågan vad vi gör, vi behöver tänka igenom det ytterligare.

Den jobbiga kan ju naturligtvis uppstå även när den riktiga siaren outar, särskilt i en tidig runda som R1 eller R2. Om det är fyra ulvar så har de råd att motclaima och öka chansen att byn spelar fel, de har ju bättre än 50% vinstchans om byn spelar perfekt och ulvarna kastar pil på en tavla som det verkar på upplägget så allt de kan göra för att öka chansen att byn spelar fel ökar ju vinstchansen ytterligare.

Det sista scenariot tycker jag också talar för en senare outning, för om vi redan knipit en ulv så kostar det mer att motclaima då ulvarna är färre. I R1 är det nästan ”gratis” för ulvarna.

Back