Nekromanti [Nyhet] Riotminds släpper Ereb Altor som stand alone-spel

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,455
Riotminds publicerade nyligen en teaser på ett nytt fantasy-spel - Ereb Altor. Tydligen ska det vara ett nytt regelsystem och inte en modul till det kritiserade DoD16.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Hmm... börjar tröttna på att det alltid är nått nytt hos Riotminds. Aldrig nån fortsättning på det som redan finns.
Sen är väl inte DoDR nått att bygga vidare på. Tänker snarare på tidigare produkter.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Klippt från RiotMinds Facebook:

"Inget är satt i sten. Detta var en teaser på ett pågående projekt och vi har inte mycket mer att säga i dagsläget. Ibland kan det vara kul att bara så se lite vad som händer bakom kulisserna och allt behöver inte alltid vara 100% bestämt för att man kommunicerar det. Vi har sagt att vi gärna vill att Drakar och Demoner ska förbli ett nybörjar-rollspel utan massa påbyggnader som ändå kräver att man "lämnar" det gamla. Det finns många önskemål kring ett mer utvecklat system och Ereb är en bra plattform att lansera det på, men som sagt, det betyder ju inte att Drakar dör eller att vi inte satsar på det. Det betyder heller inte att vi exakt vet nu hur det kommer att bli. Se det som en teaser och en WiP. När vi lanserar kickstartern har vi en färdig plan och kommer att kommunicera den."

Under en annan post förklarar RiotMinds att dom även kommer att fortsätta utveckla DoD Retro och bl.a. släppa en monsterbok till det. Jag kan inte låta bli att fråga mig: hur stort intresse finns det egentligen för tillbehör till DoD Retro eller för ännu ett fantasyrollspel?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
luddwig;n259752 said:
Jag kan inte låta bli att fråga mig: hur stort intresse finns det egentligen för tillbehör till DoD Retro
Du har ju alltid sammlar-crowden. Folk som köper enbart för att det är ett svenskt rollspel och de måste äga ALLT!

Sen tenderar ju RMs produkter att vara sjukt snygga i många fall, så det kommer alltid finnas dem som kommer köpa deras produkter som konstsammlingar.

Så en del kommer de säker att få sålt.

luddwig;n259752 said:
eller för ännu ett fantasyrollspel?
Klart det finns intresse. Det finns alltid en bunt folk där ute som fortfarande inte hittat "sitt" spel eller som vill ha omväxling.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jo, såklart finns det dom som kommer att köpa. Komplettisterna. Konstkonnässörerna. Kritikerna. RiotMinds-fansen. De eviga sökarna. Min fråga var mer av det retoriska slaget och bottnade i att jag själv, i brist på intresse, precis bestämt mig för att lägga ut min sista RiotMinds-produkt till försäljning på Tradera.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
KS-kampanjer för nya spel tenderar att dra in betydligt mer än kampanjer för tillbehör/expansioner. Personligen tycker jag att det är trist att det får styra utvecklingen i så hög grad hos RM och i viss mån även hos FL. Någonstans borde marknaden bli mättad för one hit wonders.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
luddwig;n259761 said:
bestämt mig för att lägga ut min sista RiotMinds-produkt till försäljning på Tradera.
Det är där jag köper alla mina RM-produkter. Kommer man ner i halva priset börjar de bli riktigt prisvärda =)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Tant Ragnar;n259753 said:
Haha, vilken timing:

http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...phovsr%C3%A4tt

Edit: om det är ett spel/kampanjvärld som baserar sig på Ereb Altor de vill göra... Då anser jag att frågan om rättigheter inte är helt glasklar.
Nej, men å andra sidan så tycks de radera allt som tidigare var Ereb och förlägga sin nya spelvärld på samma klot, men med få, eller inga, andra gemensamma nämnare. Och Ereb Altor som varumärke äger de utan tvekan! Innehållet i spelvärlden? Njaäe... Det verkar inte finnas något som tyder på det. Mer än att de anser sig göra. Men det här har vi ju diskuterat en hel del redan, och inget har förändrats så vitt jag vet.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Måns;n259771 said:
Nej, men å andra sidan så tycks de radera allt som tidigare var Ereb och förlägga sin nya spelvärld på samma klot, men med få, eller inga, andra gemensamma nämnare. Och Ereb Altor som varumärke äger de utan tvekan! Innehållet i spelvärlden? Njaäe... Det verkar inte finnas något som tyder på det. Mer än att de anser sig göra. Men det här har vi ju diskuterat en hel del redan, och inget har förändrats så vitt jag vet.
What? Nu kanske jag ställer världens mest uppenbara och dumma fråga, men om allt du tänkte behålla är typ namnet på världen, och spränga bort allt annat... Vad är vitsen då?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Tant Ragnar;n259776 said:
What? Nu kanske jag ställer världens mest uppenbara och dumma fråga, men om allt du tänkte behålla är typ namnet på världen, och spränga bort allt annat... Vad är vitsen då?
Det får du fråga Riotminds om :) Min gissning är det Rangerman är inne på ovan.

Edit: aha, var visst lite förvirring. Jag pratar inte om Peters (och min) reboot av Erebliknande värld.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
luddwig;n259804 said:
Själv lockas jag dock inte det minsta av ett nytt Ereb och jag kommer inte att backa men det finns ett visst underhållningsvärde i att följa diskussionerna kring det. Att RiotMinds kallar spelet Ereb Altor är också fullt rimligt tycker jag. Dels är det ett etablerat namn som lär locka de köpstarka nostalgikerna, dels är det ett sätt att stärka sitt grepp om varumärket.
Totalt medhåll! Jag hade kanske varit lite intresserad om det hade varit ett spel i en ny genre, men tre snarlika fantasyrollspel från samma företag, känns som två för mycket. Det hade känts mer logiskt om Ereb Altor var ett DDR16 Expert eller om det var Trudvang i en annan miljö med delvis egen mekanik, typ som WotC gjort med D&D tidigare.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
luddwig;n259804 said:
Själv lockas jag dock inte det minsta av ett nytt Ereb och jag kommer inte att backa men det finns ett visst underhållningsvärde i att följa diskussionerna kring det. Att RiotMinds kallar spelet Ereb Altor är också fullt rimligt tycker jag. Dels är det ett etablerat namn som lär locka de köpstarka nostalgikerna, dels är det ett sätt att stärka sitt grepp om varumärket.
Nej intresset är inte jättestort, backade DDR och jag tror det fick bli min första och sista kontakt med Riotminds.. ;)

Det är lite på gott och ont att det verkar bli fristående från gamla Ereb Altor - skönt att slippa att de lägger sina klumpiga tassar på de gamla grejerna, men trist att de använder namnet till nåt helt annat. Allra helst hade man ju sett att nån annan hade jobbat med grejerna...
 

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
Jag har svårt att bestämma mig hur jag vill göra. En del av mig vill backa då jag tycker RM är bra på att skriva världsbeskrivningar. Men jag är fortfarande så jävla besviken på DDR16 och arg och irriterad. Varje gång jag ser lådan i hyllan blir jag sur, hade sååå gärna velat att den var lika välskriven som den är snygg men det är den inte. Om DDR16 hade varit ett fungerade spel, utan sidor borta i äventyr, obalanserat, felaktiga texter osv så hade detta varit ett givet köp för mig.

Men nu känns det tungt att ge dom en ny chans. Om dom gör ett ny-släpp på DDR16 först och skickar ut till oss som blev besvikna som är lika bra som det är snyggt så kommer jag backa, kommer även köpa Monsterboxen och mest troligt allt annat dom ger ut, men det är en annan historia.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
För att inte avvika från ämnet: jag har sålt min kickstarterbox och gjort någon lycklig. Därmed är två personer nöjda, då jag kände som SiggeX ovan. Och ja, kommer det ingen reviderad box av DoD16 till oss som backade blir det inga fler köp från RM.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
zonk;n259817 said:
Allra helst hade man ju sett att nån annan hade jobbat med grejerna...
Det händer redan :) Kolla in erebaltor.se
Vad gäller regler så går det att spela med de gamla, eller köra Sagas regler.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
P.eLL.e;n259825 said:
...och bara kartan som backers fått, får fantasin att flöda, vilket brukar vara den höga tröskeln för mig.
Har vi fått en karta!!??!

Edit: Ja, det hade vi visst :)
 
Top