Nekromanti Om att spela annat kön än sitt eget

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,556
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

弾幕 said:
xyas said:
anth said:
Återigen: i de kampanjer som jag och God45 spelar är kön helt ointressant - alla rollpersoner skulle kunna vara fullständigt könlösa och det skulle inte ha påverkat spelet alls.
Nej. God45 skriver ju att køn ær centralt før kampanjen. Dærfør ær det ett problem nær folk tar fel.
Jag tror att problemet är att det är centralt IBLAND.
En stor del av tidan är kön helt ointressant, men när det blir aktuellt är det EXTREMT viktigt.
Exakt detta.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Recca said:
弾幕 said:
Recca said:
Spelarna brukar oftast ha bilder på sina RP's som de hittat på internet nånstans också och allt det här bidrar till att det blir lättare att få en enhetlig bild av RP'n.
Printade små bilder som ligger framför varje spelare låter som en betydligt bättre lönsing än att förbjuda andra kön.
:gremsmile:
Ja, och det har de inte ens. Det var ju en jättebra idé. :gremsmile:

Jag körde ju början av nuvarande WoDkampanj till 50% forumbaserat så då hade jag ju bilderna framför mig konstant ändå.
Ja, och jag skulle föreslå God45 att testa med det, men jag är trött på att folk försöker förklara för andra hur man ska spela, och att folk spelar fel.

Jag tycker att God45s lista är fantastisk. Den förklarar för mig tydligt vad det är som gäller. Gillar jag det inte kan jag gott spela med någon annan.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

弾幕 said:
Recca said:
Spelarna brukar oftast ha bilder på sina RP's som de hittat på internet nånstans också och allt det här bidrar till att det blir lättare att få en enhetlig bild av RP'n.
Printade små bilder som ligger framför varje spelare låter som en betydligt bättre lönsing än att förbjuda andra kön.
:gremsmile:
Nu ser jag framför mig hur alla spelare har speciellt virkade mössor som visar vilket kön deras rollpersoner har.

Hur de mössorna ser ut ... tja, de är inte så snygga. Men roliga. In my head, alltså. :gremgrin:

/Magnus
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Är det bara jag som tycker att det känns jävligt otroligt att man glömmer bort vilket kön en karaktär har?

Alltså, jag är en notoriskt dålig SL när det gäller att låta folk få köra samma karaktär under längre perioder då jag ofta skriver upp nya äventyr och kampanjer som kanske utspelar sig i totalt olika delar av världen med väldigt olika krav på karaktärerna men jag tror aldrig någonsin att jag har glömt bort vilket kön mina spelares karaktärer har. Är ni som SL inte med när karaktären görs? Saknas emotionell investering?

Namn händer ju rätt lätt att man glömmer bort, men det är ju därför det första som man gör som SL är att skriva ned alla karaktärernas namn på ett litet blad framför sig.

Om minnet sviker er när ni spelar så ofta så ni glömmer bort hur gamla karaktärer är, huruvida de är gifta, vilket kön de har eller vad de arbetar med så rekommenderar jag starkt att göra karaktärskort.
Dessa kan enkelt skrivas ut och sedan klistras fast på styvt papper så de blir lite som ett spelkort. De är inte bara till hjälp för SL utan är dessutom till stor hjälp för spelarna.

Exempel från min Svavelvinter-kampanj:

http://i.imgur.com/io0xVIA.jpg
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

弾幕 said:
Ja, och jag skulle föreslå God45 att testa med det, men jag är trött på att folk försöker förklara för andra hur man ska spela, och att folk spelar fel.
Ja!

弾幕 said:
Jag tycker att God45s lista är fantastisk. Den förklarar för mig tydligt vad det är som gäller. Gillar jag det inte kan jag gott spela med någon annan.
Ja!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Magnus Seter said:
Nu ser jag framför mig hur alla spelare har speciellt virkade mössor som visar vilket kön deras rollpersoner har.

Hur de mössorna ser ut ... tja, de är inte så snygga. Men roliga. In my head, alltså. :gremgrin:

/Magnus
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/6Ejga4kJUts"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/6Ejga4kJUts" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Mundo said:
Är det bara jag som tycker att det känns jävligt otroligt att man glömmer bort vilket kön en karaktär har?

Alltså, jag är en notoriskt dålig SL när det gäller att låta folk få köra samma karaktär under längre perioder då jag ofta skriver upp nya äventyr och kampanjer som kanske utspelar sig i totalt olika delar av världen med väldigt olika krav på karaktärerna men jag tror aldrig någonsin att jag har glömt bort vilket kön mina spelares karaktärer har. Är ni som SL inte med när karaktären görs? Saknas emotionell investering?

Namn händer ju rätt lätt att man glömmer bort, men det är ju därför det första som man gör som SL är att skriva ned alla karaktärernas namn på ett litet blad framför sig.

Om minnet sviker er när ni spelar så ofta så ni glömmer bort hur gamla karaktärer är, huruvida de är gifta, vilket kön de har eller vad de arbetar med så rekommenderar jag starkt att göra karaktärskort.
Dessa kan enkelt skrivas ut och sedan klistras fast på styvt papper så de blir lite som ett spelkort. De är inte bara till hjälp för SL utan är dessutom till stor hjälp för spelarna.

Exempel från min Svavelvinter-kampanj:

http://i.imgur.com/io0xVIA.jpg
Har inte den här frågan besvarats 25 gånger redan?

I ett spel där kön är totalt ointressant 75% av tiden, och där det kan vara block av 80 timmars spelande där könet är helt ointressant, men där det plötsligt blir EXTREMT VIKTIGT så kanske det händer att man glömmer att Sam är smeknamnet på Samantha?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Recca said:
Sen så brukar spelarna vanligtvis ha väldigt minnesvärda bakgrundshistorier knutna till sina RP's samt hela koncepten inbakade i könen på nåt vis. Jag ser åtminstone tydliga bilder framför mig hela tiden. Spelarna brukar oftast ha bilder på sina RP's som de hittat på internet nånstans också och allt det här bidrar till att det blir lättare att få en enhetlig bild av RP'n.
Vi spelar OSR.
Där skapar man en ny rollperson på 5 minuter.
Och när jag säger 5 minuter så menar jag det - 300 sekunder.
Dessutom har rollpersonen c:a 50 % chans att dö vid varje spelmöte. Det är helt normalt att ha en magiker med 2 kroppspoäng, i ett spel där ett svärd gör en T8 i skada och man dör när man hamnar på 0 kroppspoäng - go figure.

Vad då bakgrundshistoria?
Det är något som sakta växer fram under de kommande 4-5 spelomgångarna - OM rollpersonen överlever...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

弾幕 said:
Mundo said:
Är det bara jag som tycker att det känns jävligt otroligt att man glömmer bort vilket kön en karaktär har?

Alltså, jag är en notoriskt dålig SL när det gäller att låta folk få köra samma karaktär under längre perioder då jag ofta skriver upp nya äventyr och kampanjer som kanske utspelar sig i totalt olika delar av världen med väldigt olika krav på karaktärerna men jag tror aldrig någonsin att jag har glömt bort vilket kön mina spelares karaktärer har. Är ni som SL inte med när karaktären görs? Saknas emotionell investering?

Namn händer ju rätt lätt att man glömmer bort, men det är ju därför det första som man gör som SL är att skriva ned alla karaktärernas namn på ett litet blad framför sig.

Om minnet sviker er när ni spelar så ofta så ni glömmer bort hur gamla karaktärer är, huruvida de är gifta, vilket kön de har eller vad de arbetar med så rekommenderar jag starkt att göra karaktärskort.
Dessa kan enkelt skrivas ut och sedan klistras fast på styvt papper så de blir lite som ett spelkort. De är inte bara till hjälp för SL utan är dessutom till stor hjälp för spelarna.

Exempel från min Svavelvinter-kampanj:

http://i.imgur.com/io0xVIA.jpg
Har inte den här frågan besvarats 25 gånger redan?

I ett spel där kön är totalt ointressant 75% av tiden, och där det kan vara block av 80 timmars spelande där könet är helt ointressant, men där det plötsligt blir EXTREMT VIKTIGT så kanske det händer att man glömmer att Sam är smeknamnet på Samantha?
Nej, då skulle jag våga säga att man har lite dåligt minne om man glömmer bort könet på en av sina spelares karaktärer. Sen handlade ju majoriteten av mitt inlägg om hur jag ville hjälpa till med att lösa något för God45/andra spelare och spelledargrupper.
You are welcome.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Mundo said:
Nej, då skulle jag våga säga att man har lite dåligt minne om man glömmer bort könet på en av sina spelares karaktärer. Sen handlade ju majoriteten av mitt inlägg om hur jag ville hjälpa till med att lösa något för God45/andra spelare och spelledargrupper.
You are welcome.
Du försöker hjälpa någon att lösa ett problem de inte ser. De har redan löst problemet. Du (och andra) försöker hävda att deras lösning är dålig och fel.
Det innebär att det du (och andra) gör är att förklara för God45 att han spelar "fel".
"Gör så här så kan ni spelar 'rätt'".

Och om du tycker att glömma en detalj som inte haft någon som helst betydelse på 8 månader är att ha "dåligt minne" så får den biten stå för dig.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

弾幕 said:
Jag tycker att God45s lista är fantastisk. Den förklarar för mig tydligt vad det är som gäller. Gillar jag det inte kan jag gott spela med någon annan.
↑ Läs och lär.

Det finns ingen som helst anledning att försöka konvertera folk från att spela på ett sätt som funkar för dem.

Tycker du att någon verkar spela på ett sätt som du inte skulle uppskatta? Håll det för dig själv och var glad att du inte spelar med den personen.

Det är helt okej att undra varför God45 infört sin regel. Det är onödigt (och inte så lite drygt) att förklara för God45 att hen gör fel och i stället borde göra på ditt sätt (som förstås är objektivt mycket bättre).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Mundo said:
Är det bara jag som tycker att det känns jävligt otroligt att man glömmer bort vilket kön en karaktär har?
Nä, det är inte bara du. Det finns de som tycker att det är helt otroligt att det sker för det händer aldrig i deras spelgrupp, och de som tycker att det inte är konstigt alls för att det händer i deras spelgrupp.

Mundo said:
Är ni som SL inte med när karaktären görs?
Oftast inte, faktiskt. Ibland gör jag gubbarna/gummorna, eller så har spelarna suttit hemma och läst regler, funderat på sitt koncept, kollar hur de kan utnyttja reglerna så mycket som möjligt, och sen när vi träffas för att spela så berättar de vilken gubbe/gumma de spelar.

Det är sällan som rollpersonsskapandet är den delad process, där alla sitter tillsammans och gör det samtidigt. För oss alltså.

Mundo said:
Saknas emotionell investering?
Det kan vara så. Men det är nog också beroende på vad man är känslomässigt investerad i. Det är ju inte alltid man är så intresserad av rollpersonens kön, egentligen, utan kanske mer intresserad av dess förmågor och häftiga krafter. Då kan man säkert vara emotionellt investerad i rollpersonen, utan att vara specifikt investerad i rollpersonens kön.

Mundo said:
Om minnet sviker er när ni spelar så ofta så ni glömmer bort hur gamla karaktärer är, huruvida de är gifta, vilket kön de har eller vad de arbetar med så rekommenderar jag starkt att göra karaktärskort.
Dessa kan enkelt skrivas ut och sedan klistras fast på styvt papper så de blir lite som ett spelkort.
En bra idé. Jag gillar alltid sådana saker som hjälper till att komma ihåg saker. Det är ju skönt som SL att snabbt få koll på sånt också.

/Magnus
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

弾幕 said:
Mundo said:
Nej, då skulle jag våga säga att man har lite dåligt minne om man glömmer bort könet på en av sina spelares karaktärer. Sen handlade ju majoriteten av mitt inlägg om hur jag ville hjälpa till med att lösa något för God45/andra spelare och spelledargrupper.
You are welcome.
Du försöker hjälpa någon att lösa ett problem de inte ser. De har redan löst problemet. Du (och andra) försöker hävda att deras lösning är dålig och fel.
Det innebär att det du (och andra) gör är att förklara för God45 att han spelar "fel".
"Gör så här så kan ni spelar 'rätt'".
Jag och andra försöker hävda att deras lösning är fel? Danmaku, du kanske borde tagga ned lite och sluta tro att jag konspirerar för att jävlas med God45 eller dig. Jag såg en diskussion, jag gjorde ett inlägg utan att vara varken elak eller tjurig på någon av de inblandade.

Jag försökte erbjuda hjälp till ett problem som uppenbarligen existerar, God45 vågar inte låta sina spelare köra karaktärer av motsatt kön av rädsla för att han ska glömma bort vem de är ifall något oväntat kommer att hända.
Jag har inte en enda gång sagt att något är fel eller rätt. Det är du som har gjort. Jag erbjöd en lösning till ett problem som jag upplevde att God45 hade (som han själv upprepade gånger har sagt att han haft).

Och om du tycker att glömma en detalj som inte haft någon som helst betydelse på 8 månader är att ha "dåligt minne" så får den biten stå för dig.
Jaha?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Mundo said:
Jag och andra försöker hävda att deras lösning är fel? Danmaku, du kanske borde tagga ned lite och sluta tro att jag konspirerar för att jävlas med God45 eller dig. Jag såg en diskussion, jag gjorde ett inlägg utan att vara varken elak eller tjurig på någon av de inblandade.

Jag försökte erbjuda hjälp till ett problem som uppenbarligen existerar, God45 vågar inte låta sina spelare köra karaktärer av motsatt kön av rädsla för att han ska glömma bort vem de är ifall något oväntat kommer att hända.
Jag har inte en enda gång sagt att något är fel eller rätt. Det är du som har gjort. Jag erbjöd en lösning till ett problem som jag upplevde att God45 hade (som han själv upprepade gånger har sagt att han haft).
Ingenstans har God45 bett om hjälp. De har löst problemet. Problemet var att det ibland blev fel om folk spelade en rollperson med kön som inte stämde överens med spelarens. Lösningen: Ingen spelar så.

Problemet är löst. Ingenstans efterfrågas andra lösningar. Tråden handlade inte ens om det. En grupp människor försöker nu "hjälpa" God45 genom att berätta hur de BORDE ha gjort.

Det blir lite som att gå runt till överviktiga personer på stranden och tipsa dem om bantningsmetoder.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

弾幕 said:
Ingenstans har God45 bett om hjälp. De har löst problemet. Problemet var att det ibland blev fel om folk spelade en rollperson med kön som inte stämde överens med spelarens. Lösningen: Ingen spelar så.
Jag missade att den här tråden bara adresserades till God45 och att ingen annan fick läsa här för att få inspiration till annorlunda lösningar till deras problem. Och ja, att glömma bort vem ens spelarkaraktärer är, det är definitivt ett problem. Hur allvarligt och vilka lösningar man vill ha är från grupp till grupp, jag erbjöd hur jag löste det i min grupp.

弾幕 said:
Problemet är löst. Ingenstans efterfrågas andra lösningar. Tråden handlade inte ens om det. En grupp människor försöker nu "hjälpa" God45 genom att berätta hur de BORDE ha gjort.
En grupp hemska människor.

弾幕 said:
Det blir lite som att gå runt till överviktiga personer på stranden och tipsa dem om bantningsmetoder.
Nej inte alls. På stranden ligger man för att ta det lugnt och mysa lite, kanske jobba på solbrännan eller käka en glass. Att gå fram till någon och säga till dem hur man kan gå ner i vikt vore nog nära på förolämpande och är nog väldigt långt ifrån vad man gör på ett internetforum.

På ett internetforum så diskuterar man sina tankar kring olika ämnen. Det här är framförallt ett rollspelsforum så här diskuteras det rollspel. I det här fallet diskuteras lösningar på hur man kan göra för att undvika att glömma bort detaljer på sina spelarkaraktärer. I just den här tråden har det spårat av lite från OT, men det händer ofta i forum, speciellt här på rollspel.nu.

Jag rekommenderar följande två länkar så vi slipper missförstånd i framtiden:

Forum
Strand

Ha en trevlig dag
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Mundo said:
Är det bara jag som tycker att det känns jävligt otroligt att man glömmer bort vilket kön en karaktär har?

Alltså, jag är en notoriskt dålig SL när det gäller att låta folk få köra samma karaktär under längre perioder då jag ofta skriver upp nya äventyr och kampanjer som kanske utspelar sig i totalt olika delar av världen med väldigt olika krav på karaktärerna men jag tror aldrig någonsin att jag har glömt bort vilket kön mina spelares karaktärer har. Är ni som SL inte med när karaktären görs? Saknas emotionell investering?

Namn händer ju rätt lätt att man glömmer bort, men det är ju därför det första som man gör som SL är att skriva ned alla karaktärernas namn på ett litet blad framför sig.

Om minnet sviker er när ni spelar så ofta så ni glömmer bort hur gamla karaktärer är, huruvida de är gifta, vilket kön de har eller vad de arbetar med så rekommenderar jag starkt att göra karaktärskort.
Dessa kan enkelt skrivas ut och sedan klistras fast på styvt papper så de blir lite som ett spelkort. De är inte bara till hjälp för SL utan är dessutom till stor hjälp för spelarna.

Exempel från min Svavelvinter-kampanj:

http://i.imgur.com/io0xVIA.jpg
Men HERRE GUD - vad har ni för problem???

Här är en beskrivning av en rollperson:

Min rollperson är en stor orc-barbar som heter Urkas, c:a 2m10cm lång och väger över 100 kg. Dess hud är är grå-grön, håret är vildvuxet och den har betar som växer upp från underkäken. Den har tribal-tatueringar på armarna och på ryggen har den ett stort portätt av den enögde orc-guden Gruumsh. Min orc går klädd i djurhudar och är beväpnad med ettt väldigt fult och taggigt tvåhandssvärd som är ruskigt effektivt i strid. Runt halsen har den ett halsband med tänder från sina fallana fiender. I bältet har den en pengapung med ett par kopparmynt, ett slitet vattenskinn och en lång dolk. Ryggsäcken innehåller torkad mat för en vecka och ett djurskinn som både kan användas som extra kläder eller täcke.

Har ni läst beskrivningen?
Läs den igen.
Vilket kön har min orc?

VARFÖR ska det vara så svårt att förstå att KÖN ÄR OINTRESSANT!!!
Om min orc dödar ett par goblins - vem bryr sig om det var manliga goblins eller kvinnliga???
Och vad då familj???
Vem bryr sig om vad rollpersonen har för släktingar?
Rollpersonen tog fem minuter att göra och nu ska vi ner i en grotta och döda monster!
Och efter det ska vi ner i en annan grotta!
Och efter det ska vi till staden, bil fulla och slösa bort vartenda öre som vi rättmätigt tagit.

Ja, NI kör kampanjer där könet är det FÖRSTA man bestämmer.
Ja, NI kör rollspel där rollpersonernas sociala interaktioner är det viktiga som driver hela kampanjen framåt.
Men det gör inte vi.
Vad skulle NI säga om VI sa att VI spelar RÄTT och NI spelar FEL. Ni spelar så fel att det ni spelar är inte ens värt att kallas rollspel?
Ni skulle inte tycka om det va?
Men oss kan ni tydligen hacka på utan någon som helst känsla för att människor faktiskt är olika.

Om någon tycker att jag låter förbannad så stämmer det.
Jag har träffat många personer här på forumet som har ett stort rättvisepatos - vissa av dem har till och med skrivit i den här tråden.
Men ni kan ta er fina rättvisa och köra upp någonstan - för den är inte värd ett ruttet lingon om ni inte klarar av att acceptera att andra faktiskt är annorlunda än er.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Ja, det kan såklart bli fel om man inte är van vid att folk spelar karaktärer av annat kön. Om spelarna vanligtvis spelar sitt eget kön men någon byter ibland blir det kanske svårt att hålla koll, såklart. Ni är ju vana vid att man spelar rollpersoner som inte är av samma (fantasy-)ras som spelaren, så därför behövs ingen regel som säger att man måste spela sin egen ras även när rasen är viktig i spelet. Är det ett korrekt antagande?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Jag tror inte att anth har det här "problemet" eller regeln. Han försöker bara förklara hur det kan tänkas uppstå.

Så vitt jag kan se har ingen här bett om råd för hur man ska kunna hålla reda på könet på rollpersonerna.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Utbruten diskussion

Denna diskussion har jag byggt ihop av flera deldiskussioner som uppstod i kölvattnet av detta inlägg.
 
Top