Nekromanti Om att spela annat kön än sitt eget

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

God45 said:
3. If your idea is cool I will break every rule in the book to make it happen. If your idea is not cool we go by the rules.
Måste då ens uppfattning av cool vara samma som spelledarens? Kan det inte uppstå problem här om spelledarens uppfattning av cool inte är spelarens cool? Måste dessa vara identiska för att man ska kunna spela ihop? Jag vet att jag spelat något spel med en SL som tyckte det var jättetufft med ett enormt troll som var kock på slottet men för mig kändes det bara som att det tematiskt inte skulle vara så och då brast min suspension of disbelief direkt. Pang! Likaså har jag spelat med spelare som tyckt att deras RP's som var stora massiva vikingar var coola för att de var stora och tuffa och jävligt burdusa. Jag tycker inte det är speciellt coolt men som SL tänker jag ju inte sabotera dem bara för att de har en annan uppfattning än mig. Jag har också spellett spelare som tycker att det är sjukt coolt att spela låggenerationsvampyrer i WoD och som skapat bakgrundsberättelser som handlar om hur de spenderat flera hundra år i torpor (då de försvagats för att kunna passa som nygjorda RP's) men i själva verket är polare med Tremere och hans råd. Det är ju coolt. Men det kan också paja eftersom personen tenderar att få en huvudrollsfunktion i spelet.

6. Play a character of your own gender.
Jag förstår inte alls poängen med det här. Finns det nån motivering bakom detta? (Varför gäller det bara DnD?) Jag går igen till exemplet om personer som uppfattar sig som ett annat kön. Det finns ju personer som uppfattar sig som ett neutrum-kön. En Hen. Måste de spela hens då eller? Det finns ju verkligen få exempelkaraktärer eller arketyper för spel, yrken/klasser etc som tycks formade efter könlösa koncept, så det innebär ju att personen får det speciellt svårt att finna inspiration till sin RP.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,556
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Måste då ens uppfattning av cool vara samma som spelledarens?
Kort svar? Ja. Det funkar om man har en bra GM.

Jag förstår inte alls poängen med det här. Finns det nån motivering bakom detta?
Jag tycker jag motiverat det här. Jag kommer glömma det (och andra kommer också glömma det) och i det aktuella spelet är det ett problem.

Det finns ju personer som uppfattar sig som ett neutrum-kön.
Aldrig spelet med någon sådan. Om det kommer upp (det kommer aldrig komma upp) hanterar vi det då.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

God45 said:
Sedan finns det naturligtvis specifika regler man känna sig avtänd av. Jag skulle till exempel läsa din regel nummer 6 och nästan garanterat vända mig och gå åt andra hållet. Men å andra sidan är det mer en fråga om att jag tycker att regeln är fånig än om att den görs explicit.
Sidospår tillfälligt. Den regeln är där för att jag konstant glömmer att karaktären inte har samma kön som spelaren vilket leder till en massa konstiga situationer. Och jag är inte den enda som glömmer, andra spelare gör det ofta och jag har sett mer än en gång att folk glömt att deras egen karaktär är av det andra könet. Detta förstör ofelbart scenerna där det kommer upp och därför tillåter jag det inte.
Jag spelade med min lillebror i en stor kampanj och han spelade en kvinnlig alv. Jag är helt säker på att jag antagligen i princip alltid refererade till min bror som HAN men att jag när vi väl spelade ändå tog i beaktande att han spelade en alvtjej. Det uppstod säkert situationer då jag ingame refererade till honom som en han oxo. Men det var ju inga problem... Jag ser verkligen verkligen inte problemet med att köra ett annat kön än sig själv. Även om det blir fel ibland så gör det väl inget? Hur skulle en scen ofelbart kunna gå sönder pga av detta? Att säga fel på kön är väl mer som att hitta ett stavfel i en text? o_O
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Mmm, jag fick intrycket att God45s lista var "Så här spelar vi i vår grupp." inte "Så här borde alla grupper i hela världen spela."

Jag hade inte velat spela i God45s grupp, vissa av reglerna skär sig mot hur jag vill ha spelet. Och jag är övertygad om att det är ömsesidigt.

Det är ju det som är poängen med ett uttalat "kontrakt", alla blir medvetna om vad spelreglerna är.

Jag kan skriva under på den listan som w176 postade, i vissa sammanhang, tex om jag skulle spelleda på ett konvent. Men jag hade inte tagit med den listan till mitt eget spelbord utan vidare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,556
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Jag spelade med min lillebror i en stor kampanj och han spelade en kvinnlig alv. Jag är helt säker på att jag antagligen i princip alltid refererade till min bror som HAN men att jag när vi väl spelade ändå tog i beaktande att han spelade en alvtjej. Det uppstod säkert situationer då jag ingame refererade till honom som en han oxo. Men det var ju inga problem... Jag ser verkligen verkligen inte problemet med att köra ett annat kön än sig själv. Även om det blir fel ibland så gör det väl inget? Hur skulle en scen ofelbart kunna gå sönder pga av detta? Att säga fel på kön är väl mer som att hitta ett stavfel i en text? o_O
Det spelar roll när jag som GM måste hålla koll på politiken i just det här spelet vilket är varför jag har regeln. Giftemål är resurser och bastarder är en svaghet och så vidare. Så om jag har fel blir mina planer fel och om spelarna tar fel blir deras planer fel.

EDIT: Tex

Spelare 1: "Haha, jag har dödat alla dina söner och din familj kan nu aldrig hålla kronan!"

Spelare 2: "Öh, jag spelar hennes son inte hennes dotter..."
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Recca said:
Jag spelade med min lillebror i en stor kampanj och han spelade en kvinnlig alv. Jag är helt säker på att jag antagligen i princip alltid refererade till min bror som HAN men att jag när vi väl spelade ändå tog i beaktande att han spelade en alvtjej. Det uppstod säkert situationer då jag ingame refererade till honom som en han oxo. Men det var ju inga problem... Jag ser verkligen verkligen inte problemet med att köra ett annat kön än sig själv. Även om det blir fel ibland så gör det väl inget? Hur skulle en scen ofelbart kunna gå sönder pga av detta? Att säga fel på kön är väl mer som att hitta ett stavfel i en text? o_O
Har du överhuvud taget läst den här tråden? :gremshocked:
Jag tycker att både God45 och jag utförligt förklarat varför.

Men vi förklarar väl en 51:e gång.

Du spelleder din bror som är en alvkvinna.
Du glömmer bort den där kvinnliga delen av alven och beslutar att en kung skickar ett sändebud till din brors rollperson för att kungen vill att hans dotter, prinsessan ska gifta sig med alven och få barn som kan ärva kungariket.

När sändebudet för fram sitt meddelande utbrister din bror: -men jag är ju kvinna!
OK, spelet går inte sönder - men det blir jääävigt fel.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

God45 said:
Måste då ens uppfattning av cool vara samma som spelledarens?
Kort svar? Ja. Det funkar om man har en bra GM.
Så här kanske ett längre svar hade kunnat se ut: Som medspelare och framförallt GM så lever man sig in i spelarnas upplevelse av spelet. Att vara GM är en konstant inkänningsprocess av vad som funkar och vad som inte funkar i spel med den grupp man spelar med.

Jag skulle ha svarat så. Men jag tycker ändå att det kan uppstå problem för processen i att uppfatta någon annans upplevelse av cool som cool för egen del, är inte alltid lätt. Det handlar ju om en sorts konstant kompromiss. Spelare säger: Jag vill göra X. Jag säger: Hmm, vi kan säga att du kan göra Y som är nästan som X men jag tycker det känns bättre för spelet, vad tycker du?
Spelare: Ja okay jag kan göra Y men vad tycker du om att jag även har B?
Jag: B funkar men jag tycker du kan fundera på om du inte också vill göra C?

Bla bla. Jag brukar försöka vara med i skapandet av rollpersonerna och då blir det ofta en sorts kohandel så att vi hamnar på ungefär samma nivå, jag o spelarna.

Det finns ju personer som uppfattar sig som ett neutrum-kön.
Aldrig spelet med någon sådan. Om det kommer upp (det kommer aldrig komma upp) hanterar vi det då.
Fine.

Men kan det inte vara en grej som man vänjer sig vid när man spelat med RP's i en längre kampanj ett tag då? Om en grupp helt spelar med inverterade könsroller så kanske det är skitkrångligt och jobbigt i början, men när man spelat ett tag så har man ju ganska klara bilder av karaktärerna? Jag ser åtminstone lite scener som faktiska bilder i huvudet när jag spelar rollspel och då är det ju ganska enkelt att se både kön och ras och yrke på ett coolt sätt. Att para samman dem med spelarna är ju nästan sekundärt när man väl fått en uppfattning om karaktärerna. :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Recca said:
Men kan det inte vara en grej som man vänjer sig vid när man spelat med RP's i en längre kampanj ett tag då? Om en grupp helt spelar med inverterade könsroller så kanske det är skitkrångligt och jobbigt i början, men när man spelat ett tag så har man ju ganska klara bilder av karaktärerna? Jag ser åtminstone lite scener som faktiska bilder i huvudet när jag spelar rollspel och då är det ju ganska enkelt att se både kön och ras och yrke på ett coolt sätt. Att para samman dem med spelarna är ju nästan sekundärt när man väl fått en uppfattning om karaktärerna. :gremsmile:
Så har det funkat i vår Pathfinder-kampanj (snart spelomgång 49). I mer tillfälliga spelupplevelser är förvirringen mer påtaglig, men vid det här laget har vi i Kingmaker-kampanjen lärt oss vad karaktärerna heter och vad de har för identitet, som t.ex. kön.

/Magnus
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

anth said:
Recca said:
Jag spelade med min lillebror i en stor kampanj och han spelade en kvinnlig alv. Jag är helt säker på att jag antagligen i princip alltid refererade till min bror som HAN men att jag när vi väl spelade ändå tog i beaktande att han spelade en alvtjej. Det uppstod säkert situationer då jag ingame refererade till honom som en han oxo. Men det var ju inga problem... Jag ser verkligen verkligen inte problemet med att köra ett annat kön än sig själv. Även om det blir fel ibland så gör det väl inget? Hur skulle en scen ofelbart kunna gå sönder pga av detta? Att säga fel på kön är väl mer som att hitta ett stavfel i en text? o_O
Har du överhuvud taget läst den här tråden? :gremshocked:
Jag tycker att både God45 och jag utförligt förklarat varför.

Men vi förklarar väl en 51:e gång.

Du spelleder din bror som är en alvkvinna.
Du glömmer bort den där kvinnliga delen av alven och beslutar att en kung skickar ett sändebud till din brors rollperson för att kungen vill att hans dotter, prinsessan ska gifta sig med alven och få barn som kan ärva kungariket.

När sändebudet för fram sitt meddelande utbrister din bror: -men jag är ju kvinna!
OK, spelet går inte sönder - men det blir jääävigt fel.
Aha, jag måste ha missat den delen då ni svarade på det eftersom jag fann det så bisarrt osannolikt.
Hur kan man göra fel så?

Alltså helt ärligt, har det skett någon gång ens eller hittar ni bara på något som eventuellt skulle kunna vara ett problem om det skedde så att ni har argument för att påtvinga kön på folk??? För nä, det där köper jag inte. SL må göra fel randomly, det kan jag själv skriva under på (typ tusen gånger minst säkert). Men sitter man och planerar ett äventyr eller rentav en kampanj på ett giftermål så missar man liksom inte könet på individen. Särskilt om det handlar om ett äventyr som är beroende av att könen överensstämmer, då måste man ju åtminstone ha det i huvudet oxo?

Typ: Äventyret handlar om att kungen vill gifta brot sin dotter till en mäktig äventyrare med stor förmögenhet och drakdödar-bakgrund (smart av kungen!). Vem av RP's ska väljas? Ja få se nu... Oskars karaktär kanske? Eller han var inte dvärg va? Jag vet inte ens vilket kön han är, men så länge han inte är troll så funkar det väl?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Recca said:
Men kan det inte vara en grej som man vänjer sig vid när man spelat med RP's i en längre kampanj ett tag då? Om en grupp helt spelar med inverterade könsroller så kanske det är skitkrångligt och jobbigt i början, men när man spelat ett tag så har man ju ganska klara bilder av karaktärerna? Jag ser åtminstone lite scener som faktiska bilder i huvudet när jag spelar rollspel och då är det ju ganska enkelt att se både kön och ras och yrke på ett coolt sätt. Att para samman dem med spelarna är ju nästan sekundärt när man väl fått en uppfattning om karaktärerna. :gremsmile:
Återigen: i de kampanjer som jag och God45 spelar är kön helt ointressant - alla rollpersoner skulle kunna vara fullständigt könlösa och det skulle inte ha påverkat spelet alls.

Exempel:

I en Vampire-kampanj spelar du en kvinnlig Ventrue som är inquisitor hos prinsen.

I en DnD-kampanj spelar jag en stor orch-barbar med ett gott hjärta (vilket är ovanligt för orcer) och som därför är landsflyktig från sin orc-stam ... oh, jag glömde - min orc är kvinna...

Observera var ordet "kvinna" dyker upp i de två ovanstående exemplen - det indikerar hur viktigt kön är i respektive spel.

Jag hoppas att det blev lite tydligare nu.
(jag bör lägga till att jag personligen inte har problem med vilka kön folk spelar och jag brukar inte glömma bort det - men jag sympatiserar fullständigt med God45 i den här frågan och har mycket svårt att förstå de som har svårt att förstå God45)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Recca said:
Typ: Äventyret handlar om att kungen vill gifta brot sin dotter till en mäktig äventyrare med stor förmögenhet och drakdödar-bakgrund (smart av kungen!). Vem av RP's ska väljas? Ja få se nu... Oskars karaktär kanske? Eller han var inte dvärg va? Jag vet inte ens vilket kön han är, men så länge han inte är troll så funkar det väl?
Vad säger att dessa beslut är planerade? Tänk dig ett Game of Thrones-scenario, ett sändebud från en SLP-kung dyker upp i staden som en överraskning, och kanske för kungen ett desperat sista försök för att bibehålla sin makt. Med pompa och ståt utannonserar man att kungen gärna gifter bort sin sista överlevande son till. Jävlar. Madde spelade ju snubbe. Då tar vi och backar 30 minuter och tar en paus. Spelledaren trodde han hade en bra lösning och fortsättning men det sket sig visst.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Magnus Seter said:
Recca said:
Men kan det inte vara en grej som man vänjer sig vid när man spelat med RP's i en längre kampanj ett tag då? Om en grupp helt spelar med inverterade könsroller så kanske det är skitkrångligt och jobbigt i början, men när man spelat ett tag så har man ju ganska klara bilder av karaktärerna? Jag ser åtminstone lite scener som faktiska bilder i huvudet när jag spelar rollspel och då är det ju ganska enkelt att se både kön och ras och yrke på ett coolt sätt. Att para samman dem med spelarna är ju nästan sekundärt när man väl fått en uppfattning om karaktärerna. :gremsmile:
Så har det funkat i vår Pathfinder-kampanj (snart spelomgång 49). I mer tillfälliga spelupplevelser är förvirringen mer påtaglig, men vid det här laget har vi i Kingmaker-kampanjen lärt oss vad karaktärerna heter och vad de har för identitet, som t.ex. kön.

/Magnus
Omgång 49! Hm. Jag har själv iofs inte spellett en grupp där mer än en person har ett annat kön än sin RP...

Sen så brukar spelarna vanligtvis ha väldigt minnesvärda bakgrundshistorier knutna till sina RP's samt hela koncepten inbakade i könen på nåt vis. Jag ser åtminstone tydliga bilder framför mig hela tiden. Spelarna brukar oftast ha bilder på sina RP's som de hittat på internet nånstans också och allt det här bidrar till att det blir lättare att få en enhetlig bild av RP'n.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

弾幕 said:
Recca said:
Typ: Äventyret handlar om att kungen vill gifta brot sin dotter till en mäktig äventyrare med stor förmögenhet och drakdödar-bakgrund (smart av kungen!). Vem av RP's ska väljas? Ja få se nu... Oskars karaktär kanske? Eller han var inte dvärg va? Jag vet inte ens vilket kön han är, men så länge han inte är troll så funkar det väl?
Vad säger att dessa beslut är planerade? Tänk dig ett Game of Thrones-scenario, ett sändebud från en SLP-kung dyker upp i staden som en överraskning, och kanske för kungen ett desperat sista försök för att bibehålla sin makt. Med pompa och ståt utannonserar man att kungen gärna gifter bort sin sista överlevande son till. Jävlar. Madde spelade ju snubbe. Då tar vi och backar 30 minuter och tar en paus. Spelledaren trodde han hade en bra lösning och fortsättning men det sket sig visst.
Om det handlar om en improvisering så förstår jag det absolut. Annars har jag faktiskt svårare att köpa det helt enkelt.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

anth said:
Återigen: i de kampanjer som jag och God45 spelar är kön helt ointressant - alla rollpersoner skulle kunna vara fullständigt könlösa och det skulle inte ha påverkat spelet alls.
Nej. God45 skriver ju att køn ær centralt før kampanjen. Dærfør ær det ett problem nær folk tar fel.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Recca said:
Spelarna brukar oftast ha bilder på sina RP's som de hittat på internet nånstans också och allt det här bidrar till att det blir lättare att få en enhetlig bild av RP'n.
Printade små bilder som ligger framför varje spelare låter som en betydligt bättre lönsing än att förbjuda andra kön.
:gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

xyas said:
anth said:
Återigen: i de kampanjer som jag och God45 spelar är kön helt ointressant - alla rollpersoner skulle kunna vara fullständigt könlösa och det skulle inte ha påverkat spelet alls.
Nej. God45 skriver ju att køn ær centralt før kampanjen. Dærfør ær det ett problem nær folk tar fel.
Jag tror att problemet är att det är centralt IBLAND.
En stor del av tidan är kön helt ointressant, men när det blir aktuellt är det EXTREMT viktigt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

anth said:
Recca said:
Men kan det inte vara en grej som man vänjer sig vid när man spelat med RP's i en längre kampanj ett tag då? Om en grupp helt spelar med inverterade könsroller så kanske det är skitkrångligt och jobbigt i början, men när man spelat ett tag så har man ju ganska klara bilder av karaktärerna? Jag ser åtminstone lite scener som faktiska bilder i huvudet när jag spelar rollspel och då är det ju ganska enkelt att se både kön och ras och yrke på ett coolt sätt. Att para samman dem med spelarna är ju nästan sekundärt när man väl fått en uppfattning om karaktärerna. :gremsmile:
Återigen: i de kampanjer som jag och God45 spelar är kön helt ointressant - alla rollpersoner skulle kunna vara fullständigt könlösa och det skulle inte ha påverkat spelet alls.

Exempel:

I en Vampire-kampanj spelar du en kvinnlig Ventrue som är inquisitor hos prinsen.

I en DnD-kampanj spelar jag en stor orch-barbar med ett gott hjärta (vilket är ovanligt för orcer) och som därför är landsflyktig från sin orc-stam ... oh, jag glömde - min orc är kvinna...

Observera var ordet "kvinna" dyker upp i de två ovanstående exemplen - det indikerar hur viktigt kön är i respektive spel.

Jag hoppas att det blev lite tydligare nu.
(jag bör lägga till att jag personligen inte har problem med vilka kön folk spelar och jag brukar inte glömma bort det - men jag sympatiserar fullständigt med God45 i den här frågan och har mycket svårt att förstå de som har svårt att förstå God45)
Om storyn och karaktärerna är sekundär så är det ju inte ett så speciellt stort misstag heller om man tar fel på kön... Så enligt mig känns det inte som ett så stort problem att det finns skäl att förbjuda att man spelar ett annat kön än det man IRL har. Men jag förstår väl ändå bättre hur ni tänker nu kring motiveringarna.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

弾幕 said:
Recca said:
Spelarna brukar oftast ha bilder på sina RP's som de hittat på internet nånstans också och allt det här bidrar till att det blir lättare att få en enhetlig bild av RP'n.
Printade små bilder som ligger framför varje spelare låter som en betydligt bättre lönsing än att förbjuda andra kön.
:gremsmile:
Ja, och det har de inte ens. Det var ju en jättebra idé. :gremsmile:

Jag körde ju början av nuvarande WoDkampanj till 50% forumbaserat så då hade jag ju bilderna framför mig konstant ändå.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

弾幕 said:
xyas said:
anth said:
Återigen: i de kampanjer som jag och God45 spelar är kön helt ointressant - alla rollpersoner skulle kunna vara fullständigt könlösa och det skulle inte ha påverkat spelet alls.
Nej. God45 skriver ju att køn ær centralt før kampanjen. Dærfør ær det ett problem nær folk tar fel.
Jag tror att problemet är att det är centralt IBLAND.
En stor del av tidan är kön helt ointressant, men när det blir aktuellt är det EXTREMT viktigt.
Sækert ær det så. Jag ær inte ute efter att spekulera i detaljerna kring God45:s resonemang, bara upplysa om att anths återberættande av dennes argument var felaktiga.

Problemet som God45 beskriver kan jag sympatisera med, och førstå den valda løsningen, æven om jag aldrig støtt på det sjælv.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,556
Re: Asbra text för dropinspel på konvent!

Aha, jag måste ha missat den delen då ni svarade på det eftersom jag fann det så bisarrt osannolikt.
Hur kan man göra fel så?

Alltså helt ärligt, har det skett någon gång ens eller hittar ni bara på något som eventuellt skulle kunna vara ett problem om det skedde så att ni har argument för att påtvinga kön på folk??? För nä, det där köper jag inte. SL må göra fel randomly, det kan jag själv skriva under på (typ tusen gånger minst säkert). Men sitter man och planerar ett äventyr eller rentav en kampanj på ett giftermål så missar man liksom inte könet på individen. Särskilt om det handlar om ett äventyr som är beroende av att könen överensstämmer, då måste man ju åtminstone ha det i huvudet oxo?

Typ: Äventyret handlar om att kungen vill gifta brot sin dotter till en mäktig äventyrare med stor förmögenhet och drakdödar-bakgrund (smart av kungen!). Vem av RP's ska väljas? Ja få se nu... Oskars karaktär kanske? Eller han var inte dvärg va? Jag vet inte ens vilket kön han är, men så länge han inte är troll så funkar det väl?
Så kör jag inte den här politiska kampanjen... Jag har en lista på kanske 100 npc:er. Spelarna interagerar med dem lite hur de vill och manipulerar dem hit och dit. Jag har koll på vad NPC:erna har för motiv och sedan improviserar jag reaktioner och motplaner för npc:er medan spelarna reagerar och konspirerar mot varandra. Mitt i actionen är det vanligt att göra misstag med kön och om man gör det faller hela korthuset.

Så jag planerar inte ett giftemål, jag måste gå Boom! Det här händer! Kungen vill gifta bort sin dotter Beth av många platser med den Svarta hunden. Om den svarta hundens spelare är man men karaktären är en kvinna fuckade jag just upp rejält. Så alla spelar sitt eget kön och så blir det inte fel.
 
Top