Mekanurg;n124632 said:
Det mesta pekar mot att jag ska skriva en kampanj till den här retro-utgåvan. Jag har sett många synpunkter på projektet här, en del tämligen negativa. Så jag undrar: Hur bör en god DoD-kampanj se ut? Jag vet vad min kampanj ska handla om på ett övergripande plan, men det är alltid kul att inhämta andra gamers' konstruktiva synpunkter innan jag börjar skriva.
Intressanta platser, intressanta personer. Själv skulle jag gärna se att det INTE involverade en massa resande kors och tvärs till många olika länder... men det är en rent personlig åsikt och går egentligen emot vad jag uppfattat som "klassisk DoD" så jag borde kanske bara vara tyst på den punkten.
Fiender får gärna vara av den typen som ändå går att prata med, som har nån slags personlighet och inre drivkraft, kanske rent av gå att förhandla med. Jag gillar ju fiender som man vet är fiender men som man av en eller annan anledning inte bara kan anfalla (och vice versa). Folk man sitter och äter middag med under civiliserade (om än kanske strama) former, men alla i rummet vet att förr eller senare kommer man bli tvungna att döda varandra.
Gärna "konstigheter". Märkliga händelser som inträffar som inte ens behöver ha med storyn att göra. Mysterium att lösas eller bara personer man träffar. Så man säger efteråt "Wiered. Coolt men wiered. Okej, åter till äventyret!". Självfallet får det gärna inträffa konstiga saker som HAR med storyn att göra också.
Sen vet jag inte hur genomgående det här är för DoD, men det har varit det i min erfarenhet av spelet i alla fall, och det är en känsla av att det pågår saker vid sidan om vad rollpersonerna gör. Det finns andra grupperingar som jobbar mot samma eller andra slutmål, och då och då korsar deras väg RPs. En del är konkurenter, en del kan vara i alla fall tillfälliga allierade.
(Slutligen: man ska kunna ta många vägar till slutmålet, även om en del av dem ibland är samma väg fast åt ett annat håll. Jag har inget emot lite rälsning så länge man ändå kan göra val som har en effekt i slutändan, men det ska finnas lite paralellspår i så fall, utöver sidospåren.)
EDIT: Eller det Skarpskytten skrev, istället för den sista parragrafen.