Big Marco;n261270 said:
Har jag missat något eller gick just sarkasmmätaren i taket här? (Har inte stenkoll på FR längre)
Det gjorde den mycket riktigt.
D&D4 skiljer sig ganska mycket från andra versioner av D&D. Magisystemet är annorlunda, och grundreglerna innehåller en del raser som antingen är helt nya (dragonborn) eller avsevärt ändrade och mer framträdande än tidigare (eladrin, tiefling). För att Forgotten Realms skulle matcha detta så valde Wizards att flytta fram settingen ca 100 år, slänga in en fullständigt världsförändrande event (som bl a innebar att magiväven kollapsade och återskapades på ett nytt sätt, och kontinenten Maztica (=Amerika) puffade iväg och ersattes med en annan kontinent full med dragonborn. Nationer föll, geografin ändrades mer eller mindre drastiskt, och så vidare.
Föga förvånande föll inte detta i god jord varken bland de som gillar FR ("de har ju förstört världen!") eller de som ogillar det ("Meh, det är ju fortfarande skräp-FR"). Inför D&D5 så såg man till att, om inte retconna det hela, i alla fall flytta världen vidare framåt till ett stadium som är väldigt likt det världen var i i D&D2/3. Detta, tillsammans med mottagandet av den reviderade Dark Sun-boxen på glada 90-talet, har lärt mig att det generellt är en förlustaffär att försöka stöpa om en aktiv värld. Det kommer varken att glädja fans eller icke-fans.
Det här är ju dock en någorlunda annorlunda situation, då Forgotten Realms i högsta grad var en aktivt publicerad värld när hela Baator brakade loss, medan det var snart 25 år sedan något publicerades till Ereb Altor (Femte Konfluxen har jag för mig var det sista som släpptes till
Ereb, och sedan kom det någon modul till Chronopia som placerade den settingen på samma värld men en annan kontinent). I ett sådant fall kan en reboot fungera - se t ex på Exalted och deras nya vision för Skapelsen. Men då gäller det att man identifierar de delar som gör världen bra, och behåller och bygger vidare på dem samtidigt som man skuffar undan och/eller omformulerar de lite sämre delarna av världen. Från mitt perspektiv verkar det t ex som om det är så ni håller på till Eon - fixar till buggar (som folktäthet), lägger till någon nation/något område, mindre emfas på det kommande Mörkret och mer på culture gaming, o s v. Sedan kanske det inte riktigt är min påse, men det är definitivt en
bättre påse.