Obi-one, two, three… nu kör vi!

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Sjukt bra! Revan är läskig, unga Leia gullig och man är ledsen för Bens skull!
Jag gillar att dom flyttar focus från Luke till Leia. Hon har alltid fått för lite storyarc tid enligt min mening (jag har inte riktigt accepterat det som händer i de 3 sista filmerna som canon än).
Leia är ju ändå den som driver hela Skywalkersagan i orginal trilogin.
Ni vet: ”Help me Obi-Wan Kenobi”
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Jo, en grej: Oavsett vad man tycker om Disneys Star Wars-grejer i övrigt uppskattar jag att deras trailers avslöjar väldigt lite av handlingen. Trailern till Obi-Wan Kenobi visar egentligen bara att han gömmer sig på Tatooine och är lite uppgiven, samt att det finns folk som jagar jedi-riddare, och det visste vi ju redan.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
En fundering med risk för spoiler!

Vem tror ni veteran klonen var?
Kan det vara Rex?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
En fundering med risk för spoiler!

Vem tror ni veteran klonen var?
Kan det vara Rex?
Nej, Rex är iväg och fiskar på land med några andra kloner som vi ser i Rebells. Jag tror inte det här var en särskild klon.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Utan tvekan den starkaste starten av de nya SW-serierna. Vilket iofs inte säger mycket, men här finns god potential! Det verkar också som att vi ska få lämna Tatooine! Yay!

1. Kommer vi få reda på varför Reva hatar Obi Wan?
2. Kommer Ben ställas inför ett dilemma? Rädda Leia eller vaka över Luke? Eller ta ställning mot inkvisitorerna?
3. Allt är väl en fälla? Kommer den framstå som det även i kommande avsnitt?

Har bara sett E1 än... Jag är skeptisk, men det beror bara på att de förra serierna varit så värdelösa. Jag hoppas det här blir något helt annat!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Har sett första avsnittet. Bör sägas innan att jag är totalt ointresserad av vad Obi Wan pysslade med innan A New Hope och jag tycker att Tatooine är så överanvänd att jag verkligen hatar den jävla skitplaneten! Så denna serie hade kanske inte de bästa premisserna för mig. Men det är ju vad man gör med premisserna som spelar roll.

Med allt detta sagt, första avsnittet är helt okej. Story och karaktärer introduceras på ett helt godtagbart sätt, och precis som @Måns är jag glad att vi lämnar Tatooine.

Reva har alla möjligheter att bli en intressant karaktär.

Ett stabilt avsnitt! Inget mästerligt, men inget jättedåligt heller. Hoppas på en bra serie!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har nu sett första avsnittet och skall ge mig på avsnitt två lite senare.

Det känns alldeles för tidigt att uttala sig om serien kommer toppa eller floppa .

Det jag sett hittils var helt ok , inget som fick mig att hoppa ur stolen av entusiasm men tillräckligt för att få mig att vilja se avsnitt två.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Har inte sett den än, men jag kan ju varna för att jag är en Grumpy Grognard som ogillar allt mixtrande med kanon som gör att de ursprungliga filmerna får mindre vikt.

Jag slutade ju kolla på Rebels bland annat för att själva idén med inkvisitorerna är ett kanon-brott av den första ordningen. Så när det här bygger väldigt mycket på deras existens, och det dessutom hintas väldigt öppet om ett möte mellan Obi-Wan och Vader, så är det ett dåligt ingångsvärde för mig.

Men Star Wars ingår ju i samma konglomerat som Marvel nu. Jag kanske kan låtsas att allt detta utspelar sig i en deviant timeline, som snart kommer att bli pruned...? :unsure: :sneaky:
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,411
Location
Nirvana
Två avsnitt in, så tycker jag att det här känns mer som Solo-filmen än som Mandalorians. Vilket för mig är ett plus. Jag gillar Solo men inte Mandalorians. Karaktärerna i Kenobi är intressantare (mer genomarbetade?) och lättare att engagera sig i. Det här är ju verkligen Star Wars och inte bara några okända snubbar som är inne och lajvar i samma universum.

Vad jag dock funderar över är den mer långsiktiga handlingen. Ska Kenobi bara bli jagad från planet till planet eller blir det, som jag hoppas, en mer engagerande intrig som går mer på djupet? Darth Vader är i alla fall på plats, så förutsättningar för något lite mer vuxet och engagerande finns. Jag vill gärna se hur hans plågade tillvaro på Mustafar ser ut.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Bra start med de två första avsnitten. Känns som att man satsat mer på kostym och scenografi i denna än tidigare serier. Och det märks skillnad med en riktigt duktig skådis i huvudrollen. Skönt också med att den dyker in i sin egen berättelse utan att ägna sig åt långrandig förklaringar om förutsättningarna. Jag tyckte Kenobi kändes som en trött vinkel inför men får nog anse mig motbevisad. Hoppas dock som @Bolongo att de håller igen så att de inte undergräver episod IV.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Har inte sett den än, men jag kan ju varna för att jag är en Grumpy Grognard som ogillar allt mixtrande med kanon som gör att de ursprungliga filmerna får mindre vikt.
I min ytterst personliga canon är det bara episod IV, V, VI, VII, VIII samt det gamla seriealbumet ”I imperiets klor” som räknas. Allt annat är what if’s, vissa bättre (Mandalorian, Solo) och andra sämre (Episode I - III, Rogue 1, Rise of Skywalker, Book of Boba Fett).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Personligen tycker jag att Episode III redan undergrävt Obis och Vaders möte i A new hope såpass mycket att de lika gärna skulle kunna dansa charleston ihop i denna serie, det skulle inte göra nåt till eller från.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag gillar det jag sett (1 & 2) mycket! Det känns som detta kan bli en bra serie. Enda klagomålet hittills är att det känns som de fortsätter sin tradition att huvudkaraktären skall vara halvkass och mer eller mindre under isen när serien börjar och jag tycker det börjar kännas lite gammalt.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Har sett de 2 första avsnitten och tycker än så länge den håller bättre klass än Mandalorian och Book of Boba Fett.
Det som såg lite väl löjligt ut dock var
Jakten på Leia som såg alldeles för tillgjord ut
.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag gillar det jag sett hittills och håller med alla om att det var skönt att se mer än en jävla ökenplanet när det finns en hel galax att utforska. Skådespeleriet är väldigt bra med något litet undantag gällande några "bad guys".

Allt lovande så långt och då jag likt en del andra har svårt för mycket av det Star Wars Disney gjort(med en del undantag) så är serien uppfriskande bra! Hoppas det fortsätter på liknande sätt och att serien inte blir stampande på ruta ett som Book of Boba trotts allt blev.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Pja, två avsnitt in är det ganska ok handlingsmässigt. Däremot: Är inte effekterna, särskilt alienmaskerna, lite väl kackiga? Nån som såg ut som en "ödleman" såg mer ut som nåt jag byggt i papier-maché. Och i nån av ridscenerna på Tatooine såg man tydligt att dromedaren "svävar" ovanför marken, trots lite damm runt hovarna. Bakläxa!
 
Top