Nekromanti Numenera, sidan 249 och sexism

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Alltså, det ska sägas att jag har träffat på flera personer som verkligen har beskrivit kvinnor som själlösa demoner. En del av dem talade säkerligen bildligt, en del är jag rätt säker på talade bokstavligt. Så jag tycker att det inte ens är fråga om att monstret bygger på fördomar och strukturer, utan att det är en sån fördom tagen rakt av.
Ja men visst är världen misogyn. Herregud vi har ju tre stycken stora världsreligioner som är direkt kvinnohatande där kvinnor är orsaken till att allt är fel.

Själv har jag haft turen att slippa umgås med sådana personer i alla fall och det är jag tacksam för (vad jag vet - det kanske finns några som smyger med sina värderingar).

Däremot, tror de att kvinnor är demoner på riktigt så skulle jag ju säga att dessa personer borde bli inspärrade. Fast det är klart. De är säkert religiösa. Dessa tenderar ju tro på allt möjligt konstigt utan något som helst belägg för det.

Hur hanterar du dessa personer? Några verkar ju gravt störda? Men bemöter du deras argument? Eller låter du dem bara hållas?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Korpen said:
Eftersom de är konstruktioner (om jag läste rätt) så innebär det lite att som i bladerunner så har de ingen familj, barndomsvänner eller riktig uppväxt. Så paranoia skulle nog inte slå mot kvinnor i allmänhet utan främst mot ensamma kvinnor eller kvinnor som inte vill prata om sin familj och bakgrund.
Hmm... så exempelvis äventyrare, med andra ord =)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

tja... Då vet jag inte riktigt vad vi har att säga varandra, faktiskt.
Nej vi bedömer helt och hållet denna sak med väldigt olika allvarlighetsgrad.

För mig är ett verk inte bara det verk det säger sig vara. Det har också en plats i det samhälle där verket skapats. Saker man skriver "dyker inte bara upp". Och som kulturskapare bör man definitivt se till att ha koll på vilka värderingar, nidbilder och fördomar man är beredd att föra vidare.
Självklart skrivs allt i en kulturell kontext. Mycket vi skapar har vi själv inte den minsta insikt i. Man kan ju försöka vara självkritisk men det brukar ta några generationer innan man kan titta tillbaka och se detta mer tydligt.

Men det är klart, det här bygger ju på sådana för mig grundläggande förutsättningar som "man påverkas av den kultur man lever i", "det spelar roll vilka kulturuttryck som sprids", och så vidare. Och att man på något sätt ser sig som ansvarig för vilken roll man spelar som kulturbärare.
Ja men det har du helt rätt i.

Men det handlar också för vilka som man skriver och vad man skriver. Som jag har sagt ovan. När det gäller misogyn kvinnosyn tycker jag det finns så pass många viktigare strider att bekämpa och att detta inte är en av dem.

Men vi håller med om en sak.
Och det är att vi betraktar detta på olika sätt.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Blasphemy said:
Jag använde goblins som exempel eftersom jag har sett versioner av dem där de varit giriga, kroknästa bankirer.
Ja du tänker på de i Harry Potter inser jag nu.

Tja de är kanske lite jude-nidbilska nu när du säger det. Men frågan är inte om dessa jude-nidbilder inte har separerats i stora hela från den gamla nazi-propagandan och blivit en varelse i sin egen rätt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gnomes_of_zurich

Återigen. De gnome bankers som är med i Harry Potter är baserade på Schweizare som spekulerade i brittisk industri efter andra världskriget. Att folk associerar korta och stornästa sagoväsen med judar säger mer om dem än om JK Rowling.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Re: här finns den utrivna sidan

Arfert said:
Min poäng var att det var ett ganska ointressant monster som jag inte orkade läsa. Andra kan ju ha andra preferenser.
Okej, varför säger du detta som ett svar till mig då? Jag har oavsett inget intresse i boken så för mig gör det desamma huruvida monstret var så dåligt skrivet att du inte hade en tanke på att det var misogynt.

/Luna Lovegood
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Blasphemy said:
Hur hanterar du dessa personer? Några verkar ju gravt störda? Men bemöter du deras argument? Eller låter du dem bara hållas?
Alltså, det hade ju varit mycket enklare om de hade stått och skrikit ut sina åsikter och viftat med plakat och grejer. Då hade det varit lättare att just döma ut dem som gravt störda och kanske se till att de blir inlåsta och får ordentlig behandling. Och visst har några av dem varit sådana personer (dessa har jag personligen mest undvikit, då ingen av dem i alla fall verkade våldsam just då).

Det riktigt läskiga, och jobbiga är de som verkar fullkomligt normala och till och med vettiga när det kommer till andra frågor, men sen verkligen har helt galna åsikter när kommer till någon enstaka punkt, exempelvis kvinnor.

Som en som på fullt allvar tyckte att det var helt okej att utnyttja kvinnor på alla sätt som man ville eftersom de ändå var "djävulens hyndor" (fritt översatt från engelska). Detta framkom efter att vi språkat i ett par timmar om allt möjligt där han åtminstånde hade genomtänkta argument och något så när förståerliga åsikter.

Vad gör man? Tja, efter att försökt diskutera saken i några minuter sa jag något i stil med att han ju var sjuk i huvudet och gick därifrån. Någon timme senare såg jag honom få en drink slängd i ansiktet och då kändes det lite bättre.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Återigen. De gnome bankers som är med i Harry Potter är baserade på Schweizare som spekulerade i brittisk industri efter andra världskriget. Att folk associerar korta och stornästa sagoväsen med judar säger mer om dem än om JK Rowling.
Va så gobliner är inte judar nu! Gah!!!
Eller vänta! Kanske Schweisiska judar!!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Korpen said:
Spännande tanke; men jag tror du överskattar det inflytandet de skulle ha. Eftersom de är konstruktioner (om jag läste rätt) så innebär det lite att som i bladerunner så har de ingen familj, barndomsvänner eller riktig uppväxt. Så paranoia skulle nog inte slå mot kvinnor i allmänhet utan främst mot ensamma kvinnor eller kvinnor som inte vill prata om sin familj och bakgrund.
Eller utsocknes folk som inte kommer från trakten.

Betänk sedan vilken total isolering det skulle bli, speciellt för kvinnor som skulle bli inlåsta, isolerade, i rädsla för att de skulle komma bortbytingar och ta deras plats. Främmande kvinnor skulle ses på med misstro, kanske dödas "för att vara på den säkra sidan". Det här låter inte så trevligt för eventuella kvinnliga RP.

Det beror iofs lite på hur väl spridd kunskapen om monstret är - om det finns 10 i världen så är det kanske inte så jättespritt, även om det beror på hur mycket de dragit runt.

Om det funnits av båda könen så hade man haft rädslan för främlingar i en ask, vilket hade gjort att RP garanterat drabbats oavsett, medan samhället kanske varit mindre strikt (även om man kanske nästan aldrig lämnas ensam).

Sedan tycker jag "barnet kommer leta reda på dig och döda dig" låter så jäkla lamt. Utan det så är det bara en väldigt enkelspårig person, dock... Jag vet inte, det känns som man kunde kasta hela konceptet, för det är en sämre variant på succubus som försöker göra någon slags Rosemarys baby/Omen-pryl.

Nu har Numenera inte konsekvent vävt in sina monster i sin setting, vad jag förstått, så det är inte ett problem i den settingen (fast det rimligen bör vara det) - men det snällaste jag kan säga är att Cook verkar ha en del problem i och med en skilsmässa som tagit sig uttryck i en nidbild av hans ex?

PS: Jag tycker Svenska Kulter hanterar en annan form av sex-grej med sina menader - som iaf delvis verkar ha med rädslan för att kvinnors "sanna" natur är våldsam och sanslös* och att bara civilisationen(och lite makt) håller dem på plats - blandat med rädslan för våldtäkt och lite trevlig avgudadyrkan. (Sedan är de ändå patetiska - de styr över håla stad i Sverige liksom - big whoop) Ungefär? Jag gillar faktiskt dem, även om jag inte direkt hurrar för dem. :gremsmile:

*Sten i glashus ibland, ja. :gremsmile: DS.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Vad gör man? Tja, efter att försökt diskutera saken i några minuter sa jag något i stil med att han ju var sjuk i huvudet och gick därifrån. Någon timme senare såg jag honom få en drink slängd i ansiktet och då kändes det lite bättre.
Ja men du sade ifrån i alla fall.
Det visar ju på civilkurage.

*tumme upp*
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: här finns den utrivna sidan

Du var det inlägg som stod längst ner på sidan bara. Jag kör alltid platt visning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Re: här finns den utrivna sidan

Tipp är då att trycka på knappen "svara på startinlägget" istället för "svara på senaste inlägg". Det sparar ner drastiskt på förvirringen, då jag, även fast jag också kör med platt visning, alltid tittar på vems inlägg någon svarat på när jag läser någons inlägg.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Re: här finns den utrivna sidan

Arfert said:
Du var det inlägg som stod längst ner på sidan bara. Jag kör alltid platt visning.
Okej,gör mig lite mindre konfunderad, men det kändes ganska träffande då du citerade mig också, annars hade jag nog antagit att du kört med platt visning från början.

/Luna Lovegood
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Betänk sedan vilken total isolering det skulle bli, speciellt för kvinnor som skulle bli inlåsta, isolerade, i rädsla för att de skulle komma bortbytingar och ta deras plats.
Japp. Beror lite på setting men skulle man göra det i ett "tusen och en natt-miljö" (för att spinna vidare på fördomar här) där kvinnor hålls beslöjade och inlåsta a la Talibanregim så skulle det kunna bli lite oriental-mystik över det hela. Där är man ju rädda om något att kvinnor ska förtrolla män med deras utseenden.

Främmande kvinnor skulle ses på med misstro, kanske dödas "för att vara på den säkra sidan". Det här låter inte så trevligt för eventuella kvinnliga RP.
Håller med. Som sagt skulle inte vara dumt om man gjorde till setting att det gällde främlingar i stort. Det var något som angrep både kvinnor och män och man kunde inte veta.

Det beror iofs lite på hur väl spridd kunskapen om monstret är - om det finns 10 i världen så är det kanske inte så jättespritt, även om det beror på hur mycket de dragit runt.
Om de är få så drar de kanske vidare och blir således något som endast ett fåtal personer känner till (kyrkan, vampyrjägare osv). Men annars vore det ju coolt om det vore ett faktiskt stort hot. Ett eget folkslag som levde mitt bland de andra. Lite Body snatchers-känsla över det hela.

Om det funnits av båda könen så hade man haft rädslan för främlingar i en ask, vilket hade gjort att RP garanterat drabbats oavsett, medan samhället kanske varit mindre strikt (även om man kanske nästan aldrig lämnas ensam).
Främlingar kanske lämnas ensamma. Men det är nog det att det sexuella blir stort tabu. Just att man håller koll på varandra med släktträd, stamtavlor och liknande och att födelsebevis är extremt viktiga. Typ "legitimation" är ju något som troligtvis ha uppfunnits tidigt i den settingen. Ett dokument som visar på att man är den man säger sig vara.

Sedan tycker jag "barnet kommer leta reda på dig och döda dig" låter så jäkla lamt. Utan det så är det bara en väldigt enkelspårig person, dock... Jag vet inte, det känns som man kunde kasta hela konceptet, för det är en sämre variant på succubus som försöker göra någon slags Rosemarys baby/Omen-pryl.
Håller med. Tycker det är något av det sämsta. Men det vore coolt om barnet växer upp väldigt snabbt till att bli en ny individ av "släktet". Men kanske har de alltid ett band till fadern och modern som kan utnyttjas.

PS: Jag tycker Svenska Kulter hanterar en annan form av sex-grej med sina menader - som iaf delvis verkar ha med rädslan för att kvinnors "sanna" natur är våldsam och sanslös* och att bara civilisationen(och lite makt) håller dem på plats
Låter som typ en random film av Lars von Trier. Typ Antichrist.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Blasphemy said:
Va så gobliner är inte judar nu! Gah!!!
Eller vänta! Kanske Schweisiska judar!!
Faktiskt. Jag är tvungen att rätta mig själv. Det visar sig att både uttrycket gnomes of zurich och de fördomar som nazisterna hade mot judar har inspirerat Rowling. Som ville göra sina magiker till obehagliga typer och därför lade in goblins som "de andra" och lät sedan vettiga personer som Hermoine tycka att samhället behandlade goblins fördjävligt. Där ser man vad att läsa på i några minuter innan man hasplar ur sig något kan göra.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

aktiskt. Jag är tvungen att rätta mig själv. Det visar sig att både uttrycket gnomes of zurich och de fördomar som nazisterna hade mot judar har inspirerat Rowling. Som ville göra sina magiker till obehagliga typer och därför lade in goblins som "de andra" och lät sedan vettiga personer som Hermoine tycka att samhället behandlade goblins fördjävligt. Där ser man vad att läsa på i några minuter innan man hasplar ur sig något kan göra.
Ah... Men är det de här Husalverna. Som Dobbie?
Goblinerna är väl de på Gringotts.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Nej. Det är goblins som legat i krig med magikerna och som Hermoine som mudblood klarar av att sympatisera med eftersom hennes föräldrar är vettiga moderna människor och alla andra är födda in i en fascistoid frimurarorden som sätter sina barn i en skog full med rape monsters (kentaurerna).
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Nej. Det är goblins som legat i krig med magikerna och som Hermoine som mudblood klarar av att sympatisera med eftersom hennes föräldrar är vettiga moderna människor och alla andra är födda in i en fascistoid frimurarorden som sätter sina barn i en skog full med rape monsters (kentaurerna).
Jag inser att min Harry Potter-lore är vek!

Kentarurerna är däremot också en jävulsk trist fantasyras. Kill me slowly!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Re: En analysfråga

2097 said:
Därför att problemet är inte en generell beskrivning »ett kvinnligt sex/graviditetsmonster vs ett gäng manliga våldsmonster«. Det ena av dom två problemen, i alla fall för mig, ligger så mycket i det specifika här. Ordvalen, monsterbeskrivningen…
Det andra problemet är som sagt den anda av paranoia det skapar för alla kvinnor i Numenera-världen. Att bli misstänkt för, anklagad för, att vara en nibovian wife hela tiden. [...]
Jag har svårt att föreställa mig att spelvärlden skulle fungera på det sättet. Lika lite som att män i vår vanliga verklighet hela tiden blir misstänkta för och anklagade för att vara Josef Fritzl.

/tobias
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,786
Re: En analysfråga

Gurgeh said:
Jag har svårt att föreställa mig att spelvärlden skulle fungera på det sättet. Lika lite som att män i vår vanliga verklighet hela tiden blir misstänkta för och anklagade för att vara Josef Fritzl.
/tobias
Kanske lite väl specifikt, men män som jobbar med barn, speciellt i USA då?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

RasmusL said:
Bara att diskussionen förs har ett egenvärde, även om den aldrig kommer till någon slutsats.
Jag förstår precis hur du tänker men jag anser at du har fel.
Det "värdet" jag får ut av sådana här diskussioner, som jag uppfattar som gravt politiska och fanatiska, är att jag distanserar mig från feminismen och klyftan mellan olika åsikter ökar. Men är det bara strid man vill ha och ingen vettig dikussion så visst...
 
Top