Obi-one, two, three… nu kör vi!

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Kan bara hålla med övriga här - riktigt bra! Visserligen har man ganska låga förväntningar efter Boba - tex var jag genuint imponerad av att Obi-wan fick så mycket screen time i sin egen serie :)
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Och i nån av ridscenerna på Tatooine såg man tydligt att dromedaren "svävar" ovanför marken, trots lite damm runt hovarna. Bakläxa!
Reagerade också på belysningen i vissa dromedarscener. Men - sen började jag fundera på att Tatooine väl har två solar… Så skuggorna borde falla rätt annorlunda. (Inte för att det såg ut som två ljuskällor heller - bara fel…)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,835
Location
Off grid
Vad tycker ni så långt?
Relativt kasst tyvärr. Ungefär som Book of Boba men sämre än Mandalorian.

Får ingen direkt känsla för motståndarna. De hade kunnat vara bra men känns väldigt klichéaktiga.
Bail, Owen och Obi-Wan som jag känner sen tiidigare, gör inga sympatiska intryck längre. De verkar nu bara vara passiva, bittra och lättlurade.

I vanliga fall räcker det med några stormtroopers och en AT-ST för att jag ska gå igång. Men inget förutom just Tatooine känns särskilt Star Wars aktigt för mig.

Är inte så förtjust i barnskådespelare men Leia tycker jag nog ändå är rätt ok.

Hoppas det blir bättre längre fram.

//EvilSpook
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
I alla de här tv-serierna finns karaktärer som tidigare har figurerat i de animerade serierna. Övergången till live action är inte alltid så lyckad. Det blir lätt stelt, klyschigt och övertydligt. Visserligen leker Star Wars ofta med stereotyper, men när det funkar finns det ett visst mått av humoristisk parodi över det hela. Därför hade det varit kul att se exempelvis Jabba i något avsnitt längre fram. Han är i mina ögon en fungerande och rolig gangsterparodi. AT-ST gillar jag också, men det känns inte (?) som att de dyker upp i den här till synes mer lågmälda serien.
 
Last edited:

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
ok, jag kanske inte var helt koncentrerad de första två avsnitten. Det blev bättre andra avsnittet, men fortfarande så är the Mandalorian orsaken till att jag skaffade Disney+
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Som Red hot chili peppers fan ända sedan första skivan, höll jag på att trilla ur soffan när Flea plötsligt dök upp!
 
Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Fniss, ["Next time Kenobi, I'll get you next time!" *hytter med näven*]..
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Har sett avsnitt två nu. Jag gillar detta! Det är ingenting gripande här, inte på något sätt, men det är rätt spännande, kul och med rätt intressanta karaktärer. Det funkar absolut som underhållning för stunden! Sen är jag ju svag för cyberpunk så att avsnittet utspelar sig på en Blade Runner-planet kan ju inte räknas som en nackdel!

Två invändningar har jag:

Klippningen är jättekonstig, inte minst när Leia blir jagad, vilket händer lite för ofta.

Jag är rätt säker på att Reva kommer byta sida, och jag baserar detta på att de andra inkvisitorerna ser ut som hellraiser-demoner medan hon ser ut som en hygglig prick. Om hon också sett ut som en Hellraiser-demon hade hennes omvändning kommit mer som en överraskning. Förutsatt att jag har rätt i min gissning dårå 😄
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Har sett avsnitt två nu. Jag gillar detta! Det är ingenting gripande här, inte på något sätt, men det är rätt spännande, kul och med rätt intressanta karaktärer. Det funkar absolut som underhållning för stunden! Sen är jag ju svag för cyberpunk så att avsnittet utspelar sig på en Blade Runner-planet kan ju inte räknas som en nackdel!

Två invändningar har jag:

Klippningen är jättekonstig, inte minst när Leia blir jagad, vilket händer lite för ofta.

Jag är rätt säker på att Reva kommer byta sida, och jag baserar detta på att de andra inkvisitorerna ser ut som hellraiser-demoner medan hon ser ut som en hygglig prick. Om hon också sett ut som en Hellraiser-demon hade hennes omvändning kommit mer som en överraskning. Förutsatt att jag har rätt i min gissning dårå 😄
Jag vet inte om hon kommer byta sida… Hon är lite för brutal tror jag. Handkapande, ”Jag ska mörda din familj” talet, barnkidnappning och… Jag tror mest de andra ser ut som Cenobiter för att de var tecknade och med i Rebells först. Och är man en tecknad skurk ser man direkt ondare ut.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Jag vet inte om hon kommer byta sida… Hon är lite för brutal tror jag. Handkapande, ”Jag ska mörda din familj” talet, barnkidnappning och… Jag tror mest de andra ser ut som Cenobiter för att de var tecknade och med i Rebells först. Och är man en tecknad skurk ser man direkt ondare ut.
Det har du kanske rätt i. Visste inte att inkvisitorerna funnits med någon annan stans först. Men det känns som att Reva bär på en massa grejer som gör henne så brutal, så oavsett tror jag att det kommer hända massa spännande grejer med karaktären! Hon är hittills min favorit i serien även om jag hade föredragit att hon såg lite ondare ut 🙂
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Det har du kanske rätt i. Visste inte att inkvisitorerna funnits med någon annan stans först. Men det känns som att Reva bär på en massa grejer som gör henne så brutal, så oavsett tror jag att det kommer hända massa spännande grejer med karaktären! Hon är hittills min favorit i serien även om jag hade föredragit att hon såg lite ondare ut 🙂
Ja, lite ondare borde hon se ut! Jag hoppas på ansiktsskadande olycka + ond mask :D

I det tecknade flyger inkvisitorerna med hjälp av sina runda lasersvärd som om de vore helikoptrar:


Vilket är fan det bästa tills parasol-ljussabeln i Visions:

952C9F4E-9999-4963-B0BB-F2CE76BF1DEC.jpeg
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Ja, lite ondare borde hon se ut! Jag hoppas på ansiktsskadande olycka + ond mask :D

I det tecknade flyger inkvisitorerna med hjälp av sina runda lasersvärd som om de vore helikoptrar:


Vilket är fan det bästa tills parasol-ljussabeln i Visions:

View attachment 8969
Alltså, det är säkert jättebra i sin kontext men taget såhär ur sitt sammanhang känns det ju parodiskt 😂😁
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Nu känner jag mig tråkig och grinig, men jag gillade inte avsnitt två alls. Det kändes stelt, långsamt och oengagerande. Nu i efterhand känns avsnittet precis som ett gammalt dataspel. Här är varför:

* Staden är otroligt platt: antingen går de på en platt bred gata, eller så klättrar de uppför en stege till platta jämnhöga hustak.
* Karaktärerna bara står och går. De interagerar nästan inte med omgivningen, som bara är kulisser.
* Fienderna dyker upp en eller ett par i taget och blir lagom utmaning för hjälten.
* Huvudpersonen kan gå in där han vill och kommer direkt till det han söker, utan att han verkar behöva leta.
* Striderna är tröga och lite klumpiga.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Jag tycker den är ganska trevlig hittills, men kommer inte ifrån en gnagande oro för att den ska bli ytlig och fega ur att visa det onda på ett intressant sätt, för att Disney måste ha sin unga målgrupp och göra sina big business drag där man aldrig vill stöta sig med militär, annan big business eller utmåla huvudpersonen som klandervärd.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
för att Disney måste ha sin unga målgrupp och göra sina big business drag
Alltså, har Star Wars någonsin inte inriktat sig på en ung målgrupp och big buissness? Jag fattar helt och fullt att man inte behöver gilla de Star Wars-grejer Disney gör, jag har blivit besviken på merparten (men tyckt tre grejer är riktigt bra), men ibland tycker jag att det låter på vissa som att Star Wars var en vuxen edgy indie-produktion innan Disney kommersialiserade det hela, och jag kan inte riktigt begripa det resonemanget.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Alltså, har Star Wars någonsin inte inriktat sig på en ung målgrupp och big buissness? Jag fattar helt och fullt att man inte behöver gilla de Star Wars-grejer Disney gör, jag har blivit besviken på merparten (men tyckt tre grejer är riktigt bra), men ibland tycker jag att det låter på vissa som att Star Wars var en vuxen edgy indie-produktion innan Disney kommersialiserade det hela, och jag kan inte riktigt begripa det resonemanget.
Rogue One tycker jag är den bästa och något eget. Men bortsett från det är det väldigt barntillåtet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Rogue One tycker jag är den bästa och något eget. Men bortsett från det är det väldigt barntillåtet.
Jo, men jag menade alltså att Star Wars varit för en ung målgrupp redan innan det köptes upp av Disney. Med möjligt undantag för Episode III så är ju de tidigare filmerna väldigt barntillåtna.

Jag tycker inte att Disneys Star Wars är barnsligare än episod I, II, IV, V och VI. Och episod III och Rogue 1 är ju på ungefär samma vuxen-nivå.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Alltså, har Star Wars någonsin inte inriktat sig på en ung målgrupp och big buissness? Jag fattar helt och fullt att man inte behöver gilla de Star Wars-grejer Disney gör, jag har blivit besviken på merparten (men tyckt tre grejer är riktigt bra), men ibland tycker jag att det låter på vissa som att Star Wars var en vuxen edgy indie-produktion innan Disney kommersialiserade det hela, och jag kan inte riktigt begripa det resonemanget.
Nä det har det väl inte varit, och det räckte bra för tre filmer med en ganska snäv bild av ondska, men det har ofta blivit tråkigt i de senare verken för hur mycket de än kan flörta med idén att nu gör vi något lite djupare så blir det ändå alltid helyllehjältar och barnsliga skurkar.

Jag skulle föredra om Star Wars växte upp lite. Gör som Star Trek nu senast, ha de flesta serier med flams-trams, och en vuxen serie.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Nä det har det väl inte varit,
Okej, när var det inte det i så fall?

och det räckte bra för tre filmer med en ganska snäv bild av ondska, men det har ofta blivit tråkigt i de senare verken för hur mycket de än kan flörta med idén att nu gör vi något lite djupare så blir det ändå alltid helyllehjältar och barnsliga skurkar.
Star Wars har alltid haft en ganska naiv skildring av skurkar och ondska, men helyllehjältar håller jag inte riktigt med om. Tycker varken Han Solo, Lando, Poe eller Finn är helylle. Phantom Menace är väl det närmsta vi kommer detta och den filmen har också de tråkigaste huvudpersonerna.

Jag skulle föredra om Star Wars växte upp lite. Gör som Star Trek nu senast, ha de flesta serier med flams-trams, och en vuxen serie.
Vilket är ett önskemål man naturligtvis får ha om man vill. Men jag tycker samtidigt inte att man kan klandra Disney för att de anstränger sig för att göra Star Wars så som Star Wars alltid varit.
 
Top