Nekromanti [Nyhet] Riotminds släpper Ereb Altor som stand alone-spel

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Verkar köra lite på samma spår som Symbaroum och Forbidden Lands med postapokalyptisk fantasy (värd gått under / leta i urgamla ruiner).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Tja, det finns ett argument att ALL high fantasy på sätt och vis är postapokalyptisk. Man går ju alltid runt och rotar i ruiner från en svunnen guldålder, då det tydligen var mycket billigare att massproducera magiska pryttlar...
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag är ingen riotminds basher, men tycker hela premissen för det här spelet är urusel
 

Yrvi

Veteran
Joined
27 Jan 2010
Messages
54
soda;n261043 said:
Det här lockar verkligen inte mig. Jag gillar verkligen inte deras språk, stil eller språkliga stil.
Orkar inte riktigt med hur uselt Riotminds sköter ett älskat varumärke. Så tråkigt att de kan sitta på den guldgåsen och bara fösa ut lite skit då och då. Vore nice om de kunde inse att de behöver gå på kurs hos FL, eller ännu hellre sälja rättigheterna.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Det hade känns mycket fräschare om RM bara släppt Ereb och kallat hela boxen Kaladox från start. Hade lockat mig mycket mer än det gör nu. Illustrationerna är det ju dock inte fel på - mums! :)
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Det bästa hade varit om de lade ut reglerna för granskning/rättning/awesomifiering här på speldesignforumet, och faktiskt tog till sig av de (garanterat) stora mängderna spelmakarklokenskap som är tillgängliga. Tyvärr verkar de fortfarande tro att de vet hur man skriver regler (hint: they don't).
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Verkar mkt riktigt också gå trögt för denna. Ännu inte fundad.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Swedish Chef;n261047 said:
Nja en ny karta, andra landsnamn, andra kulturer, med rykten om det gamla Ereb. Är lite som att man skulle säga att Mundana är ett Ereb efter Konfluxen. Känns som att det bara är döpt till Ereb Altor för att sälja

Jag hade velat ha en uppdaterad Ereb Altor, inte en helt annan värld.
Håller inte med om att det är lika skilt som relationen Mundana <=> Ereb. Men jag förstår hur du tänker och håller med om att det är en väldigt drastisk skillnad.

Jag tänker att det här hade funkat som en kul modul när Ereb var en levande produktlinje. En modul för att spela i framtiden, där man undersöker ruinerna av sina tidigare RP:s bravader. Men nu, tjugo år efteråt? Inte lika hett.

Den närmaste parallellen jag kan komma på är när de släppte After The Bomb till TMNT-rollspelet och gjorde postap av allt. Inte direkt vad man väntat sig av en produktlinje med Turtles, även om det finns smulor här och där som syftar på gamla kanon. Det känns lite som det är det Riot gjort här.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Spännande analogi. Nästan allt mitt TMNT-spelande när det begav sig ägde rum i After the Bomb. Det var min kompis som var TMNT-fan; jag brydde mig inte; hade ingen relation. After the Bimb var som Mutant fast bättre för mig.

Själv har jag en relation till Ereb. Av den anledningen bryr jag mig inte om detta. Inte heller tror jag att Riotminds kan göra ngt bra.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Platon;n261090 said:
Verkar mkt riktigt också gå trögt för denna. Ännu inte fundad.
Fast den var katten inte långt ifrån, det löser sig.

Jag funderade lite kring den. Retro DoDs regelbok hade väl en rätt ordentlig errata. När böcker trycks i större utgåvor är de inte så dyra per styck. Det hade kanske gått att stoppa en reviderad regelbok till Retro DoD i ErebAltor boxen. Så slår de många flugor i samma smäll. Och de löser grund-boksproblemet.

Själv skickade jag min grundbox vidare till en annan spelare direkt. Så tröskeln för att haka på Ereb är rejält hög just nu, men den skulle kunna bli lägre med enkla medel.

(Och just nu tycker jag att formgivningen av omslagen är sorglig, men det är en ytterst personlig grej.)
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
wilper;n261151 said:
Fast den var katten inte långt ifrån, det löser sig.

Jag funderade lite kring den. Retro DoDs regelbok hade väl en rätt ordentlig errata. När böcker trycks i större utgåvor är de inte så dyra per styck. Det hade kanske gått att stoppa en reviderad regelbok till Retro DoD i ErebAltor boxen. Så slår de många flugor i samma smäll. Och de löser grund-boksproblemet.

Själv skickade jag min grundbox vidare till en annan spelare direkt. Så tröskeln för att haka på Ereb är rejält hög just nu, men den skulle kunna bli lägre med enkla medel.

(Och just nu tycker jag att formgivningen av omslagen är sorglig, men det är en ytterst personlig grej.)

Hade de skickat en rättad regelbok till mig (och alla andra backers) hade jag inte tvekat att backa detta, men nu är jag bara likgiltig. Ifall de lagt i en korrekt bok i den här boxen hade jag blivit direkt förolämpad.

/j
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Osbjer;n261154 said:
Hade de skickat en rättad regelbok till mig (och alla andra backers) hade jag inte tvekat att backa detta, men nu är jag bara likgiltig. Ifall de lagt i en korrekt bok i den här boxen hade jag blivit direkt förolämpad.

/j
Ja det var inte dåligt med fel heller. Hela sidor borta. Kändes hafsigt, får jag säga.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Bolongo;n261030 said:
Så de gör en Forgotten Realms, alltså? Jaja, en fantasyvärld får väl räkna med en apokalyps då och då. Det är en del av paketet.
Och det fungerade ju så bra när Wizards of the Coast gjorde om Forgotten Realms. Alla FR-fansen blev ju fullständigt överförtjusta.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Var ju inte bara regelboken som felade, de skulle behöva lägga tre böcker i Ereb-boxen. Äventyret saknade halv sida + alla stavfel och dålig layout bitvis. Kampanjboken saknade författarens förord. Undrar om inte SL-skärmen fick med sig att Besvärjelsekonst baserades på INT+SMI. Eller PSY+SMI. Iofs bra att kunna hoppa runt och greja när man utför magi.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Staffan;n261240 said:
Och det fungerade ju så bra när Wizards of the Coast gjorde om Forgotten Realms. Alla FR-fansen blev ju fullständigt överförtjusta.
Har jag missat något eller gick just sarkasmmätaren i taket här? (Har inte stenkoll på FR längre)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Big Marco;n261270 said:
Har jag missat något eller gick just sarkasmmätaren i taket här? (Har inte stenkoll på FR längre)
Du uppfattade det nog rätt. FR har väl gjorts om... är det 3 gånger nu? Har änna tappat räkningen.

Jag har för mig att den första kataklysmen mottogs hyfsat väl eftersom konceptet var nytt, och om jag inte missminner mig så var det ingen omritning av kartan, det var bara en metafysisk omvälvning - gudarnas ordning skakades om.

Men efter det har varje förändring mötts med ökande skepsis.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Big Marco;n261270 said:
Har jag missat något eller gick just sarkasmmätaren i taket här? (Har inte stenkoll på FR längre)
Nej, jag tror mycket riktigt sarkasmmätaren gick i taket =) I vart fall har de ändrat tillbaka till ett ganska oapokalyptiskt FR igen.

Tror fortfarande apokalypsen finns kvar som historisk händelse, men saker har så att säga återgått till något nästan normalt =)

Jag tror tricket är att skilja på alternativ till en existerande kampanjvärld, och en ersättning för den samma. TMNTs "after the bomb" var väl ett supplement som släpptes samtidigt som "den vanliga TMNT världen" fortfarande supporterades? I så fall funkar den ju som ett komplement som kan dra in lite nya spelare som enbart tilltalas av PA-aspekten.

Om man istället helt slänger den gamla kampanj världen och enbart erbjuder denna nya apokalyptiska värld så förväntar man sig alltså att alla som gillade den nya världen skall uppskatta dena helt annorlunda världen?

Knappast troligt =)

Det bästa hade varit som någon innan föreslog: om detta post apokalyptiska Ereb Altor hade släppts som ett supplmenet till ett Ereb som utgick från den gamla spelvärlden.
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Hmm det verkar vara en postapokalyptisk fantasy, Riotminds egna Forbbiden lands eller?
 
Top