Nekromanti Nummer 5

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ett svärd är inte bara ett svärd...

jag håller ju med iaido, och har fäktat värja tidigare... och testat otroligt många olika svärd IRL..

tyccker faktiskt det inte ÄR så stor skillad på svärd från olika kulturer när man väl har dom i handen, om de är ungefär lika tunga/långa osv... inte så stor skilland att det motiverar en massa specialregler i alla fall...

och du har rätt Krille.. katanan ÄR hypad...

/T
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Vapen i rollspel

Vapenfokuset är en sådan typisk grej som håller rollspelandet ointressant och svåråtkomligt för stora delar av befolkningen. Eftersom man behöver vara bra nördig för att finna vapen särskilt intressant. Kom ihåg att WRNU _inte_ duger som bedömningsunderlag för resten av världens befolkning.

Vapen appellerar eftersom de är coola, farliga och tabubelagda. Att leka med vapen i rollspel är att fantisera och utmana sig själv, då de flesta aldrig kommer i kontakt med verkliga vapen, eller, i ännu mindre grad, strid.

Att hävda att vapnen är det som gör rollspelen svårgreppbara för allmänheten anser jag själv vara en underlig slutsats - du får gärna redogöra för hur du har kommit fram till den?

Rollspel som koncept är svårt som det är för allmänheten - tröskeln är ganska hög jämfört med andra aktiviteter. Detta, tillsammans med att det är svårt att få tag på rollspel öht i butiker (jämför med sportartiklar eller för all del dataspel) gör att det kräver mycket av en rollspelskonsument/-användare för att fastna (det som på IT-språk kallas för "stickiness").

Rollspel används av de flesta som ett sätt att berätta ett fantastiskt äventyr. De flesta äventyr i tex filmer eller litteraturen innehåller (glad-)våld. En del av våldet är vapnen. Därför anser jag att generellt så har vapnen en mycket tydlig och berättigad plats bland rollspelen - vapnen är en del av inlevelseförmågan.

Som en jämförelse kan sägas dataspelen och hur många av de som har vapen jämfört med de som inte har det. Och tror du att den branschen skulle vara större eller mindre om vapnen inte fanns med eller var kraftigt nischade? Det kan verka vara haltande att jämföra rollspel och dataspel, men på ett psykologiskt plan där underhållningsbehovet tillsammans med behovet att få uttrycka sig och bli sedd ligger de väldigt lika varandra.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Beror på att vi är nördar [OT]

att skolorna är mer intresserade av att skola arbetskraft än att infria elevernas egna önskemål

Ursäkta att jag är OT, men säger inte det mer eller mindre sig självt? Om skolorna enbart var till för att infira elevernas egna önskemål så skulle vi väl inte behöva skolplikt? :gremsmirk:
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
Re: Han kommenterar nummer 5

Varför skriva spel när det mestadels handlade om datorspel?
Tänkte mig ursprungligen artikeln för ett mer dataspelsfokuserat sammanhang. Fenix fanns inte ens när jag skickade den till Tove. Samtidigt anser jag att spel av alla slag, från Kubb till Doom, har så mycket gemesamt att det är värt att generalisera. Fast det är klart, det finns bra mycket mer intressanta saker att säga om bordsrollspel än det man kan krångla ut ur den här artikeln.


Datorspel heter det..
Dataspel och datorspel har varit lika etablerade ett tag. Gör man en googlesökning nu verkar det dock som om datorspel kan ta hem segern på sikt. Jag har använt "dataspel" sen jag läste Fjellmans och Sjögrens "Interaktiv underhållning inför framtiden" för fyra år sen. Men okej, om fler slår mig i huvet med så byter jag. Inte mer med det. Själv skulle jag vilja ha en direkt motsvarighet till "video games", men det är ingen som säger "videospel".

Apropå det: Är det nån annan som tycker att det borde heta pappersrollspel istället för bordsrollspel?


Det är ordbajs genom hela artikeln.. Den kunde gott ha skurits ner med 25%..
Ajaj. Nå, 75% låter inte så illa ändå.

Ingen har ännu påpekat den ohyggliga missen att jag inte skriver ett ord om spänning. Jag borde kanske inte säga det här.


Kudos till bilderna.. Riktigt snygga.. Den på sidan 32 är riktigt schysst i framförande - teckningsstil som idé..
Håller med. Lukas Thelin är djävulskt skicklig! Kul att få hans bilder till artikeln.


/Daniel
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Dante kommenterar en av Hans kommentarer …

»Namnet är antagligen en rak översättning av Shadowlings. […] Annars verkar rasen mer vara en alvdvärg.«

I den engelska versionen kallas de Shadelings.

Alvdvärg?! Vafalls?! De är ju rumpnissar with an attitude.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Dataspel

Jag har använt "dataspel" sen jag läste Fjellmans och Sjögrens "Interaktiv underhållning inför framtiden" för fyra år sen. Men okej, om fler slår mig i huvet med så byter jag.
Jag tycker att "dataspel" är bättre. Det är ju informationen som är det viktiga, inte vad man spelar med. Kortspel heter ju inte "handspel". Det är också så att om jag tar ut en diskett (eller CD-skiva) från en dator el. konsol och sedan frågar mig "vad är spelet? Är det maskinen utan diskett eller disketten utan maskin?" så faller det sig ju naturligt att det är själva disketten; datan, som är spelet. Datorn är alltså bara en dator, medan spelet är ett dataspel.

Med den oomkullrunkliga logiken så menar jag att "dataspel" är vad man borde säga om man är rationell och smart, medan "datorspel" är vad man borde säga om man är lite ful och luktar gammal lök. Äh, jag skojade. "Datorspel" är också okej, eftersom många förstår det och gillar den termen. Om man framförallt vill bli förstådd så är det kanske den bättre termen.

Apropå det: Är det nån annan som tycker att det borde heta pappersrollspel istället för bordsrollspel?
Inte jag, men på sätt och vis kan jag hålla med om att det är en mycket bättre term. Anledningen till att jag vill fortsätta med "bordsrollspel" är nog mest för att det går ganska lätt att säga, i jämförelse med exempelvis "pappersrollspel".
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Vapen i rollspel

"Att hävda att vapnen är det som gör rollspelen svårgreppbara för allmänheten anser jag själv vara en underlig slutsats - du får gärna redogöra för hur du har kommit fram till den?"

Inte svårgreppbara, enbart oattraktiva. Vapenfixering är ett troget inslag i den del av rollspelskulturen som hade kunnat benämnas "nördrollspel". En subkultur som ofta sätts som norm, speciellt här på forumet. Redan i din argumentation märks det att du har svårt att se just rollspel som något annat än typ D&D; trots att rollspel i själva verket är ett enormt brett begrepp.

Rollspel som koncept är inte svårt för allmänheten; inte svårare än andra kulturella uttrycksformer ivf. Vad som är svårt för "allmänheten" är den ridå av esoterika som omger "nördrollspelet". Det är oerhört svårt att ta del av de rollspel vi känner idag utan att vara förtrogen med nördnomenklaturen.

Givetvis. Att låtsas som att vapen inte finns är att ljuga; det är det även att låtsas som att vapen aldrig har varit viktiga. Men det är när fokuset i allt för stor utsträckning hamnar på strid och vapen, så som är vanligt i dagens fantasyrollspelande, som subkulturen är ett faktum. Att majoriteten av rollspelarna är tonåringar talar sitt tydliga språk. Det finns få utrymme att som vuxen utvecklas inom rollspelshobbyn.

Jag dissar inte fantasyrollspelande. Det är bara synd att rollspel aldrig tillåts vara något annat.

- Lycan
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Bredd på artiklar...

Att rollspelsutövare är begränsade till nördar och dramapedagoger tror jag faktiskt inte är en nödvändighet.

Hobbyn och dess utövare står i direkt relation till hur hobbyn framställs och upplevs.

- Lycan
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Tvspel funkar väl (& används) som motsvarighet? NT

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker Daniel Bernhoff hade en skön inställning till kritiken och gillade saker som "Gör man en googlesökning nu verkar det dock som..." och "...inte skriver ett ord om spänning. Jag borde kanske inte säga det här." vilket gav intrycket av ett genomarbetat svar och självdistans
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Han kommenterar nummer 5

Jag måste sälla mig till de som hyllar berättartekniken hejdlöst. Den doftar väldigt mycket Hellboy, speciellt sida 2. Det märks att du numera inspireras mer av Mignolas berättarteknik än hans stil, som du skrev. Jag gillar verkligen arbetet med mycket svarta paneler i bilderna.

Och till de som bara läst Kalle Anka: läs lite riktiga serier, som Planetary, The Authority, Sandman eller Hellboy. Det är det värt!


/Dimfrost
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Bredd på artiklar...

visste du förresten att hagelgevären i DOOM kommer från att konstruktörerna spelat CoC?
"Spelat"??

Game Design för DOOM gjordes ju av Sandy Petersen. Han får väl ändå anses ha gjort mer än bara spelat CoC, eller? :gremtongue:

/Mikael - som minns att Sandy ändå tycktes ha en del SAN kvar trots allt
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Vapen i rollspel

Inte svårgreppbara, enbart oattraktiva. Vapenfixering är ett troget inslag i den del av rollspelskulturen som hade kunnat benämnas "nördrollspel". En subkultur som ofta sätts som norm, speciellt här på forumet. Redan i din argumentation märks det att du har svårt att se just rollspel som något annat än typ D&D; trots att rollspel i själva verket är ett enormt brett begrepp.

Rollspel som koncept är inte svårt för allmänheten; inte svårare än andra kulturella uttrycksformer ivf. Vad som är svårt för "allmänheten" är den ridå av esoterika som omger "nördrollspelet". Det är oerhört svårt att ta del av de rollspel vi känner idag utan att vara förtrogen med nördnomenklaturen.


Inte svårt att se, däremot är det för argumentationen ointressant.

Okay, för att göra det tydligare, eftersom du inte verkade förstå vad jag menade - med "rollspel" syftar jag till en regelsamling+värld, som oftast är i bokform som köpes som en produkt, där tärningar och rollformulär ingår, och som oftast är en dialog mellan personer kring ett bord där en gemensam berättelse skapas. Jag syftar inte till den otroligt breda och i sammanhanget ointressanta termen rollspel där företeelser som lajv, amatörteater, sängkammaraktiviteter, dagdrömmeri, osv ingår. Varför dådå? Jo, för att den senare breda termen är helt meningslös att diskutera eftersom den är substanslös och nära på 100% subjektiv. Sålunda blir det bara en grupp personer som oralt pissar på varandra i slutändan, vilket iaf jag är rätt trött på.

Personligen tycker jag att din nedsättande benämning ("nördrollspel") av det jag kallar rollspel ovan (jag uppfattar "nörd" som icke-positivt). Det känns pretto på samma sätt som om jag skulle kalla D&D för "finrollspel".

Utbudet av det jag kallar rollspel är omfattande, på vilket sätt menar du att "rollspel aldrig tillåts vara något annat"? För mig är det en absurd och inskränkt attityd.
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Han kommenterar nummer 5

Hey Dimfrost,

Tack, antar att du är "målgruppen". Det stämmer bra att Mignola inspirerat berättartekniken. Jag tycker personligen att han tillfört seriemediet mer än någon annan dom senaste åren. OK, Frank Miller i all ära, men hans storhetstid ligger bakom honom. Sin City är kanon, men hans senaste Batmanutflykt var inte kul. Alan Moore är alltid kanon, men inte för hans berättarteknik, däremot kan han väva ihop en story bättre än någon annan. Men som sagt, Mignolas berättarteknik är fantastisk. Om man nu är inne på sånt.

Tack för rekommendationerna också. Har länge tänkt sätta tänderna i Authority men inte kommit mig för. Ska ta och göra det nu. Ska jag själv rekommendera nåt så är det att köpa på sig alla Alan Moores Swampthingavsnitt som finns samlade. Helst i svartvitt eftersom den tidens färgläggning inte är kul.

Peter
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Vapen i rollspel

Jag tror du missar mitt perspektiv lite här. Folk tenderar att känna sig väldigt påhoppade i den här diskussionen, och det brukar inte dröja länge innan blir kallad "pretto" eller "elitist".

Vad jag gör är att presentera en mycket enkel tes, som faktiskt inte borde vara direkt provokativ. Alltså:

Rollspelsnormen är sådan att den bara tilltalar en liten minoritet. Detta förhindrar nytillskot till hobbyn som kommer utifrån den kulturkrets som rollspelen tilltalar, vilket verkar till att bibehålla rollspelshobbyns svårtillgänglighet.

Där. Är det verkligen så "absurt och inskränkt"?

- Lycan
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Han kommenterar nummer 5

Jag har egentligen läst alldeles för lite serier. Framför allt har jag känt mig hämmad av de äldre seriernas färgläggning, precis som du påpekar. Sandman är så bra att man bara måste läsa den ändå, men till exempel Transmetropolitan och just Swamp Thing hör till sådant som jag inte kommit mig för att läsa.

Sedan tycker jag nog att Planetary är snäppet vassare än Authority, även om det är Warren Ellis som står bakom bägge. Fast jag har börjat med Authority alldeles nyligen. Hittills har jag bara läst Ellis avsnitt, alltså de första 1½ albumen, och inte vare sig fortsättningen eller något av Ellis Stormwatch-episoder som fungerar som förhistoria. Min budget tål inte att jag köper på mig alla serier jag är intresserad av varje månad. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Vapen i rollspel

det brukar inte dröja länge innan blir kallad "pretto" eller "elitist".

Då är det väl skönt att det inte har hänt i den här tråden?

Det råder språkförbistring av termen rollspel, så i mitt tycke har vi en icke-diskussion, och reagerar på icke-företeelser. Hade vi haft samma definition hade jag gärna fortsatt, men just nu känns det överflödigt. Eller?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ett svärd är inte bara ett svärd...

japanerna går ju hur långt som helst i sin facination över sina svärd, vilken smed som har gjort vad osv... att man faktiskt ansåg att svärdet hade en egen själ.. (lite Elric-varning på det)... att minsta plugg i handtaget har sitt specialnamn och symbolik, utöver sin praktiska funktion..

/T
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Bredd på artiklar...

håller med föregående talare (lycan), med en invändning: fanns massor med bra, intelligenta rollspel på 80-talet som är sorgligt bortglömda för de inte var kommersiella nog... men så funkar det här i världen.

jag tycker förresten monsterhackar-dungeons egentligen är en sent 70-talsgrej (och TIDIGT 80-tal), redan med Runequest och sånt förändrades det...

/T
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ett svärd är inte bara ett svärd...

Nåja... HELT ointressant tycker inte ens jag att det är... det är ju trots allt användbart spelledarmatrial.

/T
 
Top