Varulv #Patterns #Patterns #Patterns Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
Ni har alla samlats i det gamla spökhuset ”Ebon Oaks”.

I huset befinner sig:

Hallen:
Empiricus
Impetigo
Martin3
Rasmus
Sidd
Stövelkatten
Vimes
Xyas
Yem86

På ett ålderdomligt blädderblock från ett högstadium från 1970-talet finns ett märkligt chiffer!

MDNUJ CUF ETJYU DGCUDL

Framgångståget insprerar: Hur många ringar smiddes åt människorna i Tolkiens bästsäljare ”Sagan om ringen”?

Spelet har börjat! Lycka till alla!

Rundan tar slut tisdag 9/7 kl. 21.00.
 
Last edited:

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,544
Location
Oktoberlandet
Godmorgon
Lite korta reflektioner innan jobb:

- 9 ringar smiddes till människorna. Kan det vara nån blinkning till oss deltagare och kommer vi sluta våra dagar som ringvålnader?

- Undrar om det är nån tanke med Hallen och att vi kan ”gå vidare” byta rum eller nåt?

- Chiffret säger mig inget alls.
- Ni som är kluriga på chiffer och referenser till annat: ger spökhusets namn ”Ebon Oaks” er nån info?

När jag läser igenom igen så har vi ju faktiskt inga regler om röstning, lagindelning, roller eller nåt alls än så länge @Basenanji
Det kanske kommer?

Snack om allt tex om nån kan utäsa chiffret är i alla fall bra i längden så nu kör vi allihopa: Framgångståget insprerar!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Alright.

För det första: jag är rätt kass på chiffer (förlåt, jiffer). Det här säger jag inte för att mörka mina mad kryptoknäckarskillz eller för att vara ödmjuk, utan för att det är sanningen. Alla mina klurpoäng har lagts på optimeringspussel (brädspel av euro-typ), den här typen av kreativt abstrakt tänkande är jag rätt kass på. Men jag ska försöka.

Sen kan man förstås fundera över hur viktiga chiffrerna kommer vara. Om man läser regelinlägget rätt så får vi veta att:
1. Inga bybor har förmågor (just nu)
2. Ulvarna kan nattmörda

Så vi får gissa att siande, väktande och annat låses upp av chifferlösning. Frågan är vad ulvarna låser upp. Med tanke på att de har nattmord redan gissar jag att det är ganska modest hjälpsamma saker för dem, typ förmågeblockering och dylikt. Ur ett designperspektiv verkar det också rimligt att det mest ligger i byns intresse att lösa chiffren.

Det verkar också vara en vettig design att lägga de mer potenta förmågorna "längre in" i huset. Eftersom vi börjar i hallen kan vi gruppera rummen på följande sätt:
0 steg bort: hallen
1 steg: rökrum, galleri, matsal
2 steg: salong, bibliotek, kök
3 steg: vinterträdgård, arbetsrum

Om man vill att siarförmågan ska komma i spel verkar det dock dumt att lägga den i vinterträdgården...

Hm. Nåja, nu ska jag kolla på chiffret vi har här i hallen.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
@Basenanji

kommer chiffret här ge en förmåga om det avslöjas eller är det bara information. (Jag har knäckt chiffret men vill inte gå ut med informationen än om det är en förmåga som aktiveras när den avslöjas. Den kan ju förvisso vara begränsande för ulvar så jag kanske avslöjar det oavsett)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
@Basenanji

kommer chiffret här ge en förmåga om det avslöjas eller är det bara information. (Jag har knäckt chiffret men vill inte gå ut med informationen än om det är en förmåga som aktiveras när den avslöjas. Den kan ju förvisso vara begränsande för ulvar så jag kanske avslöjar det oavsett)
Se mitt tidigare regelinlägg:

 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
@Basenanji

kommer chiffret här ge en förmåga om det avslöjas eller är det bara information. (Jag har knäckt chiffret men vill inte gå ut med informationen än om det är en förmåga som aktiveras när den avslöjas. Den kan ju förvisso vara begränsande för ulvar så jag kanske avslöjar det oavsett)
Som jag tolkar regelinlägget innebär det här chiffret ett villkor som sedan gäller från och med nu, förutsatt att någon av oss skickar in lösningen till Basse medans man står i rummet.

För det här känns det väl givet att vi ska aktivera det?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Se mitt tidigare regelinlägg:

Ok, då kan jag bara tolka det som en fördel för oss. Det är ett ceasarchiffer+8.

ULVAR KAN MÖRDA LOKALT
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,689
Location
Stockholm
Kul att vara igång, sitter hör och chiffrar för fullt!



Noterar att reglerna även denna gång kan ge wn röst-snajp-situarion som i förra spelet så tips till alla att hänga på låset i senare rundor!
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Jag var bara rädd att ulvar inte kunde nattmörda innan men det står i deras PM att dom kan nattmörda så det måste vara en begränsning.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Framgångståget ljuger.
Ja, jag började också på 9 men Basse kanske räknar chiffret annorlunda eller så menade han smiddes inte åt människorna 🤪 (för det var väl 17 ringar totalt?)
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Hej alla, och glad måndag morgon osv.

Chiffret var ju inte svårt iaf, så även om vi inte hade postat en lösning i tråden så har väl garanterat ulvarna löst det.
I regeltråden skriver Basse ju detta:
§5a: Varje runda presenteras vilka chiffer spelare ser i de olika rummen. För att du ska få en förmåga eller aktivera ett villkor krävs att du PM:ar mig lösningen på chiffret i det rum du befinner dig i. Du får då kompletterande information om förmågan/villkoret. Det är tillåtet att hjälpa andra att lösa chiffer. Det är frivilligt att lösa chiffret.
Jag tolkar iallafall det som att vi genom att lösa dagens chiffer låser upp det villkoret/förmågan för ulvarna i detta fall. Därför tolkar jag det som att innan chiffret löstes så kunde ulvar inte mörda lokalt men iom att chiffret nu är löst så kan de det.

Någon annan som läser det på samma sätt? Det är ju frivilligt att lösa chiffren, kanske just för att det skall gå att hålla mer farliga förmågor från Ulvarna som exempelvis distansmord om det går att låsa upp längre in i spelet?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag var bara rädd att ulvar inte kunde nattmörda innan men det står i deras PM att dom kan nattmörda så det måste vara en begränsning.
Hade det varit en begränsning tänker jag att det hade varit formulerat som att de BARA kan mörda lokalt.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Hade det varit en begränsning tänker jag att det hade varit formulerat som att de BARA kan mörda lokalt.
Fast ordet ”villkor” läser jag som att det är en förutsättning för att använda nattmordet.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Hej alla, och glad måndag morgon osv.

Chiffret var ju inte svårt iaf, så även om vi inte hade postat en lösning i tråden så har väl garanterat ulvarna löst det.
I regeltråden skriver Basse ju detta:

Jag tolkar iallafall det som att vi genom att lösa dagens chiffer låser upp det villkoret/förmågan för ulvarna i detta fall. Därför tolkar jag det som att innan chiffret löstes så kunde ulvar inte mörda lokalt men iom att chiffret nu är löst så kan de det.

Någon annan som läser det på samma sätt? Det är ju frivilligt att lösa chiffren, kanske just för att det skall gå att hålla mer farliga förmågor från Ulvarna som exempelvis distansmord om det går att låsa upp längre in i spelet?
Ja, om du läser varulvs-pmet i basses regelinlägg så står det inget om begränsningar på deras nattmord så jag tolkar det som att deras nattmord var fritt innan. Nu är det begränsat till lokalt nattmord. Så om du går till en plats som ulvarna inte står på efter förflyttning (enligt agerande ordning) så kan du komma undan nattmordet.
 
Top