Nekromanti [Nyhet] Riotminds släpper Ereb Altor som stand alone-spel

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Björn Wärmedal;n259828 said:
Det händer redan :) Kolla in erebaltor.se
Vad gäller regler så går det att spela med de gamla, eller köra Sagas regler.
Fina kartor! Tänkte dock på Måns & Peters nyligen sjösatta projekt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Många intressanta spår i denna tråden.
Jag köpte DDR och blev besviken som många andra, om än kanske inte lika besviken. Förutom de uppenbara korrekturfelen kändes främst reglerna obearbetade, vilket var synd eftersom ganska små mod. på 87:an nog hade kunnat göra susen. Men om jag hade gillat DDR mer hade jag nog inte blivit glad att höra att Ereb Altor (oavsett setting) blir ett eget spel, speciellt inte som jag antar att de därmed släpper sin idé att göra en spelvärld till DDR (Kaldarox…?).

(Jag tillhör ju dem som tycker att en spelvärld hade höjt värdet på DDR, särskilt som de äventyr som följde med boxen hade så pass mycket bakgrund. Då tycker jag det minsta man kan begära är att det sätts i ett sammanhang. Det behöver inte vara så ambitiöst, ett kort häfte som beskriver den del av världen som är den tänkta spelplatsen. Lite geografi, politiska linjer etc. det är allt.)

Annars kan jag hålla med om att FL har en tendens att gärna flytta vidare till nästa projekt, även om de slutför de planerade på ett bra sätt. Å andra sidan känns ju deras boxar till M0 väldigt välmatade, hur stort är egentligen intresset för fortsatt spel efter att man tagit sig igenom grundkampanjerna? Och Coriolis verkar ju hyfsat underhållet, med fyra scenarion hittills eller vad det är?

Hur som, tur att Järnringen då verkar tänka annorlunda, omväxling förnöjer.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Måns;n259771 said:
Nej, men å andra sidan så tycks de radera allt som tidigare var Ereb och förlägga sin nya spelvärld på samma klot, men med få, eller inga, andra gemensamma nämnare. Och Ereb Altor som varumärke äger de utan tvekan! Innehållet i spelvärlden? Njaäe... Det verkar inte finnas något som tyder på det. Mer än att de anser sig göra. Men det här har vi ju diskuterat en hel del redan, och inget har förändrats så vitt jag vet.
De har absolut inte ägt varumärket Ereb Altor (de registrerade det dock 2015 - men det kunde någon annan gjort också). Det är en lång historia...
Äventyrsspel ägde en massa varumärken. Riotminds är ett helt nytt bolag som tog över en del rättigheter av äventyrsspel. Ereb Altor ingick liksom inte där.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Caligo;n259869 said:
De har absolut inte ägt varumärket Ereb Altor (de registrerade det dock 2015 - men det kunde någon annan gjort också). Det är en lång historia...
Äventyrsspel ägde en massa varumärken. Riotminds är ett helt nytt bolag som tog över en del rättigheter av äventyrsspel. Ereb Altor ingick liksom inte där.
Jodå, jag kan den där historien. Jag menar alltså att de äger det NU. Jag pratar inte om dåtid :)
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Har rätt få laster men att samla på DoDrelaterat är en av dem så det här lär jag nog köpa/kickstarta om än lätt motvilligt då jag tycker de borde fokusera mer på det de redan har släppt nyligen (inte enda rollspelsutgivare i det sammanhanget).

Även om jag varit något kritisk till DoD Retro innan så måste jag ändå ge Riotminds beröm för att de satsar på fysiska utgivningar igen och inte bara onlinespel.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Fasen, var de och reggade det så nyligen? Man kan inte låta bli att tänka sig en alternativ tidslinje där nån annan hann före..
 

micromonkey

Veteran
Joined
24 Jun 2015
Messages
23
Rymdhamster;n259754 said:
Du har ju alltid sammlar-crowden. Folk som köper enbart för att det är ett svenskt rollspel och de måste äga ALLT!

Sen tenderar ju RMs produkter att vara sjukt snygga i många fall, så det kommer alltid finnas dem som kommer köpa deras produkter som konstsammlingar.
?WOW. Aldrig tänkt mig att jag var en sådan. Men en sådan människa var jag allt nog. Du träffade rätt där. Fast jag har slutat att köpa rollspelsböcker. Kommer inte köpa denna ni pratar om. Inte mitt sätt att spela rollspel längre. Som du skrev.

Jag har hittat min still och har inte längre något evigt sökande.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
zonk;n259934 said:
Fasen, var de och reggade det så nyligen? Man kan inte låta bli att tänka sig en alternativ tidslinje där nån annan hann före..
Ja, varför har inte erebaltor.se gjort det tidigare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Hans E Magnusson;n259941 said:
Ja, varför har inte erebaltor.se gjort det tidigare.
Man kan väl säga att RM inte tyckte att det lät som en bra idé och bestämde sig för att se till så att det inte blev så. Projektledningen valde därför, fullt förståeligt, att inte ta strid.

Edit: alltså, det var ju inte varumärket Ereb Altor det handlade om, för det fanns inte då. Det var innehållet i allt material som RM menade sig äga, och ställde en del krav på erebaltor.se.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Måns;n259979 said:
Man kan väl säga att RM inte tyckte att det lät som en bra idé och bestämde sig för att se till så att det inte blev så. Projektledningen valde därför, fullt förståeligt, att inte ta strid.

Edit: alltså, det var ju inte varumärket Ereb Altor det handlade om, för det fanns inte då. Det var innehållet i allt material som RM menade sig äga, och ställde en del krav på erebaltor.se.
Ah.. trist läge. Aja, man får antingen hålla sig hel-hobbyist, eller ge sig av mot andra jaktmarker, helt enkelt!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Måns said:
Edit: alltså, det var ju inte varumärket Ereb Altor det handlade om, för det fanns inte då. Det var innehållet i allt material som RM menade sig äga, och ställde en del krav på erebaltor.se.
Vilka krav ställdes och vad blev utfallet?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,441
zonk;n260087 said:
Puh, låter rätt hårdhänt, det där. Inte precis nåt som ger goodwill-poäng?
Riotminds har väl sedan länge visat att de inte kunde ge färre fucks och att det här med goodwill är tämligen överskattat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
zonk;n260087 said:
Puh, låter rätt hårdhänt, det där. Inte precis nåt som ger goodwill-poäng?
Nej verkligen inte. Och, som av en händelse så ansökte Riotminds om att få registrera varumärket Ereb Altor redan 2007, bara någon månad efter att erebaltor.se hört av sig med förfrågan att få använda materialet, men fick avslag (sannolikt eftersom de inte hade något med Ereb Altor att göra). Varför det sedan gick igenom 2015 vet jag inte, men det rör sig alltså fortfarande om varumärket Ereb Altor.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Måns;n260141 said:
Nej verkligen inte. Och, som av en händelse så ansökte Riotminds om att få registrera varumärket Ereb Altor redan 2007, bara någon månad efter att erebaltor.se hört av sig med förfrågan att få använda materialet, men fick avslag (sannolikt eftersom de inte hade något med Ereb Altor att göra). Varför det sedan gick igenom 2015 vet jag inte, men det rör sig alltså fortfarande om varumärket Ereb Altor.
Right. Aja, man får rycka på axlarna åt det. Trist bara att det antagligen kommer bli en tokig massa nostalgi-köp / nostalgi-backande åt en produkt som kanske inte har så mkt med originalet att göra egentligen. Men men, det finns mkt annat kul att spela, och Äventyrsspels grejer finns ju kvar, även om det hade varit kul att se nån ta sig an Ereb med mer blick åt originalet!
 
Top