Nekromanti Nummer 5

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Re: Nybörjarspel

"Att alla "nybörjarspel" dessutom ska va fjantasy skapar en enorm konformism på marknaden. Ta några av WRNU's ickefantasy-dogmakoncept och gör mer utbroderade nybörjarrollspel av dem, det hade rockat det serru,"

Jupp, det hade rockat. Nybörjarspelen behöver inte, för min del, vara fantasy, så länge världen är lätt att ta till sig och lätt att spela i utan massa kunskap.

"ety vi hade sluppit att bara få nytillskott i form av underutbildade, CS-spelande, antikreativa, Jackson-nördar."

Variation förnöjer. Först läste jag det du skrev utan "bara" och då blev jag sur, men sen läste jag igen och blev glad. :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Beror på att vi är nördar [OT]

Bort med Herman Lindqvist och Illustrerad Vetenskap i folkbildningen. Se dem istället som underhållning.
Vad de gör är att de väcker ett intresse för fortsatta studier. Man kan se att "det här intresserade mig, var kan jag läsa mer om det här?" Och det är egentligen den attityden som är det viktigaste grundskolan försöker lära ut. Problemet med skolan så som den länge har sett ut (och förstås fortfarande ser ut än idag) är att den bara har velat ge bildning till de elever som redan har haft intresset och förmågan att bilda sig på egen hand.

Här skulle jag kunna spinna vidare för att dra slutsatsen att alla akademiker är självgoda pundhuvuden och att skolorna är mer intresserade av att skola arbetskraft än att infria elevernas egna önskemål, men ni vet ju redan allihop vad jag tycker om sådana saker, och dessutom är jag inte underhållande när jag skriver om sådana saker, utan snarare lite barnslig och tröttsam. Så jag låter bli.

/Rising
har mer självdistans på morgonen än på kvällarna.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Saga i Fenix

Det var aldrig min avsikt att försöka bygga upp en Hata Saga-rörelse. Men det enda jag hittills sett av Saga är sådant som varit publicerat i Fenix och det materialet har verkligen misslyckat med att visa fram Sagas särart. Det har varit enkla, okomplicerade artiklar som helt uppenbart varit inriktade på unga, stridslystna rollspelare. Inget fel i det men jag räknar mig själv inte längre till den kategorin. Jag håller med Dimfrost. Visst måste ni kunna skapa enkla nybörjaräventyr som bättre marknadsför ert eget rollspel och visar vad som är så bra med det? Se det som en utmaning.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Aningen mindre OT

Fast mitt ex är från när den kom ut som tidning på svenska. "Spöket i skyn" tror jag den hette.

Den där storyn har faktiskt ett vagt samband med att jag är med i Fenix (även om just Birger kanske inte är det främsta resultatet av det). När den kom ut var jag en liten knodd på 8-9 år. Även då höll jag på och ritade rätt mycket, men det var mest typiska barn-alster -- enskilda bilder på monster eller superhjältar el dyl, som oftast bara stod där. Om det hände nåt på bilden så var det fortfarande väldigt poserat, och rätt så stelt.

Sen läste jag den där Läderlappen-blaskan - tror det var brorsan som köpte den - och fastnade vid slutscenen; skurken (en maniac som tror att han är Röde Baronen... fast egentligen inte) och Batman slåss uppe i ett WW1-plan när skurkens långa scarf fastnar i propellern, och han slungas ut och störtar till marken långt därnere - i en avståndsbild som tar upp hela sidans höjd, sett lite uppifrån så att man ser landskapet och molnslöjor bre ut sig nedanför planet.

Själva bildkompositionen var ofantligt effektfull, tyckte jag iaf då, och jag plockade fram tidningen flera gånger för att studera just den scenen. Den fick mig att inse att det inte bara spelar roll vad man berättar utan hur man berättar det, och i ett par år efteråt producerade jag mest dynamiska actionserier (med streckgubbar - nioåringar är inte speciellt tålmodiga) fulla av mysko bildvinklar o dyl.

De lärde mig oerhört mycket om rörelser och bildkomposition; jag har aldrig tänkt på just den där tidningen som en Early Influence of Mine, men när jag tänker på't så är den nog det. Undrar just var jag har den nånstans...

--
Åke
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Aningen lite mer OT

Mitt "defining moment" gällande Fladdris var förmodligen rätt trivialt eftersom jag inte kan komma på nåt förutom när han fastnade i en grotta och sålde sin själ vilket var rätt kul för en sjuåring. Mitt starkaste seriminne var istället när Doc Magnus Metalmen dör allihop. Bästa "superhjältegruppen" någonsin och ett väldigt tragiskt slut. Tur att Doom Patrol kunde axla manteln, men det blev aldrig riktigt samma sak såklart.
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Portent och europeisk seriemarknad

Tack! Och det låter som en bra idé!
Låtom oss konsultera dom andra!

P
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Eksem kommenterar nummer 5

St. Martins svärd
Urtrist. Skelettbyns hemlighet med lite SLPs. Vem ska ha nytta av det där?

Nadiras vapenhandel
Lagom bra, och mycket Eonsk, idé. Vapnen var riktigt tuffa, och äventyrsförslagen bra. Mycket snygga bilder. Min främsta invändning var nog språkbruket som gjorde artikeln nästan svårläst och i alla fall irriterande.

Revolutionerande spel
Intressant, men jag hade gärna sett den dubbelt så lång, eller med färre spel så att det hade stått lite mer om varje spel. I den här formen kändes det nästan bara halvklart.

Swärje - politik på låg nivå
Lika mycket artikel som TV-shop är tv-program.

Terräng i figurspel
Jag tror de flesta figurspelare är medvetna om att det är fräckt med ball terräng när man spelar. Så vart tog tipsen om hur man faktiskt bygger terräng vägen? Eller rekommenderas att man istället köper den av artikelförfattaren?

The Portent
Snygg! Klyschig! Bara fyra sidor, men mer hade väl varit för mycket. Ser fram emot att se vart den tar vägen.

Varför spelar vi?
Det här numrets utan tvekan bästa artikel. Genomtänkt, välskriven, väl underbyggd, researchad, pedagogiskt upplagd och med ett intressant ämne. Jag hade nog egentligen hellre sett att den fokuserat på någon annan spelform än just datorspel och TV-spel, men det är okej. Mycket fina illustrationer också. Särskilt den på s.32 var riktigt smart och rolig.

Sagor från Västmark
Toppen! Ett helt lysande sätt att presentera en äventyrsidé, förmedla spelvärldens känsla och tankar och dessutom ett sätt att vidarebefodra den känslan till sina spelare.

Pludemarg
Okej text, halvkul plats. Men vad ska jag göra med den? Fantastisk illustration, som vanligt. Trots att den ser aningen ihopslängd ut.

Kropssmimik (sic)
Bra artikel, med tänkvärda tips och fina förklaringar för både proffs och amatörer. Märkligt ursäktande i inledningen dock?

Nostalgihörnan
Oerhört poänglöst. Är inte poängen med nostalgi att presentera allt med ett förskönande skimmer? Själv får jag mest en bild av att Vampire sög, D&D sög, och alla nya spel suger de också. Ta bort eländet.

Spela spaghetti
Finns det någon som verkligen behöver tipset att om man vill spela med mäktigare rollpersoner så kan man använda fler poäng än vanligt när man skapar rollpersonerna? Väldigt menlöst, det borde handlat om hur känslan ska förmedlas istället.

Skuggornas barn
Okej tagning på halvlängdsmännen. Sa mig inte så mycket.

Omen och järtecken
Seter skriver som vanligt alldeles utmärkt, och det var lagom intressant. Tyckte först att den kändes märkligt tom, men kom senare på mig själv att tänka tillbaka på både en och två saker jag ville veta om Bergting jag läst i artikeln.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Han kommenterar nummer 5

Ok, Eksem gjorde en sådan cool grej att jag blev inspirerad att göra likadant.. Minns mina gamla kommentarer och synpunkter på Fenix innan ni läser vidare.. Jag har frågat spelledare i min spelgrupp och de har samma "Jaha?"-känsla över Fenix..

Först så bläddrade jag igenom Fenix för att hitta någon artikel som jag direkt fick intresse för.. Det slutade mest att jag tittade på bilderna.. Ja, även serien i mitten.. Jag bläddrade igenom Fenix en andra gång efter några timmar och försökte läsa det som verkade halvintressant.. Det gick några dagar och sedan bläddrade jag igenom Fenix igenom och läste igenom ointressanta artiklar, men artiklar som jag ändå skulle kunna ha nytta av..

St. Martins svärd
Jag brukar inte läsa äventyr utan mest tänka "Det här kan jag använda mig av vid något senare tillfälle" och sedan stoppa undan tidningen och glömma bort det hela.. Så har det alltid varit för mig.. Sagas äventyr ville jag titta närmare på efter denna kritik och efterföljande diskussion och bilda min egen uppfattning om.. Jag läste inledningen och sedan tröttade jag för att upplägget var så standard och bläddrade vidare och vad som fanns mer till äventyret.. En schysst karta och några spelledarpersoner, vars namn inte direkt gav någon stämning.. Hade de skrivit "Wucca - bysmeden" istället för "Wucca - 41 år" hade jag fått lite bättre koll på hur spelledarpersonerna skulle inverka i äventyret.. Det kom istället som första ord i karaktärsbeskrivningen.. Karaktärerna hade även ett par bilder som hade lämpat sig bättre i svartvitt.. Regelsystemet verkade enkelt och övergripligt utifrån karakärsbeskrivningarna.. Å andra sidan brukar enkla system sällan särskilja sig från andra system så detta intryck var både något positivt och negativt..

Nadiras vapenhandel
En av de sakerna jag visste att jag aldrig skulle använda.. En vapenhandel är lika svår att hitta på som socialpartiets miljöprogram.. Jag försökte börja läsa... men vem sjutton bryr sig om bakgrunden till det hela? Inte spelarna i alla fall och därför inte jag heller.. Äventyrsuppslagen påminde om de i gamla Skattkammarön eller Stadsintermezzo till DoD och i de böckerna var de för det mesta rätt usla och utan några nya vinklar..

...och vad möter min blick? Ett par bilder på några vapen som jag inte bryr mig om att det finns i världen.. Syrakulan och Rakjoristaven var lite intressant.. De skulle man kunna använda på någon spelledarperson som ett uppseende specialvapen som det enda som gör den personen utmärkande.. Annars var mest vapnena lite standardvapen med lite detaljer.. Det skulle vara intressant att läsa.. Detaljer och utsmyckningar på vapen.. Varför inte på kläder också? Varför inte en artikel om (medeltida) klädsel?

Revolutionerande spel
Riktigt intressant artikel.. Vilka spelen var och vad som gjorde dem unika.. Speciellt intressant var lite "bakgrundsskvaller", typ som Parker Brothers köpte upp Finance för att lägga ner det till förmån för Monopol.. Artikeln tog upp saker som jag tyckte var självklara, men det bara för att jag växt upp med några utav spelen..

Swärje - politik på låg nivå
Artikelmakaren verkade tycka att spelet var kul och jag klarade inte ens av en spelomgång av det så artikeln hade 0 intresse för mig..

Terräng i figurspel...
Intressant att läsa om vad som driver en diaramabyggare.. Brorsan spelar figurspel och jag vet att det inte är alla figurspelare som bygger (eller gillar att bygga snygga) diarama.. Trots att jag inte spelar figurspel läste jag igenom artikeln vid första genombläddringen.. Enda artikeln som fick mig att göra det.. Jag vet inte varför..

The Portent
Först bläddrade jag igenom det i tron att det mest var någon intetsägande reklam.. Jag bläddrade mest förbi men såg att det hade mer seriestuk än en "baksidesserie" (vore det inte ballt att ha en serie på baksidan av ett rollspel istället för stämningstext?).. Jag bläddrade tillbaka, hade jättesvårt att förstå den första meningen som löd "Det du kommer att få läsa i Fenix idag är dom första sidorna i det som kommer bli den första grafiska novellen av förhoppningsvis många flera av the The Portent".. Vad menades? Att det förhoppningsvis kommer fler sidor, fler The Portent eller fler sidor i Fenix från serien? Nästsista raden bekräftade dock det jag slutligen tydde första meningen till.. Något som slog mig när jag tittade på serien var att väldigt mycket i Fenix var i färg.. Det är faktiskt en rätt flådig tidning jag håller i handen.. Där höjdes mitt intryck utav Fenix lite..

Serien i sig är väldigt enformig i varje ruta gällandes färgen.. Det är antingen helt blått, helt gulorange eller helt grått.. Ibland med en smärre klick av någon annan färg.. Alla färger kändes urblekta.. Kontrasterna mellan bildrutorna var väldigt varierande.. Väldiga närbilder för att sedan gå över till stora översiktsbilder.. Lägg ihop att replikerna var rätt intetsägande och hoppiga med att det var gigantiska hopp mellan rutorna.. Resultatet blev att jag tappade handlingen rätt ofta.. Jag är förvisso uppvuxen med serier som Kalle Anka, Goliath och Spindelmannen där det är små hopp mellan rutorna.. Det här är en helt annan stil.. Jag fick hoppa tillbaka flera gånger, exempelvis där handen knöts, för att innan vara öppen.. Jättesnyggt förmedlat av en känsla, även om jag inte är van att ta in intryck på det sättet..

Själva stuket kändes som... den där fantasyserien med en rödhårig hjälte.. Perceval kan den ha hetat..? Vissa av figurerna där är mangabetonade, precis som i Portent.. Själva texterna kändes som någon Batmanserie (som jag bara har läst ett album av - när Batman möter Stålmannen och dör - skitkonstig serie), där karaktärerna aldrig verkar presentera en handling för läsaren utan läsaren får istället ta del av världens tankar.. Som sagt.. Visserligen är jag inte van vid en sådan berättarstil, men här var det alldelses för hoppigt.. Ta förstasidan som exempel.. Först står ena karaktären vid ett par stenar.. Två bildrutor där båda verkar stå stilla mot varandra och sedan är de vid ett jätteträd utan några stenar vid karaktärerna.. Vad?

Vad tycker jag om serien? Jag vet inte, men eftersom jag skrivit så mycket om den så har den tydligen gjort intryck..

Varför spelar vi?
Jag läste en sida och undrade sedan "Vad babblar killen om? Fan, vad fel han har. Vaddå 'inte få någon social behovstillfredställelse'? Jag spelar ju med vänner." och sedan börjar jag läsa om allt och upptäcker då underrubriken "Tankar om spelande i allmänhet och datorspelande i synnerhet".. Då faller alla bitarna på plats och jag inser att han faktiskt har rätt i allt jag läst hittills.. Kunde det inte ha skrivits ut lite fler gånger att det gällde datorspel? Varför skriva spel när det mestadels handlade om datorspel? Apropå ordet datorspel.. "Dataspel" skriver killen.. Vad? Har jag lärt mig fel ord, eller? Datorspel heter det..

Egentligen en jätteintressant artikel men efter att ha läst ett halvt stycke och inte fått någon direkt ny information ger jag upp läsandet.. Det är ordbajs genom hela artikeln.. Den kunde gott ha skurits ner med 25%.. Jag nöjer mig med att läsa mellanrubrikerna och de smart markerade styckerubrikerna (eller vad man nu ska kalla det).. Intrycket jag får är att killen är väldigt inläst på många områden.. Synd att han inte kan framföra det på ett smidigt sätt..

Kudos till bilderna.. Riktigt snygga.. Den på sidan 32 är riktigt schysst i framförande - teckningsstil som idé..

Sagor från Västmark
Jag hade gärna sett lite tips på hur man kunde använda dessa sagor.. Å andra sidan är de fyra sagorna riktigt smart framställda.. Jag fick mina egna idéer på hur jag skulle kunna använda dessa för varje saga jag läste.. Alla fyra skiljde sig, inte mycket men tillräckligt, för att detta skulle inträffa.. Skickligt skrivet!

Pludemarg
Rubriken har ett typsnitt jag har svårt att läsa och det förtydligas längst ner.. Är det såhär texten framställs i böckerna? Två kolumner med liten text och ingen tydlig styckeindelning? Ingenstans att få en naturlig paus i läsandet? Jag kommer i så fall aldrig(!) att läsa igenom DoD6.. Jag börjar läsa i den första meningen och det verkar vara en historia.. En historia i ett rollspel jag aldrig kommer att vilja spelleda (utifrån mina intryck från artikeln).. En historia jag inte vet vad jag kan få ut av innan jag börjar läsa.. Knappast att jag kommer läsa detta..

Not: Efter rätt noggrann granskning så ser jag till sist vad artikeln verkar handla om.. Det står "att ridas av maran" knappt synlig, i vitt av alla färger, längst upp till höger.. Bara inslängd.. Jag vet inte vad personen som satte texten där tänkte på..

Kroppssmink och andra hjälpmedel
Inget som direkt fäste mitt intresse vid första anblicken.. Jag fick ett gott skratt åt Rosenius bild.. Att låta spelledarenskärmen vara ett sminkbord var en underbar grej att få med i en humorbild.. Tipsen var bra och jag antar att det är en hel del nybörjare som tyckte artikeln är genial.. Ta bara det här med att överdriva sina känslor eller använda inbillad rekvisita.. Jättebra tips..

Felsökning av mechboxen
Fick samma känsla här som av den nämnda artikeln ovan.. Bra för nybörjaren att veta.. Jag vet inte själv förvisso, då jag inte sysslar med airsoft..

Bra figurspel/brädspel på nätet
Jättebra grej att ha för de intresserade..

Nostalgihörnan
Nostalgi är roligt, då den oftast får en att känna precis samma saker som den som berättar om sin egen nostalgi.. Oftast.. För om man inte har den erfarenheten så är det mest "Jahopp?".. Jag delar inte skribentens erfarenhet.. Vampire är fortfarande något som är någorlunda okänt för mig.. Å andra sidan tycker jag det är intressant att ta del av något som jag saknar men då måste jag anstränga mig till att ta in det..

Spela spaghetti
Jag håller med Eksem.. Att bara föreslå att ge mer poäng är inte direkt något bra tips..

Skuggornas barn
d20 och därmed inte såå intressant..En massa stats får mig direkt att vända sida.. Jag gillar namnet Skugglingar för det får en massa tankar att fara omkring i mitt huvud.. Namnet är antagligen en rak översättning av Shadowlings.. Jag vet inte om det finns sådana varelser men jag funderade på om man kunde ta ett engelskt namn, kapa bort mitten av namnet och få ett svenskt ord.. Shadowlings --> Shadling.. Annars verkar rasen mer vara en alvdvärg.. Särskilt bilden gav det intrycket..

Omen och järtecken
Det var väldigt mycket Bergting i tidningen.. Framsida, serie, reklam om serien, lite bilder och så slutligen en intervju med honom.. Var det "Tema Bergting" i detta nummer? :gremsmile: Jag har varit lite småintresserad av Bergting och jag kände igen alla bilderna i artikeln.. I ingressen (det heter väl så?) börjar det med "Men långt innan dess har Peter varit en kreativ Herkules, en författare, tecknare, filmare, musiker och småbarnspappa...", vilket fick mig att tro att det skulle handla om mannen bakom bilderna.. Men vad det egentligen handlade om var hans verk och hans inspiration.. Exempelvis filmmakandet nämndes på två rader i förbigående.. Kanske intressant artikeln, men förstördes lite utav att ingressen lurade mig om vad artikeln skulle handla om..


Det mesta i Fenix undgick (tyvärr) mitt intresse... som vanligt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som önskar han visste varför, för i så fall skulle han ge förslag på hur man kan fixa detta
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Mer Batman

någon Batmanserie (som jag bara har läst ett album av - när Batman möter Stålmannen och dör - skitkonstig serie)
Då kan du i alla fall glädja dig med att det är den bästa Batman-serien du läst! (Batman: the Dark Knight Returns).

(Och jag vet att jag i samma tråd uttryckt åsikten att superhjältenamn ska vara på svenska. Jag är beredd att göra ett undantag i det här fallet.)

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Han kommenterar nummer 5

äntligen lite användbar kritik... he he

ska bygga ut karaktärsbeskrivningar med mera tills nästa Saga-äventyr.

sen är det ju olika vad man tycker om... jag gillade inte alls vapenartikeln som många gillar... sida upp och sida ner med vapen tycker jag mest riktar sig för spelare 15-19 år (det var i alla fall då JAG tyckte sänt var häftigt och användbart.)

Däremot skulle jag gilla artiklar om hur klär sig och varför, vad dom äter osv... i saga-regelboken kommer det finnas lite recept på mat man äter i Albion, om nån vill prova.

/T
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Han kommenterar nummer 5

"sen är det ju olika vad man tycker om... jag gillade inte alls vapenartikeln som många gillar... sida upp och sida ner med vapen tycker jag mest riktar sig för spelare 15-19 år (det var i alla fall då JAG tyckte sänt var häftigt och användbart.)"

Medhålles.

Ibland känns det som om vuxna spelare letar ursäkter för att komma tillbaka till högstadiets glansdagar :gremwink:

Det vapenfokus som finns i många rollspel är närmst oförsvarbart (bam bam på stora trumman)... Eller något...

- Lycan
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Han kommenterar nummer 5

Eller också är det så att de flesta av spelarna idag, som alltid, faktiskt är under tjugo? Artikeln från Fenix som ligger till grund för era märkliga och högst irrelevanta påståenden har dessutom lite vett att utöka artikeln från mer än bara en vapenlista, utan lägger även till lite bakgrund, sammanhang och äventyrsförslag, som inte är helt usla (det finns mycket sämre material i tidningen, om man säger så...).
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Pyttelitet svar

"vore det inte ballt att ha en serie på baksidan av ett rollspel istället för stämningstext?"

Jo.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Han kommenterar nummer 5

Okej, jag snackar mer av personliga erfarenheter än just den artikeln. Kanske skulle man dock försöka odla en kultur i rollspelsammanhang som _inte_ är vapenfixerad?

Det är bara så jädra typiskt när Eon-artikeln i numret handlar om vapen. Ibland blir man bara så trött.

- Lycan
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Bredd på artiklar...

Jag måste säga att jag tycker att artiklarna till Eon har varit rätt så varierande. Allt från Musikinstrument i Mundana, till Slavar, Skräckäventyr och liknande. Så att det "typiskt" att eonartiklar handlar om vapen känns väldigt felplacerat.
Personligen så gillar jag dock vapen och tycker inte att man behöver vara mellan 15-19 för gilla detta.

Detta känns mer som rollspelande kultursnobberi. Typ att alla "kiddsen" gillar vapen och monster medan alla "mogna" gillar intriger och bra spelledarpersoner.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Han kommenterar nummer 5

ja, såklart är de flesta som spelar yngre.. så har det alltid vart...

/T
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Han kommenterar nummer 5

kanske är därför Eon är poppis? Jag borde förmodligen rita och berätta om hundratals vapen i Saga för att bli populär... men va fanken ..ett svärd är ett svärd är ett svärd.... ;-)

/T
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Vapenfetischism (lite-OT)

Det vapenfokus som finns i många rollspel är närmst oförsvarbart (bam bam på stora trumman)... Eller något...
Jag startade en tråd om vapen, och framför allt illustrationer av dem, för ett tag sedan och lärde mig att de flesta tydligen uppskattar vapenbilder och att de säljer rollspel. Själv tycker jag att "det är en pistol med ett magasin på 7 skott" är precis lagom mycket information om det vapen min rollperson har.

/tobias
 
Top