Obi-one, two, three… nu kör vi!

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Vilket är ett önskemål man naturligtvis får ha om man vill. Men jag tycker samtidigt inte att man kan klandra Disney för att de anstränger sig för att göra Star Wars så som Star Wars alltid varit.
Frågan är om deras porträtt av Boba Fett kan säga falla under den strävan... :) En hänsynslös mördare som plötsligt blir supersnäll. Kändes inte speciellt övertygande.

Men jag håller nog med i sak. Star Wars är Star Wars. Inte Batman.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Frågan är om deras porträtt av Boba Fett kan säga falla under den strävan... :) En hänsynslös mördare som plötsligt blir supersnäll. Kändes inte speciellt övertygande.
Jag håller med, men det är samtidigt lätt att glömma att Boba Fett innan dess både framställts som en liten snorunge och en klonarmé vilket åtminstone för mig också rimmade lätt illa med den ensamme kalla prisjägare som presenterades i originalfilmerna. Menar inte att det var lika illa som Book of Boba Fett, men jag tycker nog allt att Star Wars både då och nu tagit kreativa beslut som varit såväl missriktade som barnsliga. Ibland gjorde gamla filmerna det sämre och ibland gjorde Disney det sämre. Ibland gjorde gamla filmerna det bra och ibland gjorde Disney det bra.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Avsnitt tre låter serien fortsätta åt rätt håll tycker jag. Men:
Nu har vi fått se det omtalade mötet. Och visst är det coolt att se Anakin/Vader i sitt esse. Men varför använde han inte bara kraften och drog tillbaka Obi-Wan… förlåt Ben, genom brasan?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Ganska bra avsnitt i sig men suck vad tråkigt det är att de leker med kontinuiteten även om de inte rakt ut motsäger den. Vinsten som finns i denna serien väger liksom inte upp skadan som görs på Episod IV. (Någonstans är min, förvisso illa underbyggda bild, att det faktiskt gjordes bättre på den gamla spretiga Expanded Universe-tiden. Den känns som att viljan att få det att hänga ihop inte finns och det ju trist för sådana som mig gillar det inslaget.)
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
507
Mitt sätt att hantera kontinuiteten är att se det som olika skal. Innerst är Stjärnornas krigs kärna med obesudlad kontinuitet och vision, varje skal utanför är fanfiction på skalen innanför.
  • Stjärnornas krig
    • Rymdimperiet slår tillbaka
      • Jedins återkomst
        • (Det mörka hotet, Klonerna anfaller, Mörkrets hämnd.)
          • (Kraften vaknar, Den sista jedin, Skywalkers uppkomst.)
            • Disneys alla vänner och släktingar
            • Det expanderade universumet
Så att något nytt etableras i det yttersta skalet betyder liksom ingenting för det innersta. Kanske kan man omtolka saker i skalet direkt innanför, men inte mer.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Så att något nytt etableras i det yttersta skalet betyder liksom ingenting för det innersta. Kanske kan man omtolka saker i skalet direkt innanför, men inte mer.
Ett optimistiskt sätt att tänka. Om jag verkligen kunde internalisera det skulle jag nog uppnå sinnesfrid. Jag får meditera på det...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Rörande kontinuitet… Vi har sjukt många karaktärer springandes runt från Rebells. Serien som introducerade tidsresor… Är vi i samma tidslinje som Episode IV?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Sett senaste avsnittet nu. Tycker fortfarande det är bra! Mitt största problem är en grej som jag även sa om (den betydligt sämre) Book of Boba Fett: Den saknar en kärna som berör. The Mandalorian hade relationen mellan Mando och Baby Yoda och det var verkligen rörande. Här har vi Obi Wan och Leias relation, men den är mer gullig än något som berör på riktigt. Men med det sagt är detta rätt bra hjärndöd underhållning vilket inte är fel!

Jag gillar att det hoppas från planet till planet! Alla spännande fantasifulla miljöer är något som Star Wars alltid gjort bra!

Leia balanserar på gränsen till att vara asjobbig men av nån anledning är hon inte det.

Awesome att Indira Varma är med i denna serie! Jag gillar hennes karaktär, hoppas vi får se mer av henne!

Angående kontinuitet, den bröts ju redan i småbitar i och med Episode I - III. Den är ju såpass trasig att jag skulle drista mig att säga att den är mer logisk nu med detta möte mellan Obi och Vader än om de skulle mötas för första gången sen Episode III i A new hope.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
2 frågetecken (spoiler):
• Tror ni att Quinlan Vos kommer dyka upp i någon av alla produktioner som är igång eller på väg?
• Obi-Wans bror? Kommer Disney köra på den ”gamla” förklaringen. Eller kommer dom spinna vidare på detta?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har också sett avsnitt 3

Jag kan inte bestämma mig för om young leia är cute and quirky eller en skitjobbig störig jävla snorunge .
Jag är inte mig själv speciellt trogen just nu och väljer därför att vara en optimist! Hittills stör jag mig inte alls på deras sätt att agera tillsammans, tycker serien växer och blir bättre för varje avsnitt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Har nu sett de tre första avsnitten. Är kluven till det jag ser. Till viss del är det helt fantastiskt och coolt, till viss del känns det lite fumligt och fantasilöst.

Jakten i skogen i avsnitt 1 t.ex. det hade funkat bättre om de hade klippt bort springet där skådespelarna uppenbart lät bli att ta tag i den som jagades och blev hindrade av små grenar och kottar som de snubblade på. Förtog mycket av känslan ett tag.

Jag ställer mig ofta tveksam till barnskådespelare, men jag tycker att Leia funkar trots att hon är så lillgammal. Det känns trovärdigt att det barnet skulle växa upp till den Leia vi känner som vuxen. Samtidigt så klickar inte riktigt kemin mellan Leia och Obi-Wan.

Obi-Wan som figur är bra, och det skapar ett större djup i hela karaktären. Den som har bäst utveckling är dock Owen, nu får han lite upprättelse från sin insats som grinig farbror i Star Wars, han hade goda anledningar att inte gilla Obi-Wan och att hålla Luke borta från galaxen.

Darth Vader är fantastisk!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Angående kontinuitet, den bröts ju redan i småbitar i och med Episode I - III. Den är ju såpass trasig att jag skulle drista mig att säga att den är mer logisk nu med detta möte mellan Obi och Vader än om de skulle mötas för första gången sen Episode III i A new hope.
Tja jag är nog så tråkig att jag inte tycker att det blir bättre för att de fortsätter. Det sagt bryr jag mig egentligen inte längre - och det är väl det som också är trist. Det hade varit roligt att se en ny Star Wars-film/serie med mer entusiasm än vad jag kan uppbåda idag. Nu väntar jag bara med bävan på att Ring of Power ska börja vattna ur mitt förhållande till LotR ;).
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Nu väntar jag bara med bävan på att Ring of Power ska börja vattna ur mitt förhållande till LotR ;).
Jag menar verkligen inte på något sett detta som en diss eller på annat sätt negativt, utan för att jag är nyfiken på hur du tänker då det skiljer sig så mycket från min syn. Men jag förstår inte hur ett verk av fanfiction-karaktär kan få någon att tappa sugen på originalverket. Känns det på samma sätt om du läser en dålig settingmodul till Star Wars RPG eller ett kasst äventyr till MERP? Vad är skillnaden?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
"Väntan har varit lång, och den extremt hypade serien om Obi-Wan Kenobi skåpade direkt ut alla tidigare premiärer på Disney+...

Detta innebär att Obi-Wan Kenobi slagit alla Marvel TV-produktioner, allt Star Wars och allt annat som Disney+ lanserat till prenumerationstjänsten"


 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Detta innebär att Obi-Wan Kenobi slagit alla Marvel TV-produktioner, allt Star Wars och allt annat som Disney+ lanserat till prenumerationstjänsten"
Oj, där ser man! Det är bara att gratulera Disney för framgången! Personligen tycker jag att både Mandalorian, Captain Falcon and the Winter Soldier och Loki var bättre, men smaken är som baken 🙂
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ewan McGregor(stavar han så?) är grym som Obi Wan Kenobi! Både som den yngre varianten men kanske framförallt den äldre och mentalt förkrossade versionen. Jag som sett allt som gjorts till Star Wars(på gott och ont) gällande nuvarande kontinuitet kan bara säga att den animerade serien "Clone Wars" gjorde enormt mycket för mig för att skapa känslomässiga band till både äldre och nyare karaktärer. För de som inte sett "Clone Wars", gör det nu! "Rebels" är inte alls lika bra men den är inte dålig så länge man kan tolerera hur animationerna ser ut.

Med dessa serier som grund så upplever jag att jag får ut mer av även de nyare icke animerade serierna då jag följt Obi Wan Kenobi, Anakin, Ashoka, Boba, Darth Maul och många fler i en jävla massa avsnitt. Det för mig ger mig en glädje att än en gång återse mina favoriter men samtidigt en sorg(på ett bra sätt!) då Imperiet verkligen inte bara fysiskt dödat saker utan också själsligen skadat flera karaktärer.

Det ska bli spännande att följa var denna resa slutar och trots att jag avskyr episod VII-IX så gillar jag faktiskt Disneys Star Wars-serier.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Jag menar verkligen inte på något sett detta som en diss eller på annat sätt negativt, utan för att jag är nyfiken på hur du tänker då det skiljer sig så mycket från min syn. Men jag förstår inte hur ett verk av fanfiction-karaktär kan få någon att tappa sugen på originalverket. Känns det på samma sätt om du läser en dålig settingmodul till Star Wars RPG eller ett kasst äventyr till MERP? Vad är skillnaden?
Jag menade inte i relation till originalverket utan i relation till all kommande hypotetiska framtida LotR-produktion. Alltså risken för att mitt utbyte av den helt enkelt kommer att bli mindre underhållande för mig, precis som det blivit med Star Wars över åren, för att de dåliga verken ligger där och gnager på min mentala bild av helheten. Det är ju en tråkig känsla att ha i relation till verk som jag emotionellt verkligen vill ska vara bra just eftersom jag har ett så pass starkt förhållande till originalet.

(Det här är så klart en högst subjektiv känsla som inte går att rationalisera egentligen. Var går gränsen för vad i ett verk som betyder något för ens personliga upplevelse och syn på helheten?)
 
Top