PBS ettbladsscenariotävling Vinterskräck!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Välkomna till sällskapet PBS:s vinterutmaning!

I den här tävlingen är målet att skapa det bästa rollspel scenariot med temat: Vinterskräck hemma hos dig. Vi vill se terror från kyla, mörker, isolation, socialt utanförskap förstärkt av den dystraste årstiden… OCH vi vill att det utspelar sig där du bor! De senaste åren har vi sett en fantastisk trend av regionspecifik skräck som gör att fasorna blir mer påträngande och verkliga.

Scenariona ska ta upp max 2 A4 sidor. Alltså framsidan och baksidan på ett papper.

Omröstning kommer utse vem som vinner det prestigefyllda Bästa scenario priset!

En hemlig jury bestående av maskerade galningar kommer också dela ut Juryns pris. Vem som vinner detta kommer bedömas av två faktor: vilket är det mest skrämmande scenariot och vilket har mest lokal känsla.

Årets tävling pågår från när den här tråden är postad tills solen går upp 1a december!

IMG_3476.jpeg
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Jag som började skissa på ett äventyr i Neotechs Somalia med en cybernetisk kamel i centrum 😂 Nu ska jag tänka om helt och komma på något annat finurligt i vinterns Råcksta istället 🙂👍
Man, jag hade velat se mer Cyberpunk Somalia!

Men jag vill se vad du gör med Råcksta också! :D
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Scenariot postas enklast som PDF eller liknande här i tråden, alternativt skickas till PM till mig eller @God45 om man vill vara anonym.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Man, jag hade velat se mer Cyberpunk Somalia!

Men jag vill se vad du gör med Råcksta också! :D
Jag fastnade så mycket gör idén med cyber-kamelen att jag absolut kommer använda den vid senare tillfälle! Och snart kommer ju äventyret Blodig Asfalt som utspelar sig på Mogadishus framtida motorvägar 🙂

Ska se vad jag kan knåpa ihop om Råcksta, det blir en jättekul utmaning😊
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag fastnade så mycket gör idén med cyber-kamelen att jag absolut kommer använda den vid senare tillfälle! Och snart kommer ju äventyret Blodig Asfalt som utspelar sig på Mogadishus framtida motorvägar 🙂

Ska se vad jag kan knåpa ihop om Råcksta, det blir en jättekul utmaning😊
Du kan säkert lura i oss att du bor i Mogadishu och skriva något om vintern där om du vill. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Du kan säkert lura i oss att du bor i Mogadishu och skriva något om vintern där om du vill. :)
Min fru är ju född där så staden var ju hennes hem för 33 år sedan så jag kan ju be henne skriva ihop något 😊

Nu börjar jag dock bli pepp på skräck i Råcksta! Sitter och googlar om platsens historia och har en del kul uppslag 😁
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Måste det vara där jag bor just nu? Flyttade ju nyss så har dålig koll på vad som är läskigt här ute, men höglandet (där jag bodde innan) har jag ju aktivt kämpat med att göra till en äventyrsplats i flera olika rollspel.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Måste det vara där jag bor just nu? Flyttade ju nyss så har dålig koll på vad som är läskigt här ute, men höglandet (där jag bodde innan) har jag ju aktivt kämpat med att göra till en äventyrsplats i flera olika rollspel.
Jag chansar på att ingen kommer att kräva ett utdrag ur folkbokföringsregistret när du lämnar in äventyret. ;)
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Jag bor på Bjärehalvön som har fantastiska platser, t.ex. Hovs hallar, där schackscenen från Det sjunde inseglet spelades in, Västra Karup, där Birgit Nilsson föddes, och framför allt Pepe's bodega, döpt efter platsen där Berra och hans vän köper billig sprit i Sällskapsresan!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Svårt tema asså, alla spel med helt fiktiva miljöer åker ju genast ut genom fönstret. Om jag inte flyttar mitt hus till en fiktiv miljö... :unsure:
Ja, jag funderade lite på att låta scenariot handla om en portal som överför varelser från DoD till Råcksta. Men nu lutar jag åt att låta kusliga saker hända på ett ålderdomshem i närheten.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Svårt tema asså, alla spel med helt fiktiva miljöer åker ju genast ut genom fönstret. Om jag inte flyttar mitt hus till en fiktiv miljö... :unsure:
GÖR DET! Du kan flytta in som granne till @Anthrox i Mordor! Eller ta skogen där du lekte som barn och lägga in i DoD. Eller ta dina kusiners sommarstuga och göra om till en dungeon fylld av läskiga nekromantiker. Eller precis vad som helst annat. :)
 
Top