Nekromanti Om att spela annat kön än sitt eget

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
God45 said:
Att ha en numrerad lista känns som om man inte bara inte litar på folk men också som om man behöver ha allting i stela regler för att kunna hantera det. Jag tror inte att det är särskilt inbjudande för nya spelare.
Jag tror att det skiljer ganska mycket från person till person. En del är bekväma med att "känna av stämningen i rummet". En del är det inte.

Sedan finns det naturligtvis specifika regler man känna sig avtänd av. Jag skulle till exempel läsa din regel nummer 6 och nästan garanterat vända mig och gå åt andra hållet. Men å andra sidan är det mer en fråga om att jag tycker att regeln är fånig än om att den görs explicit.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,556
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Sedan finns det naturligtvis specifika regler man känna sig avtänd av. Jag skulle till exempel läsa din regel nummer 6 och nästan garanterat vända mig och gå åt andra hållet. Men å andra sidan är det mer en fråga om att jag tycker att regeln är fånig än om att den görs explicit.
Sidospår tillfälligt. Den regeln är där för att jag konstant glömmer att karaktären inte har samma kön som spelaren vilket leder till en massa konstiga situationer. Och jag är inte den enda som glömmer, andra spelare gör det ofta och jag har sett mer än en gång att folk glömt att deras egen karaktär är av det andra könet. Detta förstör ofelbart scenerna där det kommer upp och därför tillåter jag det inte.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
OT: Borde inte alla då spela sig själva?

Låter som ganska underligt i mina öron. Är det alltså svårare att minnas att en spelares karaktär är ett annat kön än en helt annan art?

I mina öron låter det väldigt underligt med situationer som "Oj då, spelade du en ork*, du är ju människa i verkligheten så jag blanda ihop dig och din karaktär."

Så detta problem torde vara ett inbillat icke-problem om man som SL godkänner spelare att spela någonting som helst annat än människa, och om man ska hårdra detta så borde alla spelare spela sig själva.



*Insert valfri art/ras såsom vulcans, alver, dvärgar, robotar, transvestiter, mångubbar, drows, halvlängdsmän, zigenare eller annat valfritt.
Detta ovanstående skall givetvis inte tas seriöst, utan med viss verbal ironi.

/Poseur
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: OT: Borde inte alla då spela sig själva?

Poseur said:
Låter som ganska underligt i mina öron. Är det alltså svårare att minnas att en spelares karaktär är ett annat kön än en helt annan art?

I mina öron låter det väldigt underligt med situationer som "Oj då, spelade du en ork*, du är ju människa i verkligheten så jag blanda ihop dig och din karaktär."

Så detta problem torde vara ett inbillat icke-problem om man som SL godkänner spelare att spela någonting som helst annat än människa, och om man ska hårdra detta så borde alla spelare spela sig själva.
Nja, det finns ett besläktat problem, och det är när spelare har sitt kön/ras/et cetera bara när det är praktiskt. Ogren förväntas vara med i diplomatidiskussionerna med kungen som om han var en människa, men när han ska skrämmas så är det "Grr! Jag är en stor ogre! Bli rädd!".
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,556
Re: OT: Borde inte alla då spela sig själva?

Poseur said:
Låter som ganska underligt i mina öron. Är det alltså svårare att minnas att en spelares karaktär är ett annat kön än en helt annan art?

I mina öron låter det väldigt underligt med situationer som "Oj då, spelade du en ork*, du är ju människa i verkligheten så jag blanda ihop dig och din karaktär."

Så detta problem torde vara ett inbillat icke-problem om man som SL godkänner spelare att spela någonting som helst annat än människa, och om man ska hårdra detta så borde alla spelare spela sig själva.



*Insert valfri art/ras såsom vulcans, alver, dvärgar, robotar, transvestiter, mångubbar, drows, halvlängdsmän, zigenare eller annat valfritt.
Detta ovanstående skall givetvis inte tas seriöst, utan med viss verbal ironi.

/Poseur
Snygg teori, verkligen. Så borde det kanske fungera men det gör det inte. I praktiken fungerar det INTE. Så du kan kalla problemet jag upptäckt genom faktiskt spelande ett icke problem hur mycket du vill men du har fel.

Det är lättare att komma ihåg att någon spelar ett troll eller en vampyr än att de har bytat kön, jag vet inte varför men så är det.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Re: OT: Borde inte alla då spela sig själva?

Ingen spelteknisk effekt kanske? Om man inte spelar Viking DVS? Där var det väl skillnad på tjejer och killar speltekniskt?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

God45 said:
6. Play a character of your own gender.
krank said:
Jag skulle till exempel läsa din regel nummer 6 och nästan garanterat vända mig och gå åt andra hållet.
Just detta är bra med regler.
Jag tror mig känna både God45 och krank så pass bra att ingen av dem antagligen skulle bli så värst glad om God45 spelledde krank - just för att de har för olika syn på rollspel.
Är det då inte bra om God 45 har satt upp en regel som gör att krank inte spelar?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,556
Re: OT: Borde inte alla då spela sig själva?

Anarchclown said:
Ingen spelteknisk effekt kanske? Om man inte spelar Viking DVS? Där var det väl skillnad på tjejer och killar speltekniskt?
Tror det här är 98 procent av problemet :gremsmile: Spelar man en vampyr så är det en massa solljus grejer och så. Spelar man ett Troll springer folk skrikande när man kommer till staden. Spelar man en kvinna/man... är allting samma.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

God45 said:
och jag har sett mer än en gång att folk glömt att deras egen karaktär är av det andra könet.
...vad är det för underliga typer du spelar med egentligen?

//Krank, som visserligen bara spelat rollspel i typ 15 år eller så, men som ändå inte kan påminna sig om att liknande hänt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

krank said:
...vad är det för underliga typer du spelar med egentligen?

//Krank, som visserligen bara spelat rollspel i typ 15 år eller så, men som ändå inte kan påminna sig om att liknande hänt.
+1

Jag spelar med tjejer som spelar killar och killar som spelar tjejer och jag har ALDRIG upplevt det heller.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: OT: Borde inte alla då spela sig själva?

Troberg said:
Poseur said:
Låter som ganska underligt i mina öron. Är det alltså svårare att minnas att en spelares karaktär är ett annat kön än en helt annan art?

I mina öron låter det väldigt underligt med situationer som "Oj då, spelade du en ork*, du är ju människa i verkligheten så jag blanda ihop dig och din karaktär."

Så detta problem torde vara ett inbillat icke-problem om man som SL godkänner spelare att spela någonting som helst annat än människa, och om man ska hårdra detta så borde alla spelare spela sig själva.
Nja, det finns ett besläktat problem, och det är när spelare har sitt kön/ras/et cetera bara när det är praktiskt. Ogren förväntas vara med i diplomatidiskussionerna med kungen som om han var en människa, men när han ska skrämmas så är det "Grr! Jag är en stor ogre! Bli rädd!".
Jag skulle nog snarare välja att kalla det dålig inlevelseförmåga. Men visst, besläktat kan jag nog hålla med om.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: OT: Borde inte alla då spela sig själva?

Snygg teori, verkligen. Så borde det kanske fungera men det gör det inte. I praktiken fungerar det INTE. Så du kan kalla problemet jag upptäckt genom faktiskt spelande ett icke problem hur mycket du vill men du har fel.

Det är lättare att komma ihåg att någon spelar ett troll eller en vampyr än att de har bytat kön, jag vet inte varför men så är det.
Okej om du anser att detta är ett problem så är det ett problem, i din spelgrupp, men jag har aldrig upplevt det så i någon uppsättning människor jag spelat med.
Så i enlighet med Krank, vad spelar du med för folk?



Jag tycker snarare att en sidofråga också är passande här.
Om man har svårare att tänka sig att en kvinna spelar man eller en man spelar kvinna än att en människa spelar ett fantasifoster, annan ras/art eller ett monster, ligger problemet då i etablerad kvinno/mans-syn och genus eller är det bara inlevelseförmågan som spökar. Eller någonting annat.

/Poseur
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Måns said:
krank said:
...vad är det för underliga typer du spelar med egentligen?

//Krank, som visserligen bara spelat rollspel i typ 15 år eller så, men som ändå inte kan påminna sig om att liknande hänt.
+1

Jag spelar med tjejer som spelar killar och killar som spelar tjejer och jag har ALDRIG upplevt det heller.
Har ingen i min rollspelsgrupp som inte otaliga gånger spelat karaktärer av det motsatta könet. Med blandad framgång kan väl noteras, men ändock.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Re: OT: Borde inte alla då spela sig själva?

Poseur said:
Så i enlighet med Krank, vad spelar du med för folk?
Om jag fick gissa så spelar God45 med ganska vanliga folk, som du och jag. Med lite olika syn på saker och ting, och lite olika hang-ups och egenheter.

Jag har varit med om att man glömt kön på rollpersonerna, glömt yrke, färdigheter, utrustning, magiska förmågor, namn ... (vilket jag tror att jag inte är ensam om), tja, det mesta som skrivs ner på rollformuläret kan ju glömmas, beroende på hur mycket det spelar roll i spelet.

Spelar kön ingen roll, utan personligheten står mer i centrum, så kan det ju säkert hända att man glömmer om någon rollperson är man eller kvinna. Mina spelar glömmer allt som oftast viktiga saker om mina spelledarpersoner också.

Det behövs nog inte vara en grupp av rymdvarelser från Mars för att det ska hända, utan det kan nog ske lite här och där.

Tror jag dårå.

/Magnus
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Jag får ta och backa lite. Jag har nog varit med om att någon har glömt/missförstått könstillhörighet på någon RP eller SLP, men har däremot aldrig varit med om att det har varit ett problem.

Så. Nu blev det rätt.

Och jag förstår att folk vill lösa problem, även om jag inte förstår varför :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: OT: Borde inte alla då spela sig själva?

Poseur said:
Så i enlighet med Krank, vad spelar du med för folk?
Till krank/Måns/Poseur - som undrar ungefär samma sak:
Det är INTE frågan om spelarna, utan om rollspelet.
I de rollspel som God45 och jag spelar är kön en icke-fråga.
Det är mer en utsmyckning, ungefär som man har en ring i örat eller ej.
Tycker ni det är konstigt om en spelare glömmer bort att en rollperson har en ring i örat?

I de spel som ni spelar är däremot kön en del av karaktärskonceptet - då är det väldigt svårt att glömma bort kön.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Re: OT: Borde inte alla då spela sig själva?

anth said:
Det är INTE frågan om spelarna, utan om rollspelet.
I de rollspel som God45 och jag spelar är kön en icke-fråga.
Det är mer en utsmyckning, ungefär som man har en ring i örat eller ej.
Är du säker på det? För det låter inte så.

God445 said:
2. Det är ett politiskt spel så vem som kan gifta sig med vem är viktigt och vem som är gravid med vem också.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,556
Re: OT: Borde inte alla då spela sig själva?

xyas said:
anth said:
Det är INTE frågan om spelarna, utan om rollspelet.
I de rollspel som God45 och jag spelar är kön en icke-fråga.
Det är mer en utsmyckning, ungefär som man har en ring i örat eller ej.
Är du säker på det? För det låter inte så.

God445 said:
2. Det är ett politiskt spel så vem som kan gifta sig med vem är viktigt och vem som är gravid med vem också.
Dear god varför pågår den här diskutionen över två trådar?!

Det spelar roll i det aktuella spelet när det kommer till politiken. I övrigt? Kommer det nästan aldrig upp. Vilket gör det ännu lättare för mig att fucka upp när det kommer till vilket kön karaktären är.

"Prinsessan av Y skickar sin högra hand för att se över möjligheterna att gifta sig med PC X och på så sätt ena deras familjer och territorium. "

"Öh... Jag spelar en kvinna..."
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Morgonmoderering I

Poseur said:
Om man har svårare att tänka sig att en kvinna spelar man eller en man spelar kvinna än att en människa spelar ett fantasifoster, annan ras/art eller ett monster, ligger problemet då i etablerad kvinno/mans-syn och genus eller är det bara inlevelseförmågan som spökar. Eller någonting annat.
Fyllde den här sidofrågan verkligen någon funktion annat än misstänkliggörande genom att antyda att God45 har problem med sin kvinno- och manssyn?

Angrip argumenten, inte personen.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Morgonmoderering II

krank said:
...vad är det för underliga typer du spelar med egentligen?
Behöver vi verkligen kalla människor som fungerar annorlunda än vi själva för »underliga typer«?

Nä, det behöver vi inte.
 
Top