Nekromanti Nummer 5

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Saga i Fenix

"jämfört med Eon är Saga snabbare, enklare, snyggare ;-) och med en minst lika bra spelvärld."

Problemet är att Eon dominerar standardfantasygenren i Sverige. De spelare som redan kan Eon - och de är förbaskat många - har inte lust att lära sig något som i princip är samma sak som det de redan spelar, även om det är enklare, snabbare och snyggare.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Saga i Fenix

Nu var jag med största sanolikhet inte med "förr i tiden", men min gissning är ändå att betydelsen av "avancerat rollspel" berodde på vem som använde uttrycket

Men alla som använde uttrycket sa samma sak; ett "avancerat" spel hade tjockare regelhäften, större tabeller, fler options, mera raser, fler sorters vapen, mer tärningar.
Rolemaster var ett rejält avancerat spel. Och Chivalry & Sorcery var så avancerat att det knappt gick att spela. (-:

--
Åke
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Saga i Fenix

tror det är många som gillar fantasy/medeltid men inte pallar med Eon... det är många som sagt det till mig.

/T
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Eon III är enklare, snabbare och snyggare

enklare, snabbare och snyggare

Eon III är detta. =) Och i mitt högst personliga tycke ett av de bästa nybörjarspel som finns (och den rykande åtgången gör nog att det går fortare än de sedvanliga fyra-årsperioderna innan nästa utgåva kommer - askul tycker jag =).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
...än Eon II

Det beror på vad man jämför med. Eon III är inte ett bra nybörjarspel, IMHO - på den punkten är faktiskt gamla goda Vägen från Västerås Stift fortfarande överlägset, med Mutant: Undergångens arvtagare som god tvåa. Sen kommer ingenting, sen kommer ingenting och sen kommer faktiskt Drakar&Demoner 6. Eon III kommer inte förrän efter det.

Men Eon III håller faktiskt inte som nybörjarspel. Jag gillade alla spelledar- och spelartips, men regelsystemet är för omfattande och för komplext för nybörjare. Det borde vara mycket smalare, och det överblivna utrymmet bör utnyttjas för introäventyr. Och varför talar vi 400 sidor plus? Tror ni, med handen på levern, att en nybörjare orkar sätta sig in i 400 sidor regler och abstrakta tips, utan någon som helst praktisk övning i hur man gör?

Så fram tills att ni får ut Hjältarnas tid så vägrar jag att tro på att Neogames kan göra nybörjarspel. :gremgrin:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Eon III är enklare, snabbare och snyggare

Aha, låter ju bra.. då kanske du kan skicka mig ett ex vardera av spelar och spelledarboken? så kan du få ett Saga? ;-)


/ Tomas
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: ...än Eon II

Jag har inte sett Eon III än, men är det 400 sidor måste jag hålla med dig, Krille...

men folk kan ändra sig, har inte t.o.m. ICE släppt ett tunnare spel? HARP (High Adventure Role Playing) ?

/T
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Saga i Fenix

tror inte det, i så fall skulle folk fortfarande envisas med AD&D ;-)

/T
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Konservatism

"tror inte det, i så fall skulle folk fortfarande envisas med AD&D ;-)"

Fast det gör de ju. Åkej, de har skippat "A" och lagt till "3.5" på slutet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Konservatism

ja, men visst sjutton kommer det nya rollspel hela tiden som gör sig gällande, eller hur? Eon har ju inte så många år på nacken...

/T
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Konservatism

"ja, men visst sjutton kommer det nya rollspel hela tiden som gör sig gällande, eller hur?"

Visst gör det. De får dela på de 5-10% av spelmarknaden som inte äts upp av D&D och White Wolf, i alla fall internationellt sett. I Sverige så får de dela på de 1-2% som inte äts upp av Vampire, Eon, DoD och D&D.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Konservatism

tror nog att det finns plats för fler, är inte lika pessimistisk som du. ;-)

/T
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Konservatism

"tror nog att det finns plats för fler"

Inte så länge som inte fler butiker tar in rollspel, och definitivt inte så länge som de butiker som faktiskt tar in rollspel har åsikten att endast D&D, DoD, Vampire och Eon säljer, så att de bara tar in dessa.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Standardfantasy vs Medeltid - Inkörströskel?

Vi har som sagt medvetet använt nästan riktig medeltid som förlaga, just för att det ska vara enkelt att börja spela.
Ehrm. 'nästan riktig medeltid' är ju mycket mer svårspelat än standardfantasy, eftersom det förutsätter att man som spelare lever sig in i en långt svunnen tankevärld. Det är en verklig utmaning. I standardfantasy brukar det ju däremot, dessvärre, vara helt okej att se allt som vår nutid i fantasykläder, med allt vad det innebär av jämnställdhet, ateism, modern moraluppfattning och moderna skönhetsideal*. Som jag fattat Saga är tanken att det ska motsvara jordisk medeltid såpass mycket att man bör anpassa sin rollpersons ideal, livsåskådning och världsuppfattning därefter, och det innebär vidare att det inte finns några bardiskar, ingen stabil penningekonomi och inga enkelrum på värdshus. Jämför med arketypen av standardfantasy, som sagt - den är mycket, mycket lättare för en ung, okunnig spelare att sätta sig in i.

Med andra ord hävdar jag att Saga och Västmark har en betydligt högre inkörströskel än Eon, för att inte tala om DoD6 och D&D.

(Sedan är ju Eon tämligen befriat från nutid-i-fantasykläder-syndromet, och jag antar att DoD6 också är det i viss mån, men det hör egentligen inte till diskussionen).

Liksom, jag är själv historiker, och bitvis nära nog pervest insatt i äldre tiders samhälle och tankevärld, men jag har ändå mycket lättare att spelleda vanlig fantasy där man kan blanda element från olika IRL-epoker i en färgstark och mer eller mindre grötig sörja.

- Ymir, colasugen

*Skräckexemplet är väl, som alltid, det sanslöst förljugna F.A.T.A.L., som på fullaste allvar hävdar att trådsmala tjejer med jättebröst är ett allmängiltigt skönhetsideal genom hela historien.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Nybörjarspel

Sidantal kanske är avskräckande, men inte så mycket som du trummar, IMO. Hindrar tjocka böcker intresserade att läsa? Se på vad som är "nybörjarspelet" på engelska - det är D&D 3.5 - tre redigt tjocka böcker.

Hjältarnas Tid, ja... ,-)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Mer OT

Och när Batman slogs mot nazister tillsammans med Sgt Rock i nån 70-tals-serie låter författaren i det engelska originalet en av dem skrika förskräckt:
Ach NEIN! Der FLEDERMAUSMANN !!
:gremgrin:

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nybörjarspel

"Sidantal kanske är avskräckande, men inte så mycket som du trummar, IMO."

Nä, framförallt är det innehållet som avskräcker. För mycket komplexa regler och för lite hjälp för att komma igång gör att jag anser att Eon III inte funkar som nybörjarspel. Släng ut hälften av reglerna till Eon Expert och fyll samma sidor med ett par bra introäventyr, så har ni ett bra nybörjarspel.

Visst, det är bra med tipsen, men det är faktiskt bara halva jobbet. Det är på tok för mycket teori och alldeles för lite praktik.

"Se på vad som är "nybörjarspelet" på engelska - det är D&D 3.5 - tre redigt tjocka böcker."

Bra att du sätter "nybörjarspel" inom citattecken. Jag vill hävda att enda orsaken att D&D3.5 duger som nybörjarspel är de ca 80% av rollspelsmarknaden som kan fungera som lärare för resterande 20%. Ett lärar-elevförhållande på fyra till ett är ju drömläge.

Men spelet i sig vill jag nog hävda inte är nybörjaranpassat. Utan de gamla rävarna så hade D&D inte funkat som nybörjarspel, och det är något som även gäller Eon.
 
Top