Varulv #Patterns #Patterns #Patterns Runda 1

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,543
Location
Oktoberlandet
Kan du peka på en R1 där rösterna fallit på grund av annat än magkänsla?
Jag håller helt med om att det oftast blir helt fel i R1 och en bybo röstas ut av flertalet bybor.

Och det blir just fel pga magkänsla och ren sannolikhet att det statistiskt sett är typ 2/3 bybor i spel vilket gör det stor chans att vi prickar en bybo + att ulvarna har info-försprång OCH framför allt kan snacka ihop sig vilket ÖKAR chansen radikalt att vi prickar en bybo då ulvarna kan slira till diskussionen till deras fördel.

Därav ska vi väl inte bara gå på ”magkänsla” utan faktiskt försöka reda ut hur vi spelmekaniskt skall agera som bybor på bästa möjliga sätt.
OK?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Jag håller helt med om att det oftast blir helt fel i R1 och en bybo röstas ut av flertalet bybor.

Och det blir just fel pga magkänsla och ren sannolikhet att det statistiskt sett är typ 2/3 bybor i spel vilket gör det stor chans att vi prickar en bybo + att ulvarna har info-försprång OCH framför allt kan snacka ihop sig vilket ÖKAR chansen radikalt att vi prickar en bybo då ulvarna kan slira till diskussionen till deras fördel.

Därav ska vi väl inte bara gå på ”magkänsla” utan faktiskt försöka reda ut hur vi spelmekaniskt skall agera som bybor på bästa möjliga sätt.
OK?
Tanken är ju inte att byn slaviskt ska rösta ut de tre magkänsle-ulvar du har, tanken är att du ska få ta lite ställning. Om du är ulv så är det svårare än om du är bybo. Vad är så svårt?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Det finns inget "spelmekaniskt bästa" vill jag påstå, just nu är det vanligt varulvsspel.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,543
Location
Oktoberlandet
lol nej, varför vill du inte svara? Det har ju hänt saker i tråden, du har läst andras inlägg, någon form av magkänsla finns ju där, varför är du så undvikande kring det här?
Jag svara ju.
Jag tycker inte nån av de andra skrivit nåt än som gör att jag vill brunsmeta dem.
Ok?

Okej en sak då (hoppas inte Vimes lackar nu) men visst var det lite konstigt att Vimes missade att pröva med 8 eller 10 när han ändå kikade på 9.
Jag var ju för slö för att ens pröva 9 men om jag hade tagit mig tid att kolla alfabetet mot 9 bort så hade i alla fall jag även prövar ett steg åt nått annat håll också. - Det är väl typ det ända. Resten har ju inte deltagit så mycket förutom de tre som jag nämt som hjälpt till.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Jag svara ju.
Jag tycker inte nån av de andra skrivit nåt än som gör att jag vill brunsmeta dem.
Ok?

Okej en sak då (hoppas inte Vimes lackar nu) men visst var det lite konstigt att Vimes missade att pröva med 8 eller 10 när han ändå kikade på 9.
Jag var ju för slö för att ens pröva 9 men om jag hade tagit mig tid att kolla alfabetet mot 9 bort så hade i alla fall jag även prövar ett steg åt nått annat håll också. - Det är väl typ det ända. Resten har ju inte deltagit så mycket förutom de tre som jag nämt som hjälpt till.
-.-

Du gör ju bara precis det som jag ber dig om att inte göra...
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,843
Jag ser det lite som att det är deras (ulvarnas) grej i varulvsspel att lura bort oss i svammeldiskussioner, regeltjafs och tillbakakaka-frågor mm (precis det jag tycker du gör)
Jag tycker helt klart att det är du som är den svamligaste i diskussionen, @Sidd

Du anklagar @RasmusL för att inte svara på frågor och inte ta ställning men det är ju sen du själv som duckar Rasmus frågor.

Röst: @Sidd


Frågor till dig (och alla andra):
- Hur ska på nåt annat sätt hitta varulvar?
Få folk att ta ställning och rösta och sedan analysera.

- Vad är vettigast för byn med förflyttningar med tanke på nattmord?
Sprida ut sig så jämnt som möjligt utan att organisera förflyttningarna, alltså att alla flyttar dit de vill och normalfördelningen löser biffen

- Var det bra att Martin outade första chiffret?
I princip nej, men i r1 tror jag inte att det spelade så stor roll. Sen är ju kunskapen att ulvarna har lokala nattmord värdefull så det kanske ändå var bra att outa så att det blev känt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
@Vimes vareru? Terminen börjat? Och vad är din analys av spelarläget?
Hoy! Jag försöker hänga med i läsningen men har inte haft tid att skriva så mycket. Ska sätta mig me't nu efter middan
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,543
Location
Oktoberlandet
Jag tycker helt klart att det är du som är den svamligaste i diskussionen, @Sidd

Du anklagar @RasmusL för att inte svara på frågor och inte ta ställning men det är ju sen du själv som duckar Rasmus frågor.

Röst: @Sidd


Frågor till dig (och alla andra):
- Hur ska på nåt annat sätt hitta varulvar?
Få folk att ta ställning och rösta och sedan analysera.

- Vad är vettigast för byn med förflyttningar med tanke på nattmord?
Sprida ut sig så jämnt som möjligt utan att organisera förflyttningarna, alltså att alla flyttar dit de vill och normalfördelningen löser biffen

- Var det bra att Martin outade första chiffret?
I princip nej, men i r1 tror jag inte att det spelade så stor roll. Sen är ju kunskapen att ulvarna har lokala nattmord värdefull så det kanske ändå var bra att outa så att det blev känt.
Vilken fråga har jag inte svarat på @Impetigo ?
Jag svarade ju redigt att jag inte har 3 att peka ut.

Det har inte slagit er att ni själva skulle ta å redigt peka ut 3 innan ni försöker dreva mot mig pga av just det larvet : @RasmusL @Empiricus @Impetigo 👍
Använd er av den berömda magkänslan😝
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Vilken fråga har jag inte svarat på @Impetigo ?
Jag svarade ju redigt att jag inte har 3 att peka ut.

Det har inte slagit er att ni själva skulle ta å redigt peka ut 3 innan ni försöker dreva mot mig pga av just det larvet : @RasmusL @Empiricus @Impetigo 👍
Använd er av den berömda magkänslan😝
Ja men absolut!

Just nu och utan att ha läst tillbaka har jag dig, Yem och Vimes som magkänsla.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Som jag nämnt i förra spelet så gillar jag att rösta tidigt första dagen när man inte har mkt att gå på för jag anser att det gör det svårare för vargarna att backtracka. Och första rösten anser jag inte att man behöver mkt motivation alls sen är man ju fri att flytta den till en mer lämplig kandidat. Den kan svänga under dagen men föredrar 2 tydliga kandidater i slutet som inte kan manipuleras lika lätt. Jag avskyr när man inte tar ställning och aktivt söker sig bort från dreven (I slutet av dagen.) Mitt måtto är läser snabbt tänker långsamt.
Kan lågflyga ibland men kommer i gång i bland. Det är lite olika.

Jag har spelat på sverok. Det finns inte kvar tror jag.
Spelade på bukefalos men de har lite annorlunda regler jag inte gillade.
Spelat på boardgamgeek. Roligt men föredrar svenska. (Hette Ruga)
Föredrar att vara god framför ond förutom den där gången då jag var outad besvärjare i game 1500 på bgg.
Spelat här också under Ruga finns i nekro forumsdelen.
Du får fråga mer specifikt vad du vill ha illustrerat?😅
Okej, men HUR brukar du spela?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Vilken fråga har jag inte svarat på @Impetigo ?
Jag svarade ju redigt att jag inte har 3 att peka ut.

Det har inte slagit er att ni själva skulle ta å redigt peka ut 3 innan ni försöker dreva mot mig pga av just det larvet : @RasmusL @Empiricus @Impetigo 👍
Använd er av den berömda magkänslan😝
Jag kan också ge motivering till magkänsla, men vill att du ger din lista först.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Jag vet inte om Martin3 använde nån annan metod men Caesaeschiffer/ROT13 löser man typiskt bara genom att testa N kombinationer, där N är antal bokstäver i aktuellt alfabet. Sen får man helt enkelt kika efter vilka resultat som ser vettiga ut. Det går också att använda frekvensanalys om du har en längre textsträng. :)
OCH VAD HAR DU ATT SÄGA TILL SITT FÖRSVAR!??

Eller, vad är din känsla för spelet just nu?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jag tror att ulvarna hade globalt nattmord (i enlighet med regelinlägget) men att vi - aktiverar någon jiffret i Hallen - nerfar dem till lokalt nattmord. Fattar jag alla regler rätt innebär det att ulvarna redan denna runda blir tvungna att mörda lokalt - jag tycker dock att regelinlägget är lite svävande på vad som gäller. Vi får se helt enkelt. Med lite flyt börjar nerfen gälla innan nattmordet genomförs (är aktivering av jiffer en förmågeanvändning så blir det ju så), och vi har ändå en hyfsad chans att ulvarna sumpar ett nattmord redan nu.

Eftersom det här jiffret förstås skulle lösas redan i R1 är väl ett rimligt antagande att Basse konstruerat spelet med lokala nattmord (vilket jag tycker borde vara den roligaste lösningen när man har en karta) som grundpremiss (därmed inte sagt att ulvarna inte kan låsa upp globala nattmord längre in i huset). Lokala nattmord är en rejäl nerf enligt min erfarenhet - som inte vägs upp av att vi inte har väktare och siare från start. Så jag tänker gissa på 3 ulvar och 6 bybor just nu.

Angående förflyttning tycker jag att vi kniper igen angående vars vi går. Förstås. Det här är ju en no brainer. I R2 kan vi diskutera och förklara varför vi gick dit vi gick och så vidare. Organiskt spel.

Nått som slår mig som en otydlighet/svårhet är förflyttning och jifferlösning och förmågeanvändning. Ponera följande: i rummet Dass finns jiffret som låser upp siarförmågan. Vajso går in på dass som sin första förflyttning i R1. I R2 presenteras jiffret. Vajso löser jiffret under R2 och skickar in lösningen till Basse Banjo. Får Vajso även sia i R2? Och säg att El Cid som står i rummet bredvid också löst jiffret i R2. Kan han som move i R2 först gå till Dasset, skicka in lösning på jiffret och sedan använda förmågan? Jag kanske är oförlåtligt dum, men jag har svårt att reda ut det trots några genomläsningar av reglerna.

---

Vad har hänt i tråden i övrigt. Inte så mycket, väl? Empi och Martin spelar klokt som förväntat (även om jag alltså tror Empi har fel om hur nattmordet funkade innan jiffret... men det är ju en akademisk diskussion nu).

Rasmus har vispat upp en rejäl vattenglasstorm mot Sidd. Jag fattar inget. Det finns inga anklagelsepunkter mer än att SIdd inte helt vill dansa den väldigt specifika Rasmus-dansen. Impetigo hakar på och säger att Sidd inte svarar på Rasmus frågor (vilka frågor? alltså... det finns ju inget case eller så att svara på... ). Lite moss-uggla anar jag allt av hela grejen. Så. Scenarion:
1. Sidd är ulv, Rasmus är bybo. Rasmus kör sin grej och har tur att stöta på en ulv. Inget i Sidds beteende talar för en stressad ulv som hamnat i en offensiv bybos strålkastare imo, men som sagt är det ju inte som att det finns någon särskild skärpa här att behöva parera. Rasmus case är väl mest att han är i tråden och skriver grejer.
2. Sidd är ulv, Rasmus är ulv. Den här tycker jag inte är helt tokig. Rasmus kokar en jävligt tunn R1-soppa på sin ulvpolare i R1. Lätt att släppa, men går alltid att hänvisa tillbaka till som alibi.
3. Sidd är bybo, Rasmus är ulv. Ulv-Rasmus skådespelar bybo-Rasmus och kör "in och chatt-veva i tråden som om det inte finns någon morgondag"-rutinen. Det här tycker jag inte heller är så dumt. Ska jag gå på magkänsla är Rasmus vevande kanske lite tillkämpat? Det ser ut som aktivitet, men det ligger inget hederligt bybo-arbete bakom det.

Så, jag gör såhär:

Röst: @RasmusL
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Jag tror att ulvarna hade globalt nattmord (i enlighet med regelinlägget) men att vi - aktiverar någon jiffret i Hallen - nerfar dem till lokalt nattmord. Fattar jag alla regler rätt innebär det att ulvarna redan denna runda blir tvungna att mörda lokalt - jag tycker dock att regelinlägget är lite svävande på vad som gäller. Vi får se helt enkelt. Med lite flyt börjar nerfen gälla innan nattmordet genomförs (är aktivering av jiffer en förmågeanvändning så blir det ju så), och vi har ändå en hyfsad chans att ulvarna sumpar ett nattmord redan nu.

Eftersom det här jiffret förstås skulle lösas redan i R1 är väl ett rimligt antagande att Basse konstruerat spelet med lokala nattmord (vilket jag tycker borde vara den roligaste lösningen när man har en karta) som grundpremiss (därmed inte sagt att ulvarna inte kan låsa upp globala nattmord längre in i huset). Lokala nattmord är en rejäl nerf enligt min erfarenhet - som inte vägs upp av att vi inte har väktare och siare från start. Så jag tänker gissa på 3 ulvar och 6 bybor just nu.

Angående förflyttning tycker jag att vi kniper igen angående vars vi går. Förstås. Det här är ju en no brainer. I R2 kan vi diskutera och förklara varför vi gick dit vi gick och så vidare. Organiskt spel.

Nått som slår mig som en otydlighet/svårhet är förflyttning och jifferlösning och förmågeanvändning. Ponera följande: i rummet Dass finns jiffret som låser upp siarförmågan. Vajso går in på dass som sin första förflyttning i R1. I R2 presenteras jiffret. Vajso löser jiffret under R2 och skickar in lösningen till Basse Banjo. Får Vajso även sia i R2? Och säg att El Cid som står i rummet bredvid också löst jiffret i R2. Kan han som move i R2 först gå till Dasset, skicka in lösning på jiffret och sedan använda förmågan? Jag kanske är oförlåtligt dum, men jag har svårt att reda ut det trots några genomläsningar av reglerna.

---

Vad har hänt i tråden i övrigt. Inte så mycket, väl? Empi och Martin spelar klokt som förväntat (även om jag alltså tror Empi har fel om hur nattmordet funkade innan jiffret... men det är ju en akademisk diskussion nu).

Rasmus har vispat upp en rejäl vattenglasstorm mot Sidd. Jag fattar inget. Det finns inga anklagelsepunkter mer än att SIdd inte helt vill dansa den väldigt specifika Rasmus-dansen. Impetigo hakar på och säger att Sidd inte svarar på Rasmus frågor (vilka frågor? alltså... det finns ju inget case eller så att svara på... ). Lite moss-uggla anar jag allt av hela grejen. Så. Scenarion:
1. Sidd är ulv, Rasmus är bybo. Rasmus kör sin grej och har tur att stöta på en ulv. Inget i Sidds beteende talar för en stressad ulv som hamnat i en offensiv bybos strålkastare imo, men som sagt är det ju inte som att det finns någon särskild skärpa här att behöva parera. Rasmus case är väl mest att han är i tråden och skriver grejer.
2. Sidd är ulv, Rasmus är ulv. Den här tycker jag inte är helt tokig. Rasmus kokar en jävligt tunn R1-soppa på sin ulvpolare i R1. Lätt att släppa, men går alltid att hänvisa tillbaka till som alibi.
3. Sidd är bybo, Rasmus är ulv. Ulv-Rasmus skådespelar bybo-Rasmus och kör "in och chatt-veva i tråden som om det inte finns någon morgondag"-rutinen. Det här tycker jag inte heller är så dumt. Ska jag gå på magkänsla är Rasmus vevande kanske lite tillkämpat? Det ser ut som aktivitet, men det ligger inget hederligt bybo-arbete bakom det.

Så, jag gör såhär:

Röst: @RasmusL
Du har ju fel, men spännande med en nagelbitare redan i runda 1! :D

Hur ställer ni övriga er? Ni som inte ligger med i något av tågen?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Du har ju fel, men spännande med en nagelbitare redan i runda 1! :D

Hur ställer ni övriga er? Ni som inte ligger med i något av tågen?
Men tror du att du kan försöka sammanfatta vad det är som gör att du tror Sidd är ulv? Jag kanske har läst slarvigt och missat något.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Tycker det är svårt att se något jätterött just nu, men så brukar ju i regel R1 oftast vara. De som sticker ut är Sidd och RasmusL som håller på någon form av pajkastande dans. Jag brukar ju oftast tycka att Sidd är röd pga av spelstilen (jag har svårt för teaterfasoner), och likaså RasmusL, så det kan ju enbart vara på grund av denna bias som jag hugger på det betet. Men i övrigt så tycker jag inte mig se något annat rött just nu.

Vad gäller förflyttningarna så håller jag med Vimes i att det är bättre att vi får förklara våra drag i efterföljande runda. Och helt enkelt lita på att det blir någon form av jämn fördelning mellan rummen. Sen är det väl möjligt att det visar sig i R2 och framåt att detta inte är optimalt, beroende på förmågor och effekter.

Tänkte också dela med mig av ett ypperligt kodknäckarverktyg som jag använder mig av titt som tätt - Cyberchef från GCHQ. -> https://gchq.github.io/CyberChef/
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Men tror du att du kan försöka sammanfatta vad det är som gör att du tror Sidd är ulv? Jag kanske har läst slarvigt och missat något.
Egentligen inte så mycket, men nejsägarattityd som jag inte tycker mig känna igen känns inte alls bra i magen! Jag tycker att Sidd brukar vara game att sparras och känns inte som att jag ber om något övermäktigt.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Har någon skickat lösningen på kryptot till Basenanji förresten? Jag tolkar det som att någon behöver göra det för att effekten ska aktiveras. Vilket gör det intressant att ha någon kvar i de här krokarna av huset för att eventuellt aktivera den här förmågan igen - efter det att globala mord-förmågan aktiverats. För som det tidigare nämnts i tråden så är det ju rimligt att det finns en sådan någonstans i huset. Och den informationen bör ju helst inte komma ulvarna till del om byn ska ha en edge så länge som möjligt.
 
Top