Nekromanti [Promotion] Zanguina - Rollspelet lanserar hemsida och Kickstarter-preview!

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Fråga gärna om det är något ni undrar över :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Kul att ni känner att det börjar närma sig för er! Har slängt ett öga på projektet då och då tidigare. Det märks att ni är väldigt passionerade och har höga ambitioner för rollspelet.

Vill ni ha feedback på Kickstarterns innehåll?
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
ceruleanfive;n307618 said:
Kul att ni känner att det börjar närma sig för er! Har slängt ett öga på projektet då och då tidigare. Det märks att ni är väldigt passionerade och har höga ambitioner för rollspelet.

Vill ni ha feedback på Kickstarterns innehåll?
Hallå, tackar hjärtligast.

Tja, feedback, varför inte :)
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Nyfiken men med några frågor.

1. Gällande rollpersoners bakgrund och yrken: är det som i expert och gamla mutant, dvs tidigare sysselsättning och sedan fri utveckling (hoppas) eller låsta arketyper (DoD91, D&D mm)

2. Vilka tärningar används? får man plocka fram sina gamla T4 och T8 :)

C
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Kul med fler svenska rollspel på Kickstarter!

Några frågor:
Jag tolkar texten som att ni kommer trycka upp 300 exemplar, oavsett hur många som backar – har jag missförstått något eller stämmer det? Om jag förstått det rätt, vad innebär det om ni får fler än 300 backare som vill ha fysisk bok?

Hade också varit intressant att få mer information om världen och reglerna i kampanjen. Jag har svårt att greppa vad spelet är och hur det spelas som det står skrivet nu.
 

Bucka-Zorkh

Veteran
Joined
3 Feb 2019
Messages
15
Måns;n307622 said:
Kul!

A4? Är ni säkra på det? Det är inget optimalt format.

Jag skulle säga att vi är tämligen säkra :)
Vad menar du inte är optimalt med formatet?
 

Bucka-Zorkh

Veteran
Joined
3 Feb 2019
Messages
15
crilloan;n307624 said:
Nyfiken men med några frågor.

1. Gällande rollpersoners bakgrund och yrken: är det som i expert och gamla mutant, dvs tidigare sysselsättning och sedan fri utveckling (hoppas) eller låsta arketyper (DoD91, D&D mm)

2. Vilka tärningar används? får man plocka fram sina gamla T4 och T8 :)

C

Tack för frågorna!

1. Man sätter ihop sin bakgrund av flera beståndsdelar som alla kan slumpas eller väljas efter tycke och smak. Sen är det fri utveckling som gäller! Bara för att Degzorkh råkar vara Bagare betyder det inte att han inte kan lyfta upp och börja träna med ett svärd.

2. Det är egna T6 som gäller framförallt, men det går att spela med vanligt T6. Utöver det behöver du T10. Någon gång väldigt tidigt i processen pratade jag och en annan i gruppen om att det vore kul att ha alla olika tärningsvarianter, mest för att tärningar är nice, men det funkar tyvärr inte, om det inte gör sitt till spelet.
 

Bucka-Zorkh

Veteran
Joined
3 Feb 2019
Messages
15
Guran89;n307625 said:
Kul med fler svenska rollspel på Kickstarter!

Några frågor:
Jag tolkar texten som att ni kommer trycka upp 300 exemplar, oavsett hur många som backar – har jag missförstått något eller stämmer det? Om jag förstått det rätt, vad innebär det om ni får fler än 300 backare som vill ha fysisk bok?

Hade också varit intressant att få mer information om världen och reglerna i kampanjen. Jag har svårt att greppa vad spelet är och hur det spelas som det står skrivet nu.

Tack för frågorna! Kul att folk åtminstone är nyfikna! :)

Jag håller med om att det kan tolkas så. Svaret är att vi nog ska se över det textstycket - skulle det bli fler än 300 backare som ska ha bok så trycker vi givetvis därefter.

Bra feedback. Förhoppningsvis ger videon en lite bättre hänvisning om hur vi tänker oss spelet och världen. Det kommer komma lite material under projektets gång som kanske förtydligar saker.

Angående hur man spelar - åtminstone jag resonerar att rollspel spelas bäst om man får spela lite som man vill. Vi har ett regelsystem och en värld att presentera, men spelargruppen väljer själv vilket fokus de vill ha: mycket strid, karaktärsdrivet, spännande, fånigt, episkt, grisodling. Hoppas jag förstod din fråga, annars är det bara att säga till!
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Guran89;n307625 said:
Kul med fler svenska rollspel på Kickstarter!


Hade också varit intressant att få mer information om världen och reglerna i kampanjen. Jag har svårt att greppa vad spelet är och hur det spelas som det står skrivet nu.
Den här tråden är ett bra sätt för oss att kunna lämna ut information på begäran, bara att fråga :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
ÅkeZorkh;n307620 said:
Tja, feedback, varför inte :)
Då kommer det lite här. :) Skrivet i all välmening.

* Jag upplever att det finns väldigt lite spelmässig information. Det finns mer sagt om antalet färdigheter än hur regelsystemet fungerar. Jag tror att det är effektivare att presentera en allmän överblick och känsla.
* Det står väldigt lite konkret om själva spelvärlden. Den är medeltida och den är genomtänkt, men knappt något om vilken karaktär den har. Jag känner att det är information man nog gärna vill ha.
* Jag förstår att videon är fokuserad på stämning. Men den är väldigt lång och ger inte någon särskilt tydlig överblick av vare sig spelet, världen eller Kickstarter-kampanjen. Det tror jag hade varit mer positivt för de nyfikna.
* Meningarna är extremt långa, vilket gör dem svåra att ta till sig. Kortare meningar och information i munsbitar hade blivit mer lättillgängligt.
* Rubrikerna är i princip oläsliga. Kontrasten mellan bakgrund och text är för svag. Jag rekommenderar att göra om dem.
* Det finns ingen tidplan för release, eller? Jag tror att det ger förtroende om man har ett ungefärligt datum att förhålla sig till.
* Jag är osäker på om potentiella backare vill bli kallade ”fattiga”. :)
* Tillkommer frakt när spelets släpps? Så tolkar jag det nu. Jag hade i så fall starkt rekommenderat att räkna ut den på förhand och ta betalt i samband med kampanjen.
* Tror ni att 26k räcker för en upplaga på 300 ex á 250 sidor? Räknar ni med att sälja 300 ex direkt – eller ha ett eget lager där ni ligger ute med pengar?
* Är sidorna färg eller svartvita? Det kan nog gärna framgå.
* 60 dagar är extremt lång tid. 25–30 är det rekommenderade.
 

Bucka-Zorkh

Veteran
Joined
3 Feb 2019
Messages
15
ceruleanfive;n307638 said:
Då kommer det lite här. :) Skrivet i all välmening.

* Jag upplever att det finns väldigt lite spelmässig information. Det finns mer sagt om antalet färdigheter än hur regelsystemet fungerar. Jag tror att det är effektivare att presentera en allmän överblick och känsla.
* Det står väldigt lite konkret om själva spelvärlden. Den är medeltida och den är genomtänkt, men knappt något om vilken karaktär den har. Jag känner att det är information man nog gärna vill ha.
* Jag förstår att videon är fokuserad på stämning. Men den är väldigt lång och ger inte någon särskilt tydlig överblick av vare sig spelet, världen eller Kickstarter-kampanjen. Det tror jag hade varit mer positivt för de nyfikna.
* Meningarna är extremt långa, vilket gör dem svåra att ta till sig. Kortare meningar och information i munsbitar hade blivit mer lättillgängligt.
* Rubrikerna är i princip oläsliga. Kontrasten mellan bakgrund och text är för svag. Jag rekommenderar att göra om dem.
* Det finns ingen tidplan för release, eller? Jag tror att det ger förtroende om man har ett ungefärligt datum att förhålla sig till.
* Jag är osäker på om potentiella backare vill bli kallade ”fattiga”. :)
* Tillkommer frakt när spelets släpps? Så tolkar jag det nu. Jag hade i så fall starkt rekommenderat att räkna ut den på förhand och ta betalt i samband med kampanjen.
* Tror ni att 26k räcker för en upplaga på 300 ex á 250 sidor? Räknar ni med att sälja 300 ex direkt – eller ha ett eget lager där ni ligger ute med pengar?
* Är sidorna färg eller svartvita? Det kan nog gärna framgå.
* 60 dagar är extremt lång tid. 25–30 är det rekommenderade.

Tack för feedbacken! Det är alltid värdefullt när man kliver in i något nytt (som Kickstarter).
Ska kika på detta!
 

Bucka-Zorkh

Veteran
Joined
3 Feb 2019
Messages
15
ceruleanfive;n307638 said:
Då kommer det lite här. :) Skrivet i all välmening.

* Jag upplever att det finns väldigt lite spelmässig information. Det finns mer sagt om antalet färdigheter än hur regelsystemet fungerar. Jag tror att det är effektivare att presentera en allmän överblick och känsla.
* Det står väldigt lite konkret om själva spelvärlden. Den är medeltida och den är genomtänkt, men knappt något om vilken karaktär den har. Jag känner att det är information man nog gärna vill ha.
* Jag förstår att videon är fokuserad på stämning. Men den är väldigt lång och ger inte någon särskilt tydlig överblick av vare sig spelet, världen eller Kickstarter-kampanjen. Det tror jag hade varit mer positivt för de nyfikna.
* Meningarna är extremt långa, vilket gör dem svåra att ta till sig. Kortare meningar och information i munsbitar hade blivit mer lättillgängligt.
* Rubrikerna är i princip oläsliga. Kontrasten mellan bakgrund och text är för svag. Jag rekommenderar att göra om dem.
* Det finns ingen tidplan för release, eller? Jag tror att det ger förtroende om man har ett ungefärligt datum att förhålla sig till.
* Jag är osäker på om potentiella backare vill bli kallade ”fattiga”. :)
* Tillkommer frakt när spelets släpps? Så tolkar jag det nu. Jag hade i så fall starkt rekommenderat att räkna ut den på förhand och ta betalt i samband med kampanjen.
* Tror ni att 26k räcker för en upplaga på 300 ex á 250 sidor? Räknar ni med att sälja 300 ex direkt – eller ha ett eget lager där ni ligger ute med pengar?
* Är sidorna färg eller svartvita? Det kan nog gärna framgå.
* 60 dagar är extremt lång tid. 25–30 är det rekommenderade.

Angående tidplanen kan jag snabbt nämna:

Tidplanen är inte 100% satt än - därav ligger kampanjen för preview, för att vi (som är tämligen oetablerade på den svenska rollspelsscenen) ska ha lite tid att visa upp oss på en välbekant plattfor (som Kickstarter) innan vi faktiskt sparkar igång. Innan vi öppnar för backers så kommer tidplanen vara på plats.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Hej och kul att se lite mer av ert projekt.

En bra sak (som många menar är viktigt för ett första intryck av spelet) är rollformuläret. Det borde finnas med på kampanjsidan!

När jag skummade igenom texten så fastnade jag på tre saker: 150 färdigheter, 18 handlingstyper, och stridsformulär. Det låter ganska komplicerat. Kan man få ett exempel på hur man tex gör ett färdighetsslag eller en attack i en stridsrunda?

Sen undrar jag på det här med egna tärningar, hur ser de ut? Hur konverterar man en vanlig t6a till era t6or?

Framsidan var förövrigt väldigt snygg! Bra med både kvinno- och manskaraktär!

En annan sak kan förresten vara att inte visa alla stretch goals med en gång. Då har ni något att posta också under kampanjens gång!

Det var nog allt jag kom att tänka på såhär långt :) när har ni tänkt gå live med den?
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
ceruleanfive;n307638 said:
Då kommer det lite här. :) Skrivet i all välmening.

* Jag upplever att det finns väldigt lite spelmässig information. Det finns mer sagt om antalet färdigheter än hur regelsystemet fungerar. Jag tror att det är effektivare att presentera en allmän överblick och känsla.
* Det står väldigt lite konkret om själva spelvärlden. Den är medeltida och den är genomtänkt, men knappt något om vilken karaktär den har. Jag känner att det är information man nog gärna vill ha.
* Jag förstår att videon är fokuserad på stämning. Men den är väldigt lång och ger inte någon särskilt tydlig överblick av vare sig spelet, världen eller Kickstarter-kampanjen. Det tror jag hade varit mer positivt för de nyfikna.
* Meningarna är extremt långa, vilket gör dem svåra att ta till sig. Kortare meningar och information i munsbitar hade blivit mer lättillgängligt.
* Rubrikerna är i princip oläsliga. Kontrasten mellan bakgrund och text är för svag. Jag rekommenderar att göra om dem.
* Det finns ingen tidplan för release, eller? Jag tror att det ger förtroende om man har ett ungefärligt datum att förhålla sig till.
* Jag är osäker på om potentiella backare vill bli kallade ”fattiga”. :)
* Tillkommer frakt när spelets släpps? Så tolkar jag det nu. Jag hade i så fall starkt rekommenderat att räkna ut den på förhand och ta betalt i samband med kampanjen.
* Tror ni att 26k räcker för en upplaga på 300 ex á 250 sidor? Räknar ni med att sälja 300 ex direkt – eller ha ett eget lager där ni ligger ute med pengar?
* Är sidorna färg eller svartvita? Det kan nog gärna framgå.
* 60 dagar är extremt lång tid. 25–30 är det rekommenderade.
Ja, hehe, tack du :)

Du har ett par klara poänger som vi tar till oss, och en del synpunkter som tyder på att vi har skilda preferenser.

När det gäller frågan om att bli "kallad fattig" (som om det skulle vara något fel med det?) så är vi tämligen övertygade om att lejonparten av våra potentiella backare både har humor och självdistans :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,008
Location
Ereb Altor
Bucka-Zorkh;n307628 said:
Jag skulle säga att vi är tämligen säkra :)
Vad menar du inte är optimalt med formatet?

Anledningen till att man använder det är för att det är så standardiserat, men ska skapa egna trycksaker så finns det egentligen ingen anledning alls till att använda det. Det är för högt i förhållande till bredden. Det signalerar lättja och okunskap, om man ska vara lite snobbig. Jag tycker att ni ska köra på etablerade bokformat istället.
 

Bucka-Zorkh

Veteran
Joined
3 Feb 2019
Messages
15
APM;n307643 said:
Hej och kul att se lite mer av ert projekt.

En bra sak (som många menar är viktigt för ett första intryck av spelet) är rollformuläret. Det borde finnas med på kampanjsidan!

När jag skummade igenom texten så fastnade jag på tre saker: 150 färdigheter, 18 handlingstyper, och stridsformulär. Det låter ganska komplicerat. Kan man få ett exempel på hur man tex gör ett färdighetsslag eller en attack i en stridsrunda?

Sen undrar jag på det här med egna tärningar, hur ser de ut? Hur konverterar man en vanlig t6a till era t6or?

Framsidan var förövrigt väldigt snygg! Bra med både kvinno- och manskaraktär!

En annan sak kan förresten vara att inte visa alla stretch goals med en gång. Då har ni något att posta också under kampanjens gång!

Det var nog allt jag kom att tänka på såhär långt :) när har ni tänkt gå live med den?
Hej och tack för intresset och feedback! Det uppskattas verkligen.

Här kommer lite svar:

Tack för tipset om rollformuläret. Det ska definitivt publiceras, så fort vi känner oss helt nöjda med det.

Det låter avancerat, det håller jag med om. Det kan det dessutom vara, beroende på hur "petigt" man spelar. Grunden är dock tämligen simpel. Det är inte minimalistiskt när det kommer till reglerna, men har ändå ett bra flyt (sedan kan sånt så kart bero mycket på personliga preferenser).

HANDLINGAR
För att utföra handlingar sätter du samman en tärningspool baserat på en Grundegenskap, en Färdighet och Spetskunskaper inom färdigheten. Sedan ska du slå så många "framgångar" som möjligt, som mäts mot en fast Svårighet eller ett Motståndsslag. Grundegenskapstärningen har 50% för framgång. Färdighetstärningen har 33% chans till framgång och Spetskunskapstärningen har 50% chans till fragång och 16,6% chans till Explosion.

Handlingstyperna är Spelledarens hjälpmedel men hur man utför en handling ser alltid likadant i hur man bygger upp Handlingspool etc.

FÄRDIGHETER
Varje färdighet är bred och ska täcka allt man skulle kunna tänka sig att göra. Ett exempel på färdighet är "Beväpnad närstrid" och ett annat är Dekorativ konst & utsmyckning. Behärskar du Beväpnad närstrid innebär det att du kan framföra dig dugligt i strid, beväpnad med olika vapen. Behärskar du Dekorativ konst & utsmyckning innebär det att du kan färga, måla och utsmycka saker. Färdigheterna innebär en teoretisk kunskap i ämnet och hur man omsätter det i praktiken.

Om du vill vara riktigt skicklig inom ett område är det nödvändigt att nischa sig - med Spetskunskaper. T.ex. kan jag välja Svärd eller Glasmålning. Man kan ha flera Spetskunskaper inom samma Färdighet.

STRID
Strid fungerar i stort sett som övriga Handlingar, förutom det att du får använda alla Framgångar - man mäter in lyckat/misslyckat på samma vis. Handlingspoolen som man slår varje stridsrunda man innebär flera moment och både Försvar och Anfall. Du fördelar dina Framgångar på Försvar och Anfall och jämför med motståndarens motsvarande indelning. Den Anfall du har utöver motståndarens Försvar kan du använda för att träffa motståndaren, göra skada, greppa motståndaren (etc.).

TÄRNINGAR
Våra tärningar är sexsidiga, i tre olika färger. Konverteringen kan se ut så här:
PrT - Primärtärningen (används för Spetskunskaper och Förmågor): 1 = framgång + explosion, 2-3= framgång, 4-6 = misslyckande
SeT - Sekundärtärningen (används för Grundegenskaper): 1-3: framgång, 4-6: misslyckande
TeT - Tertiärtärningen (används för Färdigheter): 1-2 framgång, 3-6: misslyckande

Det kräver att man har olikfärgade tärningar, eller slår tärningarna separat i ordning (t.ex. först PrT, sedan SeT och till sist TeT.

ÖVRIGT
VI tänkte gå live med Kickstartern snart. Först måste projektet godkännas av Kickstarter och sen vill vi ha ett par andra saker helt spikade innan vi trycker på knappen, men tanken är det sker mycket snart.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Ok jag kommer vara negativ nu:

Detta är inte en bra kickstarter, och jag skulle aldrig backa det. (Notera att detta inte betyder att spelet i sig är dåligt)

En del uppenbara problem:
Jag får inget som helst intryck av världen, vad som händer här eller något.
Till exempel:
"Kampanjvärlden Zorkhana är stor, komplex och mångfacetterad samtidigt som den är väl genomtänkt och sammanhållen, och innehåller alla nödvändiga element för att spelgruppen ska kunna anpassa spelstil och tematik till sina egna preferenser inom ramarna för genren."
Jag är lessen men, det kan nog alla rollspelsskapare säga om sin värld. Det säger inget om den. Det säger inget om vad man gör här, vilka som bor här, vilka mysterium som finns eller vad jag som spelledare kan skapa för äventyr.
Ni behöver verkligen sätte er ner och fundera på VAD eran värld är och framförallt VARFÖR jag vill spela i den här istället för Mundana, Ereb Altor, kommande Athos osv.
Detta är ett genomgående problem med hela kickstartern och hur ni beskriver erat spel. Jag förstår inte varför jag ska spela erat spel istället för något annat. Om ni inte själva kan svara på den frågan så är jag inte intresserad av erat spel. Det finns "generisk fantasy med detaljerad värld" i överflöd, vad gör erat spel unikt i denna massan?


Videon är på tok för lång, alltså vi snackar typ 10minuter för lång. Den här behöver göras om helt, den är bara seg och utdragen och det känns som hela videon är bara massa namedrops över platser som jag inte har någon koppling till. Den här behöver göras om eller slopas helt, den är också världigt amatörmässigt gjord. Hela introt vet jag inte vad som händer, jag kollar på någon häst på nån marknad i evigheter. Sen på nån krog där det rabblas om massa platser.
Sen efter detta kommer en lång lista med information som läses av någon som låter som det spelats in av en dålig mikrofon.



Att lista vad man får i boken är bra, men enda intrycket jag fick är "Detta är krångligt" då det endast verkar vara en massa färdigheter och val.


Ni behöver tänka om här, slopa det ni har nu och skriv om hela kickstartern från början med målet att ge folk ett ordentligt intryck om vad det är för något.

Sen håller jag med tidigare, man kallar ingen fattig i en kickstarter, och jag hade nog också tänkt om angående A4
 

Bucka-Zorkh

Veteran
Joined
3 Feb 2019
Messages
15
Måns;n307649 said:
Anledningen till att man använder det är för att det är så standardiserat, men ska skapa egna trycksaker så finns det egentligen ingen anledning alls till att använda det. Det är för högt i förhållande till bredden. Det signalerar lättja och okunskap, om man ska vara lite snobbig. Jag tycker att ni ska köra på etablerade bokformat istället.

Ok, då är jag med på hur du menar!
Personligen håller jag inte med riktigt om att det är för högt i förhållande till bredd, men det handlar nog också om individuell smak. Det är synd om det "skickar fel signaler", valet av format, men att få alla rätt hos alla blir svårt.

Jag uppskattar feedbacken dock, även fast jag har svårt att se att vi kommer att ändra formatet! Feedback från internet öppnar definitivt upp nya tankebanor när det är så här konstruktivt. Kul!
 
Top