PBS ettbladsscenariotävling Vinterskräck!

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
2: Du är "polisen" - karaktärerna har någon typ av ansvar
Klassikern är ju att de utsatta redan har kontaktat polisen men de bryr sig inte / hittade ingenting så nu har de kontaktat rollpersonerna istället.

Eller att polisen har utrett och lagt ner, men någon i kåren har sett något konstigt och kontaktat rollpersonerna eftersom hen vet att polisen inte kan göra någonting.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Ågestaverket tjänade som Sveriges allra första värmeverk till det nybyggda Farsta i början av Sveriges kärnvapenålder och har redan varit som grund för en MUTANT-ark vilket det passade perfekt för men här kommer en liten kortis med "annan variant" på stället som ligger ett par stenkast från sommarstugeområdet där jag bor.

När jag beger mig hem till min lilla stuga i den mörka skogen åker jag förbi den nedlagda kärnkraftsanläggningen å funderar varje varje gång på vad som egentligen döljer sig bakom de stora portarna inne i berget...

Varför blir de aldrig klara med nedläggningen egentligen...?
Nä nu blev jag ju rädd! Riktigt suggestivt utan att lätta på förlåten.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Ågestaverket tjänade som Sveriges allra första värmeverk till det nybyggda Farsta i början av Sveriges kärnvapenålder och har redan varit som grund för en MUTANT-ark vilket det passade perfekt för men här kommer en liten kortis med "annan variant" på stället som ligger ett par stenkast från sommarstugeområdet där jag bor.

När jag beger mig hem till min lilla stuga i den mörka skogen åker jag förbi den nedlagda kärnkraftsanläggningen å funderar varje varje gång på vad som egentligen döljer sig bakom de stora portarna inne i berget...

Varför blir de aldrig klara med nedläggningen egentligen...?
Kusligt, oförklarligt och använder små medel för att skapa den där ”Det är läskigt för det kunde varit verkligt” känslan som är så ömtålig.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,852
Location
Off grid
När jag beger mig hem till min lilla stuga i den mörka skogen åker jag förbi den nedlagda kärnkraftsanläggningen å funderar varje varje gång på vad som egentligen döljer sig bakom de stora portarna inne i berget...

Varför blir de aldrig klara med nedläggningen egentligen...?
Ågesta ja...

1977-byggde man en stor "ledningscentral" för Stockholms kommunledning, räddningstjänsten och annan krisledning bara 4 km därifrån.
HC Vargen som den hette behövdes egentligen inte, då man samtidigt byggde en annan anläggning, HC Elefanten i Sollentuna för samma ändamål.
Ändå stod den där. 3000 kvadratmeter (utan att räkna förbindelsegångarna) djupt under berget, skyddad mot kemikalier och smitta.
Utan att de närboende anade något (Den ligger avsides, på baksidan av ett koloniområde).
Bara den illavarslande masten skvallrar att det ligger nåt viktigt på platsen.
I slutet på 90-talet uppgav kommunen att den "inte behövdes längre", men allmänheten fick inte besöka anläggningen då den blivit kraftigt "fuktskadad" efter att stått strömlös ett tag.
Strax därefter förklarades området som "naturreservat" för att skydda verksamheten. Reservatet fick det ironiska namnet "Paradiset".
Precis som Ågestaverket, så blev aldrig anläggningen riktigt "sanerad" eller avvecklad.
Den är formellt såld till ett "dataföretag" och är enligt officiella källor en "datahall".
Säkerheten är nu högre än nånsin tidigare. Anläggningen förefaller ligga mörk och öde, men vaktas dygnet runt av osynliga väktare.
De få som varit där inne tiger. Men man ser på dem att det är nåt som pågår där. Och det har med Ågestaverket att göra.

Tillfälligheter?

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Här är mitt bidrag

Ett skräckscenario som utspelar sig i området jag levde under min gymnasietid tillsammans med min pappa och farbror. Nybynäs, utanför Västerås. Vi har ett arkitektdesignat hus som byggdes av en läkare på 50-talet. Inget flådigt, men dock ett speciellt hus. Precis vid viken med utsikt över golfbanan. Många läskiga kvällar för mig där spelades Silent Hill och andra skräckspel.

Detta scenario är väldigt Call of Cthulhu men är helt regelfritt och kan sättas lite när som, 1920, 1950, 1990, eller 2023 kanske till och med. 1920 är väl att ta i, stugbyn buggdes först 1939 men det är väl irrelevant egentligen.

Äventyret finns i två varianter med samma innehåll: Ett uppslag med två sidor, eller två separata sidor, beroende på vad du föredrar.

spread.png
 

Attachments

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Bidrag nr 2. Mörkret över Upsala.

Jag har bott i Uppsala sen 2003 med en paus på tre år i Spanien (vem vet, kanske ett till scenario kommer som utspelar sig i Spaniens icke-vinterkyla!). Så det är väl passande att släppa något som handlar om just Uppsala. Denna gång väldigt inriktat mot Call of Cthulhu år 1936. Vinterkyla och allt är med i detta mordmysterium! 50% av detta scenario, det vill säga sidan 2, är en handout till spelarna :p (jag hann till och med speltesta detta igår kväll!)
spread_morkret.png
 

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Bidrag nr 2. Mörkret över Upsala.

Jag har bott i Uppsala sen 2003 med en paus på tre år i Spanien (vem vet, kanske ett till scenario kommer som utspelar sig i Spaniens icke-vinterkyla!). Så det är väl passande att släppa något som handlar om just Uppsala. Denna gång väldigt inriktat mot Call of Cthulhu år 1936. Vinterkyla och allt är med i detta mordmysterium! 50% av detta scenario, det vill säga sidan 2, är en handout till spelarna :p (jag hann till och med speltesta detta igår kväll!)
View attachment 15194
Älskar de dubbla mördarna! Sjukt coolt.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,041
Jag skrev om en del i mitt äventyr; förenklade och tightade upp reglerna och lade till ytterligare en berättande text. Jag ville ha en mer känslosam ton, en som tydligare handlade om försoning. Om denna uppnås eller inte är dock inte givet; kanske det slutar i undergång i istället…
 

Attachments

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
106
Location
Göteborg
Möjligen lite pinsamt bidrag pga osaligt användande av redaktionella knep (font, marginal, mm...), men fick till ett "ettbladsscenario" ändå... Återkoppla gärna om emot reglerna, men ville ändå försöka bidra.

KULNING till Delta Green.

Vill säga att det kan vara trigger warning på äventyret pga mörka och möjligen kontroversiella teman.
 

Attachments

Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Sådär. Jag fick för mig att jag skulle mata min mysterypath med Linköpingsdata och se om jag kunde skriva nåt Trail of Cthulhu-aktigt av outputen. Så det blev lite tour of Linköping över det.
Intressant upplägg med obehaglig anslutning. Att köra med tre kolumner på bredden gjorde det smidigast att läsa på mobilen hittills!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Möjligen lite pinsamt bidrag pga osaligt användande av redaktionella knep (font, marginal, mm...), men fick till ett "ettbladsscenario" ändå... Återkoppla gärna om emot reglerna, men ville ändå försöka bidra.

KULNING till Delta Green.

Vill säga att det kan vara trigger warning på äventyret pga mörka och möjligen kontroversiella teman.
Klart det inte är mot reglerna! Sådana här lister är så klart okej! :D

Men jag kommer behöver något större än mobilskärmen att läsa det på! Så feedback kommer :)
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,041
Fick precis en ny idé till scenario i det Göteborg jag bott större delen av mitt liv i. Det inleds så här:

Golem I Göteborg
Sannolikhetsläran säger oss att det är sannolikt att det osannolika, hur osannolikt det än är, förr eller senare kommer att inträffa.

Så kom det sig att idag, 17.32 för att vara mer exakt, befann sig sju personer inom en cirkel med en radie på 666 meter kring Göta älv. De råkade, helt oberoende av varandra, och helt utan avsikt, säga eller utföra var sin del av den ritual som väcker golem. Leran i Göteborg, uråldrig och stinkande av århundraden av mänskligt avträde, vaknade. Och ville hämnd.
 
Last edited:

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Fick precis en ny idé till scenario i det Göteborg jag bott större delen av mitt liv i. Det inleds så här:

Golem I Göteborg
Sannolikhetsläran säger oss att det är sannolikt att det osannolika, hur osannolikt det än är, förr eller senare kommer att inträffa.

Som kom det sig att idag, 17.32 för att vara mer exakt, så befann sig sju personer inom en cirkel med en radie på 666 meter kring Göta älv. De råkade, helt oberoende av varandra, och helt utan avsikt, säga eller utföra var sin del av den ritual som väcker golem. Leran i Göteborg, uråldrig och stinkande av århundraden av mänskligt avträde, vaknade. Och ville hämnd.
DEN E LA GO(lem)
 
Top