Nekromanti [Nyhet] Riotminds släpper Ereb Altor som stand alone-spel

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Postap-fantasy verkar vara det heta just nu. Inte mig emot dock - det bästa av två världar! :)

Men jag hoppas att de hittar en egen vinkel på det hela och inte förlitar sig för mycket på skitsnygga bilder. Känner också en liten risk för att det blir ett "medeltidifierat" Trudvang men vi får väl se.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
200 000 kr insamlat på första veckan (knappt). Hur bra står det sig i jämförelse med andra spelprodukters kickstarters?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Ungefär som Genlab Alfa skulle jag tro, men kicktraq är långt mer positiv och gissar att det kommer gå dubbelt så bra.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,284
Tre solar;n261489 said:
Ungefär som Genlab Alfa skulle jag tro, men kicktraq är långt mer positiv och gissar att det kommer gå dubbelt så bra.
Dubbelt så bra som dagsläget, eller dubbelt så bra som GA?

Jag har den helt anekdotiska bilden av att det brukar vara ett jätteryck runt första veckan, sedan dödläge tills sista veckan när det kommer lika mycket till, kanske lite mer. Baserat på den helt oventenskapliga anekdotiska bevisföringen gissar jag att den kommer landa någonstans runt 500 000 i slutändan.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Min gissning är dubbelt så bra som idag, vilket är lika mycket som GA (425kkr, 700 backare). Kicktraq gissar på över 800kkr - dubbelt så mycket som GA.
Anledningen till att jag valde GA, var att det var den mest motsvarande produkt jag kunde komma på på rak arm.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Big Marco;n261270 said:
Har jag missat något eller gick just sarkasmmätaren i taket här? (Har inte stenkoll på FR längre)
Det gjorde den mycket riktigt.

D&D4 skiljer sig ganska mycket från andra versioner av D&D. Magisystemet är annorlunda, och grundreglerna innehåller en del raser som antingen är helt nya (dragonborn) eller avsevärt ändrade och mer framträdande än tidigare (eladrin, tiefling). För att Forgotten Realms skulle matcha detta så valde Wizards att flytta fram settingen ca 100 år, slänga in en fullständigt världsförändrande event (som bl a innebar att magiväven kollapsade och återskapades på ett nytt sätt, och kontinenten Maztica (=Amerika) puffade iväg och ersattes med en annan kontinent full med dragonborn. Nationer föll, geografin ändrades mer eller mindre drastiskt, och så vidare.

Föga förvånande föll inte detta i god jord varken bland de som gillar FR ("de har ju förstört världen!") eller de som ogillar det ("Meh, det är ju fortfarande skräp-FR"). Inför D&D5 så såg man till att, om inte retconna det hela, i alla fall flytta världen vidare framåt till ett stadium som är väldigt likt det världen var i i D&D2/3. Detta, tillsammans med mottagandet av den reviderade Dark Sun-boxen på glada 90-talet, har lärt mig att det generellt är en förlustaffär att försöka stöpa om en aktiv värld. Det kommer varken att glädja fans eller icke-fans.

Det här är ju dock en någorlunda annorlunda situation, då Forgotten Realms i högsta grad var en aktivt publicerad värld när hela Baator brakade loss, medan det var snart 25 år sedan något publicerades till Ereb Altor (Femte Konfluxen har jag för mig var det sista som släpptes till Ereb, och sedan kom det någon modul till Chronopia som placerade den settingen på samma värld men en annan kontinent). I ett sådant fall kan en reboot fungera - se t ex på Exalted och deras nya vision för Skapelsen. Men då gäller det att man identifierar de delar som gör världen bra, och behåller och bygger vidare på dem samtidigt som man skuffar undan och/eller omformulerar de lite sämre delarna av världen. Från mitt perspektiv verkar det t ex som om det är så ni håller på till Eon - fixar till buggar (som folktäthet), lägger till någon nation/något område, mindre emfas på det kommande Mörkret och mer på culture gaming, o s v. Sedan kanske det inte riktigt är min påse, men det är definitivt en bättre påse.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Staffan;n261524 said:
Men då gäller det att man identifierar de delar som gör världen bra, och behåller och bygger vidare på dem samtidigt som man skuffar undan och/eller omformulerar de lite sämre delarna av världen.
Vilket inte alls verkar vara det Riotminds försöker/tänker göra. En mer seriös ansats hade väl varit något i stil med det Måns redogjort för här på forumet, minus Trakorien som de ändå inte kan använda. Vilket jag för övrigt tror hade varit det långsiktigt mer kommersiellt gångbara. En riktig reboot av Ereb hade säkert kunna locka spelare över tid, det finns trots allt många som verkar gilla världen (fast det hade kanske krävts att DDR hade blivit mer lyckat).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Inget ont om erebaltor.se, jag har haft mycket nöje och nytta av det i mitt försök att SLa konfluxsviten för 10 år sedan (som kapsejsade under reglerna tyvärr, detta var före Svavelvinter-spelet), men det är inget enhetligt projekt, det rensar egentligen inte i lapptäcket. Och frågan här är ju vad Riotminds vinner mest på att göra. Jag tror en samlad ansats (lite som gjordes med Pyri i MUA) hade kunnat vara fruktsam för RM. Kanske hade till och med nyutgivning av vissa gamla produkter som fortfarande matchar den nya versionen varit möjlig? (Vet inte hur det funkar men RM äger väl dem? Lite revision till låg kostnad och sedan klart?)

Återigen hade det kanske krävts att DDR blivit mer robust och fått ett bättre mottagande men jag tycker fortfarande det är konstigt att man inte går den vägen istället.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Bifur;n261689 said:
(Vet inte hur det funkar men RM äger väl dem? Lite revision till låg kostnad och sedan klart?)
Det mesta* tyder på att RM inte äger mer än varumärket Ereb Altor och varumärket Drakar och Demoner. Det innebär att de inte utan upphovsmännens godkännande har rätt att göra något alls med tidigare utgivet material. Inte ens lägga upp piratkopierat material på nätet... Så min gissning är att de enda de kan göra är att försöka skapa ett helt nytt Ereb Altor.

*Det enda som tyder på motsatsen är att RM själva hävdar det, eller har åtminstone hävdat det tidigare, men de kunde inte styrka det och bevisligen fick de inte rätt i fallet med Trakorien, Svavelvinter etc.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Aha, ja då hamnar det ju i ett annat ljus. Snåriga rättigheter med tanke på hur många hur många skapare det handlar om.
 
Top