Varulv [R1] Spionchefens hemlighet

En relevant fråga är när det är dags att bestämma sig och rösta. Alltså hur organiserade bör byn vara?

Ska vi sätta en deadline imorrn som är tidigare för att hindra sena röständringar där ulvarna kan snajpa oss? Sen hoppa över till samma eller är det dumt?

Att alla ska börja ta ställning på riktigt sista timmen tror jag är en dum idé. Vad tänker ni?

Jag tycker att det har varit plenty brusigt när @Sidd uppmanat till den här outningsplanen som bygger på att han inte läst varken reglerna eller svaren på planen ordentligt
När jag lyfte det här med Siaren så tittade jag på MUs val-möjligheter vilka avgjorde hur det blir med Siare.
Jag ville lyfta saken om Siarens status och om det vore vettigast för byn om att outa tidigt.
Så att vi blir av med tveket som kommer uppstå när denne gör det senare i spel.

Skriv inte att jag har ”uppmanat till den här outningsplanen” tack🙏
Det är bra att lyfta saker och reda ut vad som är vettigast utan att få skit för det!

Efter att @Anthrox svarat (grinigt men hjälpsamt) så har jag landat i att Siaren INTE ska outa överhuvudtaget!

Bara en bybo-Siare som kan kolla upp sin egna status felfri/tokig/galen/paranoid genom att jämföra sina Sianden med spelare som åkt ut.
Vi andra kan inte veta dennes status och lita på dennes Sianden. (Det kan vara en ulv som fejkar resultat den redan vet)

En Siare som kliver fram KAN ALLTSÅ INTE GRÖNA SIG.

Det ända bybo-Siaren gör är att ge ulvarna en bybo som inte är vår Boss.

Ergo: Bybo Siaren försöker vara kvar i spel så länge det går och driva sin sak i VJVS.

Ergo: En Siare som kliver fram nu är alltså en Ulv!

De som fortfarande börjar fundera på om Siaren ska outa kan pedagoiskt försöka förklara det för de här församlade.

Nu vänder vi blad och gräver på annat håll😇

Borta från storstadens brus samlas vi där stigarna möts.
Ytans stillhet döljer mönster; titta noga, ordningen spelar roll.
Alla vet att rätt tid på året gör allt tydligare.
Lägg märke till speglingar i vattnet; rader och kolumner byter plats.
Avståndet mellan bokstäver kan lura ögat.
Glöm inte att vårt alfabet har sina egna tre sista.

Vid tjärnen, när midsommar är som ljusast, hittar byalaget nycklarna.
Sillkungen vakar

Stilla utter beskåda

Sumpen fördunkla

Med det här ska jag sluta skräpa ned...

Inte för att göra en höna av en Fjodor men konststycket att svara på exakt de två sakerna som krävs för att hamna på Anthrox lista i sina enda två poster måste vara det minst brusiga någon lyckats åstadkomma hittills.

Inga andra kollar tankar @fjodorsenuba? Vad tycker du om siaren?

Borta från storstadens brus samlas vi där stigarna möts.
Ytans stillhet döljer mönster; titta noga, ordningen spelar roll.
Alla vet att rätt tid på året gör allt tydligare.
Lägg märke till speglingar i vattnet; rader och kolumner byter plats.
Avståndet mellan bokstäver kan lura ögat.
Glöm inte att vårt alfabet har sina egna tre sista.

Vid tjärnen, när midsommar är som ljusast, hittar byalaget nycklarna.
Underbart vad djupt det blev här nu på kvällskvisten.
Lätt böljande tjusigt.
Vackert som en saga skrivet!
Bäst göra vad som kan göras idag.
Ur alla glömda minnen.
Sov gott.

Underbart vad djupt det blev här nu på kvällskvisten.
Lätt böljande tjusigt.
Vackert som en saga skrivet!
Bäst göra vad som kan göras idag.
Ur alla glömda minnen.
Sov gott.
Redan? När går du och lägger
Dig?

När jag lyfte det här med Siaren så tittade jag på MUs val-möjligheter vilka avgjorde hur det blir med Siare.
Jag ville lyfta saken om Siarens status och om det vore vettigast för byn om att outa tidigt.
Så att vi blir av med tveket som kommer uppstå när denne gör det senare i spel.

Skriv inte att jag har ”uppmanat till den här outningsplanen” tack🙏
Det är bra att lyfta saker och reda ut vad som är vettigast utan att få skit för det!

Efter att @Anthrox svarat (grinigt men hjälpsamt) så har jag landat i att Siaren INTE ska outa överhuvudtaget!

Bara en bybo-Siare som kan kolla upp sin egna status felfri/tokig/galen/paranoid genom att jämföra sina Sianden med spelare som åkt ut.
Vi andra kan inte veta dennes status och lita på dennes Sianden. (Det kan vara en ulv som fejkar resultat den redan vet)

En Siare som kliver fram KAN ALLTSÅ INTE GRÖNA SIG.

Det ända bybo-Siaren gör är att ge ulvarna en bybo som inte är vår Boss.

Ergo: Bybo Siaren försöker vara kvar i spel så länge det går och driva sin sak i VJVS.

Ergo: En Siare som kliver fram nu är alltså en Ulv!

De som fortfarande börjar fundera på om Siaren ska outa kan pedagoiskt försöka förklara det för de här församlade.

Nu vänder vi blad och gräver på annat håll😇
Tja, jag har ju förutsatt att vi är i ett D-läge, men naturligtvis kan det vara fel, och siaren vara defekt. Men OM han nu är det så gör det ju inget om han dör. Men vi har i varje fall en grön lirare som ulvarna inte lär mörda (och om de gör det så gör det inte så mycket).

Nej jag säger lasta fram siaren!

Jag tycker både Impe och Rasmus har tagit för mycket plats i det här spelet, de får faktiskt ta och sluta posta en stund så vi andra får en syl i vädret!

Så vi har någon fråga om siaren ska blottläggas eller ej uppe. Jag antar att jag kan vara lite nyttig och tänka omkring frågan. Uttern spekulerar - solklart fall av grandiosa fantasier och dåligt uttryckta visioner!

För blottläggandet:
  • Vi får färg på en spelare - vilket gör att byn har färg på två spelare
  • Siarens funktion och trovärdighet är oklar, rollen kan vara lika mycket en tillgång som en vilseledd själ
  • Om ulvarna ser siaren som ett hot så riktas skotten mot siaren och det blir en runda där chefen sitter tryggt
  • Siaren kanske inte har tid att göra ett bra jobb i tid - det tar tid för siaren att veta vilket typ av siare den är och även tid att hitta en ulv även om siaren får färg på spelare - osäker på om detta ens är ett argument för blottläggande av siaren (Utterns hjärna är kokt efter alla vackra Dynamiskt Introducerade Klassificerade Tekoppars Enastående Rosor)

Mot blottläggandet:
  • Vi tappar en funktion som med tiden kanske kan ge färg på olika spelare
  • Vi offrar kanske en grön spelare helt i onödan
  • Ingen aning... min förmåga att resonera tog slut där.
Men jag följer med spänning andra deltagares för och motargument mot att blottlägga siaren.

En siare som är osäker på sin status kan ju sia spionchefen R1 (får man göra det @Basenanji ?), men jag tror som sagt att det är onödigt.

(Det kan vara en ulv som fejkar resultat den redan vet)
Mnja. Jag tycker att MU-alternativ D är optimalt, så jag ser en siare som träder fram i R1 som grönad. Om det resulterar i att ulvarna bränner ett nattmord på siaren så ser jag nog det som att vi har tvingat dem till att göra ett byte som är bättre för oss än för dem.

Om en ulv claimar siare i R1 så kan hen bara göra det i scenario A. Då hänger vi den siaren när det skulle stå 4-4 (eller motsvarande) och spelet inte tar slut.

Å andra sidan: siaren behöver inte alls vara lika orolig över att bli nattmördad innan hen har något matnyttigt som i ett vanligt spel, så jag tror det är lugnt att vänta med att outa om man inte är på väg ut.

Som sagt: jag tycker det blir brusigt när du inte läser svaren till dig, se exemplet nedan. Jag säger inte att det är ulvigt, men det underlättar inte dialogen.

Om ingen kliver fram vet vi att det är 2 ulvar i spel: Val A eller B.
C) Siaren är i spel även i spel B.
Om vi klargör att det inte finns nån Siare i spel vet vi att MU valt A eller B.

Och det är inte konstruktivt att jag fastnar i det här tjafset heller, så nu släpper jag det också.

om vi inte är i alternativ A förstås
Om en Siare kliver fram.
Sen då?
Hur länge i spel ska vi sitta och fundera på den frågan då?

Ulvarna kommer aldrig nattmörda denne då de vet att det INTE är vår Boss.
Och vi kommer ALDRIG lita på nåt förens vi röstat ut denne Siare.

Eller?
Där har vi det kanske?
Om Siaren kliver fram i typ R4 med 3 Sianden i ryggen.
Ett av dennes Siande måste ha verifierats via Basse med utslagningsfärg.
Så kan vi rösta ut denne för att se om denne talade sanning.
Då vet vi status på de övriga två Siandena.

Långsökt?

Om en Siare kliver fram.
Sen då?
Hur länge i spel ska vi sitta och fundera på den frågan då?

Ulvarna kommer aldrig nattmörda denne då de vet att det INTE är vår Boss.
Och vi kommer ALDRIG lita på nåt förens vi röstat ut denne Siare.

Eller?
Där har vi det kanske?
Om Siaren kliver fram i typ R4 med 3 Sianden i ryggen.
Ett av dennes Siande måste ha verifierats via Basse med utslagningsfärg.
Så kan vi rösta ut denne för att se om denne talade sanning.
Då vet vi status på de övriga två Siandena.

Långsökt?
Jag tror vi kan förutsätta att MU har valt alternativ D (Om inte jag är en MU som egentligen valt A och försöker lura er, förstås)

Alltså bör vi kunna lita på siandena. Och som sagt, ulvarna kommer inte mörda grönsiade spelare. Så det blir fina fesken alltihop.

Som sagt: jag tycker det blir brusigt när du inte läser svaren till dig, se exemplet nedan. Jag säger inte att det är ulvigt, men det underlättar inte dialogen.
Sorry alla.
Otroligt klantigt och brusigt av mig.

Jag satt å klippte å klistrade mellan formuleringarna.
Kommer ihåg det där och min mening var att Val A och B ger oss 2 ulvar i spel.
Jag ville där inte snacka det självklara om 0 eller 1 Siare.

Fasiken vad fel det blir i diskussionen.
Bara ni förstår att jag visst läser Anths poster🙏
Sorry.
Jag backar skämmigt mot sängen nu!

Back