Nekromanti [Nyhet] Kickstartern för Riotminds retro-DoD är uppe

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Mekanurg;n124632 said:
Det mesta pekar mot att jag ska skriva en kampanj till den här retro-utgåvan. Jag har sett många synpunkter på projektet här, en del tämligen negativa. Så jag undrar: Hur bör en god DoD-kampanj se ut? Jag vet vad min kampanj ska handla om på ett övergripande plan, men det är alltid kul att inhämta andra gamers' konstruktiva synpunkter innan jag börjar skriva.

Jag ser också gärna något i stil med Marsklandet, Svavelvinter eller Oraklets Fyra ögon. Jag vill bara passa på att understryka att även om t.ex. Svavelvinter inte är direkt rälsat så leder storyn spelarna framåt.

En sån story tror jag gör ett äventyr inte bara bra, utan magiskt:

"Spelet blir mer spännande och spelarna oroligare om de märker att händelser de inte förstår hela tiden pågår omkring dem. De ska få intrycket av att Marjura inte legat och väntat på dem, utan helst velat slippa dem." (Svavelvinter, Äventyrshäftet, s. 6).

Det är ibland populärt att skriva fisktankar som egentligen inte innehåller mer än olika plats- och personbeskrivningar och med lite tur kanske en och annan slumpmötestabell. Jag hoppas att du Anders bidrar med mer än så och att du tar tillfället i akt att skriva en legendarisk äventyrskampanj som gör lika stort avtryck som Erik Granströms olika opus!
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Basenanji;n124710 said:
Jag hoppas att du Anders bidrar med mer än så och att du tar tillfället i akt att skriva en legendarisk äventyrskampanj som gör lika stort avtryck som Erik Granströms olika opus!
Jag håller med föregående talare, but no pressure! ;P
 

Falk

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
37
Mekanurg;n124632 said:
Hur bör en god DoD-kampanj se ut?
Jag gillar när den första delen i en kampanj är ganska okomplicerad, så att man enkelt kan komma in i det även som ny spelare. Och att kampanjen sedan börjar kräva mer och mer av både spelarna och rollpersonerna. På det sättet kan både spelarna och rollpersonerna växa under kampanjen.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Krille;n124654 said:
Eon (rekordbrytare) fick ihop €68 400, typ strax över 600 000 kronor. Coriolis (också en stark kickstarter) fick ihop 438 000 kronor. Järn (stark för att vara nykomling) skrämde ihop €11 000, kring 100 000 kronor.

Så DoDs nästan 500 000 kronor är inte fy skam, och det brukar komma en boost på slutet.
Problemet är att det är svårt att jämföra kickstarters med varandra. Eon drog in så mycket delvis pga ett slugt upplägg, där man lyckades få folk som redan hade betalat att betala igen för att köpa tilläggsmaterialet i bokform. Så om man räknar bort de 12000 euro som dubbel-backarna bidrog med är Drakar och Demoner så gott som ikapp.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,921
Location
Port Kad, The Rim
501 tkr uppnått -- så nu blir det en kampanjbok. Nice. Men förvänta er inte ett Granströmskt megaopus. Jag har andra ambitioner, en öppnare kampanjmiljö där SL kan jobba mycket på egen hand.. :cool:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,022
Location
Ludvika
Mekanurg;n124762 said:
en öppnare kampanjmiljö där SL kan jobba mycket på egen hand.. :cool:
Det här brukar vara synonym för "ni kommer inte få något färdigt, utan mer ett koncept jag tycker är intressant så får ni göra det jobbiga själva", på ungefär samma sätt som "komplett" i bilannonser brukar betyda att i princip alla delar finns, men de ligger i bakluckan och hälften av dem är trasiga.

Jag hoppas du hittar en bättre balans mellan "frihet för SL" och "En komplett, spelbar kampanj".
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Mekanurg;n124762 said:
501 tkr uppnått -- så nu blir det en kampanjbok. Nice. Men förvänta er inte ett Granströmskt megaopus. Jag har andra ambitioner, en öppnare kampanjmiljö där SL kan jobba mycket på egen hand.. :cool:

Låter bra i mitt tycke. En svår balansgång dock. Ska man tänka på helt nya spelare? Nu är det väl kanske inbitna spelare som köper i första hand och då borde en öppen kampanj passa bra.
 

Falk

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
37
Mekanurg;n124762 said:
501 tkr uppnått -- så nu blir det en kampanjbok. Nice. Men förvänta er inte ett Granströmskt megaopus. Jag har andra ambitioner, en öppnare kampanjmiljö där SL kan jobba mycket på egen hand.. :cool:
Jag hoppas att det betyder att kampanjen är bra även man inte gör något eget arbete, men att man KAN göra eget arbete om man vill. Jag tycker att det är hemskt frustrerande med färdigskapade verk där det inte i alla fall står hur konstruktören har tänkt sig att det ska vara.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,921
Location
Port Kad, The Rim
Rymdhamster;n124788 said:
Det här brukar vara synonym för "ni kommer inte få något färdigt, utan mer ett koncept jag tycker är intressant så får ni göra det jobbiga själva", på ungefär samma sätt som "komplett" i bilannonser brukar betyda att i princip alla delar finns, men de ligger i bakluckan och hälften av dem är trasiga.

Jag hoppas du hittar en bättre balans mellan "frihet för SL" och "En komplett, spelbar kampanj".
Är du bekant med hur jag brukar skriva kampanjer, t.ex. modulerna The Kin-strife, Ansgar och Viking Norden ? Eller Oz is Drowning för Parallel Worlds (kan hämtas gratis från Saga Games' sajt))? Om ja, bli gärna lite mer konkret i dina synpunkter. Om nej, föreslår jag att du kollar på Oz Is Drowning.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,921
Location
Port Kad, The Rim
Falk;n124810 said:
Jag hoppas att det betyder att kampanjen är bra även man inte gör något eget arbete, men att man KAN göra eget arbete om man vill. Jag tycker att det är hemskt frustrerande med färdigskapade verk där det inte i alla fall står hur konstruktören har tänkt sig att det ska vara.
Det kommer att finnas gott om plats för spelledaren att fixa och dona själv. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,022
Location
Ludvika
Mekanurg;n124829 said:
Är du bekant med hur jag brukar skriva kampanjer, t.ex. modulerna The Kin-strife, Ansgar och Viking Norden ? Eller Oz is Drowning för Parallel Worlds (kan hämtas gratis från Saga Games' sajt))? Om ja, bli gärna lite mer konkret i dina synpunkter. Om nej, föreslår jag att du kollar på Oz Is Drowning.
Nope, jag har inte läst något av de du nämner. Jag menade inte att det brukar vara en synonym till vad jag sa att det är när _du_ säger det, utan när folk i största allmänhet säger det. Jag hoppas skarpt på att du menar något annat när du säger det. Kommer alltså OID vara ett bra exempel på vad man kan förvänta sig av din DoD-kampanj?


Mekanurg;n124831 said:
Det kommer att finnas gott om plats för spelledaren att fixa och dona själv. :)
Ja, men hur var det med första frågan Falk ställde? Eller rättare sagt förhoppningen Falk uttryckte; kommer kampanjen vara bra även om man inte gör något eget arbete med den? (Undantaget, förutsätter jag, arbetet med att läsa in sig på den =).
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Mekanurg;n124829 said:
Är du bekant med hur jag brukar skriva kampanjer, t.ex. modulerna The Kin-strife, Ansgar och Viking Norden ? Eller Oz is Drowning för Parallel Worlds (kan hämtas gratis från Saga Games' sajt))? Om ja, bli gärna lite mer konkret i dina synpunkter. Om nej, föreslår jag att du kollar på Oz Is Drowning.
Jag tror det handlar om olika förståelse om vad en kampanj är. Oz is Drowning är ju väldigt mycket det som hamster beskriver: ett tema/idé, lite bakgrundsfakta, en övergripande historia, några äventyrs-skisser och en uppmaning att sätta ihop delarna själv.

Det är en kampanj, som i "äventyrsmiljö". Numera menar man dock ofta "sammankopplade äventyr" när man säger kampanj, och det är det inte.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Tre solar;n124759 said:
Problemet är att det är svårt att jämföra kickstarters med varandra. Eon drog in så mycket delvis pga ett slugt upplägg, där man lyckades få folk som redan hade betalat att betala igen för att köpa tilläggsmaterialet i bokform. Så om man räknar bort de 12000 euro som dubbel-backarna bidrog med är Drakar och Demoner så gott som ikapp.
Beloppsmässigt är siffrorna sanna. Skillnaden är hur olika Crowdfundingplattformar hanterar så kallade add-ons. På Kickstarter kan man bara göra en enda pledge per konto men man lägger till mer pengar till denna pledge för att köpa mer stuff - som T-shirts eller extra grundset i DoD-fallet. På Indiegogo läggs add-ons in som pledges och varje konto kan välja att skaffa en, flera eller alla pledges. Så om det är "slugt" att använda plattformens funktioner så var vi grymt sluga. :)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,921
Location
Port Kad, The Rim
Tre solar;n124843 said:
Jag tror det handlar om olika förståelse om vad en kampanj är. Oz is Drowning är ju väldigt mycket det som hamster beskriver: ett tema/idé, lite bakgrundsfakta, en övergripande historia, några äventyrs-skisser och en uppmaning att sätta ihop delarna själv.

Det är en kampanj, som i "äventyrsmiljö". Numera menar man dock ofta "sammankopplade äventyr" när man säger kampanj, och det är det inte.
Aha, vi talar alltså om olika saker. Skymningshavets gåtor blir en äventyrsmiljö typ sandlåda enligt denna definition, fast mer lik Viking Norden än Oz Is Drowning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,022
Location
Ludvika
Mekanurg;n124853 said:
Aha, vi talar alltså om olika saker. Skymningshavets gåtor blir en äventyrsmiljö typ sandlåda enligt denna definition, fast mer lik Viking Norden än Oz Is Drowning.
Ah. Check.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Big Marco;n124845 said:
Beloppsmässigt är siffrorna sanna. Skillnaden är hur olika Crowdfundingplattformar hanterar så kallade add-ons. På Kickstarter kan man bara göra en enda pledge per konto men man lägger till mer pengar till denna pledge för att köpa mer stuff - som T-shirts eller extra grundset i DoD-fallet. På Indiegogo läggs add-ons in som pledges och varje konto kan välja att skaffa en, flera eller alla pledges. Så om det är "slugt" att använda plattformens funktioner så var vi grymt sluga. :)
Alla siffror vi hänvisar till är sanna, men det påverkar inte min poäng.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,022
Location
Ludvika
Tre solar;n124866 said:
Alla siffror vi hänvisar till är sanna, men det påverkar inte min poäng.
Um, jag förstår inte riktigt din poäng. På kickstarter kan du väl fortfarande höja din "pledge" till ett högre belopp för att flytta till en annan sponsringsnivå eller för att täcka in sånna här extra saker?

Eller, är det nån tredje crowdfundingplatform som erbjuder det allternativet?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Big Marco;n124845 said:
Beloppsmässigt är siffrorna sanna. Skillnaden är hur olika Crowdfundingplattformar hanterar så kallade add-ons. På Kickstarter kan man bara göra en enda pledge per konto men man lägger till mer pengar till denna pledge för att köpa mer stuff - som T-shirts eller extra grundset i DoD-fallet. På Indiegogo läggs add-ons in som pledges och varje konto kan välja att skaffa en, flera eller alla pledges. Så om det är "slugt" att använda plattformens funktioner så var vi grymt sluga. :)
Fast eftersom folk öser in mer pengar för att köpa andra saker än grundboken, hur bör man räkna det? Om man så korrekt som möjligt vill mäta hur framgångsrik Eon IV är jämfört med DoD tycker jag man ska räkna bort t-shirts, tärningar, spelarböcker och andra tillbehör. Bara pengar till grundböckerna jämförs.

På samma sätt som ni var sluga och la in en spelpaketsbok så är riotminds sluga och lägger in t-shirts. Fast ni var nog slugast. :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Mekanurg;n124632 said:
Det mesta pekar mot att jag ska skriva en kampanj till den här retro-utgåvan. Jag har sett många synpunkter på projektet här, en del tämligen negativa. Så jag undrar: Hur bör en god DoD-kampanj se ut? Jag vet vad min kampanj ska handla om på ett övergripande plan, men det är alltid kul att inhämta andra gamers' konstruktiva synpunkter innan jag börjar skriva.
Jag är osäker på om Retro-DoD är rätt plats för det, men en sak jag alltid varit grymt sugen på är en semi-sandlåda i stil med det gamla datorspelet Quest for Glory (ursprungligen släppt som Hero's Quest, men Milton Bradley blev lite sura på Sierra för det).

I QFG spelar man en nybakad Hjälte (som precis läst korrespondenskursen So You Want To Be A Hero), som anländer i baroniet Spielburg. Där finns det en hel del saker att göra - till att börja med kan man besöka Äventyrargillet och titta på anslagstavlan, där folk som vill ha saker gjorda har satt upp lappar. Sedan handlar spelet om att man dels ska göra dessa saker, och dels utforska området och träffa på olika konstigheter. Med andra ord: en sandlåda med en viss knuff in så man får lite styrsel på saken.
 
Top