Nekromanti Om att spela annat kön än sitt eget

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Stopp och belägg

Meningsutbytet mellan Mundo och 弾幕 börjar nu bli lite drygt och spydigt.

Ni har båda gjort era poänger. Ingen är betjänt av att ni fortsätter.

Med andra ord: Denna deltråd upphör här.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

anth said:
Ja, NI kör kampanjer där könet är det FÖRSTA man bestämmer.
Ja, NI kör rollspel där rollpersonernas sociala interaktioner är det viktiga som driver hela kampanjen framåt.
Men det gör inte vi.
Vad skulle NI säga om VI sa att VI spelar RÄTT och NI spelar FEL. Ni spelar så fel att det ni spelar är inte ens värt att kallas rollspel?
Ni skulle inte tycka om det va?
Men oss kan ni tydligen hacka på utan någon som helst känsla för att människor faktiskt är olika.
Vad fint att quotar mig när du får ditt lilla spazz på forumet. Om du ska börja ranta går det jättebra att göra, dock verkar du inte ha läst något av det jag skrivit.

Jag har inte sagt någonting om vad som är rätt eller fel. God45 berättade ett problem han hade: Han var rädd för att glömma bort könet på sina spelares karaktärer. Han berättade också vilken lösning han har använt. Jag erbjöd en alternativ lösning.

Fy så elak och hemsk jag är. Sluta ta allting som en personlig förolämpning. God45 var en av dem som gav mig bäst och mest feedback när jag försökte konstruera ett matriarkat samhälle tidigare i år och jag tyckte att jag kunde vill slänga in mina tankar här som ett tack iallafall.

Inte på ett enda ställe har jag sagt vad som är rätt eller fel.

Have a nice day
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Stopp och belägg även här

Även denna deldiskussion ska upphöra bums.

Tack.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Jag tror att problemet ligger i hur tråden började:

1. En tråd om listor som hjälpmedel för konventsspelande. Listan i exemplet var uttryckligen just ett exempel.
2. God45 angrep (så uppfattade jag det) listan på ett ganska trist sätt...
3...Och följer upp med en egen lista där sista punkten lyder "spela bara rollpersoner med kön som dig själv" (fritt översatt), för att...
4...Sedan förklara att ingen någonsin kan komma ihåg det.

Jag tycker inte att det är alls konstigt att flera (inkl. undertecknad) reagerade på det.

Sist men inte minst så har flera användare tydligt förklarat vad God45 egentligen menade och med det tycker jag att allt borde vara ur världen. Men det är det inte och jag gissar att det beror på diskussionens ursprung.

Det kan vara något att tänka på? Att man blir bemött som man bemöter andra.

Edit: Oj, missade att tråden var stängt, och jag tycks inte kunna radera inlägget.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Genesis said:
Är det ett korrekt antagande?
Nej, det är inte ett korrekt antagande.

Ett korrekt antagande är att det folk skulle bli mindre förvånade om jag berättade att jag var en utomjording än att jag säger att kön är ointressant när jag spelar rollspel. :gremfrown:

Det som förvånar mig är hur man kan kämpa för lika rättigheter mellan könen och sedan inte klara av att det finns rollspel där kön saknar betydelse. :gremshocked:


Edit, såg Dantes gula text efter jag postat
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

弾幕 said:
Recca said:
弾幕 said:
Recca said:
Spelarna brukar oftast ha bilder på sina RP's som de hittat på internet nånstans också och allt det här bidrar till att det blir lättare att få en enhetlig bild av RP'n.
Printade små bilder som ligger framför varje spelare låter som en betydligt bättre lönsing än att förbjuda andra kön.
:gremsmile:
Ja, och det har de inte ens. Det var ju en jättebra idé. :gremsmile:

Jag körde ju början av nuvarande WoDkampanj till 50% forumbaserat så då hade jag ju bilderna framför mig konstant ändå.
Ja, och jag skulle föreslå God45 att testa med det, men jag är trött på att folk försöker förklara för andra hur man ska spela, och att folk spelar fel.

Jag tycker att God45s lista är fantastisk. Den förklarar för mig tydligt vad det är som gäller. Gillar jag det inte kan jag gott spela med någon annan.
Jag ber jättejättemycket om ursäkt om det verkat som att jag tycker folk spelar fel! Jag blir lite "Asperger" av mig när jag inte förstår saker och då behöver jag få det förklarat för mig tydligt. Så om ni upplevt att jag varit lite dryg mot nån av er så beror det antagligen på att jag försökt få en klar bild av hela spelbordet.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

弾幕 said:
Mundo said:
Nej, då skulle jag våga säga att man har lite dåligt minne om man glömmer bort könet på en av sina spelares karaktärer. Sen handlade ju majoriteten av mitt inlägg om hur jag ville hjälpa till med att lösa något för God45/andra spelare och spelledargrupper.
You are welcome.
Du försöker hjälpa någon att lösa ett problem de inte ser. De har redan löst problemet. Du (och andra) försöker hävda att deras lösning är dålig och fel.
Det innebär att det du (och andra) gör är att förklara för God45 att han spelar "fel".
"Gör så här så kan ni spelar 'rätt'".
Vill bara säga att det här är lite dålig stil. Jag har aldrig sagt att någon spelar fel. Jag har påpekat vari problem kan uppstå när någon spelar på ett visst sätt. Det är allt. Rätt och fel i den definitiva mening som du benämner de termerna här ovan, har inte använts, mig veterligen. Jag spelar kanske rätt för min spelgrupp men gör nog en hel del fel också. Det är en gråskala och diskussionen vi fört i den här tråden har befunnit sig på en delvis hypotetisk nivå.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Hej,

Vi måste prata. Jag känner mig inte angripen av någon och jag har inte menat att angripa någon. Jag ber om ursäkt om jag förolämpat någon. Jag kritiserade listan som började den första tråden och kom med ett kontra exempel men jag menade absolut inte det som en attack, personlig eller annars.

Så jag tänker fortsätta svara på frågor om ämnet ifall någon har några men jag känner att känslorna går höga så jag kommer i övrigt dra mig tillbaks från diskutionen.

Så ta det lugnt, vädret är skönt så ta lite frisk luft vet jag :gremsmile: Vi kan fortsätta diskutera det här om ni vill men försök att inte vara så arga. Tack :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Recca said:
Jag ber jättejättemycket om ursäkt om det verkat som att jag tycker folk spelar fel! Jag blir lite "Asperger" av mig när jag inte förstår saker och då behöver jag få det förklarat för mig tydligt. Så om ni upplevt att jag varit lite dryg mot nån av er så beror det antagligen på att jag försökt få en klar bild av hela spelbordet.
God45 said:
Vi måste prata. Jag känner mig inte angripen av någon och jag har inte menat att angripa någon. Jag ber om ursäkt om jag förolämpat någon. Jag kritiserade listan som började den första tråden och kom med ett kontra exempel men jag menade absolut inte det som en attack, personlig eller annars.

Så jag tänker fortsätta svara på frågor om ämnet ifall någon har några men jag känner att känslorna går höga så jag kommer i övrigt dra mig tillbaks från diskutionen.
Gilla ärlighet+öppenhet
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
God45: Om du inte spelleder Pathfinder, spelar du med samma regler om vad man får spela för kön på rollpersonerna då?

Och vad gör du om du har ett (köpe)äventyr där de spelbara karaktärerna är könade?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Recca said:
God45: Om du inte spelleder Pathfinder, spelar du med samma regler om vad man får spela för kön på rollpersonerna då?

Och vad gör du om du har ett (köpe)äventyr där de spelbara karaktärerna är könade?
Det här är bara i det här enskilda spelet faktiskt och inte ens alltid när jag spelar Pathfinder. Så nej. Jag gör det när jag tror eller tycker det behövs. Hade tex någon velat spela ett annat kön när vi körde vampire hade det varit helt ok.

Jag kör väldigt lite köpeäventyr och även när jag gör det så gillar jag inte färdiggjorda karaktärer. Så aldrig gjort det.
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

VARFÖR ska det vara så svårt att förstå att KÖN ÄR OINTRESSANT!!!
Om min orc dödar ett par goblins - vem bryr sig om det var manliga goblins eller kvinnliga???
Jag tycker du ska försöka göra så att ras är ointressant också. Varför säga att det är en orch. Det kan ju vara en grön alv eller en stor dvärg som är grön. Och varför säger du att det är en barbar. Är inte det lite elakt jag menar. Varför måste du göra så att detta är en primitiv varelse kan du inte lämna klass utanför det här. Är inte världen segregerad lika mycket som den är??? Måste det även spela ut i rollspel där vissa är primitiva och andra är civiliserade osv?

Ska man förutsätta att alla rollpersonerna är bisexuella så ifall det skulle bli någon form av romantik så spelar det ingen roll för vare sig SLP:er eller RP:er vad det är för kön. Ett giftemål i en feodal värld där det inte kan bli några barn eftersom båda är av samma kön eftersom det är oartigt att fråga sådana saker å det inte syns på beskrivningen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Vinterskog said:
VARFÖR ska det vara så svårt att förstå att KÖN ÄR OINTRESSANT!!!
Om min orc dödar ett par goblins - vem bryr sig om det var manliga goblins eller kvinnliga???
Jag tycker du ska försöka göra så att ras är ointressant också. Varför säga att det är en orch. Det kan ju vara en grön alv eller en stor dvärg som är grön. Och varför säger du att det är en barbar. Är inte det lite elakt jag menar. Varför måste du göra så att detta är en primitiv varelse kan du inte lämna klass utanför det här. Är inte världen segregerad lika mycket som den är??? Måste det även spela ut i rollspel där vissa är primitiva och andra är civiliserade osv?

Ska man förutsätta att alla rollpersonerna är bisexuella så ifall det skulle bli någon form av romantik så spelar det ingen roll för vare sig SLP:er eller RP:er vad det är för kön. Ett giftemål i en feodal värld där det inte kan bli några barn eftersom båda är av samma kön eftersom det är oartigt att fråga sådana saker å det inte syns på beskrivningen.
Jag antar att du inte ville skriva ett konstruktivt inlägg, utan att du bara är ute efter att förolämpa mig. För jag känner mig förolämpad.

Jag antar OCKSÅ att du tycker att kön är JÄTTEVIKTIGT i spel.
Får jag då fråga: när du spelar Fia med knuff - hur bestämmer du vilka av dina fyra pluppar är kvinnliga och vilka som är manliga?
Sätter du små rosa och blåa rosetter på dem?
Eller är du villig att erkänna att kön inte alltid är viktigt i alla spel?

Ditt inlägg är på samma nivå som om jag skulle gå in i en AW-tråd och kalla AW-spelarna för perversa sexmonster.
(något som jag aldrig skulle göra; dels för att jag inte tycker det, dels för att jag inser att det skulle vara väldigt barnsligt och inte det minsta konstruktivt)

Jag uppfattar det som att du är väldigt störd över att jag kan spela rollspel där kön är ointressant.
Istället för att läsa ett långt inlägg med förolämpningar hade jag tyckt att det var betydligt mer intressant om du istället kunde skriva ett utförligt inlägg där du förklarar varför du stör dig på mig.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Nu räcker det!

Nu har ni bråkat om det här tillräckligt!
Droppa tonen och gliringarna och sluta diskutera, genast!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

anth said:
Jag antar OCKSÅ att du tycker att kön är JÄTTEVIKTIGT i spel.
Får jag då fråga: när du spelar Fia med knuff - hur bestämmer du vilka av dina fyra pluppar är kvinnliga och vilka som är manliga?
Sätter du små rosa och blåa rosetter på dem?
Nja, jag gör faktiskt det, om än inte exakt så. Jag hittar på namn på pjäserna (och då kommer liksom kön på köpet). Face it, Fia med knuff är ett rätt så menlöst och tråkigt spel, men kan man lägga till lite drama med "Du knuffade ut Jeb! Illbatting!", "Billy-Bob är en hjälte! Åttonde utknuffningen han gör hittils!" och "Haha, nu är Angelina ute efter hämnd. Payback!" så blir det aningen mindre menlöst och tråkigt. När pjäserna blir personligheter så blir man lite mer känslomässigt engagerad.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Troberg said:
Jag hittar på namn på pjäserna (och då kommer liksom kön på köpet). Face it, Fia med knuff är ett rätt så menlöst och tråkigt spel, men kan man lägga till lite drama med "Du knuffade ut Jeb! Illbatting!", "Billy-Bob är en hjälte! Åttonde utknuffningen han gör hittils!" och "Haha, nu är Angelina ute efter hämnd. Payback!" så blir det aningen mindre menlöst och tråkigt. När pjäserna blir personligheter så blir man lite mer känslomässigt engagerad.
:gremshocked:
Vad blir nästa steg?
- ge pjäserna kroppspoäng?
- beväpna dem med vapen och rustning?
- regler för hur de helas?
- ge dem magi? "Billby-Bob kastar speed så nu slår han med 2d6"
...
:gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

anth said:
Troberg said:
Jag hittar på namn på pjäserna (och då kommer liksom kön på köpet). Face it, Fia med knuff är ett rätt så menlöst och tråkigt spel, men kan man lägga till lite drama med "Du knuffade ut Jeb! Illbatting!", "Billy-Bob är en hjälte! Åttonde utknuffningen han gör hittils!" och "Haha, nu är Angelina ute efter hämnd. Payback!" så blir det aningen mindre menlöst och tråkigt. När pjäserna blir personligheter så blir man lite mer känslomässigt engagerad.
:gremshocked:
Vad blir nästa steg?
- ge pjäserna kroppspoäng?
- beväpna dem med vapen och rustning?
- regler för hur de helas?
- ge dem magi? "Billby-Bob kastar speed så nu slår han med 2d6"
...
:gremsmile:
...och vips har du gjort Talisman.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Krille said:
anth said:
Troberg said:
Jag hittar på namn på pjäserna (och då kommer liksom kön på köpet). Face it, Fia med knuff är ett rätt så menlöst och tråkigt spel, men kan man lägga till lite drama med "Du knuffade ut Jeb! Illbatting!", "Billy-Bob är en hjälte! Åttonde utknuffningen han gör hittils!" och "Haha, nu är Angelina ute efter hämnd. Payback!" så blir det aningen mindre menlöst och tråkigt. När pjäserna blir personligheter så blir man lite mer känslomässigt engagerad.
:gremshocked:
Vad blir nästa steg?
- ge pjäserna kroppspoäng?
- beväpna dem med vapen och rustning?
- regler för hur de helas?
- ge dem magi? "Billby-Bob kastar speed så nu slår han med 2d6"
...
:gremsmile:
...och vips har du gjort Talisman.
Hahahaha
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Troberg said:
anth said:
Jag antar OCKSÅ att du tycker att kön är JÄTTEVIKTIGT i spel.
Får jag då fråga: när du spelar Fia med knuff - hur bestämmer du vilka av dina fyra pluppar är kvinnliga och vilka som är manliga?
Sätter du små rosa och blåa rosetter på dem?
Nja, jag gör faktiskt det, om än inte exakt så. Jag hittar på namn på pjäserna (och då kommer liksom kön på köpet). Face it, Fia med knuff är ett rätt så menlöst och tråkigt spel, men kan man lägga till lite drama med "Du knuffade ut Jeb! Illbatting!", "Billy-Bob är en hjälte! Åttonde utknuffningen han gör hittils!" och "Haha, nu är Angelina ute efter hämnd. Payback!" så blir det aningen mindre menlöst och tråkigt. När pjäserna blir personligheter så blir man lite mer känslomässigt engagerad.
+1 är för lite, så det blir +10
 

zynt0xic

Veteran
Joined
17 Feb 2013
Messages
8
Location
stockholm
Främsta mostättningen jag har när man spelar en könsidentitet som man inte delar i verkliga livet är att vissa spelare visar på sådan fullkomlig bristande förståelse för implikationerna och innebörden som kan innebära med den identiteten.

jag har varit med om folk som spelat kvinnor bara för att spela sexiga förförerskor utan att riktigt förstå varför en kvinna skulle bli en sexig förförerska till och börja med.
Det blir konstigt och lite plastigt att se en sådan person spela, men sedan har jag också varit med om folk som briljerat när dom spelat en annan könsidentitet, men det är folk som faktiskt funderat på vad det skulle innebära att vara en person av de könet.
Problemet blir mer tydligt när man spelar nutids eller nära nutids rollspel, men kan även uppstå när man spelar fantasy eller sci-fi settings också.

Sedan i vissa världar (som tex D&D) där det är väldigt uttryckt att det inte är någon skillnad på könen utan alla gör som dom vill osv, så tycker jag inte att det spelar någon större roll utan då blir det ju mer en kosmetisk sak
 
Top