Nekromanti Podcast-attack på nordnordost.se!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Re: Avsnitt 25 - Bortom Nordnordost

solvebring said:
Måste lyssna ikapp. Hur som haver ska jag i alla fall lyssna på dig och Robert först. =)
Det tycker jag du ska! :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Podcasten fyller 1 år.

Snart fyller podcasten ett år. Och under året har vi snittat på ungefär ett avsnitt var annan vecka. Det är coolt, och mycket mer än jag trodde när jag drog igång det hela.

Jag vill rikta ett tack till gäster och lyssnare för ert stöd under det första året. Jag hoppas att ni kommer tillbaka under nästa år.

--

Är du lyssnare? Har du Skype? Vill du vara med i ettårsavsnittet och snacka spel?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Avsnitt 28 - João från Portugal

Avsnitt 28 - João från Portugal

--

Det här hade jag visst glömt att posta på WRNU. Tusan också. Nå, ladda ner och lyssna på João från Portugal, när han berättar om den pyttelilla portugisiska rollspelsscenen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
I väntan på nästa avsnitt.

Jag har tagit en paus från allt rollspelsrelaterat skapande. Inget spelskrivande, inga arrangemang, inga inderum, inga konvent, inget podcastinspelande, inget redigerande av inspelat material.

Men om du saknar NNO-podcasten kan du kolla in lucka 3 i Bortoms adventskalenderpodcast, som spelades in för länge sedan och har legat på lager hos Robert fram till nu.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Re: I väntan på nästa avsnitt.

Jag pausar vidare stort sett. Gnomvid, Korpa och w176 har dragit in mig i att spela Polaris. Och jag har gjort lite anteckningar om ett skräckspel som går under arbetsnamnet OKULT (oerhört fyndigt, inte sant?)

Och jag är på podcastturne. Inbjuden att gästa lite här och var och prata spel.

I helgen som var släpptes Episod 49 av Penny Red, där jag visar prov på otroligt vaga kunskaper i både historia och geografi.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,767
Location
Stockholm
Re: I väntan på nästa avsnitt.

wilper said:
Jag pausar vidare stort sett. Gnomvid, Korpa och w176 har dragit in mig i att spela Polaris. Och jag har gjort lite anteckningar om ett skräckspel som går under arbetsnamnet OKULT (oerhört fyndigt, inte sant?)

Och jag är på podcastturne. Inbjuden att gästa lite här och var och prata spel.

I helgen som var släpptes Episod 49 av Penny Red, där jag visar prov på otroligt vaga kunskaper i både historia och geografi.
Trevigt avsnitt! Jag fick lite känslan att en hel del frågor han ställde byggde på antaganden om att rollspel = tradspel (kanske inte riktigt så trubbigt men åt det hållet), fick du den uppfattningen?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Re: I väntan på nästa avsnitt.

Visst är det så. Daniel har en uppsättning frågor han kör med alla sina gäster och sedan klipper han ut de snuttar som var intressanta. Jag hoppas att jag lyckades vränga frågorna i en intressant riktning.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,767
Location
Stockholm
Re: I väntan på nästa avsnitt.

wilper said:
Visst är det så. Daniel har en uppsättning frågor han kör med alla sina gäster och sedan klipper han ut de snuttar som var intressanta. Jag hoppas att jag lyckades vränga frågorna i en intressant riktning.
Helt klart värt att lyssna ja :gremsmile:
 

Daniel_Hazard

Veteran
Joined
23 Jan 2013
Messages
1
Re: I väntan på nästa avsnitt.

Elmrig du är, naturligtvis, korrekt. Frågorna inte komma från en "traditionell" bakgrund. Min känsla är att de allra flesta människor är bekanta med traditionella spel och jag ville utgå från den gemensamma grund. Wilhelm, som var en stor gäst, är ett undantag i detta avseende, men är bekant med traditionella spel.

Det gemensamma språket och erfarenhet av traditionella spel utgör grunden för showen och är en hoppa ut för de intressen och böjelser för enskilda gäster. Om alla är ombord att börja med att de är kunna göra resan till obekant område.

Tack för att lyssna alla!

Elmrig you are, of course, correct. The questions do come from a "traditional" background. My feeling is that the vast majority of people are familiar with traditional gaming and I wanted to proceed from that common ground. Wilhelm, who was a great guest, is one exception in this respect but is familiar with traditional gaming.

That common language and experience of traditional gaming forms the basis for the show and is a jumping off point for the interests and leanings of the individual guests. If everyone's on board to start with they're able to make the journey into unfamiliar territory.

Thanks for listening everyone!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,767
Location
Stockholm
Re: I väntan på nästa avsnitt.

Daniel_Hazard said:
Elmrig du är, naturligtvis, korrekt. Frågorna inte komma från en "traditionell" bakgrund. Min känsla är att de allra flesta människor är bekanta med traditionella spel och jag ville utgå från den gemensamma grund. Wilhelm, som var en stor gäst, är ett undantag i detta avseende, men är bekant med traditionella spel.

Det gemensamma språket och erfarenhet av traditionella spel utgör grunden för showen och är en hoppa ut för de intressen och böjelser för enskilda gäster. Om alla är ombord att börja med att de är kunna göra resan till obekant område.

Tack för att lyssna alla!

Elmrig you are, of course, correct. The questions do come from a "traditional" background. My feeling is that the vast majority of people are familiar with traditional gaming and I wanted to proceed from that common ground. Wilhelm, who was a great guest, is one exception in this respect but is familiar with traditional gaming.

That common language and experience of traditional gaming forms the basis for the show and is a jumping off point for the interests and leanings of the individual guests. If everyone's on board to start with they're able to make the journey into unfamiliar territory.

Thanks for listening everyone!
And thank you for putting on a show, I really enjoyed it and can recommend it to any and all here on the forum!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Re: I väntan på nästa avsnitt.

Jag gästar John i avsnitt 5 av Spelledarskolan. Där pratar vi om rekvisita och andra prylar man kan ha på spelbordet.

--

Vad gäller NNO så spelade vi in en paneldiskussion om WRNUs 15årsjubileum i söndags. Men det tände aldrig till riktigt, så jag lär inte redigera och släppa det avsnittet. Dock, hurra hurra för forumet.

NNO-vänner kan dock glädjas vid att jag återfått så mycket ork och lust att jag ides ta fram inspelningsutrustningen i alla fall.

Vem vet, det kanske kommer något litet avsnitt framöver.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Saknar du Nordnordost?

Ja, jag med.

Det är mer än ett halvår sedan vi släppte ett avsnitt, jag har varit less på rollspel men nu börjar intresset komma tillbaka.

Har du ett förslag på ett ämne vi borde ta upp?

Vill du gästa studion (över Skype om du inte bor lägligt till i Nordnordost och kan dyka upp på plats) och prata spel av det flummigare hippieslaget?

Skicka ditt lyssnarbrev till mig i ett PM, så får vi se vad det leder till.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Saknar du Nordnordost?

Jag har inte spelat på snart ett år med undantag för någon sporadisk session, så mitt intresse har mer eller mindre dött av sig själv.

... Men jag gillar verkligen NNO's podcast och önskar härmed en spelmakarspecial! =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Re: Saknar du Nordnordost?

Vad behandlar ett avsnitt som är en spelmakarspecial?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Saknar du Nordnordost?

wilper said:
Vad behandlar ett avsnitt som är en spelmakarspecial?
Oj, ja du ...

:gremconfused: *funderar*

Att du och frivilliga, vettiga som du känner – som makat spel – sätter er ned och pratar och delar erfarenheter av stort och smått? Exempelvis hur man började; vad man gör n;, vad man lärt sig, vad man rekommenderar; inte rekommenderar ... Osv.

Hur låter det?

Eller att ni skapar ett spel på låtsas direkt i programmet för att lära ut erfarenheter genom en övnings-workshop, direkt i lyssnarens öra? :gremsmile:
... Kanske lite overkill, men ändå.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Re: Saknar du Nordnordost?

solvebring said:
Att du och frivilliga, vettiga som du känner – som makat spel – sätter er ned och pratar och delar erfarenheter av stort och smått? Exempelvis hur man började; vad man gör n;, vad man lärt sig, vad man rekommenderar; inte rekommenderar ... Osv.

Hur låter det?
Solvebring, har du hackat min dator? Det är exakt det här som jag och krank nyss spelade in ett program om. Avsnittet kommer troligen ut under nästa vecka. Kanske till helgen med lite tur.
 
Top