Nekromanti [Nyhet] Kickstartern för Riotminds retro-DoD är uppe

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nu har i alla fall jag gjort min röst hörd och passivt gnällt på allt vad nymodigt tänk heter, typ. Fast jag är ju rätt ung och nymodig själv, jämfört med er i alla fall, Arfert och Magnus. :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,501
Det här gör mig ännu mer övertygad om att Riotminds är i färd (igen) med att skriva något som inte lever upp till sin potential.

Hade jag haft mer förtroende för processen hade jag kommit med tankar och förslag. Som det nu är känner jag mig mer motiverad att gå tillbaka till min syntes av OpenQuest och svarta lådan.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,113
Location
Tindalos
Björn Wärmedal;n155505 said:
Jag stör mig fortfarande orimligt mycket på att de körde kickern innan de hade gjort något alls. Inte skrivit en rad, inte fixat några bilder... wth, liksom. Men det blir säkert skitbra :)

Äsch! De har ju en hel regelbok att utgå ifrån.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Det Theo sagt till mig var att de vill komma så nära ursprungsboxen som möjligt. Det var dock innan Kickstartern, så det kan ha ändrats något.

/M
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jag hänger inte med nu. Var inte tanken att bara ge ut spelet igen? Uppsnyggat bara? Plus lite optional rules-rutor? Fucka inte upp nåt nu, snälla Riotminds.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Necross;n155592 said:
Jag hänger inte med nu. Var inte tanken att bara ge ut spelet igen? Uppsnyggat bara? Plus lite optional rules-rutor? Fucka inte upp nåt nu, snälla Riotminds.
MItt förslag var att ge ut en låda med regler så lika de gamla som möjligt, och sedan lägga i en extrabok med alternativa regler om man nu vill "förbättra" något.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Magnus Seter;n155597 said:
MItt förslag var att ge ut en låda med regler så lika de gamla som möjligt, och sedan lägga i en extrabok med alternativa regler om man nu vill "förbättra" något.
Ja det är ännu bättre.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,110
Jag undrar på vad sätt det är rollspel.nu och riotminds inte synkat. Nån kan väl försöka återge en kortfattad version av denna så långa berättelse,
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Evokee;n155638 said:
Jag undrar på vad sätt det är rollspel.nu och riotminds inte synkat. Nån kan väl försöka återge en kortfattad version av denna så långa berättelse,
Främst gäller det att Riot är mer fokuserade på det känslomässiga när det gäller upplevelsen, och rollspel.nu är mer fokuserat på det korrekta när det gäller regler och språk.

/M
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
Evokee;n155638 said:
Jag undrar på vad sätt det är rollspel.nu och riotminds inte synkat. Nån kan väl försöka återge en kortfattad version av denna så långa berättelse,
Jag har knappast varit med hela vägen, men min uppfattning är att wrnu har en kultur av öppen diskussion mellan spelmakare medan riot har en kultur av att låsa in sig på kammaren och göra saker för att sen komma ut och basunera ut att de har VÄRLDENS GREJ!!! som ofelbart visar sig vara ganska halvdant. På den där nivån där många här reagerar med "va? Varför har ni inte hängt med?" medan riot säger att de kommit på något nytt och revolutionerande.

Nu får du ta det här med en nypa salt. Jag har aldrig försökt framföra mina åsikter till riot, så jag kan inte säga något om deras bemötande eller så. Men just den där slutenheten och säljsnacket som för mig låter som arrogans slår an en rätt dålig sträng hos mig iaf. Jag kanske projicerar när jag säger att andra dissar dem av samma anledning.

Det ska däremot sägas att jag hyser en motvillig respekt för riot. De har uppenbarligen tagit en del beslut som funkat jäkligt bra på marknaden och påverkat hobbyn positivt, oavsett vad jag tycker om dem. Och de vågar testa! Ingen annan svensk rollspelsproducent har byggt en onlineportal för sina spel, till exempel. Nvm att de flesta tycker att det är en konstig idé, det är tufft att de utmanar konventioner ibland (även om de på andra områden inte hängt med alls). Jag tror att jag skulle tycka jäkligt mycket om dem om jag träffade dem afk, för övrigt. Vad jag har förstått är det inget fel på dem som människor :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,501
Fast nu börjar diskussionen på Riotminds bli intressant - pendragonslag, traumatröskel, avskaffa BEP
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Björn Wärmedal;n155646 said:
Jag har knappast varit med hela vägen, men min uppfattning är att wrnu har en kultur av öppen diskussion mellan spelmakare medan riot har en kultur av att låsa in sig på kammaren och göra saker för att sen komma ut och basunera ut att de har VÄRLDENS GREJ!!! som ofelbart visar sig vara ganska halvdant. På den där nivån där många här reagerar med "va? Varför har ni inte hängt med?" medan riot säger att de kommit på något nytt och revolutionerande.
Jag tror att du slår huvudet på spiken, med tillägget att det motsatta också gäller. Vi på rollspel.nu tror lätt att vi är VÄRLDENS GREJ!!! fast vi på avstånd också är lite halvdana. Rollspel.nu och Riotminds konkurrerar liksom med varandra, fast med helt olika valutor. Vi ser att vi är bättre för att vi har förhållandevis många användare som är med och diskuterar olika idéer. De ser att de är bättre för att de har förhållandevis många användare som spelar deras spel och betalar dem pengar.

Som de flesta på rollspel.nu har jag själv kritiserat Riotminds en hel del, vid flera tillfällen. Men när jag har skrivit till dem eller på deras forum har de alltid
a) varit trevliga
b) erkänt mina synpunkter som legitima
c) varit optimistiska för framtiden

Själv uppskattar jag det. Men jag tror också att det bidrar till att vi stör oss på dem: de slåss inte tillbaka, de kivas inte (öppet, åtminstone) med andra spelskapare och de ber heller inte om ursäkt för att någon tycker att deras spel är dåligt. Det känns som att för dem är det bara hittepå, och det är roligt i sig och därför är det meningslöst att diskutera om det är den eller den typen av hittepå. Medan sånt ofta spelar stor roll här.

vi talar förbi varandra, helt enkelt.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Sedan kan jag ju personligen tycka att om det ska vara "retro" bör det ju inte vara allt för stora skillnader. blir det ett allt för omgjort spel så skulle jag not inte kalla det retro utan ett nytt spel
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Reddokk Fheg;n155666 said:
Sedan kan jag ju personligen tycka att om det ska vara "retro" bör det ju inte vara allt för stora skillnader. blir det ett allt för omgjort spel så skulle jag not inte kalla det retro utan ett nytt spel
Tänker mig att det är lite vanskligt att utlova X, ta emot pengar för det, och sedan leverera Y också. Men de kanske var tillräckligt vaga för att det ska vara hållbart.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
DeBracy;n155668 said:
Tänker mig att det är lite vanskligt att utlova X, ta emot pengar för det, och sedan leverera Y också. Men de kanske var tillräckligt vaga för att det ska vara hållbart.

Precis. släpper de ett allt för omgjort spel så det är mer ett nytt spel än en retro version skulle jag nästan säga det var lite falsk marknadsföring att kalla det Retro.

Retro betyder ju inte det ska vara exakt samma spel. men det får ju inte vare allt för annorlunda heller
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,501
Reddokk Fheg;n155669 said:
Precis. släpper de ett allt för omgjort spel så det är mer ett nytt spel än en retro version skulle jag nästan säga det var lite falsk marknadsföring att kalla det Retro.

Retro betyder ju inte det ska vara exakt samma spel. men det får ju inte vare allt för annorlunda heller
Jag håller helt med. Diskussionen på Riotminds forum är mer allmänt intressant än jätterelevant för vad retro DoD borde vara
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Peter;n155671 said:
Jag håller helt med. Diskussionen på Riotminds forum är mer allmänt intressant än jätterelevant för vad retro DoD borde vara

Ska bli intressant att se hur spelet blir. vad deras syn på retro är
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
416
Location
Lund
cogitare;n155476 said:
Varför är folk (i allmänhet) så avogt inställda till Riotminds här på forumet? Jag känner att jag missat någon sorts kontrovers här...
Som jag ser det har de en hel del bra idéer och många talanger. Tyvärr är de inte jättebra på att skriva bra regler till spel som är roliga att spela. De är inte jättedåliga, bara inte speciellt bra.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Fjodor Pollett;n155674 said:
Som jag ser det har de en hel del bra idéer och många talanger. Tyvärr är de inte jättebra på att skriva bra regler till spel som är roliga att spela. De är inte jättedåliga, bara inte speciellt bra.

Det jag kan störa mig på är att jag tycker de är lite väl stora i orden, får saker att låta som det är väldigt bra. något nytt och revolutionerande. och sedan är det bara mediokert. men vist de har sina bra sidor med
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Tre solar;n155663 said:
a) varit trevliga
b) erkänt mina synpunkter som legitima
[...]

Själv uppskattar jag det. Men jag tror också att det bidrar till att vi stör oss på dem: de slåss inte tillbaka, de kivas inte (öppet, åtminstone) med andra spelskapare och de ber heller inte om ursäkt för att någon tycker att deras spel är dåligt.
Det där var inte sant förr, men kanske är det sant nu*. Men en stor orsak till den, åtminstone förr, infekterade relationen mellan Riotminds och, ja, många andra kanske vi kan nöja oss med att säga, var just att de gick i direkt svaromål, och dessutom ganska aggressivt. Det var nästan krig mellan Järnringens forum och Riotminds forum. Hur det var här på wrnu vet jag inte riktigt, för jag var inte här då.

Jag kan visserligen erkänna att de fick ganska mycket skit, och all kritik var varken välformulerad eller förtjänt. Så jag kan förstå att de surnade till. Det hade jag nog också gjort.

*Det vill säga de senaste 10 åren eller så.
 
Top