Nekromanti Nummer 5

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Eon III är enklare, snabbare och snyggare

du menar borås spelkonvent i november? funderar helt klart på det...

/T
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Standardfantasy vs Medeltid - Inkörströskel?

ja, men det är ändå ganska enkelt, för folk har ju en bild redan, om de inte SOV på historielektionerna. Enklare än DoD6 t.ex.

saga är en blandning av riktig medeltid och matinefilmsmedeltid (eller Prins Valiant-medeltid)... det ÄR råfeodalt, religöst osv... och folk har en helt annan världsbild än den moderna människan. men vi har lättat något på vissa saker, för att det inte ska vara för svårt för moderna spelare. Arcaria ÄR inte Jorden. Vissa anakronismer har jag släppt igenom.

religonen i Saga är delvis snodd från Kahrtarerna (hur sjutton stavas det nu igen), alltså sydfranskt 1300-tal, lagarna är saxiska från 1000-talet osv..

/T
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Nybörjarspel

när jag började spela FANNS bara Dungeons & dragons, så det var en befrielse när Chaosium började släppa spel med ett vettigt system... men de flesta fortsatte med AD&D av gammal vana...

/T
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Konservatism

tja vi får se... dom spelbutiker jag visat Saga för har varit odelat positiva...

/T
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vaddå jag dyster?

"tja vi får se... dom spelbutiker jag visat Saga för har varit odelat positiva..."

Till och med Tradition var odelat positiva gentemot Västmark. Likförbannat har de aldrig beställt ett ex, trots en rätt intensiv säljpush från min sida.

Tro nu inte att jag enbart vill regna på din parad, men det är inte det glada åttitalet längre. Det krävs inte bara tokmycket jobb att sälja in sig i butiker nu för tiden. Det krävs dessutom en säljbar produkt (dvs en som kunderna i butikerna köper, inte bara en som butiksägaren tycker ser bra ut) och gärna ett säljande varumärke. Och när det gäller hur positiva butiker är... det enda som räknas på den punkten är faktiskt ordersedlarna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vaddå jag dyster?

mmm, men det blir nog order av ska du se ;-)
Jag är ju gammal reklamman.

/T
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
So OT

Ach NEIN! Der FLEDERMAUSMANN !!
Äh! Det var väl inget? :gremgrin:
Här i min hylla har jag ett Batman-samlingsalbum som innehåller en story ("Ghost Of The Killer Skies". Hee hee :gremgrin:) där en spanjor hojtar "AIEEE! EL HOMBRE MURCIELAGO!" :gremlaugh:


/Feliath - den enda bra storyn i albumet ifråga är en Earth 2-berättelse. Go figure.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Svenska historielektioner [OT]

Svenska historielektioner på grundskole- och gymnasienivå handlar rätt sällan om hur vanligt folk levde, och man analyserar sällan ur ett historiematerialistiskt perspektiv. Jag har inte genomfört någon stor granskning av 'et, men skillnaden var inte stor från det läraren sa till vad som stod i boken. Det var inte bara kungar å årtal, men alldeles för mycket åt det hållet. Hur vanligt folk levde och hur folk dog behandlas knappt. När jag gick ur nian (det vill säga, jag hade fått min grundutbildning som medborgare) hade jag ingen aning om att det förekom pest under medeltiden innan och efter digerdöden 1349-1350. Att jag kunde årtalen gav mig högsta betyg. Se på vilka böcker som säljs idag, det är Herman Lindqvist som utan universitetsexamen* fyller böcker med royalistiska anekdoter och inte relaterar vidare mycket till vanligt folks förhållanden.

Jag tror att folk som föreställer sig medeltid tänker nån blandning mellan Tolkien och Emil i Lönneberga. Det har iallafall hänt mig. Jag tror inte bilden är särskilt korrekt, om än spelbar.

Jo, förresten, fokus under mina universitetsstudier (hittills 20 poäng idé- och lärdomshistoria) har varit betydligt mer åt historiematerialism, mycket med anledning av att Ronny Ambjörnsson och Sven-Eric Liedman var författare till en stor del av kurslitteraturen. Dock så var det idéernas historia som behandlades, och torparna blev sällan kända filosofer, så än är jag olyckligt obildad om hur vanligt folk har levt genom historien.

* Har jag för mig


Ruben, Simon, Levi, Juda, Dan, Naftali, Gad, Aser, Isaskar, Sebulon, Josef, Benjamin.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: So OT

Här i min hylla har jag ett Batman-samlingsalbum som innehåller en story ("Ghost Of The Killer Skies". Hee hee ) där en spanjor hojtar "AIEEE! EL HOMBRE MURCIELAGO!"

Argh, du hann före! Jag tänkte just svara och ta upp den.
Fast mitt ex är från när den kom ut som tidning på svenska. "Spöket i skyn" tror jag den hette. (-:

--
Åke
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Svenska historielektioner [OT]

Men jag läser 'Antikens kultur och samhällsliv' just nu - Det är typ precis rätt kurs för ändamålet, visade det sig. (Ändamålet hur-levde-folk, alltså). Nästan läskigt rollspelare:ig emellanåt.

Och angående Lindqvist så är han dessutom en pinsamt dålig källkritiker - massor av fakta i hans böcker är direkt fel.

- Ymir, påpekar
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Svenska historielektioner [OT]

tja, med tanke på de debatter som vart om pettimeterdetaljer på historiska forum på nätet (t.ex. om Arn-serien på TV4) så tror jag nog i alla fall genomsnittliga rollspelare har en ganska bra koll på verklighetens medeltid... tillräckligt mycket att hänga med i Västmark, saga, ars magica osv...

/T
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Re: Saga i Fenix

Saga verkar vara ett mycket trevligt rollspel och jag önskar det all lycka till. Dock så anser jag att Fenix skall enbart publicerat material till rollspel som befinner sig i tryckt form. Inte för att det innebär någon kvalitetsstämpel men för att stödja de som försöker få en ekonomi i rollspel i pappersformat. Jag vet att SAGA har som ambition att bli tryckt men till dess bör allt material som är riktat till Internet baserade rollspel inte publiceras i Fenix.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Saga i Fenix

mmm, nu är det så att vi redan har tryckt upp en förstaupplaga... he he.

/T
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Saga i Fenix

"Jag vet att SAGA har som ambition att bli tryckt men till dess bör allt material som är riktat till Internet baserade rollspel inte publiceras i Fenix."

Jag håller inte med, varken om Saga eller om spel som bara finns i digital form. Jag tycker det är suveränt att Fenix visar upp spel som inte finns i tryckt form. Varför? Jo, det är rätt enkelt, alla har inte råd att trycka upp sina spel, men de har fortfarande ett spel som de vill att folk ska spela. Internet är ett hemskt bra första steg, men det räcker inte alltid hela vägen till folks nedladdarfinger. Om då Fenix skriver om det får fler upp näsan för det och "marknaden" (är det än marknad om pengar inte är iblandat?) blir bredare, och en bredare marknad är bra.

Fram för fler otryckta spel i Fenix!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Saga i Fenix

du har en poäng där, det lär ju komma fler intressanta rollspel som får digital distribution. Sen har jag sett att större speltillverkare (som ICE) även har börjat sälja spel i PDF-format!

/T
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Nybörjarspel

har ju inte spelat dungeon & dragons på evigheter, senast jag spelade det hette det AD&D (kan ju ändrats sen dess)... men en av spelets styrkor att det är så lätt att improvisera med monster och NPC:er... man behövde i princip bara veta AC, HP och hur mycket skada dom gjorde... det och att det mesta var tillåtet gjorde spelet lätt att spelleda...

/T
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Beror på att vi är nördar [OT]

Inte att vi undvek att sova på historielektionerna. Målet med Saga (ett av dem iallafall) är att det skall vara ett lämpligt nybörjarspel, och inte ett spel för redan frälsta nördar. Är det ett "fortsättningsspel" så är "realistisk medeltid" helt rätt, men riktat till nybörjare blir det svårare. Då måste man börja boken med en ordentlig historielektion om det inte skall bli standardfantasy av det hela.

Det finns svenska skolor (jag har bara gått i offentligt drivna sådana, jag har aldrig (tills nu då jag går i någon form av hybrid) gått på privatskolor) som prenumererar på Illustrerad Vetenskap i utbildande syfte. Bort med Herman Lindqvist och Illustrerad Vetenskap i folkbildningen. Se dem istället som underhållning.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Nybörjarspel

Att alla "nybörjarspel" dessutom ska va fjantasy skapar en enorm konformism på marknaden. Ta några av WRNU's ickefantasy-dogmakoncept och gör mer utbroderade nybörjarrollspel av dem, det hade rockat det serru, ety vi hade sluppit att bara få nytillskott i form av underutbildade, CS-spelande, antikreativa, Jackson-nördar.

- Lycan
 
Top