Bifur
Veteran
- Joined
- 28 Dec 2015
- Messages
- 6,274
Måns;n307704 said:Ffa tror jag att ambitiösa världsbyggen är på väg uppåt, efter en tid av settinglöshet, lapptäcken och dungar.
Symbaroum-trenden :wink:
Måns;n307704 said:Ffa tror jag att ambitiösa världsbyggen är på väg uppåt, efter en tid av settinglöshet, lapptäcken och dungar.
Bucka-Zorkh;n307695 said:Ja du har rätt, allt man skriver och säger kan tolkas annorlunda än hur det är tänkt ska tolkas. Tar någon illa upp, eller misstolkar, så är det ju synd. Det som är bra med sånt här är att det är så lätt att ställa frågan, precis som ni gjort! Då kan vi förklara vad vi menar och andra kanske kan se texten i rätt kontext sen.
Det finns flera sätt att kommunicera med oss om man tycker att någon formulering är stötande, precis som du gör här. Man vet aldrig hur folk kommer tolka saker så därför kan man inte heller ta höjd för allt när man skriver något.
Guran89;n307761 said:Hur resonerar n kring att köra kampanjen i 60 dagar? Det är galet länge. Lärdomarna vi drog från Gudasaga var att till och med 34 dagar var väldigt lång tid, och det var svårt att hålla uppe peppen under hela perioden. Det gäller ju både för er som driver kampanjen att hålla peppen uppe och kunna erbjuda tillräckligt med uppdateringar och content för backarna att hålla uppe intresset. Majoriteten av dagarna under kampanjen kommer vara stillastående och tysta. Den största delen backare kommer förmodligen de första två dagarna, och sedan dör det av fram till alldeles i slutet. 58 dagar av nästan ingen aktivitet är väldigt lång tid.
Hur tänker ni kring det? Vad hoppas ni få ut av att ha en längre kampanj än normalt? Vilka fördelar ser ni jämfört med en normallång kampanj på 30 dagar (som KS själva säger tenderar gå bättre än en längre)?
ÅkeZorkh;n307765 said:Bra fråga, där får vi kanske tänka om. Jag tror personligen att tanken var att det är lättare att dra in 26000 på 60 dagar än på en vecka.
ÅkeZorkh;n307765 said:Bra fråga, där får vi kanske tänka om. Jag tror personligen att tanken var att det är lättare att dra in 26000 på 60 dagar än på en vecka.
Swedish Chef;n307767 said:Hej, jag kör på med lite frågor här och lite önskemål.
Ett finns det alltså ingen världsbeskrivning i den tilltänkt boken eller missar jag det kapitlet?
En liten preview på reglerna har varit fint i Kickstartern, tror ni inte det?
Hela videon verkar handla om världen (orkade inte se hela dock), men hade varit fint med lite text som beskriver världen och vad som skiljer den från andra världar. Något slags in-game text för att skapa känsla hade lyft intrycket . Nu känns det som att jag skall funda ett obeskrivet regelsystem och en värld jag inte vet något alls om. Det stå liksom mer om varför ni skapat Zanguina , än varför jag skall köpa det.
I alla fall lycka till med projektet.
Swedish Chef;n307771 said:Sen får ni en liten korrektur här under utgivning står det Zorkhana rollspelet överallt annars står det Zanguina.
Dimfrost;n307777 said:En sak jag undrar över är vad "Zanguina" är för något. Det är uppenbarligen inte namnet på världen, men samtidigt betyder det inget. Vad är det då för något? Varför har ni valt det namnet?
Måns;n307649 said:Anledningen till att man använder det är för att det är så standardiserat, men ska skapa egna trycksaker så finns det egentligen ingen anledning alls till att använda det. Det är för högt i förhållande till bredden. Det signalerar lättja och okunskap, om man ska vara lite snobbig. Jag tycker att ni ska köra på etablerade bokformat istället.
Dimfrost;n307777 said:En sak jag undrar över är vad "Zanguina" är för något. Det är uppenbarligen inte namnet på världen, men samtidigt betyder det inget. Vad är det då för något? Varför har ni valt det namnet?
Dimfrost;n307782 said:Bara för att vara petig, det är väl snarare tvärtom, att A4 snarare är för brett för höjden? Eller, man kan ju se det åt båda hållen, men om man jämför med klassiska bokformat är det ju i alla fall så.
ÅkeZorkh;n307781 said:Ja, bra fråga! Det finns med i den kompletterande introduktionstext vi håller på att författa nu.
Zanguina är en benämning på den kraft som flödar genom allt levande och dött; som är ursprunget till allting, och som man kan lära sig att manipulera vilket innebär att ägna sig åt magi.
Måns;n307787 said:Jag tänker att det vanliga är att man trycker A4 stående. Annars är formatet nästan ännu sämre för det är besvärligt att läsa och öht att handskas med.
luddwig;n307797 said:Några reflektioner. Att kickstartertexten pratar om första utgåvan skickar konstiga signaler. Som om ni redan filar på en andra utgåva och att jag som potentiell backare egentligen borde vänta på den. Sedan tycker jag inte att det tydligt framgår vad som gör Zanguina unikt jämfört med andra spel som har detaljerade regler och en lika detaljerad värld. Om jag nu skulle gilla sådana spel, varför ska jag då spela Zanguina och inte till exempel Eon?