Nekromanti [Promotion] Zanguina - Rollspelet lanserar hemsida och Kickstarter-preview!

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Bucka-Zorkh;n307658 said:
Ok, då är jag med på hur du menar!
Personligen håller jag inte med riktigt om att det är för högt i förhållande till bredd, men det handlar nog också om individuell smak. Det är synd om det "skickar fel signaler", valet av format, men att få alla rätt hos alla blir svårt.

Jag uppskattar feedbacken dock, även fast jag har svårt att se att vi kommer att ändra formatet! Feedback från internet öppnar definitivt upp nya tankebanor när det är så här konstruktivt. Kul!
Bra att det tas på rätt sätt. Jag har full förståelse för att alla inte är intresserade av grafisk design och formgivning :) Får man vända på det och fråga varför ni har valt A4? Vad anser ni att ni vinner på det?
 

Bucka-Zorkh

Veteran
Joined
3 Feb 2019
Messages
15
Anchorman;n307657 said:
Ok jag kommer vara negativ nu:

Detta är inte en bra kickstarter, och jag skulle aldrig backa det. (Notera att detta inte betyder att spelet i sig är dåligt)

En del uppenbara problem:
Jag får inget som helst intryck av världen, vad som händer här eller något.
Till exempel:
"Kampanjvärlden Zorkhana är stor, komplex och mångfacetterad samtidigt som den är väl genomtänkt och sammanhållen, och innehåller alla nödvändiga element för att spelgruppen ska kunna anpassa spelstil och tematik till sina egna preferenser inom ramarna för genren."
Jag är lessen men, det kan nog alla rollspelsskapare säga om sin värld. Det säger inget om den. Det säger inget om vad man gör här, vilka som bor här, vilka mysterium som finns eller vad jag som spelledare kan skapa för äventyr.
Ni behöver verkligen sätte er ner och fundera på VAD eran värld är och framförallt VARFÖR jag vill spela i den här istället för Mundana, Ereb Altor, kommande Athos osv.
Detta är ett genomgående problem med hela kickstartern och hur ni beskriver erat spel. Jag förstår inte varför jag ska spela erat spel istället för något annat. Om ni inte själva kan svara på den frågan så är jag inte intresserad av erat spel. Det finns "generisk fantasy med detaljerad värld" i överflöd, vad gör erat spel unikt i denna massan?


Videon är på tok för lång, alltså vi snackar typ 10minuter för lång. Den här behöver göras om helt, den är bara seg och utdragen och det känns som hela videon är bara massa namedrops över platser som jag inte har någon koppling till. Den här behöver göras om eller slopas helt, den är också världigt amatörmässigt gjord. Hela introt vet jag inte vad som händer, jag kollar på någon häst på nån marknad i evigheter. Sen på nån krog där det rabblas om massa platser.
Sen efter detta kommer en lång lista med information som läses av någon som låter som det spelats in av en dålig mikrofon.



Att lista vad man får i boken är bra, men enda intrycket jag fick är "Detta är krångligt" då det endast verkar vara en massa färdigheter och val.


Ni behöver tänka om här, slopa det ni har nu och skriv om hela kickstartern från början med målet att ge folk ett ordentligt intryck om vad det är för något.

Sen håller jag med tidigare, man kallar ingen fattig i en kickstarter, och jag hade nog också tänkt om angående A4

Hej hej Anchorman!
Det var ord och inga visor :)

Jag ska se om jag får ut någon konkret feedback ur det du skriver, som vi kan använda oss av, genom att besvara detta - vi får se hur det går!

Angående informationen om världen kan det givetvis hända att man blir hemmablind och där man försöker ge teasers är det ändå för vagt för den oinsatta. Det kan enkelt kompletteras.

Angående videons längd så har vi helt klart olika preferenser. Tur att vi är olika. Att den är amatörsmässigt gjord skulle kunna ha att göra med att vi är ett gäng glada amatörer när det kommer till videos. Någonstans måste man ju börja, eller hur? Mikrofonen är av tämligen hög kvalitet.

Att det "känns krångligt" är också högst individuellt tänker jag. Jag är medveten om att några relativt nya rollspel är extremt avskalade regelmäsigt, och att det verkar vara ett framgångsrecept. Zanguina är inte extremt avskalat, för det är inte så vi gillar våra rollspel, och vi gör rollspeket som vi gillar - gör någon annan det så blir vi väldigt glada. Om man tycker att systemet i t.ex. Symbaroum är lysande och bara vill ha det, så är det inte Zanguina man vill ha.

Angående "fattig" och formatet får jag hänvisa till tidigare svar.

Tack för intresset att åtminstone kolla in det hela!
Angående din "feedback" så är det svårt att ta till sig något konkret förutom att beskriva världen mer. Det kan vara bra.
Ja, och att "bli bättre på att göra videos". Jag ska öva ;)

Det sista rådet, att slopa och göra om, tar jag på allvar om någon säger det, men har gärna mer kött på benen än att "någon på internet" har annan smak än vad jag själv har, innan jag gör slag i saken.

Om du har gjort en framgångsrik kickstarter vi kan låta oss inspireras av: länka gärna!
Om du har tips på bra mikrofoner: länka gärna!
 

Bucka-Zorkh

Veteran
Joined
3 Feb 2019
Messages
15
Måns;n307659 said:
Bra att det tas på rätt sätt. Jag har full förståelse för att alla inte är intresserade av grafisk design och formgivning :) Får man vända på det och fråga varför ni har valt A4? Vad anser ni att ni vinner på det?
Ja, man kan inte ta illa vid sig när någon inte tycker om det man gör :)
Det var ett ganska tidigt beslut faktiskt, om jag minns rätt.
Vi jämförde då helt enkelt med andra rollspel vi spelat och kom överens om att vi tyckte att t.ex. Eon 3 hade ett trevligt format.

Du har helt rätt i att jag inte är inne på grafisk design/formgivning. Jag får en känsla av att det finns oerhört många rollspel i A4-format dock, stämmer inte det eller gör de helt enkelt "fel"? Just eftersom att det inte är min starka sida så är det intressant att veta tänkte jag!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Bucka-Zorkh;n307664 said:
...beskriva världen mer.
Yes, detta. Man förstår ju från videon (som onekligen är lite väl lång) att det finns en rejält utfläskad värld som ni gillar och bryr er om. Det är sånt som gör mig intresserad, när man tror på sin grej och måste prata om det i tid och otid. Passion! Det rabblas ju gudar och knepigheter i filmen! Det finns tom en karta! Visa upp det! Skryt om hur jävla bra Zanguina är!
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Bucka-Zorkh;n307654 said:
Hej och tack för intresset och feedback! Det uppskattas verkligen.

Här kommer lite svar:

Tack för tipset om rollformuläret. Det ska definitivt publiceras, så fort vi känner oss helt nöjda med det.

Det låter avancerat, det håller jag med om. Det kan det dessutom vara, beroende på hur "petigt" man spelar. Grunden är dock tämligen simpel. Det är inte minimalistiskt när det kommer till reglerna, men har ändå ett bra flyt (sedan kan sånt så kart bero mycket på personliga preferenser).

HANDLINGAR
För att utföra handlingar sätter du samman en tärningspool baserat på en Grundegenskap, en Färdighet och Spetskunskaper inom färdigheten. Sedan ska du slå så många "framgångar" som möjligt, som mäts mot en fast Svårighet eller ett Motståndsslag. Grundegenskapstärningen har 50% för framgång. Färdighetstärningen har 33% chans till framgång och Spetskunskapstärningen har 50% chans till fragång och 16,6% chans till Explosion.

Handlingstyperna är Spelledarens hjälpmedel men hur man utför en handling ser alltid likadant i hur man bygger upp Handlingspool etc.

FÄRDIGHETER
Varje färdighet är bred och ska täcka allt man skulle kunna tänka sig att göra. Ett exempel på färdighet är "Beväpnad närstrid" och ett annat är Dekorativ konst & utsmyckning. Behärskar du Beväpnad närstrid innebär det att du kan framföra dig dugligt i strid, beväpnad med olika vapen. Behärskar du Dekorativ konst & utsmyckning innebär det att du kan färga, måla och utsmycka saker. Färdigheterna innebär en teoretisk kunskap i ämnet och hur man omsätter det i praktiken.

Om du vill vara riktigt skicklig inom ett område är det nödvändigt att nischa sig - med Spetskunskaper. T.ex. kan jag välja Svärd eller Glasmålning. Man kan ha flera Spetskunskaper inom samma Färdighet.

STRID
Strid fungerar i stort sett som övriga Handlingar, förutom det att du får använda alla Framgångar - man mäter in lyckat/misslyckat på samma vis. Handlingspoolen som man slår varje stridsrunda man innebär flera moment och både Försvar och Anfall. Du fördelar dina Framgångar på Försvar och Anfall och jämför med motståndarens motsvarande indelning. Den Anfall du har utöver motståndarens Försvar kan du använda för att träffa motståndaren, göra skada, greppa motståndaren (etc.).

TÄRNINGAR
Våra tärningar är sexsidiga, i tre olika färger. Konverteringen kan se ut så här:
PrT - Primärtärningen (används för Spetskunskaper och Förmågor): 1 = framgång + explosion, 2-3= framgång, 4-6 = misslyckande
SeT - Sekundärtärningen (används för Grundegenskaper): 1-3: framgång, 4-6: misslyckande
TeT - Tertiärtärningen (används för Färdigheter): 1-2 framgång, 3-6: misslyckande

Det kräver att man har olikfärgade tärningar, eller slår tärningarna separat i ordning (t.ex. först PrT, sedan SeT och till sist TeT.

ÖVRIGT
VI tänkte gå live med Kickstartern snart. Först måste projektet godkännas av Kickstarter och sen vill vi ha ett par andra saker helt spikade innan vi trycker på knappen, men tanken är det sker mycket snart.
Tack för bra svar! Då har jag lite bättre koll (kanske skulle denna korta redogörelse finnas tillgänglig för backarna? Det här med olikfärgade tärningar med olika antal "lyckade sidor" är förresten inte alls dumt! Ifall man inte använder era egna tärningar så går dock den fördelen förlorad vilket är lite synd, så jag hoppas att tärningarna blir producerade!

En annan tanke som alltid uppkommer när man har ett så brett spektra av färdigheter är: kommer spetskompetensen glasmålning någonsin vara likvärdig svärdspetskompetensen? För jag antar att det kostar lika mycket xp (om ni nu har xp). Men det problemet har å andra sidan de flesta tradspel.

Jag tror att ett tips man brukar ge med KS är: visa hur långt ni har kommit. Intrycket ska gärna vara att ni har kommit längre än vad ni i själva verket har. Och om ni inte visar upp vad ni har gjort hittills, så finns risken att man uppfattar det som att ni har längre kvar än vad ni har, så försök att undvika det.

Hur som helst, lycka till!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Bucka-Zorkh;n307664 said:
Angående videons längd så har vi helt klart olika preferenser. Tur att vi är olika.

[...]

Om du har gjort en framgångsrik kickstarter vi kan låta oss inspireras av: länka gärna!
I slutet av förra året var jag med och körde en KS för Gudasaga. Den gick över förväntan, men det finns en stor mängd saker som hade kunnat gjorts avsevärt bättre.

Genomsnittet för framgångsrika Kickstarters ligger under 3 minuter. Vår video var 2 minuter. 75% slutade kolla innan videon var slut. Det är ju anekdotiskt och kan absolut bero på att vi gjorde en utdragen och ointressant video, men jag tror ändå att man kan vara hyfsat nöjd med den fördelningen.

Att ha en video som är 12 minuter – där det tar 2 minuter innan något alls händer – tror jag är ett objektivt oklokt val. När det gäller preferenser i marknadsföring är det ju inte ens egna tankar man ska utgå efter. Är målgruppen intresserad av en lång och långsamt puttrande video med interna referenser?
 

Bucka-Zorkh

Veteran
Joined
3 Feb 2019
Messages
15
Måns;n307671 said:
Yes, detta. Man förstår ju från videon (som onekligen är lite väl lång) att det finns en rejält utfläskad värld som ni gillar och bryr er om. Det är sånt som gör mig intresserad, när man tror på sin grej och måste prata om det i tid och otid. Passion! Det rabblas ju gudar och knepigheter i filmen! Det finns tom en karta! Visa upp det! Skryt om hur jävla bra Zanguina är!

Ja, det ska vi se över och ösa på lite mer av.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Ett generellt tips i sådana här lägen är att inte bli defensiv, ni får liknande feedback från många håll, ta till er den, jag är inte den enda som säger det (även om jag är mer direkt kanske). Att jag skrev feedback är för att jag vill att ni ska lyckas, att då bli bemött av en defensivitet och sarkasm är ingen höjdare.

Som sagt, världen är det stora uppenbara problemet här. Ni måste börja med något konkret om världen som man kan sätta tänderna, målet är att ge potentiella backers en bild av eran värld. Just nu tror jag ingen får det. Här är ett exempel om min värld som jag skickade ut till mina spelare för några månader sedan inför en kampanj.
Världen är i kaos. Det långa fredsavtalet mellan människor och alver är brutet. Människornas största stad och ikonen för mänskligheten Silverhamn är under belägring.
Dem alver som inte gått med i kriget hånas, hotas och till och med mördas på öppen gata världen över.
Ekonomin är i kaos och folk ber till havsguden Heldo dagligen för att belägringen ska ta slut.
Många är också oroliga att fler krig ska brytas ut nu. Kommer Utmark och Vinland braka ihop igen? Kommer dvärgarna få för sig någonting nu när världen är i kaos? Och varför gör inte Pantaar något för att hjälpa Silverhamn? Men kanske värst av allt, vad händer om soldaterna överger borgen i Söderland för att hjälpa sitt hem. Kommer då orcherna sprida sig över världen igen?


Absolut inte perfekt, men ger mer intryck enligt mig.



Angående videon så om jag formulerar om mig så skulle jag säga så här:
Målet med videon antar jag är att ge ett ordentligt intryck av vad som väntas. Det gör den inte, Jag tror om första delen hade varit drastiskt kortare och sen efter ett par minuter bytt till att ni författarna pratar om vad man får i spelet hade varit mer effektfullt, kanske med bilder på monster, kartor osv.
Ni måste hooka tittarna med intressanta saker, jag tror väldigt få kommer sitta och titta på något i 12 minuter.

Sen att systemet är krångligt:
Min poäng är, jag har kollat på andra spels kickstarters och tänkt; "Detta låter välgjort, men det är inget för mig". Oftast för att det låter som det är krångligt eller har för mycket regler.
Här tycker jag dock att det bara känns krångligt, jag får inget grepp om vad systemet gör som känns vältänkt eller unikt. Att skriva hur många färdigheter det finns är liksom inte en selling point för dem flesta. Hur färdigheterna används eller vad dem leda till är mer intressant.


Sen ta bort fattig. Det håller jag fast vid, ni vill uppmuntra till stöd, inte håna dem som stödjer
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
APM;n307672 said:
En annan tanke som alltid uppkommer när man har ett så brett spektra av färdigheter är: kommer spetskompetensen glasmålning någonsin vara likvärdig svärdspetskompetensen? För jag antar att det kostar lika mycket xp (om ni nu har xp). Men det problemet har å andra sidan de flesta tradspel.
Det beror väl på vilken typ av scenario och karaktär man spelar, och hur man mäter värdet av Rollpersonens kunnande, skulle jag påstå.
 

Bucka-Zorkh

Veteran
Joined
3 Feb 2019
Messages
15
APM;n307672 said:
Tack för bra svar! Då har jag lite bättre koll (kanske skulle denna korta redogörelse finnas tillgänglig för backarna? Det här med olikfärgade tärningar med olika antal "lyckade sidor" är förresten inte alls dumt! Ifall man inte använder era egna tärningar så går dock den fördelen förlorad vilket är lite synd, så jag hoppas att tärningarna blir producerade!

En annan tanke som alltid uppkommer när man har ett så brett spektra av färdigheter är: kommer spetskompetensen glasmålning någonsin vara likvärdig svärdspetskompetensen? För jag antar att det kostar lika mycket xp (om ni nu har xp). Men det problemet har å andra sidan de flesta tradspel.

Jag tror att ett tips man brukar ge med KS är: visa hur långt ni har kommit. Intrycket ska gärna vara att ni har kommit längre än vad ni i själva verket har. Och om ni inte visar upp vad ni har gjort hittills, så finns risken att man uppfattar det som att ni har längre kvar än vad ni har, så försök att undvika det.

Hur som helst, lycka till!

Precis som du säger är egna tärningar den lättaste lösningen. Låt säga att vi når målet och kan trycka böckerna, men inte når till målet för tärningar så kommer vi sälja tärningar från vår hemsida så småningom ändå.

Om vi ska ha tärningar till många backare så kostar det en del tyvärr. Vi har en del tärningar redan, men inte så att det räcker till alla potentiella backers. Men de som är intresserade av att spela Zanguina kommer kunna få tag på tärningar - det är vår absoluta ambition.

Den tanken (om färdigheterna) tycker jag är intressant!
Det beror lite på hur du menar med "likvärdig". Min tolkning (rätta mig om jag tolkar fel) är alltså typ "kommer man ha lika stor användning av de två färdigheterna när man spelar?".
Då är det enkla svaret: troligtvis inte, baserat på mitt antagande att jag vet någonting om hur andra spelar rollspel.
Det lite längre svaret är: det beror helt på vad du spelar, vad spelledaren presenterar för situationer och vad du vill få ut av spelande. Vår - vad ska man säga? - utgångspunkt(?) är att man på ska kunna ha roligt på samma sätt som att spela en skicklig krigare som om man spelar en "vanlig" knegare - om det är så man vill spela. Det finns kanske färre situationer du kan lösa genom att måla ett fönster än med ett svärd (kanske - vad vet jag ;) ) men VILL man kan glasmålning vara nog så viktigt om man behöver tjäna en slant eller drivs av att få utlopp för sina kreativa ambitioner. Vad vet jag...

Tack för tipset angående vad man ska visa på Kickstartern!
 

Bucka-Zorkh

Veteran
Joined
3 Feb 2019
Messages
15
ceruleanfive;n307673 said:
I slutet av förra året var jag med och körde en KS för Gudasaga. Den gick över förväntan, men det finns en stor mängd saker som hade kunnat gjorts avsevärt bättre.

Genomsnittet för framgångsrika Kickstarters ligger under 3 minuter. Vår video var 2 minuter. 75% slutade kolla innan videon var slut. Det är ju anekdotiskt och kan absolut bero på att vi gjorde en utdragen och ointressant video, men jag tror ändå att man kan vara hyfsat nöjd med den fördelningen.

Att ha en video som är 12 minuter – där det tar 2 minuter innan något alls händer – tror jag är ett objektivt oklokt val. När det gäller preferenser i marknadsföring är det ju inte ens egna tankar man ska utgå efter. Är målgruppen intresserad av en lång och långsamt puttrande video med interna referenser?

Cool, tack! Ska kolla in det!

Jag är, som sagt, helt med på att många kan tycka att videon är för lång och att smartare marknadsföring alltid är smartare, och jag uppskattar de välvilliga tipsen om att ändra detta!


Jag försöker förklara vårt resonemang nedan (lite trött, så det går sådär) och det är inte för att slå bort den feedback vi får utan mest bara för att:
Det går inte att argumentera för att inte apa efter framgångskoncept ur ett marknadsföringsperspektiv.
Att videon är lång visste vi från början, och den enkla anlednigen är att vi sysslar med vår hobby och då är det vissa saker vi vill göra på vårt sätt. Vi är med på att det kan vara obegripligt för vissa (säger inte att det är obegripligt för dig specifikt) och att en del av valen vi gör kan avskräcka potentiella backare. Det är synd (för oss) om det drabbar projektet men det är också någonting vi har tänkt på.
Det är inte meningen att få detta att låta nonchalant eller så - vi blir väldigt glada för eventuella backningar och tar fortsättningsvis gärna emot mer feedback!

?Tack för det vi fått än så länge!
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Bucka-Zorkh;n307681 said:
Precis som du säger är egna tärningar den lättaste lösningen. Låt säga att vi når målet och kan trycka böckerna, men inte når till målet för tärningar så kommer vi sälja tärningar från vår hemsida så småningom ändå.

Om vi ska ha tärningar till många backare så kostar det en del tyvärr. Vi har en del tärningar redan, men inte så att det räcker till alla potentiella backers. Men de som är intresserade av att spela Zanguina kommer kunna få tag på tärningar - det är vår absoluta ambition.

Den tanken (om färdigheterna) tycker jag är intressant!
Det beror lite på hur du menar med "likvärdig". Min tolkning (rätta mig om jag tolkar fel) är alltså typ "kommer man ha lika stor användning av de två färdigheterna när man spelar?".
Då är det enkla svaret: troligtvis inte, baserat på mitt antagande att jag vet någonting om hur andra spelar rollspel.
Det lite längre svaret är: det beror helt på vad du spelar, vad spelledaren presenterar för situationer och vad du vill få ut av spelande. Vår - vad ska man säga? - utgångspunkt(?) är att man på ska kunna ha roligt på samma sätt som att spela en skicklig krigare som om man spelar en "vanlig" knegare - om det är så man vill spela. Det finns kanske färre situationer du kan lösa genom att måla ett fönster än med ett svärd (kanske - vad vet jag ;) ) men VILL man kan glasmålning vara nog så viktigt om man behöver tjäna en slant eller drivs av att få utlopp för sina kreativa ambitioner. Vad vet jag...

Tack för tipset angående vad man ska visa på Kickstartern!
Ja du tolkade mig rätt angående färdigheterna :) det är kanske sällan som en grupp vill att deras berättelse ska handla om glasmålning men att den handlar om vapenstrid är nog mer troligt. Det jag menar är kanske att vissa spetskompetenser aldrig kommer köpas eftersom de helt enkelt inte är lika användbara. Men som sagt, det är ett vanligt problem :)

Sen angående att första pledgenivån driver med fattiga: är det verkligen så viktigt för er att ha just den formuleringen? Jag vet inte hur det är att vara fattig, men er formulering verkar antyda att ni inte heller har något annat än just en humoristisk anknytning till fattigdom. Med det sagt får ni klart göra som ni vill, men eftersom flera har reagerat på det så kan det vara värt att överväga en omskrivning - jag menar skämtet är inte så roligt så att jag tror att det ger er en extra backare, men ni skulle kunna förlora en backare på grund av det. Om det är värt det får ni avgöra.

Och om vi ändå ska prata inkludering så kan jag nämna att jag även reagerade på ordvalet "tjockis" i videon. Och varför får man inte höra vad den karaktären säger?
 

Bucka-Zorkh

Veteran
Joined
3 Feb 2019
Messages
15
Anchorman;n307677 said:
Ett generellt tips i sådana här lägen är att inte bli defensiv, ni får liknande feedback från många håll, ta till er den, jag är inte den enda som säger det (även om jag är mer direkt kanske). Att jag skrev feedback är för att jag vill att ni ska lyckas, att då bli bemött av en defensivitet och sarkasm är ingen höjdare.

Som sagt, världen är det stora uppenbara problemet här. Ni måste börja med något konkret om världen som man kan sätta tänderna, målet är att ge potentiella backers en bild av eran värld. Just nu tror jag ingen får det. Här är ett exempel om min värld som jag skickade ut till mina spelare för några månader sedan inför en kampanj.
Världen är i kaos. Det långa fredsavtalet mellan människor och alver är brutet. Människornas största stad och ikonen för mänskligheten Silverhamn är under belägring.
Dem alver som inte gått med i kriget hånas, hotas och till och med mördas på öppen gata världen över.
Ekonomin är i kaos och folk ber till havsguden Heldo dagligen för att belägringen ska ta slut.
Många är också oroliga att fler krig ska brytas ut nu. Kommer Utmark och Vinland braka ihop igen? Kommer dvärgarna få för sig någonting nu när världen är i kaos? Och varför gör inte Pantaar något för att hjälpa Silverhamn? Men kanske värst av allt, vad händer om soldaterna överger borgen i Söderland för att hjälpa sitt hem. Kommer då orcherna sprida sig över världen igen?


Absolut inte perfekt, men ger mer intryck enligt mig.



Angående videon så om jag formulerar om mig så skulle jag säga så här:
Målet med videon antar jag är att ge ett ordentligt intryck av vad som väntas. Det gör den inte, Jag tror om första delen hade varit drastiskt kortare och sen efter ett par minuter bytt till att ni författarna pratar om vad man får i spelet hade varit mer effektfullt, kanske med bilder på monster, kartor osv.
Ni måste hooka tittarna med intressanta saker, jag tror väldigt få kommer sitta och titta på något i 12 minuter.

Sen att systemet är krångligt:
Min poäng är, jag har kollat på andra spels kickstarters och tänkt; "Detta låter välgjort, men det är inget för mig". Oftast för att det låter som det är krångligt eller har för mycket regler.
Här tycker jag dock att det bara känns krångligt, jag får inget grepp om vad systemet gör som känns vältänkt eller unikt. Att skriva hur många färdigheter det finns är liksom inte en selling point för dem flesta. Hur färdigheterna används eller vad dem leda till är mer intressant.


Sen ta bort fattig. Det håller jag fast vid, ni vill uppmuntra till stöd, inte håna dem som stödjer


Internet gör det svårt att förmedla exakt hur man känner oftast - vi får kanske ha överseende med att texten tolkas annorlunda när den läses av någon annan, än hur man avsåg när man skrev ner det? Jag kände mig inte defensiv när jag skrev men misslyckades förmedla det (på samma sätt som du menar på att du försökte förmedla hjälpsamma tips) utan menade mest att din feedback var av sådan art att jag hade svårt att få ut någonting konkret av det. Vi har fått annan feedback, det har du rätt i, där man pekat på specifika och konkreta element med tips om förbättringar/förändringar. Feedbacken "gör om gör rätt" är inte hjälpsam (även om intentionen var det) om inte "rätt" specas på något vis. Nog om det.


Betydligt mer användbar feedback den här gången. Det uppskattas.

Angående "fattig"-grejen: på vilket sätt är det ett hån att vara fattig? Som Åke-Zorkh sade, så utgår vi ifrån att merparten av potentiella backare har lite humor.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
APM;n307684 said:
Ja du tolkade mig rätt angående färdigheterna :) det är kanske sällan som en grupp vill att deras berättelse ska handla om glasmålning men att den handlar om vapenstrid är nog mer troligt. Det jag menar är kanske att vissa spetskompetenser aldrig kommer köpas eftersom de helt enkelt inte är lika användbara. Men som sagt, det är ett vanligt problem :)

Sen angående att första pledgenivån driver med fattiga: är det verkligen så viktigt för er att ha just den formuleringen? Jag vet inte hur det är att vara fattig, men er formulering verkar antyda att ni inte heller har något annat än just en humoristisk anknytning till fattigdom. Med det sagt får ni klart göra som ni vill, men eftersom flera har reagerat på det så kan det vara värt att överväga en omskrivning - jag menar skämtet är inte så roligt så att jag tror att det ger er en extra backare, men ni skulle kunna förlora en backare på grund av det. Om det är värt det får ni avgöra.

Och om vi ändå ska prata inkludering så kan jag nämna att jag även reagerade på ordvalet "tjockis" i videon. Och varför får man inte höra vad den karaktären säger?
Hey, vi är rollspelare. Den, alltså "Du är fattig..." har ju ett spelledaranslag. Vi driver inte med fattiga. Det är liksom så att du-personen är spelaren som får höra sin Rollpersons bakgrund av spelledaren. Känns otroligt att jag måste förklara det här i ett sånt här forum - anslaget går igen i alla pledgenivåerna. Nej, vi driver inte med fattiga. Nej, vi har inget emot fattiga (humorn ligger ju i att vi själva "tigger pengar" gnenom gräsrotsfinansiering)... Och tjockisen Lorens kommer med all säkerhet ha en betydande roll i bakgrunden framöver. Guapatrosj är en ganska osympatisk typ, men han är bättre på att hålla låda än Lorens.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
ÅkeZorkh;n307689 said:
Hey, vi är rollspelare. Den, alltså "Du är fattig..." har ju ett spelledaranslag. Vi driver inte med fattiga. Det är liksom så att du-personen är spelaren som får höra sin Rollpersons bakgrund av spelledaren. Känns otroligt att jag måste förklara det här i ett sånt här forum - anslaget går igen i alla pledgenivåerna. Nej, vi driver inte med fattiga. Nej, vi har inget emot fattiga (humorn ligger ju i att vi själva "tigger pengar" gnenom gräsrotsfinansiering)... Och tjockisen Lorens kommer med all säkerhet ha en betydande roll i bakgrunden framöver. Guapatrosj är en ganska osympatisk typ, men han är bättre på att hålla låda än Lorens.
Ja, ni får som sagt göra vad ni vill med kritiken.

Som med all kommunikation så är det ju mottagaren som har tolkningsföreträde. Tolkar de det som att ni driver med fattiga så är det så de kommer att se på er. Det enda ni som sändare kan göra är att ta det i beaktande så att inget tolkas på ett sätt som ni inte avsett

Nu tolkas det uppenbarligen (av flera) på ett sätt som ni inte avsett, och då kan det vara klokt att göra något åt meddelandet istället för att förklara hur meddelandet ska tolkas.
 

Bucka-Zorkh

Veteran
Joined
3 Feb 2019
Messages
15
APM;n307692 said:
Ja, ni får som sagt göra vad ni vill med kritiken.

Som med all kommunikation så är det ju mottagaren som har tolkningsföreträde. Tolkar de det som att ni driver med fattiga så är det så de kommer att se på er. Det enda ni som sändare kan göra är att ta det i beaktande så att inget tolkas på ett sätt som ni inte avsett

Nu tolkas det uppenbarligen (av flera) på ett sätt som ni inte avsett, och då kan det vara klokt att göra något åt meddelandet istället för att förklara hur meddelandet ska tolkas.

Ja du har rätt, allt man skriver och säger kan tolkas annorlunda än hur det är tänkt ska tolkas. Tar någon illa upp, eller misstolkar, så är det ju synd. Det som är bra med sånt här är att det är så lätt att ställa frågan, precis som ni gjort! Då kan vi förklara vad vi menar och andra kanske kan se texten i rätt kontext sen.

Det finns flera sätt att kommunicera med oss om man tycker att någon formulering är stötande, precis som du gör här. Man vet aldrig hur folk kommer tolka saker så därför kan man inte heller ta höjd för allt när man skriver något.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
Kul! Jag trodde de kvantitativa tradspelen hade dött ut vid millenieskiftet. Kul att ni ger er på den sortens retro, lycka till med kampanjen!
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
wilper;n307697 said:
Kul! Jag trodde de kvantitativa tradspelen hade dött ut vid millenieskiftet. Kul att ni ger er på den sortens retro, lycka till med kampanjen!
Tack! Dags för en revival innit? :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
ÅkeZorkh;n307698 said:
Tack! Dags för en revival innit? :)

Absolut! Det finns ett gäng i Italien som håller på att retroklona Rolemaster, så det är kanske den nya tidens melodi. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
ÅkeZorkh;n307698 said:
Tack! Dags för en revival innit? :)
Ffa tror jag att ambitiösa världsbyggen är på väg uppåt, efter en tid av settinglöshet, lapptäcken och dungar.
 
Top