Nekromanti Om att spela annat kön än sitt eget

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mina två korvören:

Vi gör alla misstag. Vi gör även misstag när vi spelar rollspel. Vi glömmer regler, missuppfattar regler, missuppfattar beskrivningar, glömmer saker, skriver fel, spiller kaffe över rollformuläret et cetera.

Och i de grupper som jag har deltagit i så är det där inte så hejjans blodigt. Vi brukar antingen rulla med misstaget och tuta vidare, eller backtracka, rätta och tuta vidare.

Det där gäller förstås även misstaget att missta en rollpersons kön.

Det innebär att om någon spelledare glömmer bort att rollpersonen är av fel kön så säger vi "Oj, så dumt det blev, men nu är det så! Sessan limmar på dig i alla fall, för det är helt okej att vara LGBTQ-etc i den här världen! Nu kör vi!", alternativt säger vi "Oj, så dumt det blev, så kan det ju inte vara! Det är klart att det är Olle som sessan limmar på!" eller "Oj, så dumt det blev, så kan det ju inte vara! Det är klart att sessan är en prins!"

Misstag som misstag, liksom.
 

Aziraphale

Veteran
Joined
5 Jun 2004
Messages
17
zynt0xic said:
Främsta mostättningen jag har när man spelar en könsidentitet som man inte delar i verkliga livet är att vissa spelare visar på sådan fullkomlig bristande förståelse för implikationerna och innebörden som kan innebära med den identiteten.
Håller inte med om att detta skulle vara något negativt att de inte förstår. Då får vi chans som SL att vissa komplikationerna, det blir konsekvenser av ens agerande. Självklart kan det bli lite löjligt, men det brukar man kunna lösa genom att bara säga att det är just löjligt och fråga igen om spelaren verkligen gör så.

I min erfarenhet är att de spelare som spelar konsekvenslöst när de spelar en annan könsidentitet än sitt eget oftast gör de även när de spelare sitt egna.
 
Top