Program för digitalt spelande på distans

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har spellett en kampanj i D&D 5 genom DnD Beyond och gratisprogrammet Above VTT under snart ett år och har börjat fundera på vilka andra system och plattformar som finns om man skulle vilja köra något annat rollspel på distans. Det jag gillar med DnD Beyond är dels att jag som spelledare kan dela digitalt material som jag äger och dels deras rollformulär och karaktärsskapare. Above VTT gillar jag för att det är gratis och funkar ihop med DnD Beyond.

Jag är medveten om att man kan spela genom Meet, Zoom och andra digitala mötesprogram, och något av dem lär jag ändå använda för själva dialogen med gruppen, men det verkar också ha kommit fler och fler hjälpmedel som hanterar andra aspekter av spelandet. Vad har ni för tips och erfarenheter?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Fantasy Grounds under pandemin.
Var det unity? Och hur fungerar det i nutid? Jag vet att jag försökte hålla på med Fantasy Grounds ett tag och tyckte det verkade bra, även om jag själv kände mig lite för... seg och korkad för att få det att flyta ordentligt vid spelmöten.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag kör nästan uteslutande genom FoundryVTT i kombination med Discord. Fördelen med Foundry är, skulle jag säga, att det är väldigt modulärt (heter det så) och går att anpassa i väldigt stor utsträckning efter behov.
Foundry (eller Flundra som autocorrect vill kalla det) kostar väl en slant? Är det värt att betala för det? Hur många rollspel är anslutna till dem idag?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Lista över system på foundry
Enklare att skicka lista, nu törs jag inte svara på vilka av alla dessa som är officiella med stöd av den som publicerar spelet.

Edit: Jag missade ju kostnadsfrågan. För mig var det värt det, då det var en plattform som jag hade enklare att navigera på och sköta saker genom när vi spelar :)

Har själv spelat DnD 5, PF 2, PF 1, Svärdets sång, Warhammer Fantasy 4th edition och några fler som jag inte har i minnet just nu genom plattformen utan problem.

Edit 2: Har även kikat på Drakar och Demoner (fria ligans version) som jag har via foundry, men inte utforskat den än i spel.

Så det finns ett ganska brett bibliotek att kika på och ta del av.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Var det unity? Och hur fungerar det i nutid? Jag vet att jag försökte hålla på med Fantasy Grounds ett tag och tyckte det verkade bra, även om jag själv kände mig lite för... seg och korkad för att få det att flyta ordentligt vid spelmöten.
Nej, det var inte Unity, för jag köpte spelledar-versionen (Ultimate?) alldeles innan Unity kom och hade ingen lust att lägga ut de pengarna igen.

För oss fungerade Fantasy Grounds bra (vi körde CoC v7 i den), men jag har inte använt det på flera år nu. Sedan vi kunde börja spela IRL igen, tappade det mycket av sin tjusning.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Jag började med Fantasy Grounds och var även en backer för deras unity uppgradering. Gillade systemet först men sen när uppgraderingen inte motsvarade förväntningarna. De anställde t.ex hansom gjorde tabletop connect - ett 3d vtt - så jag tänkte att nu skulle det kunna kanske få något med höjdkänsla samt unity är ett starkt grafiskt spelmotor. Men FGU versionen blev identisk med tidigare version. Med ett stort bibliotek med system kan man förstå att de inte vill ändra så mycket...
Så jag köpte Foundry och följt den utvecklingen. Dess styrka är för min del att kartorna inte begränsas av systemet utan av din utrustning. När jag körde FG så var jag tvungen att köra med låg upplösning och förstörde på så sätt detaljerade kartor. Även om Foundry inte är det lättaste att använda så är det inte direkt svårt att få till tillräckligt för spela på. Sen kan man gå ner i modul-träsket och göra massor av saker om man vill.
Roll20 har jag bara testat efter kört de ovanstående och därför för mig är det ett svårare system att komma in i. Även om många användare säger att det är enkelt.

Nu har jag börjat med köra Foundry på betal-server så kostar en öl per spelsession då vi bara kör varannan vecka. Men då kan spelarna komma in när som helst utan jag behöver bry mig om att starta min dator eller så. En fördel som vi upptäckte var att man kunde prata i mun på varandra om man körde den inbyggda video/audio. Något som inte gick med discord.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Lite länkar till tidigare diskussioner:






 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag diggar Roll20 skarpt och är inte lika förtjust i Foundry, men jag tror jag är i minoritet där. Jag betalar 5 dollar extra i månaden för dynamic lighting, som är en nice bonus för grottkrälande men annars inte behövs. Man kan grottkräla dessförutan oxå!

Har kört Mutant år Noll, 5e såklart, Gamma World 1e, DoD23, och en bunte andra grejer på roll20. Hanterar rollformulär, kartor, tärningar o allt det där. Sen kör vi discord för voice chat och för att hålla reda på datum för spelmöten osv.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Lite länkar till tidigare diskussioner:






Tack! Ser dock att merparten av inläggen är från 2020-2021 och tänker att en del borde ha hänt sedan dess, inte minst med tanke hur fort den tekniska utvecklingen går och hur angelägna många utgivare verkar vara att öka onlinespelandet.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
Jag tittar in för att namedroppa Owlbear Rodeo som vi använt lite grann i en av mina grupper. Känns lite mer drag and drop och inte så tungrott som Roll20. Ingen aning om djupet av funktioner, men de mest basala sakerna som att slänga upp en karta, lägga in några tokens och rulla nån tärning verkar mer lättsamma att få igång i alla fall.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Spelar du Symbaroum och vill ha miniatyrstrider och flashiga kartor är Foundry överlägset roll20.

Spelar du Trail of Cthulhu och vill ha lätt för att dela bilder på diverse handout och ha en karta med platser där det i båda fallen är väldigt tydligt vad som är revealat för spelarna är roll20 överlägset Foundry.

(Det är förstås fullt möjligt att ovanstående inte är sant om du inte sitter på exakt min kompetens...)

Discord har vi alltid kört ljudet i.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Tack! Ser dock att merparten av inläggen är från 2020-2021 och tänker att en del borde ha hänt sedan dess, inte minst med tanke hur fort den tekniska utvecklingen går och hur angelägna många utgivare verkar vara att öka onlinespelandet.
Ja, det var många diskussioner under coronatiden, så det blev en liten länksamling. Bra med en ny tråd med uppdaterade tips!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Jag använder Foundry mest men byter lite beroende på vilken VTT som har bäst stöd för det systemet jag vill köra. För den som vill köra ett obskyrt system så kan jag rekommendera Lets Role som har en trevlig systembyggare, som går att använda utan att behöva haxa kod och html.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag kör Google Docs, Google Sheets, Miro, Discord och Zoom. När man spelar hyfsat regellätta saker och inte heller avancerad dungeoncrawling fungerar det utmärkt.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Discord för röst/video och dice bot. Google sheets/docs för karaktärer, etc. Någon gång Owlbear Rodeo.
 
Top