Nekromanti [Nyhet] Kickstartern för Riotminds retro-DoD är uppe

Mekanurg;n124632 said:
Det mesta pekar mot att jag ska skriva en kampanj till den här retro-utgåvan. Jag har sett många synpunkter på projektet här, en del tämligen negativa. Så jag undrar: Hur bör en god DoD-kampanj se ut? Jag vet vad min kampanj ska handla om på ett övergripande plan, men det är alltid kul att inhämta andra gamers' konstruktiva synpunkter innan jag börjar skriva.

Se till att hålla pussel/gåtor/ledtrådar/dödliga fällor/äventyrskomplex och liknande i kampanjen hyfsat logiska/realistiska så att det inte blir något frustrerande Tomb Raider-stuk över allt? Äventyr som Kristalltjuren hade för mycket sånt vad jag kommer ihåg. Och ha med djungler. Det är dags nu. Äventyrsspels produkter hade öknar, europeiska skogar, berg och liknande till förbannelse. Tänk dimsvepta djungler, King Kong-känsla, mystik? Som kontinenten Samkarna i Altor. Kanske en arkipelag med överväxta djungeltempel? Skepp, pirater, skattletare, enorma havsvidunder?
 
Grisodlar'n;n125057 said:
Se till att hålla pussel/gåtor/ledtrådar/dödliga fällor/äventyrskomplex och liknande i kampanjen hyfsat logiska/realistiska så att det inte blir något frustrerande Tomb Raider-stuk över allt? Äventyr som Kristalltjuren hade för mycket sånt vad jag kommer ihåg. Och ha med djungler. Det är dags nu. Äventyrsspels produkter hade öknar, europeiska skogar, berg och liknande till förbannelse. Tänk dimsvepta djungler, King Kong-känsla, mystik? Som kontinenten Samkarna i Altor. Kanske en arkipelag med överväxta djungeltempel? Skepp, pirater, skattletare, enorma havsvidunder?

Sounds nice.
 
Mekanurg;n124853 said:
Aha, vi talar alltså om olika saker. Skymningshavets gåtor blir en äventyrsmiljö typ sandlåda enligt denna definition, fast mer lik Viking Norden än Oz Is Drowning.


Utan att heller ha särskilt mycket koll på dina senare kampanjer, så är en reflektion jag ofta gjort är att när jag läser en sådan kampanjmiljö så får jag intrycket att författaren ändå "tänkt linjärt". Dvs. det finns en viss form av röd tråd i det, vissa delar (sen kan det skilja åt ifall de utformats som äventyr i detalj eller mer sparsamt är beskrivna som uppslag) som griper in i varandra och är "förankrade" i spelvärlden, men sen finns det kanske ett gäng insprängda krokar och idéer som mer uppenbart inte är det och vars användbarhet (utan, i så fall, mycket SL-jobb) mest är som mellanspel eller liknande.
 
Sapient;n125084 said:
Utan att heller ha särskilt mycket koll på dina senare kampanjer, så är en reflektion jag ofta gjort är att när jag läser en sådan kampanjmiljö så får jag intrycket att författaren ändå "tänkt linjärt". Dvs. det finns en viss form av röd tråd i det, vissa delar (sen kan det skilja åt ifall de utformats som äventyr i detalj eller mer sparsamt är beskrivna som uppslag) som griper in i varandra och är "förankrade" i spelvärlden, men sen finns det kanske ett gäng insprängda krokar och idéer som mer uppenbart inte är det och vars användbarhet (utan, i så fall, mycket SL-jobb) mest är som mellanspel eller liknande.

Något sådant lär det bli.
 
Jag är mest nyfiken på hur Skymningshavet förhåller sig till Ereb Altor. Helst hade jag ju velat ha typ Kandra. Vaniljfantasi i ett feodalt kungarike med alver i skogen och orcher i bergen. I Berendien alltså :)
 
Måns;n125142 said:
Jag är mest nyfiken på hur Skymningshavet förhåller sig till Ereb Altor. Helst hade jag ju velat ha typ Kandra. Vaniljfantasi i ett feodalt kungarike med alver i skogen och orcher i bergen. I Berendien alltså :)

Jag skriver en kampanj som kan placeras i valfri spelvärld med en rejäl ocean.
 
Mekanurg;n125154 said:
Jag skriver en kampanj som kan placeras i valfri spelvärld med en rejäl ocean.

Grymt, då kanske man kommer kunna lira den till Eon.
 
Ok, jag är inte superförtjust i generiska kampanjer (gillar fantasykulturer) men å andra sidan gillar jag hav så det kanske går på ett ut :)
 
Måns;n125415 said:
Ok, jag är inte superförtjust i generiska kampanjer (gillar fantasykulturer) men å andra sidan gillar jag hav så det kanske går på ett ut :)

Fatasykultur blir det. Rejält. :cool:
 
Mekanurg;n125713 said:
Fatasykultur blir det. Rejält. :cool:

Ah, det tvivlar jag inte på (tycker f.ö Gondica är oerhört underskattat!). Jag tänkte mer knutet till en för spelet redan etablerad kultur.

Men jag ser fram emot det här!
 
Över 1000 backers. Måste vara nytt rekord för ett svenskt rollspel.
 
Nu är kickstartern uppe i över 600 000 kronor.
200 000 kronor var startmålet och kickstartern ligger nu 100 000 kronor över sista extramålet. Det här kommer att bli grymt!

Ser fram emot augusti som bara den... :grin:
 
Fan jag velat nått förbannat, såklart vill man ju vara med på tåget, blir nog tokgrymt men dels är min ekonomi tveksam till det här och så är det här med reglerna, vad kommer dom göra med dom? Att snegla på 91 känns som det bara kan leda till misär och vanvett. Expert har ju lite grejs att peta in kanske. Tycker nog att om dom inte ska köra på 97an rakt av så hade det varit vettigare att titta på andra brp spel.

Dom skulle ha släppt ett häfte med generiska brp regler istället och sen byggt på med en massa spännande settings.
 
Om de sneglar mot 91:ans idé om poängköpande vid karaktärsskapande tycker jag det är en klar förbättring mot tidigare. Att bara slumpa fram saker tycker jag inte ger tillräckligt mycket spelarmakt över vad som är allra viktigast för spelaren. Utöver det är det väl inte några större saker som börs föras över, framförallt inte som inte redan kom i Expert.

Hade de bara släppt generiska BRP-regler hade det ju inte varit den nostalgiska grej som nog drivit en stor del av intresset bakom detta.
 
Jahaja, då har den seglat upp som mest framgångsrika svenska rollspelscrowdfundern hittills. 1200 unika backers och 670000 spänn står det på nu. Är inte omöjligt att det finns en synergieffekt med de andra böckerna om Äventyrsspel som har fått mycket buzz kring sig.

PS. Har inte backat.
 
1400 backers och 783 kkr. Inte illa.

Någon annan som har haft problem med betalningen förresten?
 
Ja, det var ett rejält deltagande. Man får hoppas att det både återinför några gamla, ej aktiva spelare in i hobbyn igen, samt lockar några helt nya spelare att testa.

Det verkar ha varit många som hade problem med betalningen, men problemet låg nog hos Kickstarter (förmodligen överbelastning) och det är bara att försöka igen.
 
Back
Top