Nekromanti [Nyhet] Kickstartern för Riotminds retro-DoD är uppe

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Osbjer;n121502 said:
Jag tror man kommer ångra sig om man inte backade när skiten väl kommer sen.
Dessutom kan man ju välja svart T-shirt :)
Förmodligen har du rätt. Dessutom tror jag att man kommer ångra sig om man backar när skiten väl kommer.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Lite underlifgt att de inte har fixat rättigheterna till omslagsbilden... och ändå använder den i Kickstarten. Helmgast verkar inte vara så noga med kåpyrajt och sånt?
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Så... om ca 10 000 kr är man uppe i 500 000 totalt. Där finns ett stretch goal som utgörs av att Anders Blixt äventyr istället blir en kampanj.

Jag är så oerhört kluven inför hela kickstartern. Dels brukar jag beklaga mig i ungefär vartannat inlägg jag skriver här på WRNU över att jag ogillar Riotminds stil, pga att jag hängt på deras forum i 10 år och sett dem ignorera precis all kritik de någonsin fått, ignorera all hjälp som erbjudits och bara låtit deras varumärken och deras trovärdighet förfalla. När fasaden börjar murkna målar de den, om och om igen. Försöker få det att se ut som att de kommer med fräscha koncept, revolutionerar hobbyn och ger folk vad de vill ha, fast sådana som jag ser hur de bara övergett det förra misslyckandet eller fortsätter hylla det som något lyckat.

...okej, det där var ju inte meningen, att det skulle bli en så lång rant. Jag ville bara skriva att jag "dels" har svårt för alla grejer Riotminds tar sig för, och dels (nu kommer min nya "dels") gillar jag inte att de ska fylla boxarna med grejer för de som fundar, men de som kommer köpa i butik senare kommer få betydligt skralare boxar. Jag skulle inte vilja funda bara för min egen skull, utan för att Drakar och Demoner ska bli ett intressant varumärke igen. Gör era välfyllda boxar nu när ni får så fruktansvärt mycket pengar, men töm dem för allt i världen inte igen. Kräng inte grejer i så små portioner som möjligt. Ge kunderna något saftigt.

För övrigt har ju de senaste 175 000 kronorna lett fram till Anders Blixt-kampanjen. Jag hoppas att du får din beskärda del av kosingen.

/slut på bitterhet
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Det mesta pekar mot att jag ska skriva en kampanj till den här retro-utgåvan. Jag har sett många synpunkter på projektet här, en del tämligen negativa. Så jag undrar: Hur bör en god DoD-kampanj se ut? Jag vet vad min kampanj ska handla om på ett övergripande plan, men det är alltid kul att inhämta andra gamers' konstruktiva synpunkter innan jag börjar skriva.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,003
Location
Ett häxkräl
Mekanurg;n124632 said:
Hur bör en god DoD-kampanj se ut?
Mina favoritkampanjer till gammel-drakar är Döda skogen, Svavelvinter och Marsklandet. Det är tre sandlådor. Alla har väl en slags "ståry" i bottnen, men de är skriva helt öppna, spelgruppen får själva svara på varför karaktärerna är där och spelarna är fria att utforska det som de finner är intressant i miljön. (Alla tre har dessutom smarta lösningar som gör att man i mer eller mindre inte kan gå utanför kartan). Något åt det hållet skulle jag vilja se; något som man kan slänga ned fyra eller fem generiska äventyrar på jakt efter guld och ära i och sedan bara låta spelarna leka runt.

(Sen är ju Skönheten och odjuren det kanske charmigaste äventyret jag vet, men det är ju inte en kampanj; en sak du kan ta med dig därifrån är att det inte finns några självklara onda eller goda varelser med, det gillar jag verkligen).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,950
Location
Ludvika
Mekanurg;n124632 said:
Det mesta pekar mot att jag ska skriva en kampanj till den här retro-utgåvan. Jag har sett många synpunkter på projektet här, en del tämligen negativa. Så jag undrar: Hur bör en god DoD-kampanj se ut? Jag vet vad min kampanj ska handla om på ett övergripande plan, men det är alltid kul att inhämta andra gamers' konstruktiva synpunkter innan jag börjar skriva.
Intressanta platser, intressanta personer. Själv skulle jag gärna se att det INTE involverade en massa resande kors och tvärs till många olika länder... men det är en rent personlig åsikt och går egentligen emot vad jag uppfattat som "klassisk DoD" så jag borde kanske bara vara tyst på den punkten.

Fiender får gärna vara av den typen som ändå går att prata med, som har nån slags personlighet och inre drivkraft, kanske rent av gå att förhandla med. Jag gillar ju fiender som man vet är fiender men som man av en eller annan anledning inte bara kan anfalla (och vice versa). Folk man sitter och äter middag med under civiliserade (om än kanske strama) former, men alla i rummet vet att förr eller senare kommer man bli tvungna att döda varandra.

Gärna "konstigheter". Märkliga händelser som inträffar som inte ens behöver ha med storyn att göra. Mysterium att lösas eller bara personer man träffar. Så man säger efteråt "Wiered. Coolt men wiered. Okej, åter till äventyret!". Självfallet får det gärna inträffa konstiga saker som HAR med storyn att göra också.

Sen vet jag inte hur genomgående det här är för DoD, men det har varit det i min erfarenhet av spelet i alla fall, och det är en känsla av att det pågår saker vid sidan om vad rollpersonerna gör. Det finns andra grupperingar som jobbar mot samma eller andra slutmål, och då och då korsar deras väg RPs. En del är konkurenter, en del kan vara i alla fall tillfälliga allierade.

(Slutligen: man ska kunna ta många vägar till slutmålet, även om en del av dem ibland är samma väg fast åt ett annat håll. Jag har inget emot lite rälsning så länge man ändå kan göra val som har en effekt i slutändan, men det ska finnas lite paralellspår i så fall, utöver sidospåren.)

EDIT: Eller det Skarpskytten skrev, istället för den sista parragrafen.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Mekanurg;n124632 said:
Det mesta pekar mot att jag ska skriva en kampanj till den här retro-utgåvan. Jag har sett många synpunkter på projektet här, en del tämligen negativa. Så jag undrar: Hur bör en god DoD-kampanj se ut? Jag vet vad min kampanj ska handla om på ett övergripande plan, men det är alltid kul att inhämta andra gamers' konstruktiva synpunkter innan jag börjar skriva.

Vilka äventyr/kampanjer skrev du back in the days? Så man får lite kontext. :)
 

Klöver

Veteran
Joined
18 Oct 2015
Messages
8
Jag är ganska ny på att uppmärksamma kickstarter, hur framgångsrikt är det här rent monetärt? Alltså, vad brukar kickstarterkampanjer för rollspel sluta på? Är detta rekord?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,950
Location
Ludvika
Klöver;n124647 said:
Jag är ganska ny på att uppmärksamma kickstarter, hur framgångsrikt är det här rent monetärt? Alltså, vad brukar kickstarterkampanjer för rollspel sluta på? Är detta rekord?
Inte rekord, men det är rätt jäkla bra. Kickstarterkampanjer för engelska rollspel kan bli betydligt högre, för svenska rollspel är väl det i de här krokarna det kan hamna om det är ett väl etablerat varumärke sen tidigare (mutant, eon, DoD, chock...), eller om man är en sjukt populär skapare..

Nykomlingar eller de mindre rollspelen skulle väl vara väldigt glada för en tiondel så mycket.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Eon (rekordbrytare) fick ihop €68 400, typ strax över 600 000 kronor. Coriolis (också en stark kickstarter) fick ihop 438 000 kronor. Järn (stark för att vara nykomling) skrämde ihop €11 000, kring 100 000 kronor.

Så DoDs nästan 500 000 kronor är inte fy skam, och det brukar komma en boost på slutet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Skarpskytten;n124635 said:
Mina favoritkampanjer till gammel-drakar är Ärans väg, Svavelvinter och Marsklandet. Det är tre sandlådor. Alla har väl en slags "ståry" i bottnen, men de är skriva helt öppna, spelgruppen får själva svara på varför karaktärerna är där och spelarna är fria att utforska det som de finner är intressant i miljön. (Alla tre har dessutom smarta lösningar som gör att man i mer eller mindre inte kan gå utanför kartan). Något åt det hållet skulle jag vilja se; något som man kan slänga ned fyra eller fem generiska äventyrar på jakt efter guld och ära i och sedan bara låta spelarna leka runt.

(Sen är ju Skönheten och odjuren det kanske charmigaste äventyret jag vet, men det är ju inte en kampanj; en sak du kan ta med dig därifrån är att det inte finns några självklara onda eller goda varelser med, det gillar jag verkligen).
Skymningshavets gåtor är tänkt att bli en rejäl sandlåda -- jag har tittat på DoD:s klassiker, som just de tre du nämner, under förberedelsearbetet.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
565
Location
Videnmark
Jag skulle vilja se att kampanjen innehåller akter. Typ 3 öppna äventyr i samma område så att spelarna kan bekanta sig med figurer som i akt 1 är oviktiga men att bagaget från det äventyret hänger med till akt 2 eller 3 då figurerna är viktiga. Jag vill inte att kampanjen skall vara karaktärsdriven, det är inte DoD. Rediga uppdrag skall det vara med klara mål som skall uppfyllas.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jag tycker det är något extra bra över Ärans Vägs första del och Svavelvinter samt O4Ö, platsbeskrivet med dikter, gåtor och sinnrika pussel-fällor som för mig har varit väldigt minnesvärda. Sen tror jag samtidigt att man skall försöka hålla det görbart för nya 12-åriga spelledare. Jag kan trots allt tänka mig att en del kommer att börja spela rollspel med den där boxen.
 

Mornach

Veteran
Joined
20 Oct 2015
Messages
20
Mekanurg;n124632 said:
Hur bör en god DoD-kampanj se ut?
En "god" kampanj, därom tvista de lärde men... får man komma med önskemål så: easy & casual "quest for the glory" utan massa krångel. Har tänkt spela detta som första rollspel med mina grabbar som är 9 och 12 :)
 
Top