Varulv [R1] Spionchefens hemlighet

Jag sitter och försöker fatta hur vi vinner om det är fyra ulvar. Det ser inte lätt ut.

Följande halvoptimistiska scenario som exempel:

R1: Vi röstar ut en ulv. En bybo åker (12,5% chans att vi torskar). 7-3
R2: Vi röstar ut en bybo. 6-3
R3: Vi röstar ut en bybo. 5-3.
R4: Ulv. Bybo dör (minst 20% chans att ulvarna vinner). 4-2
R5: Ulv. Bybo dör (minst 25% chans att ulvarna vinner). 3-1.
R6: Ulv. Ulvarna en på tre att vinna (minst)? Får de det sista mordet? Är det här en skillnad mot Devil’s Reef?

Det verkar sjukt svårt för oss att vinna? Hur knäcker vi det här? Blir det bättre eller sämre odds om siaren outar?

Sorry alla.
Otroligt klantigt och brusigt av mig.
Jag tyckte inte att det var en så stor grej, men jag tyckte att det var intressant att @Sömniga Isaac läste det som att du var en helt ny och obrusig person.

Sen fastnade jag lite i att hamra hem en poäng, sånt försöker jag egentligen låta bli eftersom jag helst vill vara en ny harmonisk varulvsspels-Häger som inte behöver dra i kyrkklockorna varje gång något inte stämmer.

Jag tyckte inte att det var en så stor grej, men jag tyckte att det var intressant att @Sömniga Isaac läste det som att du var en helt ny och obrusig person.
Jag har läst om och märkte att jag totalt missat poster från Sidd... så jag får nog pinsamt nog också backa bak på mitt påstående. Jag vet inte vad det är med mig idag, känns som jag inte är kapabel att läsa saker eller se saker i sin helhet för fem öre idag. Så nej Sidd är nog sitt vanliga gamla jag, bara jag som inte fokuserat lika mycket på Sidds utlåtande den här omgången.

Jag landar nog i att siaren ska hålla sig dold just nu, om det inte är så att hen håller på att bli utröstad. Då först kan det vara läge att outa. Förvisso kan även en ulv som är på väg att bli utröstad hävda att hen är siare men i sådana fall kan den riktiga siaren kliva fram. Så får byn avgöra vem vi tror mest på.

Om ulvarna inte har en bra gissning på vem som är Chiefen så kommer de nattmörda vår siare om de vet vem det är, så är de av med en bybo med power.

Låt siaren få fram lite resultat innan hen lägger fram det för byn, så tänker jag just nu.

Jag har läst om och märkte att jag totalt missat poster från Sidd... så jag får nog pinsamt nog också backa bak på mitt påstående. Jag vet inte vad det är med mig idag, känns som jag inte är kapabel att läsa saker eller se saker i sin helhet för fem öre idag. Så nej Sidd är nog sitt vanliga gamla jag, bara jag som inte fokuserat lika mycket på Sidds utlåtande den här omgången.
Ditt "spela dum" börjar bli lite väl överdrivet Isaac.
😇

Jag sitter och försöker fatta hur vi vinner om det är fyra ulvar. Det ser inte lätt ut.

Följande halvoptimistiska scenario som exempel:

R1: Vi röstar ut en ulv. En bybo åker (12,5% chans att vi torskar). 7-3
R2: Vi röstar ut en bybo. 6-3
R3: Vi röstar ut en bybo. 5-3.
R4: Ulv. Bybo dör (minst 20% chans att ulvarna vinner). 4-2
R5: Ulv. Bybo dör (minst 25% chans att ulvarna vinner). 3-1.
R6: Ulv. Ulvarna en på tre att vinna (minst)? Får de det sista mordet? Är det här en skillnad mot Devil’s Reef?

Det verkar sjukt svårt för oss att vinna? Hur knäcker vi det här? Blir det bättre eller sämre odds om siaren outar?
Well, I see what your problem is there. Vi ska ju inte rösta ut bybor.

Nä men du har ju helt rätt i att det är en uppförsbacke för byn med alternativ D.
Ponera att siaren outar.
Slösar ulvarna ett nattmord på siaren (som med all rimlighet ju inte är spionchefen) så har de bara tre mord kvar för att hitta el maestro, så redan där börjar jag undra om det inte de facto är korrekt av siaren att outa.
Om ulvarna inte slösar ett mord på siaren så har vi en grön spelare som potentiellt är en fungerande siare, och som kan göra att vi hoppar över det där med att rösta ut bybor.

Jag tror siaren ska outa.

Jag landar nog i att siaren ska hålla sig dold just nu, om det inte är så att hen håller på att bli utröstad. Då först kan det vara läge att outa. Förvisso kan även en ulv som är på väg att bli utröstad hävda att hen är siare men i sådana fall kan den riktiga siaren kliva fram. Så får byn avgöra vem vi tror mest på.

Om ulvarna inte har en bra gissning på vem som är Chiefen så kommer de nattmörda vår siare om de vet vem det är, så är de av med en bybo med power.

Låt siaren få fram lite resultat innan hen lägger fram det för byn, så tänker jag just nu.
Håller med om att det kanske är klokt att vänta till efter siaren har fått någon signal och inte outa förrän på väg mot galgen, lite VJVS-siare alltså. Jag är lite lur på att gröningen av siaren hjälper ulvarna också med deras skott, tror det nästan är som att de får ett gratis så det är nog klokt att vänta tills vi vet att vi får effekt av siaren som väger upp detta.

Kan vi börja rada upp ulvarna en efter en med hjälp av MU-pekning i R1 och sianden därefter så har vi ju naturligtvis gett oss själva bäst odds att ducka morden och då kan mafiascum-strategin med ”locket på” från Hägerns teoripost kanske komma till pass för att sluta läcka signal i det läget. Nu är det ju osannolikt att det går så bra och det blir ändå svårt att ducka tre eller fyra kulor beroende om de får sista nattmordet enligt reglerna (räknar kallt med fyra ulvar i spel) men det är ju något att överväga.

Så nej, jag landar nog också i att siaren inte bör outa i R1 förutom på väg till galgen.

Well, I see what your problem is there. Vi ska ju inte rösta ut bybor.

Nä men du har ju helt rätt i att det är en uppförsbacke för byn med alternativ D.
Ponera att siaren outar.
Slösar ulvarna ett nattmord på siaren (som med all rimlighet ju inte är spionchefen) så har de bara tre mord kvar för att hitta el maestro, så redan där börjar jag undra om det inte de facto är korrekt av siaren att outa.
Om ulvarna inte slösar ett mord på siaren så har vi en grön spelare som potentiellt är en fungerande siare, och som kan göra att vi hoppar över det där med att rösta ut bybor.

Jag tror siaren ska outa.
Spännande att vi gjorde samma analys med olika utfall 😄

Jag är lite lur på att gröningen av siaren hjälper ulvarna också med deras skott, tror det nästan är som att de får ett gratis
Bra, här har vi ju ett rätt stort minus med att outa siaren ja. Alltså att ulvarna kan stryka siaren fr sina möjliga måltavlor. Jag är inte övertygad om att det uppväger fördelarna, men ändå.

Bra, här har vi ju ett rätt stort minus med att outa siaren ja. Alltså att ulvarna kan stryka siaren fr sina möjliga måltavlor. Jag är inte övertygad om att det uppväger fördelarna, men ändå.
Nä, men en outning i R1 samtidigt som vi kniper en ulv bättrar ju oddsen till 1/7 istället för 1/8 att de träffar med första skottet så den gröningen ger ju dem mer, förutsatt att vi tar ut en ulv.

Jag gnäller alltså inte på att du, kreti, pleti och raketi diskuterar lärdomar från Devils Reef - det tycker jag är rätt och rimligt. Men jag tycker det är bedrövligt att BM försöker göra en "de här är gröna för att de inte glömt bort spelet vi spelade tidigare i år"-grej. Olika saker.
När Sidd och Octa påminner om att byn hade beröringsskräck för Fjodor i Devils Reef och att det var en av grejerna som gjorde att Fjodde avslöjades. Det är en sån där diffus men otroligt viktig grej som de ju absolut inte hade behövt påpeka här om de hade varit ulvar. En ulv hade varit jättenöjd med beröringsskräck mot nuvarande Chiefen.

När du ignorerar att de hjälper byn och stör dig på att jag uppmärksammar det så sätter det dig själv i lite sämre dager Vimes. Sen att du röstar på mig gör ju inte saken bättre. Visst kan du vara en bybo som inte vet bättre men du kan också vara en ulv som mycket väl vet att jag är bybo.

@fjodorsenuba @Impetigo @RasmusL har knappt postat (Fjodor 2 poster) och röstat. Hoppas på bättring imorgon, lär inte vara tre ulvar här.
Ja, jag blir gärna lite nojig över att Fjodde postat mer på discord än här i speltråden under dagen, och att Rasmus sa att han var på väg in men sen försvann.
Att Impe saknas på en måndag är ju däremot inget konstigt.
Så det lär inte vara tre ulvar där, men en kan det mycket väl vara.

Inte för att göra en höna av en Fjodor men konststycket att svara på exakt de två sakerna som krävs för att hamna på Anthrox lista i sina enda två poster måste vara det minst brusiga någon lyckats åstadkomma hittills.

Inga andra kollar tankar @fjodorsenuba? Vad tycker du om siaren?
Jag ska sova på saken. Lång dag idag... 04:30 till 22.00 :(

Äh, Sidd har ändå spelat upp sig en del. Eller krupit till korset iaf.

Röst: @RasmusL
Såna här bortfall är jag lite allergisk mot, tycker det gömmer sig en svans bakom dem nio gånger av tio.

Back