Varulv #Patterns #Patterns #Patterns Runda 1

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Fast ordet ”villkor” läser jag som att det är en förutsättning för att använda nattmordet.
Då läser vi det olika, men det kan såklart vara så att ulvarna får tilläggsinformationen "ni kan inte längre mörda på avstånd" när chiffret är löst.

Ja, om du läser varulvs-pmet i basses regelinlägg så står det inget om begränsningar på deras nattmord så jag tolkar det som att deras nattmord var fritt innan. Nu är det begränsat till lokalt nattmord. Så om du går till en plats som ulvarna inte står på efter förflyttning (enligt agerande ordning) så kan du komma undan nattmordet.
Alltså, det står ju hur nattmord skall handläggas i det ulv-pm som Basse postat. Det är sant. Men det står inte specifikt angivet att ulvarna kan mörda varsomhelst eller liknande, och jag har svårt att se att Basse skulle ge ulvarna obegränsade nattmord innan spel och därefter i första rundan begränsa dem till lokala bakom ett väldigt enkelt chiffer.

Min tolkning är iallafall att resultatet av att lösa dagens chiffer är att ulvarna kan mörda lokalt enbart. Och att de inte kunde mörda innan chiffret löstes - att det fungerar som en flagga för hur mekaniken med förmågor funkar genom att låsa upp nattmorden. Lite som en tutorial, så vi har lite tveksamma tankar kring att lösa ett chiffer öppet och att det skall vara någon form av dilemma kring om man skall gå runt och hitta samt lösa chiffer för att öppna byförmågor med risken att ge ulvarna tillgång till mer verktyg också.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
- Ni som är kluriga på chiffer och referenser till annat: ger spökhusets namn ”Ebon Oaks” er nån info?
Det enda vettiga man får fram med en enkel googling är en länk till en tidigare wrnu-tråd av... Basenanj! :D

 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
För övrigt sker förflyttning före nattmord enligt regelinlägget, jag rekommenderar därför ingen att avslöja var de tänkt gå i förväg, av uppenbar anledning. Det är såklart mindre troligt att ulvarna nattmördar i natt om de riskerar att vara ensam kvar på en plats tillsammans med ett lik då, men alla nattmord som ej sker är bra :)
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Skrev i fel tråd först, sorry 😞


Härligt att vara i gång!

Stiligt att lösa chiffret så snabbt, @Martin3

Jag tolkar det i första hand som att ulvarna hade nattmord utan begränsning från början iom hur ulvarnas pm är formulerat och att de nu begränsas till lokala mord snarare än att förmågan lokala nattmord låstes upp. Jag tror dock det är av akademisk betydelse och att detta första chiffret som påpekats mest är att betrakta som en tutorial.

Frågan är om ledtråden ”9” är något vi ska stoppa i fickan till senare tillfälle iom att chiffret här löstes med ”8” (eller är svaret på nåt sätt 8? Jag har ganska begränsad kunskap om sagan om ringen)

Jag misstänker att ”Ebon Oaks” kan betyda någonting. Kanske värt att läsa tråden som länkats till eller kolla på anagram (@Empiricus var ju en baddare på anagram i anmälningstråden t. ex…) ”SAO en bok?”

Jag tror som Vimes att förmågorna i första hand är användbara för byn och mindre användbara för ulvarna, det lär dock finnas obegränsade nattmord undangömt nånstans i huset så det kan nog ändå vara klokt att lösa chiffer i tysthet och inte ge ulvarna något gratis. Å andra sidan blir vi som by väldigt begränsade om vi inte kan be våra bästa kodknäckare om hjälp så kanske en gyllene medelväg att vi i första hand försöker lösa chiffer i tystnad och om det inte går ber vi om hjälp? Alltså inga spontana lösningar i tråden om inte personen i det aktuella rummet ber om hjälpen.

Spontant tänker jag att det bästa vore om tre av oss fick till rökrummet och sen bibblan, tre till matsal och sen köket och tre till galleri och sen salong.

Nackdel med att dela upp det och planera hemensamt är att ulvarna garanterat då kommer träffa med sitt lokala nattmord. Å andra sidan har vi då en sits medtvå spelare som står vid en kall kropp och därmed 50% chans att hänga en ulv rundan efter.

Sen är det ju svårt att organisera nio personers flyttar så det kanske inte ens är görbart av den anledningen.
Om alla bara diffunderar ut i huset borde vi hir som helst komma ganska nära en optimal spridning, bortsett förstås från att ulvarna kan sabba men så här långt utifrån deras pm och dagens chiffer så borde de inte ha nåt att gå på utöver ”lokala nattmord”.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Jag vet inte alltså, i och med att detta var det första schiffret så känns det som en rätt tung nerf för ulvlaget, särskilt som förflyttning sker innan nattmord. Det kan ju vara så att Basse slumpat ut olika saker men det känns som ganska riskabel design om det är olika nivå på krafterna. Jag tror nog på Empis tolkning här, det här är en buff för ulvarna och inte en nerf, alternativet skulle annars vara att ulvarna kan upphäva nerfen på något vis vilket iofs inte är helt orimligt med tanke på Basses skriverier om "villkor".

Hur som helst så vet vi (troligen, om det inte är någon tvärtom-lek ovanpå schiffret) att ulvarna mördar lokalt och efter förflyttning så vi borde ganska enkelt kunna undvika nattmord eller om inte det så åtminstone ganska snabbt smala ner urvalet av potentiella ulvar. SÅ jag föreslår att vi sprider ut oss, löser schiffer och ser till att vara försiktiga med att dela resultatet om det verkar dåligt!
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Chiffer är inte riktigt min starka sida men det kliade efter varulvsspel så här är jag.😅
För övrigt sker förflyttning före nattmord enligt regelinlägget, jag rekommenderar därför ingen att avslöja var de tänkt gå i förväg, av uppenbar anledning. Det är såklart mindre troligt att ulvarna nattmördar i natt om de riskerar att vara ensam kvar på en plats tillsammans med ett lik då, men alla nattmord som ej sker är bra :)
Ja det låter som en rimlig i plan. Så får vi ta ställning dag två om situationen har ändrats. Alternativet att vi alla uppger 3 platser vi ska gå till och väljer en av de tre. Då vet varulvarna inte säkert vart folk är men det blir också svårare för dem att vara på platser de inte sagt innan. Men då måste alla göra samma annars är det ingen mening. Så jag lutar åt det Emp sa.
Som sagt chiffer är jag inte bra på men vart kommer 8 i från?
Är det för att w inte var med som det blev 8 och inte 9?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
För övrigt sker förflyttning före nattmord enligt regelinlägget, jag rekommenderar därför ingen att avslöja var de tänkt gå i förväg, av uppenbar anledning. Det är såklart mindre troligt att ulvarna nattmördar i natt om de riskerar att vara ensam kvar på en plats tillsammans med ett lik då, men alla nattmord som ej sker är bra :)
Yes Empi.
Bra resonerat ang mekaniken med att låsa upp förmågor, Hallen vart alltså lite att pröva mekaniken för oss.
Nu tror vi ju att Ulvarna inte skulle missa denna första men @Martin3 mfl: vi ska ju uppenbart vara lite mer försiktiga med info som kan hjälpa Varulvarna.
Nattmord lokalt efter förflyttning och jag gissar att de måste namna vem de ska nattmörda gör det rätt svårt för Varulvarna att pricka rätt va?
Jag anar hur Ulvisarna tänker
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Jag vet inte alltså, i och med att detta var det första schiffret så känns det som en rätt tung nerf för ulvlaget, särskilt som förflyttning sker innan nattmord. Det kan ju vara så att Basse slumpat ut olika saker men det känns som ganska riskabel design om det är olika nivå på krafterna. Jag tror nog på Empis tolkning här, det här är en buff för ulvarna och inte en nerf, alternativet skulle annars vara att ulvarna kan upphäva nerfen på något vis vilket iofs inte är helt orimligt med tanke på Basses skriverier om "villkor".

Hur som helst så vet vi (troligen, om det inte är någon tvärtom-lek ovanpå schiffret) att ulvarna mördar lokalt och efter förflyttning så vi borde ganska enkelt kunna undvika nattmord eller om inte det så åtminstone ganska snabbt smala ner urvalet av potentiella ulvar. SÅ jag föreslår att vi sprider ut oss, löser schiffer och ser till att vara försiktiga med att dela resultatet om det verkar dåligt!
Men vi kommer inte kunna sprida ut oss utan koordination och att säga vart vi ska gå och det tycker jag framgick var en dålig idé.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Chiffer är inte riktigt min starka sida men det kliade efter varulvsspel så här är jag.😅

Ja det låter som en rimlig i plan. Så får vi ta ställning dag två om situationen har ändrats. Alternativet att vi alla uppger 3 platser vi ska gå till och väljer en av de tre. Då vet varulvarna inte säkert vart folk är men det blir också svårare för dem att vara på platser de inte sagt innan. Men då måste alla göra samma annars är det ingen mening. Så jag lutar åt det Emp sa.
Som sagt chiffer är jag inte bra på men vart kommer 8 i från?
Är det för att w inte var med som det blev 8 och inte 9?
Jag vet inte om Martin3 använde nån annan metod men Caesaeschiffer/ROT13 löser man typiskt bara genom att testa N kombinationer, där N är antal bokstäver i aktuellt alfabet. Sen får man helt enkelt kika efter vilka resultat som ser vettiga ut. Det går också att använda frekvensanalys om du har en längre textsträng. :)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Men vi kommer inte kunna sprida ut oss utan koordination och att säga vart vi ska gå och det tycker jag framgick var en dålig idé.
Gissar att ulvarna ännu inte kan nattmörda globalt (Hallen var en ”honungsfälla” - Grattis @Basenanji) och
Inått rum finns att ulvarna kan chiffra igång förmågan globalt nattmord och när det är upplåst kan vi inte hitta ulvar med metoden att bestämma förflyttning.
Trist att offra sig som lockbete och bli nattmördad men jag kan sticka ut lite och deklarera att jag går till Rökrummet.
Uppmanar inte alla andra att gå dit så att om jag blir nattmördad så vet ni vem som står där med kniven.😳
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag började med en klassisk ceasarchiffer på 9, sen alla kombinationer. Inget av det gav något förrän jag plockade bort W…

Jag försökte fråga Basse innan jag avslöjade och enligt honom stod allt jag behövde veta i tråden och då var den enda slutsatsen jag kunde dra att lösningen var positiv för oss annars hade han behövt ge mig mer information men jag kan ha misstolkat informationen. Även pmet är lite tvedigt men tycker det fortfarande väger åt min tolkning.

Oavsett vilket tror jag inte det hade tagit lång tid för en ulv att göra samma sak. Ska försöka hålla igen lite nästa gång men jag tror som sagt också att de flesta kommer vara positiva för oss bybor.

Inser att vi har fortfarande inte lagt en röst på någon så jag tänkte börja för att få fart på lite diskussion.

Röst: @Stövelkatten

Vad är dina tankar om upplägget? Vilka tycker du är mest suspekta i nuläget?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Röst: @RasmusL

Lågflygande, inga förslag, besked eller andra idéer som bidrar.
Kom igen Rasmus, inte 2 ggr i rad att ulva sig igenom med att inte hjälpa byn.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Röst: @RasmusL

Lågflygande, inga förslag, besked eller andra idéer som bidrar.
Kom igen Rasmus, inte 2 ggr i rad att ulva sig igenom med att inte hjälpa byn.
Meh, jag har ju gett min analys av läget och spelet, det är liksom passé nu. Det bästa är att bara sprida oss random och hoppas på det bästa, tror att det kommer att bli jättesvårt för ulvarna att pricka ett nattmord och oavsett om de gör det eller ej så har vi en bra edge framåt pga deras val! Det lär dock bli tuffare, annars är det här en easy win :D

Så nu är det VJV (Vanligt Jävla Varulvsspel) som gäller!

Hur tycker du att vi ska vinna då Sidd!? Och jag är game, ask me anything!

Bjuder på lite mer i nästa post!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Jag tror att snack om spelupplägg är ganska tomt just nu och ger inte så mycket värde framöver oavsett utfall.

Så, är det någon som är online just nu och vill spela lite i realtid här?
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Röst: @RasmusL

Lågflygande, inga förslag, besked eller andra idéer som bidrar.
Kom igen Rasmus, inte 2 ggr i rad att ulva sig igenom med att inte hjälpa byn.
Jag kan hänga på. Blev rätt rejält lurad förra gången.
Röst: @RasmusL
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Jag tror att snack om spelupplägg är ganska tomt just nu och ger inte så mycket värde framöver oavsett utfall.

Så, är det någon som är online just nu och vill spela lite i realtid här?
Snack om spelupplägg ger ju spår att läsa av senare i spel. Om du nu inte vill det då så kom med nåt annat förslag👍
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Snack om spelupplägg ger ju spår att läsa av senare i spel. Om du nu inte vill det då så kom med nåt annat förslag👍
@Sidd

Ok! I det här läget när utgången inte spelar någon större roll så har jag svårt att se hur det kan vara relevant senare men du får gärna upplysa mig!

Sen, förutom mig då, vem har du som din top 3 ulvliga just nu? Magkänsla! Ingen analys!
 
Top