Nekromanti Nummer 5

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: På tal om vapenartikeln

Helheten finns egentligen inte överskådligt förklarad på sidan - man får lägga ihop ett och ett. Det hela handlar om "Mörkrets hjärta", vår spelgrupps långkörarkampanj i Eon. Dess första del går mot sitt slut nu, och vi hoppas kunna åstadkomma ett någotsånär vettigt referat över kampanjen, och ett karaktärsregister begripligt för utomstående, så småningom. Allt kommer givetvis att läggas upp på Drunoks Drängar då.

Glad att du uppskattade materialet!

- Ymir, sömnig
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: På tal om vapenartikeln

Minns mycket väl Uzi III som figurerade i en Sinkadus en gång i tiden. En Uzi med löjligt många tillbehör som av någon anledning alla rollpersoner ville ha.
Ja! Ja! Jag minns! Hade den inte både eldkastare och granattillsats inbyggd? Jag måste gräva fram den gamla artikeln... jag kan svära på att jag har den nånstans...

/Joel - saknade Uzi III i Neotech Offensiv. :gremwink:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: På tal om vapenartikeln

Personligen kan jag inte för min erbarmliga själs skull minnas om vi började med de sidorna före eller efter Vapenmästaren kom ut med nåt liknande. Även om vi råkade vara före så var Vapenmästaren likförbannat en inspiration och sporre, för att inte tala om Eons vanliga vapenlistor, som definitivt var före oss.

Fast sen har jag haft för vana att teckna rollspersoners vapen och prylar sen hedenhös ungefär. Mest för att jag inte är nåt vidare på porträtt.

/Joel - som faktiskt har några hyfsade porträtt färdigtecknade och redo för DD.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Saga i Fenix

Saga har dock en annan kvalitet som inte ska förglömmas i sammanhanget; när den väl kommer ut i tryck blir det ungefär det enda svenska spelet på marknaden som jag skulle rekommendera till en nybörjare.
Jag måste nog ta mig tusan kontra med Eon 3 där faktiskt. Fast den diskussionen kan vi ta när recensionen är klar (vilket blir senare i veckan).
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: På tal om vapenartikeln

Jupp... har för mig att den hade båd eld och granatkastartillbehör... Ett riktigt Alien vapen... Ju mer funktioner desto bättre...
Fast det var ju ett tag sedan jag läste den... Måste också leta upp den tror jag *gräva gräva gräva*
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: På tal om vapenartikeln

Fast sen har jag haft för vana att teckna rollspersoners vapen och prylar sen hedenhös ungefär.
Antar att de mest blev vapen av Sten och Flinta då :gremsmile:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
>Om jag blivit korrekt underrättad och har räknat rätt så är det idag som postflickan....

Har du en postflicka?!?!?!?!?!

Lyllos där! Själv har jag en sur gubbe :gremfrown:

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Saga i Fenix

Känner att jag kanske borde svara på det här, eftersom det är jag som skrivit det mesta av Saga:

JA. det matrial som hittills publicerats i Fenix har vart ganska enkelt; av den anledningen att Saga lämpar sig som nybörjarspel (också). Därför tänkte vi att det kanske var bra att börja med lite äventyr för de spelledare som vill testa spelet, och indroducera nya spelare till "hobbyn". Men inte har tid att slänga ihop ett eget scenario. Enkelhet är bra: jag har spelat rollspel sedan 1978, och har tröttnat på alla överlastade system som stoppar upp själva rollspelandet. Själva grundidén med Saga ÄR att det ska vara generiskt och enkelt, så man kan spela vilken typ av kampanj man vill, från "nybörjarfantasy" till skräck eller hovintriger. Blir det för smalt (som i Gemini t.ex.) blir inte spelet flexibelt.

NEJ. Saga är INTE en urvattnad version av Västmark eller Ereb. Västmark är betydligt yngre än Saga, och jag hörde av Krille för 2 år sedan att han var glad att Västmark han bli klart först, för han var rädd att bli anklagad för plagiat annars. Nu ÄR naturligtvis inte Västmark ett plagiat, utan har utvecklats parallellt och helt självständigt från Saga. Och är ett bra spel som jag gärna spelar. Vi har bara haft liknade tankar med våra spel.
Att jämföra Ereb med Saga går knappast, då Ereb är ett fantasy-misch-masch som inte hänger ihop, medan Arcaria gör det i allra högsta grad. Många delar av Ereb är bra men helheten är lika konstig som gamla Grayhawk till D&D. (Anledningen till det är enkel: När jag på 80-talet skulle göra en av de första kartorna över Ereb Altor till Sinkadus så frågade jag Nisse Gulliksson om länder, historia osv. Svaret var: "Har inte en aning". Äventyrsspel lade helt enkelt till länder efter hand, och lät olika skribenter utforma dom. Ingen övergripande tanke fanns i början, den snickrade man ihop i efterhand.) Jag började designa min spelvärld av den anledningen att Ereb kändes "för overklig". Om jag hade några förebilder var det istället riktig medeltid och Harn. Tror inte att det funnits en så "realistisk" kampanjvärld i något svenskt rollspel, utom Western.

NEJ. Man slår inte fram alla egenskaper i Saga, uten det är en blandning av slump (för det är kul) och konstruktion. Och vill man "bygga" hela sin rollperson utan att rulla en tärning går det utmärkt.

För övrigt tycker jag den här diskussionen käns tradig; jag brukar inte hoppa på andras spel, och ha åsikter om man ska he med det eller det i Fenix. Jag är TOTALT ointresserad av hur man mekar med ett softair-vapen eller HeroClix-figurer, men inte gnäller jag om det. Självklart finns det läsare som vill ha det matrialet, och BREDD är bra i innehållet. Tycker mig ana en viss snobbism här från vissa ;-)

P.S. just nu ligger www.sagagames.com nere, för vi håller på att byta webbhotell och göra om sajten inför lanseringen av den tryckta boken.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Saga i Fenix

" jag brukar inte hoppa på andras spel, och ha åsikter om man ska he med det eller det i Fenix"

Fast att ha åsikter om vad som bör och inte bör finnas med i Fenix och hur intressant och bra materialet som är med är väl ändå poängen med det här forumet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Saga i Fenix

ja, eller kanske utveckla och diskutera artiklarna? Personligen har jag inga problem med "tunnare" matrial från de andra spelmakarna (som understundom förekommer), då det ändå är rollspelsmatrial. Vilket är en bristvara nuförtiden.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Saga i Fenix

"ja, eller kanske utveckla och diskutera artiklarna?"

Ja, det är väl vad som skulle kunna hända nu? Någon tycker att Saga mest känns som standardfantasy och att Saga-artiklarna varit klart bleka. Du svarar med att förklara att du gillar tanken på generiska fantasyspel och att artiklarna är för nybörjare. Diskussion! Utmärkt så.

Det jag invände mig mot var att du tyckte att man på Fenix forum INTE skulle diskutera innehållet i Fenix. Det är ju helt galet!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Har du en postflicka?!?!?!?!?!

Lyllos där! Själv har jag en sur gubbe
Jag förvånas över att ni överhuvudtaget vet huruvida era brevbärare är flickor eller gubbar. Själv får jag min post av en anonym entitet som är ungefär lika påtaglig som tandfén.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
>Själv får jag min post av en anonym entitet som är ungefär lika påtaglig som tandfén.

Du kanske skulle pröva och masa dig upp INNAN lunch någon dag, så kanske du får syn på din elusive brevbärare :gremwink:

/Anders (på rethumör)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Du kanske skulle pröva och masa dig upp INNAN lunch någon dag, så kanske du får syn på din elusive brevbärare

Problemet är nog snarare att när brevbäraren kommer så befinner jag mig i vanligtvis i skolan sedan sisådär fyra timmar, och även om jag hade varit hemma så hade jag inte känt något större behov av att rusa ut i trapphuset för att få en glimt av honom när han slänger in breven i brevinkastet.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
OT

När jag på 80-talet skulle göra en av de första kartorna över Ereb Altor till Sinkadus så frågade jag Nisse Gulliksson om länder, historia osv. Svaret var: "Har inte en aning". Äventyrsspel lade helt enkelt till länder efter hand, och lät olika skribenter utforma dom. Ingen övergripande tanke fanns i början, den snickrade man ihop i efterhand.)

Jag har hört sägas att man fick sätta upp en anslagstavla där man nålade upp lappar med fakta som hade nämnts om världen så långt.
"I den här står det att han tillbringade några år uppe i norr bland barbarstammarna. Okej, så det finns barbarstammar i norr. (splutt)"

--
Åke
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Saga i Fenix

Så du menar på allvar att Fenix inte ska publicera Saga-matrial (eller till andra rollspel) om det inte är tillräckligt "avancerat"? Jag tycker att vad rollspelandet i Sverige behöver är nåt som både passar erfarnare rollspelare och nybörjare, och stöd för det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: OT

det där lät VÄLDIGT troligt *L*

Fast det var ju kul att spela Grayhawk-kampanjen också... så what the heck.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Saga i Fenix

Jag menar att äventyren i Fenix inte ger någon känsla för världen, och därigenom är rätt meningslösa för spelledare som vill testa spelet. Även om ett äventyr är enkelt till sin struktur kan det förmedla världens stämning. Observera att det endast var äventyren i Fenix som jag kritiserade, och inte Saga som sådant. Om jag hade läst tillräckligt mycket av spelet för att uttala mig hade jag gjort det på Saga-forumet.

Och okej, just Ereb kanske inte var så motiverat att ta upp, men däremot den sorts färglösa standardfantasy man hittade i regelböckerna till EDD och DoD4. Det är precis det intryck jag får av Saga efter att ha läst äventyren. Medeltidsstämningen, som jag jämförde med Västmark, har jag nog bara lyckats snappa upp under ett par korta besök på Sagas hemsida för länge sedan. Är inte målet att nybörjarna ska känna att det är någon skillnad mellan Saga och Eon?

Bara för att du har skrivit på Saga sedan tidigt 90-tal innebär det inte att man inte kan hävda att Västmark var först. Som alltid i sådana här fall är det publiceringsdatum (eventuellt på webben) som den stora massan kommer att bry sig om. Du kan hävda motsatsen hur länge som helst, men det är svårt att känna att det är Västmark som är nykomlingen här. Faktiskt.

Till sist: var ska vi diskutera innehållet i Fenix om inte här? Jag har anmärkt på bristande kvalitet i DoD6-artiklarna flera gånger tidigare, och mitt syfte är inte att "gnälla". Om ni inte kan ta konstruktiv kritik kanske ni ska fundera på om ni bör släppa spelet över huvud taget. Negativa recensioner är alltid en risk man får ta.

För övrigt låter Steam1888 bra mycket mer spännande än Saga...


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Saga i Fenix

förresten, jag var nog inte helt tydlig: jag tycker också att man kan diskutera innehållet i Fenix, men svenska rollspel hör definitivt dit. Är ju "ryggraden" i tidningen. Och senast jag kollade är Saga ett svenskt rollspel. ;-)

Men kritiken är uppfattad, kommande äventyr (och annat matrial) kommer nog ha en annan inriktning. Om inte annat har vi släppt 2 nybörjaräventyr..
 
Top