Nekromanti [Promotion] Zanguina - Rollspelet lanserar hemsida och Kickstarter-preview!

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
ÅkeZorkh;n307799 said:
Yes, det är en formulering vi får ändra på. Med en andra utgåva tänker vi oss snarast en nypress, utöver den första pressen, OM behovet skulle finnas.
Ordet du letar efter är tryckning, inte utgåva.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Swedish Chef;n307789 said:
Det här med Zanguina är det bästa hittills skriv om det i kickstartern !!!
Ja, medhåll!

Komplex 90-talssystem i generisk / ej beskriven fantasyvärld får i alla fall inte mig att tända till. Och systemet kan ni aldrig få mig att bli intresserad av, men världen kan ni alla fall sälja på ett mycket bättre sätt. Som sagt, varför ska den som redan är helt såld på EON testa ert spel? Ni konkurrerar med samma målgrupp, och många av EON-fansen (och konstruktörerna) framstår som rena fanatikerna. Ni har inte gjort det lätt för er :wink:.

Mitt förslag är att ni bygger hela er (världs)pitch kring Zanguina, som är det som definierar och gör er värld unik (?) och som förhoppningsvis också spelar en stor roll i spelsystemet.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Skarpskytten;n307847 said:
Ja, medhåll!

Komplex 90-talssystem i generisk / ej beskriven fantasyvärld får nog i alla fall inte mig att tända till. Och systemet kan ni aldrig få mig att bli intresserad av, men världen kan ni alla fall sälja på ett mycket bättre sätt. Som sagt, varför ska den som redan är helt såld på EON testa ert spel? Ni konkurrerar med samma målgrupp, och många av EON-fansen (och konstruktörerna) framstår som rena fanatikerna. Ni har inte gjort det lätt för er :wink:.

Mitt förslag är att ni bygger hela er (världs)pitch kring Zanguina, som är det som definierar och gör er värld unik (?) och som förhoppningsvis också spelar en stor roll i spelsystemet.

Hehe, du har nog rätt. Vi gör detta främst för vår egen skull (vilket jag hoppas alla spelkonstruktörer gör), men du vet, när man tycker att man kommit på nåt bra vill man ju dela det med andra!

Och yes, zanguinan spelar en stor roll i systemet. Det svåra är att lägga upp det på ett sammanfattande och insäljande vis. Men här får man ju lite tips iaf.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
ÅkeZorkh;n307849 said:
Hehe, du har nog rätt. Vi gör detta främst för vår egen skull (vilket jag hoppas alla spelkonstruktörer gör), men du vet, när man tycker att man kommit på nåt bra vill man ju dela det med andra!
Jag förstår att ni har gjort detta för er själva och att ni är stolta över det. Det är en mänsklig rättighet att göra komplexa 90-talsssystem i generiska (eller?) fantasyvärldar, vi har väl alla varit där, men nu ska ni ju sälja det till andra och då gäller det just att sälja det. Som i alla livets sammanhang är pitchen tyvärr ofta viktigare än substansen. Ni behöver helt enkelt bli mer slipade och det verkar ju som att den här tråden sakta men säkert lär er att vara det. Tonen har varit hård, men gensvaret kan ni verkligen inte klaga på.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Skarpskytten;n307851 said:
Jag förstår att ni har gjort detta för er själva och att ni är stolta över det. Det är en mänsklig rättighet att göra komplexa 90-talsssystem i generiska (eller?) fantasyvärldar, vi har väl alla varit där, men nu ska ni ju sälja det till andra och då gäller det just att sälja det. Som i alla livets sammanhang är pitchen tyvärr ofta viktigare än substansen. Ni behöver helt enkelt bli mer slipade och det verkar ju som att den här tråden sakta men säkert lär er att vara det. Tonen har varit hård, men gensvaret kan ni verkligen inte klaga på.

Nej, visst är det så.
Nu vet jag inte om världen är så värst generisk, men det är väl också något man kan stöta och blöta i oändlighet. Hård ton på ett rollspelsforum kan jag stå ut med, och ja, bra gensvar, får hoppas att all reklam är bra reklam och slipa lite på pitchen... sen hoppas på det bästa. Nånstans vet vi ju ändå att vi har rätt/är bäst, även om det kan vara svårt att övertyga folk om det, och dessutom paketera det kommersiellt attraktivt...
 

Bucka-Zorkh

Veteran
Joined
3 Feb 2019
Messages
15
Henke;n307737 said:
Sålänge man inte ser som sitt mål att medvetet göra folk upprörda så tycker jag ni kan ta kritiken med ro. Det finns alltid känsliga själar som väljer att övertolka och ibland rent av missförstå. Ett av de mest fantastiska exemplen jag läst är när Erik Granström fick kritik på sin blogg där någon tyckte han skulle byta namn på sin roman Vanderland eftersom det lät ungefär som Vaterland som bl.a tyskland kallades av nazisterna... Vet inte om Granström förlorade en läsare den dagen, men tacksam att han inte lyssnade till tokeriet :)

Haha ja det var sannerligen känsligt!
 

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
En länk till Zanguina dök upp i mitt facebookflöde så jag tog en titt på kickstartern. Jag har ett par feedbackförslag.

Introfilmen är för lång. Jag förstår att de ni vill åstadkomma en berättelse om världen från ett "ingame" perspektiv. Men precis som andra sagt ovan så förmedlas budskapet på för lång tid. Kickstarter är en finansieringsplattform med många konkurrerande projekt. Erat projekt måste snabbt förmedla vad det handlar om och varför det skall backas. Det skall introvideon göra. Kan det inte göras på 2-3 minuters video, så fundera på varför erat projekt kräver 12 minuter. Mitt förslag är att ni gör en nedkortad version men kärnful information som säger det viktigaste om er värld (jämför gärna med introt till kickstarten för Kult: Divinity Lost). Om ni vill förmedla världsinformation som den i er nuvarande video, så föreslår jag att ni lägger ut den på youtube och länkar till den från er kickstartersida (så kan den nyfikna själv ta till sig informationen).

Introduktionstexten måste sälja spelet.

Zanguina – Rollspelet är ett nytt, svenskt rollspel i medeltida fantasymiljö, som fungerar lika bra för storslaget episka kampanjer som för jordnära äventyrande, och lämpar sig väl för alltifrån spännande äventyr och strider till intriger och maktkamper via skräck och mystik. Allt beroende på vad spelledaren och spelarna väljer att lägga fokus på!
Vad händer om man i detta stycke byter ut Zanguina mot Drakar och Demoner / Trudvang / Ereb Altor / Eon? Vid någon tidpunkt var alla dessa nya spel i medeltida fantasymiljö som lämpar sig väl för olika kampanjer. Jag skulle försöka vara något mindre generell här eftersom ni vill in i en marknad som redan har flera starka konkurrenter (varav flera redan har ett sedan många år etablerat varumärke). Vad är unikt med ert spel?

Kampanjvärlden Zorkhana är stor, komplex och mångfacetterad samtidigt som den är väl genomtänkt och sammanhållen, och innehåller alla nödvändiga element för att spelgruppen ska kunna anpassa spelstil och tematik till sina egna preferenser inom ramarna för genren.
Mer fokus. Jag tror alla rollspelsskapare, stora som små, tycker att deras värld är genomtänkt och sammanhållen och anpassningsbar. Detta är i viss mån underförstått när en spelvärld ska vara ett försäljningsargument. Det finns nog ingen som skulle marknadsföra sig på motsatt sätt (dvs en liten, simpel, ogenomtänkt, icke sammanhållen utan nödvändiga element...). Ni måste förklara varför er spelvärd är bra mer konkret. Vad betyder stor och komplex i ert fall? Vad är er elevator pitch?

Informationen i den löpande texten bör ge backare tillräckligt för att göra ett informerat val om de vill ge er pengar eller ej. Därför skulle jag undvika sådant här:
Har du som potentiell gräsrotsfinansiär frågor om Zanguina - Rollspelet, dess spelvärld Zorkhana eller om något annat som rör oss på Zorkhfeber eller vår produkt, tveka inte att kontakta oss på info@zorkhfeber.se
Det är bättre att ha en FAQ till kickstartern eller presentera den information som behövs direkt på sidan. Att sköta frågor via enskilda mail blir ineffektivt och når ut till för få personer. Det kräver också att en person är så intresserad och nyfiken på erat projekt att de väljer att maila er och vänta på svar. Merparten av backare bestämmer sig betydligt snabbare (introbild, introvideo och introtext) om projektet är intressant. Är backare inte fångade där så mailar de heller inte. Sänk tröskeln och ge relevant information i kickstartern direkt.

[FONT=&quot]Den första utgåvan av Zanguina – Rollspelet innehåller alla regler spelare och spelledare behöver för att generera rollpersoner och spela. Den medföljande bilagan innehåller en presentation av kampanjvärlden Zorkhana, ett kort introduktionsäventyr samt lite information om kommande publikationer.[/FONT]
Det här rimmar inte med introt och introtexten. Om ni vill att er värld skall vara en selling point så måste väl denna ingå i boken. Om ni satsar på ett generellt regelsystem (där köparen själv bygger världen) så konkurrerar ni med en annan uppsättning aktörer och bör då ha ett helt annat fokus på er kampanj. Om reglerna är det viktiga så lägg då fokus på detta istället för världen, beskriv dem mer än numeriskt (kanske är det viktiga inte antalet färdigheter utan hur färdigheter och handlingar driver en berättelse och ger spelarna verktyg)

Det är inte meningen att detta skall låta hårt, och jag hoppas inte att det uppfattas på det sättet. Men jag känner att kickstartersidan i sin nuvarande form saknar fokus. Det är inte svårt att beskriva sitt älsklingsprojekt med många ord. Det svåra är att snabbt och kort förklara vad som är unikt med sitt eget projekt och presentera precis rätt information i lagom mängd. Det går at argumentera för att ni vill ta nya artistiska grepp med ert kickstarterupplägg (vilket naturligtvis står er fritt att göra), men som ny aktör utan ett tidigare känt varumärke upplever jag att ni tar onödiga risker. När man ber någon om pengar så blir det affärer, och då måste man motivera varför just ens eget projekt skall få pengarna i relation till andra liknande.

?Lycka till!

EDIT: Ett exempel på vad jag tycker är en bra introtext är den till Kopparhavets Hjältar som kan hittas här på promotionforumet (jag lyckas inte länka riktigt). Även om Kopparhavet i sig är känt för många svenska rollspelare (jag missade det dock) så ger texten både känsla och information. Det svarar på vad jag som spelare kan göra, ger uppslag till äventyr och ger information om vilka regler som ska användas.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Southmountain;n308106 said:
En länk till Zanguina dök upp i mitt facebookflöde så jag tog en titt på kickstartern. Jag har ett par feedbackförslag.

Introfilmen är för lång. Jag förstår att de ni vill åstadkomma en berättelse om världen från ett "ingame" perspektiv. Men precis som andra sagt ovan så förmedlas budskapet på för lång tid. Kickstarter är en finansieringsplattform med många konkurrerande projekt. Erat projekt måste snabbt förmedla vad det handlar om och varför det skall backas. Det skall introvideon göra. Kan det inte göras på 2-3 minuters video, så fundera på varför erat projekt kräver 12 minuter. Mitt förslag är att ni gör en nedkortad version men kärnful information som säger det viktigaste om er värld (jämför gärna med introt till kickstarten för Kult: Divinity Lost). Om ni vill förmedla världsinformation som den i er nuvarande video, så föreslår jag att ni lägger ut den på youtube och länkar till den från er kickstartersida (så kan den nyfikna själv ta till sig informationen).

Introduktionstexten måste sälja spelet.



Vad händer om man i detta stycke byter ut Zanguina mot Drakar och Demoner / Trudvang / Ereb Altor / Eon? Vid någon tidpunkt var alla dessa nya spel i medeltida fantasymiljö som lämpar sig väl för olika kampanjer. Jag skulle försöka vara något mindre generell här eftersom ni vill in i en marknad som redan har flera starka konkurrenter (varav flera redan har ett sedan många år etablerat varumärke). Vad är unikt med ert spel?


Mer fokus. Jag tror alla rollspelsskapare, stora som små, tycker att deras värld är genomtänkt och sammanhållen och anpassningsbar. Detta är i viss mån underförstått när en spelvärld ska vara ett försäljningsargument. Det finns nog ingen som skulle marknadsföra sig på motsatt sätt (dvs en liten, simpel, ogenomtänkt, icke sammanhållen utan nödvändiga element...). Ni måste förklara varför er spelvärd är bra mer konkret. Vad betyder stor och komplex i ert fall? Vad är er elevator pitch?

Informationen i den löpande texten bör ge backare tillräckligt för att göra ett informerat val om de vill ge er pengar eller ej. Därför skulle jag undvika sådant här:

Det är bättre att ha en FAQ till kickstartern eller presentera den information som behövs direkt på sidan. Att sköta frågor via enskilda mail blir ineffektivt och når ut till för få personer. Det kräver också att en person är så intresserad och nyfiken på erat projekt att de väljer att maila er och vänta på svar. Merparten av backare bestämmer sig betydligt snabbare (introbild, introvideo och introtext) om projektet är intressant. Är backare inte fångade där så mailar de heller inte. Sänk tröskeln och ge relevant information i kickstartern direkt.


Det här rimmar inte med introt och introtexten. Om ni vill att er värld skall vara en selling point så måste väl denna ingå i boken. Om ni satsar på ett generellt regelsystem (där köparen själv bygger världen) så konkurrerar ni med en annan uppsättning aktörer och bör då ha ett helt annat fokus på er kampanj. Om reglerna är det viktiga så lägg då fokus på detta istället för världen, beskriv dem mer än numeriskt (kanske är det viktiga inte antalet färdigheter utan hur färdigheter och handlingar driver en berättelse och ger spelarna verktyg)

Det är inte meningen att detta skall låta hårt, och jag hoppas inte att det uppfattas på det sättet. Men jag känner att kickstartersidan i sin nuvarande form saknar fokus. Det är inte svårt att beskriva sitt älsklingsprojekt med många ord. Det svåra är att snabbt och kort förklara vad som är unikt med sitt eget projekt och presentera precis rätt information i lagom mängd. Det går at argumentera för att ni vill ta nya artistiska grepp med ert kickstarterupplägg (vilket naturligtvis står er fritt att göra), men som ny aktör utan ett tidigare känt varumärke upplever jag att ni tar onödiga risker. När man ber någon om pengar så blir det affärer, och då måste man motivera varför just ens eget projekt skall få pengarna i relation till andra liknande.

?Lycka till!

EDIT: Ett exempel på vad jag tycker är en bra introtext är den till Kopparhavets Hjältar som kan hittas här på promotionforumet (jag lyckas inte länka riktigt). Även om Kopparhavet i sig är känt för många svenska rollspelare (jag missade det dock) så ger texten både känsla och information. Det svarar på vad jag som spelare kan göra, ger uppslag till äventyr och ger information om vilka regler som ska användas.

Tack för feedbacken. Den går i linje med mycket av det vi tidigare fått höra här, så vi tar till oss en del. Informationen på kickstartern kommer bytas ut alldeles snart. Hur vi gör med filmen får vi se,

Gällande fr¨gor via mail tänkte jag att det skulle kunna generera en FAQ. Alltså skulle vi kunna uppdatera med svar på den typen av frågor/svar. Men som sagt, ny text kommer upp.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
ÅkeZorkh;n308109 said:
Nu är textinformationen uppdaterad. tar gärna emot mer feedback. Det är fan inte lätt att försöka vara kortfattad och kärnfull :)

https://www.kickstarter.com/projects/zorkhfeber/1735760277?ref=745698&token=79bcdccd
Oj vilken stor förbättring! Så kul att ni tar till er åsikterna och använder det. Behövs en hel del puts på själva texten (typ att stycket VAR KOMMER ROLLPERSONERNA IN? börjar med en tom rad osv), men det är väl work in progress gissar jag. Ska bli spännande att följa det fortsatta arbetet - även om jag inte själv hinner skriva kommentarer. Nu börjar det kännas som att jag blir intresserad av spelet :)
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Nässe;n308110 said:
Oj vilken stor förbättring! Så kul att ni tar till er åsikterna och använder det. Behövs en hel del puts på själva texten (typ att stycket VAR KOMMER ROLLPERSONERNA IN? börjar med en tom rad osv), men det är väl work in progress gissar jag. Ska bli spännande att följa det fortsatta arbetet - även om jag inte själv hinner skriva kommentarer. Nu börjar det kännas som att jag blir intresserad av spelet :)

Ja det ska väl putsas lite innan vi trycker på knappen. Men tack ska du ha! :)
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
En klar förbättring! Nu känner jag att jag har lite koll på vad spelet är, vilket jag inte hade innan.
Kan också rekommendera att lägga upp mockups av både omslag och inlaga. Att visa upp hur boken ser ut på insidan kan också vara en säljpunkt. Det är alltid kul att få en liten tjuvkik på sånt, även om det bara är ett exempel på hur det kan komma att se ut.

Ni skriver att det finns specialtärningar. Är det något ni kommer sälja? För i så fall kan ni lägga upp bilder på dem också på kampanjsidan. Och bild på rollformuläret. Allt sån är bra bonus som väcker intresse hos backare.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Guran89;n308118 said:
En klar förbättring! Nu känner jag att jag har lite koll på vad spelet är, vilket jag inte hade innan.
Kan också rekommendera att lägga upp mockups av både omslag och inlaga. Att visa upp hur boken ser ut på insidan kan också vara en säljpunkt. Det är alltid kul att få en liten tjuvkik på sånt, även om det bara är ett exempel på hur det kan komma att se ut.

Ni skriver att det finns specialtärningar. Är det något ni kommer sälja? För i så fall kan ni lägga upp bilder på dem också på kampanjsidan. Och bild på rollformuläret. Allt sån är bra bonus som väcker intresse hos backare.

Tack.

Mockup ska vi fixa. Inlagebilder kommer, men det tänkte vi ha som nån sorts första uppdatering efter att vi tryckt på knappen.

Tärningar kommer säljas i vår webshop och medföljer om vi når upp några pinnar vad gäller stretchgoals. Bilder går såklart att ordna också.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
ÅkeZorkh;n308121 said:
Mockup ska vi fixa. Inlagebilder kommer, men det tänkte vi ha som nån sorts första uppdatering efter att vi tryckt på knappen.
Värt att tänka på är att uppdateringarna främst når de som redan har backat. Om presentationssidan inte väcker folks intresse lär de inte kolla uppdateringarna. Och har någon väl bestämt sig att de inte är särskilt intresserade lär de inte komma tillbaka senare.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
ceruleanfive;n308124 said:
Värt att tänka på är att uppdateringarna främst når de som redan har backat. Om presentationssidan inte väcker folks intresse lär de inte kolla uppdateringarna. Och har någon väl bestämt sig att de inte är särskilt intresserade lär de inte komma tillbaka senare.
Sant. Vi får fylla på med lite gött.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Avgift för frakt tillkommer, när produktionen är avslutad. Då kommer vi kunna erbjuda ett antal alternativ för frakt eller avhämtning.
Det här måste stå i stora röda bokstäver högst upp på sidan och på varje enskild pledge – inte diskret längst ned när folk har slutat läsa.

Och hur är det tänkt att fungera rent praktiskt? Skickar ni fakturor med ett hittills okänt belopp, som folk måste betala för att inte säga upp sin rätt till boken trots att de redan har betalat för den?

Jag rekommenderar verkligen att ni inkluderar fraktkostnaden i respektive pledge level istället, från början. Annars kommer ni sannolikt göra er ovänner med precis alla som väljer att backa spelet. :)
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
ceruleanfive;n309342 said:
Det här måste stå i stora röda bokstäver högst upp på sidan och på varje enskild pledge – inte diskret längst ned när folk har slutat läsa.

Och hur är det tänkt att fungera rent praktiskt? Skickar ni fakturor med ett hittills okänt belopp, som folk måste betala för att inte säga upp sin rätt till boken trots att de redan har betalat för den?

Jag rekommenderar verkligen att ni inkluderar fraktkostnaden i respektive pledge level istället, från början. Annars kommer ni sannolikt göra er ovänner med precis alla som väljer att backa spelet. :)

Ja vi ska justera det, alternativt tänka på att inkludera frakten.

Vi hade en tanke om att kunna erbjuda olika alternativ, exempelvis avhämtning osv. Men bra där.
 
Top