Nekromanti [Promotion] Zanguina - Rollspelet lanserar hemsida och Kickstarter-preview!

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Måns;n307704 said:
Ffa tror jag att ambitiösa världsbyggen är på väg uppåt, efter en tid av settinglöshet, lapptäcken och dungar.

Symbaroum-trenden :wink:
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Bucka-Zorkh;n307695 said:
Ja du har rätt, allt man skriver och säger kan tolkas annorlunda än hur det är tänkt ska tolkas. Tar någon illa upp, eller misstolkar, så är det ju synd. Det som är bra med sånt här är att det är så lätt att ställa frågan, precis som ni gjort! Då kan vi förklara vad vi menar och andra kanske kan se texten i rätt kontext sen.

Det finns flera sätt att kommunicera med oss om man tycker att någon formulering är stötande, precis som du gör här. Man vet aldrig hur folk kommer tolka saker så därför kan man inte heller ta höjd för allt när man skriver något.
Sålänge man inte ser som sitt mål att medvetet göra folk upprörda så tycker jag ni kan ta kritiken med ro. Det finns alltid känsliga själar som väljer att övertolka och ibland rent av missförstå. Ett av de mest fantastiska exemplen jag läst är när Erik Granström fick kritik på sin blogg där någon tyckte han skulle byta namn på sin roman Vanderland eftersom det lät ungefär som Vaterland som bl.a tyskland kallades av nazisterna... Vet inte om Granström förlorade en läsare den dagen, men tacksam att han inte lyssnade till tokeriet :)
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Hur resonerar n kring att köra kampanjen i 60 dagar? Det är galet länge. Lärdomarna vi drog från Gudasaga var att till och med 34 dagar var väldigt lång tid, och det var svårt att hålla uppe peppen under hela perioden. Det gäller ju både för er som driver kampanjen att hålla peppen uppe och kunna erbjuda tillräckligt med uppdateringar och content för backarna att hålla uppe intresset. Majoriteten av dagarna under kampanjen kommer vara stillastående och tysta. Den största delen backare kommer förmodligen de första två dagarna, och sedan dör det av fram till alldeles i slutet. 58 dagar av nästan ingen aktivitet är väldigt lång tid.

Hur tänker ni kring det? Vad hoppas ni få ut av att ha en längre kampanj än normalt? Vilka fördelar ser ni jämfört med en normallång kampanj på 30 dagar (som KS själva säger tenderar gå bättre än en längre)?
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Guran89;n307761 said:
Hur resonerar n kring att köra kampanjen i 60 dagar? Det är galet länge. Lärdomarna vi drog från Gudasaga var att till och med 34 dagar var väldigt lång tid, och det var svårt att hålla uppe peppen under hela perioden. Det gäller ju både för er som driver kampanjen att hålla peppen uppe och kunna erbjuda tillräckligt med uppdateringar och content för backarna att hålla uppe intresset. Majoriteten av dagarna under kampanjen kommer vara stillastående och tysta. Den största delen backare kommer förmodligen de första två dagarna, och sedan dör det av fram till alldeles i slutet. 58 dagar av nästan ingen aktivitet är väldigt lång tid.

Hur tänker ni kring det? Vad hoppas ni få ut av att ha en längre kampanj än normalt? Vilka fördelar ser ni jämfört med en normallång kampanj på 30 dagar (som KS själva säger tenderar gå bättre än en längre)?
Bra fråga, där får vi kanske tänka om. Jag tror personligen att tanken var att det är lättare att dra in 26000 på 60 dagar än på en vecka.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Hej, jag kör på med lite frågor här och lite önskemål.
Ett finns det alltså ingen världsbeskrivning i den tilltänkt boken eller missar jag det kapitlet?
En liten preview på reglerna har varit fint i Kickstartern, tror ni inte det?

Hela videon verkar handla om världen (orkade inte se hela dock), men hade varit fint med lite text som beskriver världen och vad som skiljer den från andra världar. Något slags in-game text för att skapa känsla hade lyft intrycket . Nu känns det som att jag skall funda ett obeskrivet regelsystem och en värld jag inte vet något alls om. Det stå liksom mer om varför ni skapat Zanguina , än varför jag skall köpa det.

I alla fall lycka till med projektet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
ÅkeZorkh;n307765 said:
Bra fråga, där får vi kanske tänka om. Jag tror personligen att tanken var att det är lättare att dra in 26000 på 60 dagar än på en vecka.

En Kickstarter är inte riktigt som ett jobb, där man drar in lön varje dag. KS bygger på buzz, momentum och snabba klick. Dag 5 kommer folk börja glömma bort, och tänka att "det där kan jag funda sen". Dag 15 börjar folk bli trötta på reklamen, och dag 50 är det kört. En KS ska vara som en tonårings sommarförälskelse; snabb, omtumlande och omöjlig att värja sig mot!

En 60-dagars KS blir mer som att köra ungarna till dagis, tvätta och handla mat.

;)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Sen får ni en liten korrektur här under utgivning står det Zorkhana rollspelet överallt annars står det Zanguina.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
ÅkeZorkh;n307765 said:
Bra fråga, där får vi kanske tänka om. Jag tror personligen att tanken var att det är lättare att dra in 26000 på 60 dagar än på en vecka.
Lätt att tänka så, men som Måns skriver fungerar inte alltid Kickstarter riktigt som man tänker sig. Jag skulle rekommendera 30 dagar, och se till att det läggs så folk får lön antingen alldeles i början av kampanjen eller precis i slutet.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Swedish Chef;n307767 said:
Hej, jag kör på med lite frågor här och lite önskemål.
Ett finns det alltså ingen världsbeskrivning i den tilltänkt boken eller missar jag det kapitlet?
En liten preview på reglerna har varit fint i Kickstartern, tror ni inte det?

Hela videon verkar handla om världen (orkade inte se hela dock), men hade varit fint med lite text som beskriver världen och vad som skiljer den från andra världar. Något slags in-game text för att skapa känsla hade lyft intrycket . Nu känns det som att jag skall funda ett obeskrivet regelsystem och en värld jag inte vet något alls om. Det stå liksom mer om varför ni skapat Zanguina , än varför jag skall köpa det.

I alla fall lycka till med projektet.
Vi ogillar patchning i för hög utsträckning, och tänkte oss att ösa på med världsbeskrivning och sådant, i kompletterande dokument. Till viss del ingår det i stretch goals, men vår ambition är att kunna strössla gratismaterial på hemsidan framledes. Första boken är i första hand en regelbok (även om reglerna om att skapa en Rollperson är centrerade kring de spelbara arterna, som är unika för Zorkhana) som egentligen funkar att använda i vilken setting som helst.

Videon presenterar lite grann världen ja, eller den del vi väljer att lägga fokus på just nu. Tanken var just det, att presentera världen i en längre video istället för i en vägg av text till intro/kampanj

Vi håller efter feedback här på att komplettera världsbeskrivningen till själva kickstartern. Kanske droppar den här för ytterligare feedback först. Under tiden för ni jättegärna ställa konkreta frågor, om ni har funderingar kring värld och/eller regler. Det uppmuntrar vi också till på kickstartersidan.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Swedish Chef;n307771 said:
Sen får ni en liten korrektur här under utgivning står det Zorkhana rollspelet överallt annars står det Zanguina.
En sak jag undrar över är vad "Zanguina" är för något. Det är uppenbarligen inte namnet på världen, men samtidigt betyder det inget. Vad är det då för något? Varför har ni valt det namnet?
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Dimfrost;n307777 said:
En sak jag undrar över är vad "Zanguina" är för något. Det är uppenbarligen inte namnet på världen, men samtidigt betyder det inget. Vad är det då för något? Varför har ni valt det namnet?

Ja, bra fråga! Det finns med i den kompletterande introduktionstext vi håller på att författa nu.

Zanguina är en benämning på den kraft som flödar genom allt levande och dött; som är ursprunget till allting, och som man kan lära sig att manipulera vilket innebär att ägna sig åt magi.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Måns;n307649 said:
Anledningen till att man använder det är för att det är så standardiserat, men ska skapa egna trycksaker så finns det egentligen ingen anledning alls till att använda det. Det är för högt i förhållande till bredden. Det signalerar lättja och okunskap, om man ska vara lite snobbig. Jag tycker att ni ska köra på etablerade bokformat istället.
Bara för att vara petig, det är väl snarare tvärtom, att A4 snarare är för brett för höjden? Eller, man kan ju se det åt båda hållen, men om man jämför med klassiska bokformat är det ju i alla fall så.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Dimfrost;n307777 said:
En sak jag undrar över är vad "Zanguina" är för något. Det är uppenbarligen inte namnet på världen, men samtidigt betyder det inget. Vad är det då för något? Varför har ni valt det namnet?

Bra fråga! Den infon finns med i den kompletterande världsbeskrivning/introtext vi pular med nu.
Zanguina är en benämning på den kraft som genomsyrar allt levande och dött och som är själva ursprunget till allt. Det är den kraft man lär sig att manipulera när man sysslar med magi.

Ja, varför valde vi det namnet? Hittepå med lätt referens till det latinska ordet för 'blod', och som låter bra och ser snyggt ut.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
sorry för typ dubbelpost... men de blev ju lite olika ändå. Tycker forumet uppför sig lite märkligt ibland.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Dimfrost;n307782 said:
Bara för att vara petig, det är väl snarare tvärtom, att A4 snarare är för brett för höjden? Eller, man kan ju se det åt båda hållen, men om man jämför med klassiska bokformat är det ju i alla fall så.
Jag tänker att det vanliga är att man trycker A4 stående. Annars är formatet nästan ännu sämre för det är besvärligt att läsa och öht att handskas med.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
ÅkeZorkh;n307781 said:
Ja, bra fråga! Det finns med i den kompletterande introduktionstext vi håller på att författa nu.

Zanguina är en benämning på den kraft som flödar genom allt levande och dött; som är ursprunget till allting, och som man kan lära sig att manipulera vilket innebär att ägna sig åt magi.
Det här med Zanguina är det bästa hittills skriv om det i kickstartern !!!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Måns;n307787 said:
Jag tänker att det vanliga är att man trycker A4 stående. Annars är formatet nästan ännu sämre för det är besvärligt att läsa och öht att handskas med.
Ja, jag menade också stående. Normala bokformat är smalare än A4 för att man oftast då vill ha en spalt. Närmare gyllene snittet i proportionerna. A-formaten är ju ~1.41 medan gyllene snittet är ~1.62 i proportionerna.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Några reflektioner. Att kickstartertexten pratar om första utgåvan skickar konstiga signaler. Som om ni redan filar på en andra utgåva och att jag som potentiell backare egentligen borde vänta på den. Sedan tycker jag inte att det tydligt framgår vad som gör Zanguina unikt jämfört med andra spel som har detaljerade regler och en lika detaljerad värld. Om jag nu skulle gilla sådana spel, varför ska jag då spela Zanguina och inte till exempel Eon?
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
luddwig;n307797 said:
Några reflektioner. Att kickstartertexten pratar om första utgåvan skickar konstiga signaler. Som om ni redan filar på en andra utgåva och att jag som potentiell backare egentligen borde vänta på den. Sedan tycker jag inte att det tydligt framgår vad som gör Zanguina unikt jämfört med andra spel som har detaljerade regler och en lika detaljerad värld. Om jag nu skulle gilla sådana spel, varför ska jag då spela Zanguina och inte till exempel Eon?
Yes, det är en formulering vi får ändra på. Med en andra utgåva tänker vi oss snarast en nypress, utöver den första pressen, OM behovet skulle finnas.

Jag kan inte direkt svara på din andra fråga... förslagsvis kanske för att du vill testa något nytt? Vi själva anser ju åtminstone att vi har bättre regler än t ex Eon, och därtill en intressantare kampanjvärld. Men det är ju subjektivt. Och man kanske kan variera sig och spela båda spelen? Men avseenede tydligheten är det ju en sak vi verkligen får ta till oss att vi kan jobba hårdare på, och det får vi väl helt enkelt göra då :)
 
Top