Nekromanti [Nyhet] Riotminds släpper Ereb Altor som stand alone-spel

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Swedish Chef;n261013 said:
Så de släpper ett spel som heter Ereb Altor , fast de har inte behållit några av länderna.
Jag kan inte låta bli att tänka på en sketch med Galenskaparna och After Shave där en författare förtvivlat utbrister...

"Jag har ju bara lånat namnet!"

...när han anklagas för att vara en bluff eftersom hans roman inte är självbiografisk.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Swedish Chef;n261013 said:
Så de släpper ett spel som heter Ereb Altor , fast de har inte behållit några av länderna.
Det är iaf tydliga med det. Kikade lite, men ja, det kändes som mer av samma som DDR - snygg förpackning, men i övrigt inget att skriva hem om. & Sen världskartan.. den fyller mig inte med inspiration, precis. Ser ut som en slumpkarta från civ 3 eller 4 där alla kontinenterna blivit långa tarmar (som de så ofta blev).

 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Swedish Chef;n261013 said:
Så de släpper ett spel som heter Ereb Altor , fast de har inte behållit några av länderna.
Tja, Riotminds i ett nötskal.

Folk lär väl kasta pengar efter dem ändå.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,282
Swedish Chef;n261013 said:
Så de släpper ett spel som heter Ereb Altor , fast de har inte behållit några av länderna.
Såattenjae... Inte riktigt. Det verkar vara en sorts postapokalyptisk fantasy, Ereb efter katastrofen. Konfluxen kastade om hav och land, störtade öar och vände om allt man visste som sant och tryggt. Typ. Så att äventyra i ruinerna av "gamla" Ereb känns ändå som ett helt okej koncept i teorin.

Inte för att jag kommer köpa det, men jag kan förstå tanken ur ett världsskaparperspektiv. Men om det var en bra idé att alienera sin kundbas så hårt... Svenska rollspelsnostalgiker har ju visat sig vara en köpstark grupp hittills.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Av nyfikenhet, kommer någon här på forumet att backa detta? :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Platon;n261024 said:
Av nyfikenhet, kommer någon här på forumet att backa detta? :)
Beror på vilka strechgoals som blir upplåsta. Men min plan är att vänta till efter och köpa det billigt på tradera när alla som blivit besvikna på kickstarterm försöker återhämta förlusten.

Eller, om det visar sig bli en hit kan jag tänka mig att köpa i butik efteråt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Platon;n261024 said:
Av nyfikenhet, kommer någon här på forumet att backa detta? :)
Jag har just sålt mitt DoD 16 till någon som förhoppningsvis inte blir lika besviken på spelet som mig. Dessutom har jag backat Forbidden Lands som för min del fyller samma nisch som nya Ereb. Så, nej.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,115
Location
Göteborg
Så de gör en Forgotten Realms, alltså? Jaja, en fantasyvärld får väl räkna med en apokalyps då och då. Det är en del av paketet.

Jag är mest upprörd att det fasansfulla bruket av ”fraktioner” när man menar faktioner sprider sig.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Platon;n261024 said:
Av nyfikenhet, kommer någon här på forumet att backa detta? :)
Nope. Det här får inte igång min motor. Totala DDR-vibbar: glansigt och påkostat men utan nåt under huven som lockar. Världskartan, som alltid är en stor grej för mig, lämnar mig kall. Här ska man ju direkt börja drömma sig bort och undra över alla hörn och avkrokar, tänka sig äventyr, drakar, monster, osv.. men nej, jag bara ser den och känner inte ett jota.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Platon;n261024 said:
Av nyfikenhet, kommer någon här på forumet att backa detta? :)
Näpp. Håller med zonk i stort. Snyggt är det men... Hade regelförändringarna hanterats mer varsamt och om det varit ett helgjutet koncept från början och byggt vidare på de spelmiljöer som introducerades till DDR så kanske, men nej.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,459
Jag hoppas att det här inte tar fokus från Skymmningshavet.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
321
Det här lockar verkligen inte mig. Jag gillar verkligen inte deras språk, stil eller språkliga stil.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,450
Peter;n261042 said:
Jag hoppas att det här inte tar fokus från Skymmningshavet.
Ja, Skymningshavet var det som var bra med DDR. Skulle hellre se att Riot crowdfundade en vidareutveckling med Blixt vid rodret.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Vimes;n261044 said:
Ja, Skymningshavet var det som var bra med DDR. Skulle hellre se att Riot crowdfundade en vidareutveckling med Blixt vid rodret.
Precisering, när jag pratar om DDR som snyggt paket men tradigt under huven, så pratar jag om grundreglerna. Äventyren & kampanjmiljöerna diggade jag (även om Gastarnas ö var lite virrig).
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Khan;n261021 said:
Såattenjae... Inte riktigt. Det verkar vara en sorts postapokalyptisk fantasy, Ereb efter katastrofen. Konfluxen kastade om hav och land, störtade öar och vände om allt man visste som sant och tryggt. Typ. Så att äventyra i ruinerna av "gamla" Ereb känns ändå som ett helt okej koncept i teorin.

Inte för att jag kommer köpa det, men jag kan förstå tanken ur ett världsskaparperspektiv. Men om det var en bra idé att alienera sin kundbas så hårt... Svenska rollspelsnostalgiker har ju visat sig vara en köpstark grupp hittills.
Nja en ny karta, andra landsnamn, andra kulturer, med rykten om det gamla Ereb. Är lite som att man skulle säga att Mundana är ett Ereb efter Konfluxen. Känns som att det bara är döpt till Ereb Altor för att sälja

Jag hade velat ha en uppdaterad Ereb Altor, inte en helt annan värld.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Platon;n261024 said:
Av nyfikenhet, kommer någon här på forumet att backa detta? :)
Nej, det är inget jag känner mig särskilt sugen på. Varför heter det ens Ereb Altor när det bara har en vag koppling till det gamla Ereb Altor? Gissningsvis för att locka icke ont anande nostalgiker att skiljas från sina pengar.
 
Top