Varulv #Patterns #Patterns #Patterns Runda 1

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Har någon skickat lösningen på kryptot till Basenanji förresten? Jag tolkar det som att någon behöver göra det för att effekten ska aktiveras. Vilket gör det intressant att ha någon kvar i de här krokarna av huset för att eventuellt aktivera den här förmågan igen - efter det att globala mord-förmågan aktiverats. För som det tidigare nämnts i tråden så är det ju rimligt att det finns en sådan någonstans i huset. Och den informationen bör ju helst inte komma ulvarna till del om byn ska ha en edge så länge som möjligt.
Jag har aktiverat den.

Ingen verkar vara intresserad av ett race på Stövelkatten så jag vänder mig mot dom drev som går just nu. Sidd och RasmusL vevar som om dom vore här på medeltidsveckan och bofferlajvade. Känns som ingen har rätt av dom. Det är dock inte ovanligt att Sidd vevar på och skapar kaos i R1, klart ovanligare för RasmusL vad jag kan minnas. Dessutomhar jag ett starkt bias för att tycka att Sidd är röd i R1 så jag måste nog säga att verkligheten borde peka mer mot RasmusL än Sidd.

Röst: @RasmusL
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Imorgon jobbar jag så lite mindre tid då, men ni kan väl ställa några frågor eller så? 😇 Känns ju lite ovärt om vi är nöjda med R1 nu liksom och slentrianröstar ut en slumpmässig av de som varit aktiva? :p
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Jag har aktiverat den.

Ingen verkar vara intresserad av ett race på Stövelkatten så jag vänder mig mot dom drev som går just nu. Sidd och RasmusL vevar som om dom vore här på medeltidsveckan och bofferlajvade. Känns som ingen har rätt av dom. Det är dock inte ovanligt att Sidd vevar på och skapar kaos i R1, klart ovanligare för RasmusL vad jag kan minnas. Dessutomhar jag ett starkt bias för att tycka att Sidd är röd i R1 så jag måste nog säga att verkligheten borde peka mer mot RasmusL än Sidd.

Röst: @RasmusL
Det stämmer nog att jag spelar lite annorlunda. Jag blev inspirerad av mafia-turneringen jag var med i på mafia universe då deras spelstil var så annorlunda. Ville egentligen testa den här mer kortform och real time-snack grejen men den gången blev jag ulv så vågade inte! Det är alltså en medveten soelstilsändring du ser 😎
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Egentligen inte så mycket, men nejsägarattityd som jag inte tycker mig känna igen känns inte alls bra i magen! Jag tycker att Sidd brukar vara game att sparras och känns inte som att jag ber om något övermäktigt.
Scenario 4 är ju:
4. Sidd är bybo, Rasmus är bybo. Det är ju så det brukar vara i R1. Om det är så, Rasmus, vad tror du om reaktionerna då?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Vad menar du med magkänsla @Empiricus ?
Magkänsla, intuition,, en övertygelse eller uppfattning som inte direkt och tydligt grundar sig på fakta eller mätbara parametrar.

Vi kan inte precis hitta en ulv runda 1 på stora konkreta grejer ju, så att behöva ta ställning till vilka man håller för ulvigast i olika delar av spelet är ett bra sätt att skapa mer saker att analysera framgent.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Det har inte slagit er att ni själva skulle ta å redigt peka ut 3 innan ni försöker dreva mot mig pga av just det larvet : @RasmusL @Empiricus @Impetigo
Du, Yem och Martin3 skulle jag säga är rödare enligt min larv magkänsla. :)

Nått som slår mig som en otydlighet/svårhet är förflyttning och jifferlösning och förmågeanvändning. Ponera följande: i rummet Dass finns jiffret som låser upp siarförmågan. Vajso går in på dass som sin första förflyttning i R1. I R2 presenteras jiffret. Vajso löser jiffret under R2 och skickar in lösningen till Basse Banjo. Får Vajso även sia i R2? Och säg att El Cid som står i rummet bredvid också löst jiffret i R2. Kan han som move i R2 först gå till Dasset, skicka in lösning på jiffret och sedan använda förmågan? Jag kanske är oförlåtligt dum, men jag har svårt att reda ut det trots några genomläsningar av reglerna.
Jag tolkar iaf Basses regeltext som att en förmåga låses upp när Basse:
A - Har fått ett PM om lösningen
B - PM-sändaren står i rummet där chiffret är.
Han skriver också specifikt att om man löser ett chiffer som anger ett villkor så kommer det träda i kraft omedelbart.
Det gör att jag tror att man kan skicka PM om lösningen till chiffret i exvis Salongen medans man står i Matsalen, man förflyttar sig till Salongen och låser upp villkoret/förmågan, och då kan den sedan användas i samma runda/då gäller villkoret samma runda.

Så, exempel, om det i Salongen står "ULVAR KAN MÖRDA PÅ DISTANS" och en ulv går från Matsalen till Salongen efter att ha löst det kan denne ulv sedan mörda någon i Vinterträdgården i samma nattfas nattmordsvända.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Scenario 4 är ju:
4. Sidd är bybo, Rasmus är bybo. Det är ju så det brukar vara i R1. Om det är så, Rasmus, vad tror du om reaktionerna då?
Det här är ju också en väldigt rimlig take av Sidd vs Rasmus. Många inklusive jag har varit där och krafsat i gruset efter reaktioner, men icke så Yem86 som bara är tidig med en röst på Rasmus och sedan inte berör det hela mer. Så jag byter till en röst där istället.

Röst: Yem86

Vad motiverar rösten på RasmusL? Och hur ser du på hela Sidd vs RasmusL-grejen? Ulv vs Ulv, Ulv vs Bybo eller Bybo vs Bybo? Andra misstankar/magkänslor? Filosofi kring hur en runda 1 skall köras?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Scenario 4 är ju:
4. Sidd är bybo, Rasmus är bybo. Det är ju så det brukar vara i R1. Om det är så, Rasmus, vad tror du om reaktionerna då?
Bra fråga!

Yem_86: "kan hänga på" helt utan motivering. Förvisso stringent med tidigare spel men väldigt billig röst.
Empiricus: Backar ju upp mig i att pusha Sidd att ge några höftskotts-magkänsle-ulvar, tycker inte att något resonemang här känns konstigt eller krystat och är heller inte gift med rösten på Sidd. Bybo eller väldigt försiktig ulv som här får lite gratis aktivitet utan att behöva sticka ut. Magkänslan säger bybo här dock.
Impetigo: Kommer in och petar lite på Sidd, ställer lite allmänna frågor. Ulv-vibbar i magkänslan.
Vimes: Jag tycker fortfarande att ditt första inlägg var lite trevande på ett sätt som inte känns bra. Ditt röst-inlägg på mig är ju dock bra, drar igång en massa tankar och så men kan ju också vara att du skickar oss i helt fel riktning. Lite uppstyrd magkänsla ändå, men halv-ulv fortfarande.
Stövelkatten: Pratar om vad katter brukar tycka om spelstilar i allmänhet och bottnar inte riktigt i vad som händer just nu. Känns undvikande och vill direkt styra över diskussionen på spelstil igen. Ulvkänsla, öppnar upp för en värld där Sidd-Stövelkatten är ulvarna.
Martin3: Lite samma som Stövelkatten, röstar på mig för att brukar ha " ett starkt bias för att tycka att Sidd är röd i R1" vilket är ett konstigt skäl att lägga en röst, vi ska väl ändå titta på den här spelomgången? Och okej, det är inte det enda i motiveringen men det känns konstruerat. Ulv-ping.

Just nu är mina rödaste bland de i tågen:
Stövelkatten
Martin3
Impetigo

De känns alla tre lite pliktskyldiga och konstruerade.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Bra inlägg, Rasmus.

Jag tycker nog, i scenariot att både du och Sidd är bybor, att Impetigos påhoppande på ditt Sidd-tåg är mest suspekt. De flesta har ju istället röstat mot dig. Detta gör att Impetigo kan läsas som en ulv som inte riktigt lyckas läsa situationen och bara hoppar in (bybo mot bybo gör ju att det som ulv inte gör så mycket vart man röstar) men landar lite snett. När jag läser ditt och Sidds fäktande hamnar allt mitt fokus på dig, så jag undrar vad det är som gör att Impetigos hamnar på Sidd istället.

Det är ju ett Yem-tåg på uppseglande. Så jag ser om det finns utrymme att veva igång ett till tåg. (Därmed inte sagt att det är något fel på Yem-tåget: ickemotiverad följa med strömmen-röst är absolut grund för drev. Men jag tycker nog Impetigo känns lite mer intressnäant.)

Röst: @Impetigo
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Det här är ju också en väldigt rimlig take av Sidd vs Rasmus. Många inklusive jag har varit där och krafsat i gruset efter reaktioner, men icke så Yem86 som bara är tidig med en röst på Rasmus och sedan inte berör det hela mer. Så jag byter till en röst där istället.

Röst: Yem86

Vad motiverar rösten på RasmusL? Och hur ser du på hela Sidd vs RasmusL-grejen? Ulv vs Ulv, Ulv vs Bybo eller Bybo vs Bybo? Andra misstankar/magkänslor? Filosofi kring hur en runda 1 skall köras?
Alltså jag kanske är färgad av förra spelet men jag tycker Rasmus känns rödare än Sidd och jag tycker min röst är bra där den är. Om Rasmus inte är röd så tror jag hellre på att de är två bybor som bråkar med varandra vilket brukar vara vanligt första dagen.
Angående den diskussionen tycker jag Vimes skriver klokast. Vattenglasstorm kallar han det och jag håller med..

Jag har inga jättestora misstankar dag ett och allt men jag skulle nog sätta det såhär just nu :
Empiricus Svagt grön. Känns som förra spelet.
Impetigo Svagt röd Tycker som sagt hela rasmus/sidd grejen är lite oproportionerligt men han hakade på. Känns inte lika bra som Empi.
Martin3 Svagt Grön. Inget speciellt.
Rasmus Röd. Som jag sa tidigare.
Sidd neutral Det han gjorde som jag inte gillade var att han direkt gick ut med av vart han skulle gå precis efter vi kommit fram till att det inte var en bra ideé men annars så förstår jag inte hela rasmus/sidd grejen.
Stövelkatten neutral.
Vimes grön som jag sa förrut.
Xyas Neutral
Yem86 Grön än grönast ;)

Jag går mycket på magkännsla dag 1 mest vilka jag inte vill hänga. det bästa för byn är ju diskussion och sätta press på olika personer med sin röst. Sen går jag själv emot det då jag själv är lite för försiktig .Chansen att hitta en varulv dag 1 är liten men den är inte noll. Sen tror jag det är bra med en händelsefull dag 1 för att kunna bygga vidare de andra dagarna och ha saker att titta på.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Okej, men HUR brukar du spela?
Jag tycker jag redan svarat på det. Men jag går på magkänslan i början ganska mycket. Jag försöker jobba mig in i spelet . Min svaghet är nog att jag är lite försiktig och inte kan anpassa mig snabbt. Men jag försöker bättra mig.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Jag har aktiverat den.

Ingen verkar vara intresserad av ett race på Stövelkatten så jag vänder mig mot dom drev som går just nu. Sidd och RasmusL vevar som om dom vore här på medeltidsveckan och bofferlajvade. Känns som ingen har rätt av dom. Det är dock inte ovanligt att Sidd vevar på och skapar kaos i R1, klart ovanligare för RasmusL vad jag kan minnas. Dessutomhar jag ett starkt bias för att tycka att Sidd är röd i R1 så jag måste nog säga att verkligheten borde peka mer mot RasmusL än Sidd.

Röst: @RasmusL
Jag ser inte riktigt grejen med stövelkatten. Varför honom?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Jag tänker envist hänga kvar på @Sidd ett tag till och insisterar på att du ger oss en gut-feel tre rödaste!

Annars följer jag utvecklingen med spänning! Intressant interaktion Vimes och Empi också! Vad tänker ni om varandra?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,843
så jag undrar vad det är som gör att Impetigos hamnar på Sidd istället.
Jag tycker att Sidd och Rasmus fäktar vilt mot varandra men att Rasmus är betydligt mer konstruktiv än Sidd och svarar på ställda frågor och ställer frågor tillbaka medan Sidd aktivt undviker att svara på ställda frågor.

Sen lutar jag ganska mycket åt att det är två bybor som gårt i klinch med varandra, kan inte riktigt se vilken vinst vare sig ulv-Sidd eller ulv-Rasmus gör i detta. Möjligtvis att de vill ge sken av aktivitet men @Stövelkatten och @Xyas till exempel är ju i princip helt tysta och det får ju utmärkt så jag tror inte att ulvarna ser det som värt att piska upp stormar i vattenglas.

Jag hade gärna sett att det dök upp några tåg baserat på annat än Sidd vs Rasmus och hur folk lagt sina röster där. Mina rödaste är just nu Xyas och Stövelkatten, det vore klädsamt mes lite mer tyckande från deras håll nu när r1 går mot sitt slut.

Röst: @Stövelkatten

Eftersom det sedan gammalt inte går att rösta ut Xyas i r1, kan dock byta om det blir ett tåg mot Xyas.

Stövelkatten och Xyas: Vilka är rödast på spelplanen så här långt?

Tåget mot @Yem_86 tycker jag är rätt svagt, ”dåligt underbyggd röst” är väl i det närmaste universellt och de röster som bättre underbyggda ny i r1 ska då alltså vara de som läggs på andra med ”dåligt underbyggda röster”?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Stövelkatten och Xyas: Vilka är rödast på spelplanen så här långt?
Jag lutar åt någon form av trio kring @Sidd / @RasmusL, @Yem_86 och dig (@Impetigo ). Kanske @Empiricus också.
Dock så är det fortfarande R1 och det är verkligen inget tokrött. Men här kommer iaf lite svamliga tankar om läget just nu.

Jag tycker att Sidd och Rasmus fäktar vilt mot varandra men att Rasmus är betydligt mer konstruktiv än Sidd och svarar på ställda frågor och ställer frågor tillbaka medan Sidd aktivt undviker att svara på ställda frågor.

Sen lutar jag ganska mycket åt att det är två bybor som gårt i klinch med varandra, kan inte riktigt se vilken vinst vare sig ulv-Sidd eller ulv-Rasmus gör i detta. Möjligtvis att de vill ge sken av aktivitet men @Stövelkatten och @Xyas till exempel är ju i princip helt tysta och det får ju utmärkt så jag tror inte att ulvarna ser det som värt att piska upp stormar i vattenglas.
Att ge sken av aktivitet är ju en klassisk ulvgrej, men det blir lite analysmässigt vanskligt i och med att det också är de två. Ja, jag är inne på spelstilsgrejen igen, men som jag tidigare sa så tenderar jag att rödmåla Sidd baserat på hur han spelar. Det är dumt, men jag är medveten om det.
Men du har rätt i att det inte finns mycket att vinna på att göra på det här viset. Med RasmusL i mixen så finns det kanske någon plan dock, han är ju en sån där spelare med kaostendenser om jag inte missminner mig :D

En idé/teori/vanföreställning jag fick precis är att någon av @Impetigo eller @Empiricus, kanske båda, ser en möjlighet att skapa ett drev i det här pajkastandet och kan rida på det igenom rundan. Sen finns ju möjligheten att någon av er är i maskopi med någon av Sidd och RasmusL.
Utifrån det så gör Empiricus en sådan där "touch-and-go"-grej i inlägg #87-#88 och flyttar sin röst till @Yem_86 efter att Vimes förklarat sitt "bybo-vs-bybo"-scenario - ett lämpligt läge att släppa ulvpolaren @Sidd.

@Impetigo hoppar också på drevet, samt har lite konstiga (ulvvänliga) resonemang runt hur vi ska förflytta oss (bestämma vilka som ska gå var). Det senare behöver ju inte betyda något, vi har ju inte så mycket val kring förflyttningar just nu men det kan vara ett försök att påverka byns taktik. Valet står ju i praktiken mellan att deklarera förflyttningar eller låta alla bestämma dolt. Där det senare är mer till fördel för byn just nu.

Och just det, @Yem_86 är på den rödare listan mest på grund av att hen undviker frågor från bl a Rasmus. Har dock aldrig spelat med Yem så det är ganska svårtolkat.

Tycker det fortfarande är svårt att lägga någon bra röst men jag har tid att spela ikväll också (ska enbart åka tåg) så jag lägger en röst på Impetigo så länge.

Röst: @Impetigo
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Jag lutar åt någon form av trio kring @Sidd / @RasmusL, @Yem_86 och dig (@Impetigo ). Kanske @Empiricus också.
Dock så är det fortfarande R1 och det är verkligen inget tokrött. Men här kommer iaf lite svamliga tankar om läget just nu.



Att ge sken av aktivitet är ju en klassisk ulvgrej, men det blir lite analysmässigt vanskligt i och med att det också är de två. Ja, jag är inne på spelstilsgrejen igen, men som jag tidigare sa så tenderar jag att rödmåla Sidd baserat på hur han spelar. Det är dumt, men jag är medveten om det.
Men du har rätt i att det inte finns mycket att vinna på att göra på det här viset. Med RasmusL i mixen så finns det kanske någon plan dock, han är ju en sån där spelare med kaostendenser om jag inte missminner mig :D

En idé/teori/vanföreställning jag fick precis är att någon av @Impetigo eller @Empiricus, kanske båda, ser en möjlighet att skapa ett drev i det här pajkastandet och kan rida på det igenom rundan. Sen finns ju möjligheten att någon av er är i maskopi med någon av Sidd och RasmusL.
Utifrån det så gör Empiricus en sådan där "touch-and-go"-grej i inlägg #87-#88 och flyttar sin röst till @Yem_86 efter att Vimes förklarat sitt "bybo-vs-bybo"-scenario - ett lämpligt läge att släppa ulvpolaren @Sidd.

@Impetigo hoppar också på drevet, samt har lite konstiga (ulvvänliga) resonemang runt hur vi ska förflytta oss (bestämma vilka som ska gå var). Det senare behöver ju inte betyda något, vi har ju inte så mycket val kring förflyttningar just nu men det kan vara ett försök att påverka byns taktik. Valet står ju i praktiken mellan att deklarera förflyttningar eller låta alla bestämma dolt. Där det senare är mer till fördel för byn just nu.

Och just det, @Yem_86 är på den rödare listan mest på grund av att hen undviker frågor från bl a Rasmus. Har dock aldrig spelat med Yem så det är ganska svårtolkat.


Tycker det fortfarande är svårt att lägga någon bra röst men jag har tid att spela ikväll också (ska enbart åka tåg) så jag lägger en röst på Impetigo så länge.

Röst: @Impetigo
Pfft! Du kan vara en kaostendens!

Jag bara lägger det här som minneslapp men notera att Stövlis i princip inte berör Vimes här men pratar om alla andra som visat aktivitet.

Hur som helst skulle jag vilja påstå att vi har ett motsatsförhållande i Vimes-Impetigo, eller de är i alla fall inte ulvar tillsammans. Vimes vet att han har autktoritet och styr tydligt över mot ett Impetigo-drev inför dag två. Jag tror inte att en ulv-Vimes hade kastat sin kompis under bussen.

Dock skulle Stövlis och Impetigo absolut kunna vara ulvar tillsammans när de nu sätter upp en fight, men det känns också lite vågat. Hade det varit lite senare på dagen och mer tydligt att Impetigo låg illa till så hade jag nog lutat åt att det här var buss-kastande. Lite osäkert.

Jag ska flytta min röst men hade gärna tagit den där mag-ulv-trion av Sidd först, jag tycker ärligt talat inte att ditt spel är särskilt grönt men det kanske är bias just nu.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag tackar för dina tankar även om den slutsats du landar i är avskyvärd.

Röst: @Xyas
Har du några svamliga eller rediga tankar att dela med dig av, @Xyas ?
Nej inte egentligen, kämpar mest för att hinna läsa ikapp utan att skumma för mycket. Diskussionerna mellan Sidd och RasmusL skulle mycket väl kunna uppstå organiskt, men magkänslan (som ju verkar så het i det här partiet) säger att något inte riktigt stämmer. Sen om det innebär att båda eller den ene är ulv det vet jag inte. Är det inte båda så är det nog RasmusL. Argumenten mot Impetigo (senast framförsa av Stövelkatten) känns också rimliga tycker jag. Vimes är lite tystare än vad jag känner mig bekväm med.

Typ så. Så… Röst: @Impetigo antar jag?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Jag tycker att Sidd och Rasmus fäktar vilt mot varandra men att Rasmus är betydligt mer konstruktiv än Sidd och svarar på ställda frågor och ställer frågor tillbaka medan Sidd aktivt undviker att svara på ställda frågor.

Sen lutar jag ganska mycket åt att det är två bybor som gårt i klinch med varandra, kan inte riktigt se vilken vinst vare sig ulv-Sidd eller ulv-Rasmus gör i detta. Möjligtvis att de vill ge sken av aktivitet men @Stövelkatten och @Xyas till exempel är ju i princip helt tysta och det får ju utmärkt så jag tror inte att ulvarna ser det som värt att piska upp stormar i vattenglas.

Jag hade gärna sett att det dök upp några tåg baserat på annat än Sidd vs Rasmus och hur folk lagt sina röster där. Mina rödaste är just nu Xyas och Stövelkatten, det vore klädsamt mes lite mer tyckande från deras håll nu när r1 går mot sitt slut.

Röst: @Stövelkatten

Eftersom det sedan gammalt inte går att rösta ut Xyas i r1, kan dock byta om det blir ett tåg mot Xyas.

Stövelkatten och Xyas: Vilka är rödast på spelplanen så här långt?

Tåget mot @Yem_86 tycker jag är rätt svagt, ”dåligt underbyggd röst” är väl i det närmaste universellt och de röster som bättre underbyggda ny i r1 ska då alltså vara de som läggs på andra med ”dåligt underbyggda röster”?
Det är ju fint att du ser att jag är den vettigaste! :D

Dina resonemang faller just nu platt, fäktar i luften. Om det är så att du är på väg mot galgen så ge oss en ordentlig spelaranalys, förklara lite närmare varför Stövlis är röd, vilka kumpaner som är möjliga/troliga i så fall och varför.
 
Top