PBS ettbladsscenariotävling Vinterskräck!

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
93
Location
Stockholm
Är det okej att lämna flera bidrag? Jag gör mig inga illusioner om deras kvalitet, det dök bara upp så många idéer
Välkomna till sällskapet PBS:s vinterutmaning!

I den här tävlingen är målet att skapa det bästa rollspel scenariot med temat: Vinterskräck hemma hos dig. Vi vill se terror från kyla, mörker, isolation, socialt utanförskap förstärkt av den dystraste årstiden… OCH vi vill att det utspelar sig där du bor! De senaste åren har vi sett en fantastisk trend av regionspecifik skräck som gör att fasorna blir mer påträngande och verkliga.

Scenariona ska ta upp max 2 A4 sidor. Alltså framsidan och baksidan på ett papper.

Omröstning kommer utse vem som vinner det prestigefyllda Bästa scenario priset!

En hemlig jury bestående av maskerade galningar kommer också dela ut Juryns pris. Vem som vinner detta kommer bedömas av två faktor: vilket är det mest skrämmande scenariot och vilket har mest lokal känsla.

Årets tävling pågår från när den här tråden är postad tills solen går upp 1a december!

View attachment 14891
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Jag är usel på att skriva korta scenarion... nu är det 6 sidor. Vi får se hur detta går...
Det är taight med bara en A4. Men i värsta fall har du ett scenario till något annat.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Jag är usel på att skriva korta scenarion... nu är det 6 sidor. Vi får se hur detta går...
Teckenstorlek 4, kolumner, förkortningar, skär bort alla onödiga ord! Alternativt gör det till tre scenarier: cliffhanger-slut på ettan och tvåan, in medias res-början på tvåan och trean! Sen kan man kombinera dem om man vill...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Jahaja, här kommer ett försök då.

Det blev ju lite längre än jag tänkt mig, så jag fick ta till det ärevördiga knepet "mickla med fontstorlek och marginaler", men förhoppningsvis är det ingen som klagar.

Edit: Fixade några senfärdigt upptäckta typos i filen.
förekommen anledning la jag till en CC-licens till scenariot:
 

Attachments

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Usch. Jag hade storslagna idéer och planer men sen slog covid till och jag blev sängliggande. Frisk nu, men det knappt om tid så vi får se om jag hinner klart till deadline.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
Jag har samlat äventyren i en mapp, och när jag nu skall läsa dem ser jag att många saknar författarnamn angivet. Kan ju vara bra att skriva ut ;), och inte bara CC-licensen som nämns ovan!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Finns det några enkla tips för att redan i scenarioupplägget uppmuntra gruppen att interagera med det läskiga?

Jag själv har tendensen att som spelare i rollspel tänka: ”Oj, här blev det läskigt - bäst att bara ringa polisen / inte gå in i spökhuset”. Man faller i fällan att agera ”rimligt” eller ”i enlighet med sin rollperson”, vilket ju ofta blir lite tråkigt.

Visst att spelargruppen kan lösa detta genom att engagera sig, men tänkte om det finns något knep jag som scenarioskapare kan använda. Jag började på ett scenario om bråk i grannlägenheten, men hade svårt att tänka mig varför polisen inte bara dyker upp, eller spelarna ignorerar problemet.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Finns det några enkla tips för att redan i scenarioupplägget uppmuntra gruppen att interagera med det läskiga?

Jag själv har tendensen att som spelare i rollspel tänka: ”Oj, här blev det läskigt - bäst att bara ringa polisen / inte gå in i spökhuset”. Man faller i fällan att agera ”rimligt” eller ”i enlighet med sin rollperson”, vilket ju ofta blir lite tråkigt.

Visst att spelargruppen kan lösa detta genom att engagera sig, men tänkte om det finns något knep jag som scenarioskapare kan använda. Jag började på ett scenario om bråk i grannlägenheten, men hade svårt att tänka mig varför polisen inte bara dyker upp, eller spelarna ignorerar problemet.
Det finns väl i huvudsak två sätt, tänker jag:

1. Du är fast.
2. Det är du som är "polisen".

1 funkar bra för slasherskräck och liknande: fast i vildmarken eller på en öde ö eller i en parallellverklighet, dit polisen inte lätt kan nå, särskilt inte inom den tidsram du har till ditt förfogande.

2 är ju den klassiska rollspelsgenren "undersökningsskräck" (= investigative horror). Du behöver kanske inte bokstavligen vara polisen, men du är någon som har motiv och kompetens att utreda underligheter.

Om man skriver ett oneshot har man också fördelen att man kan skriva in motiv direkt i rollpersonernas personlighet eller bakgrundshistoria. "Skapa en gubbe som inte litar på snuten!"
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Finns det några enkla tips för att redan i scenarioupplägget uppmuntra gruppen att interagera med det läskiga?

Jag själv har tendensen att som spelare i rollspel tänka: ”Oj, här blev det läskigt - bäst att bara ringa polisen / inte gå in i spökhuset”. Man faller i fällan att agera ”rimligt” eller ”i enlighet med sin rollperson”, vilket ju ofta blir lite tråkigt.

Visst att spelargruppen kan lösa detta genom att engagera sig, men tänkte om det finns något knep jag som scenarioskapare kan använda. Jag började på ett scenario om bråk i grannlägenheten, men hade svårt att tänka mig varför polisen inte bara dyker upp, eller spelarna ignorerar problemet.
Ställ frågan direkt till spelaren: Vad är det som gör att din karaktär går in i detta läskiga hus trots att det sunda förnuftet skriker att du ska springa åt motsatt håll?
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
Ställ frågan direkt till spelaren: Vad är det som gör att din karaktär går in i detta läskiga hus trots att det sunda förnuftet skriker att du ska springa åt motsatt håll?
Det du beskriver är en variant jag har använt ganska ofta. Då skapar spelaren själv sitt engagemang i det som sker!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag började på ett scenario om bråk i grannlägenheten, men hade svårt att tänka mig varför polisen inte bara dyker upp, eller spelarna ignorerar problemet.
Det här går ju utanför, men om de ignorerar problemet i grannens lägenhet går det att spela ut på konsekvensen av deras agerande. Vet att det var inte länge sedan det fanns en lapp i många trappuppgångar, i Örebro i vilket fall, med "Våga bry dig!" just för att uppmärksamma att första steget att förhindra våld och dödligt våld är att reagera och agera!

Spelarna ignorerar vad som händer, när polisen väl är på plats eller det gått någon tid i scenariot får de reda på att en eller båda grannarna omkom i situationen. Nu handlar scenariot om hur rollpersonerna hanterar den nya situationen. Blir kanske inte ett feel-good rollspel av det, men däremot ett rollspel som väcker eftertanke om vilka konsekvenser en passiv handling kan få.

Edit: Gör något aktivt av situationen. Låt en av parterna knacka på dörren till lägenheten där rollpersonerna bor. Det kan dock kräva att du känner din grupp, vet av egen erfarenhet att det är en obehaglig känsla när grannen knackar på dörren ber om att få komma in och ber dig låsa för att dennes respektive vill mörda hen.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Finns det några enkla tips för att redan i scenarioupplägget uppmuntra gruppen att interagera med det läskiga?

Jag själv har tendensen att som spelare i rollspel tänka: ”Oj, här blev det läskigt - bäst att bara ringa polisen / inte gå in i spökhuset”. Man faller i fällan att agera ”rimligt” eller ”i enlighet med sin rollperson”, vilket ju ofta blir lite tråkigt.

Visst att spelargruppen kan lösa detta genom att engagera sig, men tänkte om det finns något knep jag som scenarioskapare kan använda. Jag började på ett scenario om bråk i grannlägenheten, men hade svårt att tänka mig varför polisen inte bara dyker upp, eller spelarna ignorerar problemet.
Gör karaktärerna till fattiga, rasificerade, barn, politiskt aktiva, psykisktsjuka eller på annat sätt människor som snuten ändå inte skulle hjälpa. I Nope eller Låt den rätta komma in ringer ingen polisen. Men de tänder inte heller eld på sig själva! För ingen av de handlingarna vore användbara.

Det andra du gör är att ge dem en chans att tjäna på att inte ringa någon. Min nuvarande kampanj handlar om podcasters som undersöker övernaturliga saker, de kommer ta riskerna för CONTENT! Sådana här saker bör vara i byggda i kampanj pitchen.
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Det här går ju utanför, men om de ignorerar problemet i grannens lägenhet går det att spela ut på konsekvensen av deras agerande. Vet att det var inte länge sedan det fanns en lapp i många trappuppgångar, i Örebro i vilket fall, med "Våga bry dig!" just för att uppmärksamma att första steget att förhindra våld och dödligt våld är att reagera och agera!

Spelarna ignorerar vad som händer, när polisen väl är på plats eller det gått någon tid i scenariot får de reda på att en eller båda grannarna omkom i situationen. Nu handlar scenariot om hur rollpersonerna hanterar den nya situationen. Blir kanske inte ett feel-good rollspel av det, men däremot ett rollspel som väcker eftertanke om vilka konsekvenser en passiv handling kan få.

Edit: Gör något aktivt av situationen. Låt en av parterna knacka på dörren till lägenheten där rollpersonerna bor. Det kan dock kräva att du känner din grupp, vet av egen erfarenhet att det är en obehaglig känsla när grannen knackar på dörren ber om att få komma in och ber dig låsa för att dennes respektive vill mörda hen.
Ja, det där är fina tips på vad man kan göra som spelledare - men nu frågar jag alltså som scenarioskrivare. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Ja, det där är fina tips på vad man kan göra som spelledare - men nu frågar jag alltså som scenarioskrivare. :)
Skriv att premissen är att karaktärerna tillhör en sådan grupp eller har en sådan motivation bara! ☺
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,570
Location
Oktoberlandet
Ågestaverket tjänade som Sveriges allra första värmeverk till det nybyggda Farsta i början av Sveriges kärnvapenålder och har redan varit som grund för en MUTANT-ark vilket det passade perfekt för men här kommer en liten kortis med "annan variant" på stället som ligger ett par stenkast från sommarstugeområdet där jag bor.

När jag beger mig hem till min lilla stuga i den mörka skogen åker jag förbi den nedlagda kärnkraftsanläggningen å funderar varje varje gång på vad som egentligen döljer sig bakom de stora portarna inne i berget...

Varför blir de aldrig klara med nedläggningen egentligen...?
 

Attachments

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
93
Location
Stockholm
Ja, det där är fina tips på vad man kan göra som spelledare - men nu frågar jag alltså som scenarioskrivare. :)
Jag tillför i princip inget nytt här, men om vi utgår från vad Man Mountainman så tydligt formulerade så finns det två tydliga alternativ. Här är några lite mer konkreta tankar på vad det kan betyda i ditt scenario:

1: Du är fast - eller med andra ord, problemet kommer till dig.
Bråk i grannlägenhet, som kommer till gruppen i "deras" lägenhet. Detta kan lösas till exempel genom att den ena bråkparten flyr över till deras lägenhet, tex via balkonger - mycket farligt här kanske gruppen känner att de måste gripa in. Lite senare tar sig förövaren över samma väg, men mer framgångsrikt. Det kan också vara så att det otäcka som händer i grannlägenheten bara börjar där, och sedan sprider sig - det går inte längre att ducka för problemet. Det går också att göra problemet så akut att det känns som att det inte räcker att ringa polisen - det som händer händer nu (funkar om (några av) karaktärerna har något slags pliktkänsla).

2: Du är "polisen" - karaktärerna har någon typ av ansvar
Kanske är grannen så pass närstående att några i lägenheten vill hjälpa - kan skrivas in i scenariobakgrunden. Kanske har någon eller några en speciell roll (sitter i styrelsen, har hand om störningsärenden, "präst", väktar- eller polisbakgrund) - kan skrivas in i karaktärsinfon. Det har varit incidenter i föreningen förut, och efter stormöten har utbildningar hållits, och alla uppmanats till civilkurage - kan skrivas in i bakgrunden.
 
Top