Obi-one, two, three… nu kör vi!

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Har sett alla tre avsnitt och jag tycker det är helt ok och kommer såklart se allt.
Men jag hoppades det skulle vara bättre än vad det är, men kan inte helt sätta fingret på vad som inte helt klickar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag menade inte i relation till originalverket utan i relation till all kommande hypotetiska framtida LotR-produktion. Alltså risken för att mitt utbyte av den helt enkelt kommer att bli mindre underhållande för mig, precis som det blivit med Star Wars över åren, för att de dåliga verken ligger där och gnager på min mentala bild av helheten. Det är ju en tråkig känsla att ha i relation till verk som jag emotionellt verkligen vill ska vara bra just eftersom jag har ett så pass starkt förhållande till originalet.

(Det här är så klart en högst subjektiv känsla som inte går att rationalisera egentligen. Var går gränsen för vad i ett verk som betyder något för ens personliga upplevelse och syn på helheten?)
Ah, då fattar jag hur du upplever det. Hoppas i sådana fall att kommande Star Wars-historier och Rings of Power gör dig glatt överraskad 😊
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Ah, då fattar jag hur du upplever det. Hoppas i sådana fall att kommande Star Wars-historier och Rings of Power gör dig glatt överraskad 😊
Det hoppas jag med (men tror inte att det blir så vilket ju är en del av det tråkiga 😕).
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Efter avsnitt tre så känner jag återigen att jag gillar den här serien. Den håller ett tempo som jag gillar, den känns Star wars för mig och jag tycker bra om karaktärerna. Ger den fortsatt högt betyg som skulle vara ännu högre om det inte fortsatt känns som Obi är... Inte en rookie, utan mer att han är så fånigt ojämn. Som vid lasergrinden, han är hyfsat badass och skjuter en trave stormtroopers utan större problem medan han i nästa steg när transporten anländer med hyfsat lika antal folk (eller mindre när jag tänker efter) står som en saltstod och låter sig överraskas/fångas.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Avsnitt tre var i alla fall betydligt bättre än avsnitt två, men jag känner hela tiden att det borde vara bättre än så. Mycket i serien känns lite tafatt och dumt. Alla karaktärerna agerar lite trögt och småkorkat.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Efter avsnitt tre så känner jag återigen att jag gillar den här serien. Den håller ett tempo som jag gillar, den känns Star wars för mig och jag tycker bra om karaktärerna. Ger den fortsatt högt betyg som skulle vara ännu högre om det inte fortsatt känns som Obi är... Inte en rookie, utan mer att han är så fånigt ojämn. Som vid lasergrinden, han är hyfsat badass och skjuter en trave stormtroopers utan större problem medan han i nästa steg när transporten anländer med hyfsat lika antal folk (eller mindre när jag tänker efter) står som en saltstod och låter sig överraskas/fångas.
Han hade antagligen inte Highground!
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Jag gillade tredje avsnittet både att flera Stormtroopers fick vara lite vanliga och lastbilschauffören. Dessutom att konfrontationen var inte på något high tech rymd grej utan att det såg ut som de hade stämt träff på ett grustag utan att det blev mindre drama.för det.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,841
Location
Off grid
Dessutom att konfrontationen var inte på något high tech rymd grej utan att det såg ut som de hade stämt träff på ett grustag utan att det blev mindre drama för det.
Jag tyckte det var ett lågvattenmärke. Vader hade sökt igenom halva galaxen efter Obi-Wan och låter en sävlig robot bara bära iväg honom?
Obi-Wan har redan besegrat Anakin en gång när denne fortfarande var ung och hel (samt Maul och Grievous och tvekade inte att ta sig an Dooku) och nu helt plötsligt är han rädd, har inget att säga, och är helt oförmögen att göra nåt?

Fattar ingenting...

//EvilSpook

Tillägg efteråt. Obi-Wan stannar (och offrar sig) för att låta Imperie-rebell-agenten och Leia komma undan. Men den dumma kvinnan överger Leia för att gå tillbaks och rädda Obi-Wan. Det är bara korkat och ovärdigt.
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag fortsätter att störa mig på småsaker, framför allt att det känns som om alla karaktärerna agerar lite dumt. Ta följande exempel:

Stormtrooperna har fått order att leta efter en jedi ute på slätten. Uppenbarligen har de inte fått tydligare order än så, för inkvisitorn som är så angelägen att få tag i Obi-Wan tyckte att det vore för praktiskt att säga att de ska leta efter en jedi som är en vit skäggig man, troligen klädd i jedi-kåpa och troligen i sällskap med en liten flicka.

Och när stormtrooperna så träffar på en främmande man på platsen där de ska leta efter en jedi bryr de sig inte om att förhöra honom ordentligt, utan ställer bara lite frågor för att fördriva tiden.

Och Obi-Wan vet att de letar efter honom, men går ändå runt klädd i jedi-kläder. På Tatooine hade han i alla fall en tröja i en annan färg!

Och scenen när Darth Vader går genom byn och plågar folk slumpmässigt med kraften kändes fel. Jag har uppfattat Darth Vader som en person som är ond för den sak han tror på (imperiet och den mörka sidan av kraften), inte sadistisk mot förbipasserande bönder. Jag trodde nästan att han skulle sparka på en hundvalp...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Och scenen när Darth Vader går genom byn och plågar folk slumpmässigt med kraften kändes fel. Jag har uppfattat Darth Vader som en person som är ond för den sak han tror på (imperiet och den mörka sidan av kraften), inte sadistisk mot förbipasserande bönder. Jag trodde nästan att han skulle sparka på en hundvalp...
Jag tyckte det var great! Vi har ju ägnat två avsnitt åt att etablera ”The Jedi will hunts themselves”. Så han fuckar upp folk tills Obi-Wan inte står ut mer och ingriper.

Och sedan drar han honom genom eld som hämnd!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Obi-Wan har redan besegrat Anakin en gång när denne fortfarande var ung och hel (samt Maul och Grievous och tvekade inte att ta sig an Dooku) och nu helt plötsligt är han rädd, har inget att säga, och är helt oförmögen att göra nåt?
Vader har ägnat 10 år åt att mörda jedis i ansiktet över hela galaxen, sovit varenda natt i en high-tech läkemaskin och blivit starkare genom hat medan Obi-Wan har jobbat i en uttorkningsfabrik, sovit på ett stengolv, haft PTSD och varit för rädd för att röra sin ljussabel. Men mest, mest, mest, MEST viktigt… Obi-Wan har inte en fuskig sten att stå på!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,841
Location
Off grid
.. Obi-Wan har jobbat i en uttorkningsfabrik, sovit på ett stengolv, haft PTSD och varit för rädd för att röra sin ljussabel.
Ok. Men då behöver jag inte en TV-serie om det. Eller den vänlige knubbisen Boba för den delen.
Star Wars är överskattat. Jag får titta på Hitlerdokumentärer istället. :unsure:

//EvilSpook
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Och när stormtrooperna så träffar på en främmande man på platsen där de ska leta efter en jedi bryr de sig inte om att förhöra honom ordentligt, utan ställer bara lite frågor för att fördriva tiden.
Hör det inte till att stormtrupper beter sig extremt korkat?

Och Obi-Wan vet att de letar efter honom, men går ändå runt klädd i jedi-kläder. På Tatooine hade han i alla fall en tröja i en annan färg!
Var det verkligen jedi-kläder? De påminner ju om sådana, men det är inte samma kläder han brukar ha, väl?

Och scenen när Darth Vader går genom byn och plågar folk slumpmässigt med kraften kändes fel. Jag har uppfattat Darth Vader som en person som är ond för den sak han tror på (imperiet och den mörka sidan av kraften), inte sadistisk mot förbipasserande bönder. Jag trodde nästan att han skulle sparka på en hundvalp...
Gjorde han inte det för att locka fram Obi?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vid närmare eftertanke insåg jag att det är helt rimligt att Vader lät Obi-Wan komma undan:

Det finns mycket som starkt tyder på att Vader är en drama queen. Det är ett av de element i hans personlighet som överlevt från hans period som Anakin. Han älskar att bli fruktad, att göra dramatisk entre, att vara del av en bra katt-och-råtta-lek. Jag tyckte det var helt i linje med detta att låta Obi-Wan komma undan. Vader var besviken och perplex över hur vek Obi-Wan tedde sig, och fick inte sitt lystmäste för utmaning och drama tillfredställt. Han hade fantiserat om den här konfrontationen i tio år på ett närmast fetischistiskt vis, men togs helt på sängen av Obi-Wans usla performance. Han lät honom därför medvetet komma undan, i hopp om en mer värdig rematch, eller åtminstone i hopp om att få plåga honom lite mer. Han vill ha en katt-och-råtta-lek, och det här är bara början på den.

Och hans wanton murder av diverse bönder är bara en strategi för att locka fram Obi-Wan. Darth Maul försökte samma sak i någon Clone Wars-episod, det är en klassisk del av the Sith playbook. Darth Vader har redan känt av Obi-Wans närvaro i kraften när han börjar mörda bönderna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Förklaringen gör att jag nu fattar lite mer.
Disney gjorde en Disney igen… :rolleyes:

//EvilSpook
Intressant. Jag skulle dock säga att Disney gjorde en Lucas då inkonsekvenser på intet sätt är nytt i Star Wars (eller var det Lucas som gjorde en för tidig Disney?) ;) Jag skulle nog säga att det är Revenge of the Sith som står för den största inkonsekvensen gentemot vad Obi säger i Return of the Jedi. Tycket det känns fullt rimligt för Obi att tro att Anakin är död då han snodde hans ljussabel och lämnade honom att brinna upp levande som den psykopat och lögnare han är.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Sett avsnitt 4 då jag är ledig idag för inplanerat läkarbesök och då passade jag på att kolla på lite Obi wan.

Jag är ingen person som bryter ned och analyserar varje avsnitt utan jag går på känslan avsnittet gav mig .

Kände jag en känsla av jippie eller buuuu eller meeeehhh .

Hela den här serien har hittills känts ganska meeeehhh men den är tillräckligt ok för att jag skall fortsätta titta.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Diskussionerna om den här serien, plus minnena av Boba Fett-serien, har lett mig till en insikt.
Jag kanske är färdig med Star Wars nu.
Jag blir nämligen bara väldigt avtänd från att någonsin se Obi-Wan eller någon av de kommande serierna eller filmerna.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om original trillogin är JIPPIE med stort J och Boba Fett är ett enda enormt BUUUUUUU så är Obi wan kenobi nånstans där mitt i mellan .

Det är inte tillräckligt dåligt för att få ett BUUUUUUU men inte heller tillräckligt bra för att få ett JIPPIE utan hittills så är det just good enough men inte mer än så.
 
Top